Bogusz Mikuła,
Organizacje oparte na wiedzy,
Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 2006
Beata Mierzejewska
Recenzja
Na polskim rynku wydawniczym pojawiła się kolejna książka poświęcona zarządzaniu wiedzą. Autor prezentuje w niej syntezę dotychczasowego dorobku tej dziedziny, wybierając koncepcje i problemy, które weszły już do kanonu wiedzy o wiedzy. Autor prezentuje tę problematykę w szerszym kontekście, nie ograniczając się jedynie do wewnętrznej perspektywy organizacyjnej zarządzania wiedzą. Mówi w niej o nowym typie organizacji, wyłaniającym się na fali zmian społeczno-gospodarczych, definiujących tzw. gospodarkę opartą na wiedzy - o organizacji opartej na wiedzy.
Autor dzieli całą pozycję na trzy zasadnicze części poświęcone następującym zagadnieniom tematycznym:
- Organizacje w warunkach gospodarki opartej na wiedzy - w części tej prezentuje najistotniejsze zmiany definiujące gospodarkę opartą na wiedzy. Szczególną uwagę zwraca na charakterystykę organizacji uczącej się. Jest to o tyle wartościowe, że na polskim rynku liczba publikacji z tej dziedziny nie jest duża i na pewno brakuje pozycji, które na świecie uznane są za kanon wiedzy z tego zakresu. Ponadto, w tej części Autor prezentuje inne modele organizacyjne (m.in. organizacja sieciowa, wirtualna, ...), w których wiedza (jej przepływy, wykorzystanie itd.) odgrywa zasadniczą rolę;
- Zarządzanie wiedzą w organizacji - po krótkim zarysowaniu istoty zarządzania wiedzą i przedstawieniu różnorakich klasyfikacji wiedzy, Autor w swych rozważaniach szczególną uwagę zwraca na problematykę generowania wiedzy przez organizację. Wartymi zainteresowania są tu także - zebrane przez Autora - różne strategie zarządzania wiedzą prezentowane często pojedynczo w innych publikacjach (jak choćby M. Zacka czy G. von Krogha);
- Kapitał intelektualny i ludzie organizacji opartych na wiedzy - szczególnie wartym polecenia jest tu rozdział poświęcony nowej sylwetce pracownika - pracownika wiedzy, a zwłaszcza jego kompetencjom oraz jego nowej roli w organizacji. Autor w syntetyczny sposób przedstawia spektrum postaw tych nowych pracowników oraz stawianych przed nimi wymagań. Wprowadzeniem do tych rozważań o istocie i specyfice kapitału ludzkiego w organizacjach wiedzy jest prezentacja wybranych, najbardziej rozpowszechnionych w literaturze i praktyce koncepcji kapitału intelektualnego (Czytelnik znajdzie tu m.in. Nawigator Skandii czy model Celemi).
W tych szeroko zakrojonych rozważaniach Autor realizuje takie cele badawcze, jak:
- charakterystyka cech nowych warunków otoczenia przełomu XX i XXI wieku,
- rozpoznanie, usystematyzowanie i pogłębienie teoretycznych koncepcji organizacji dostosowanych do działania w nowych warunkach,
- wskazanie potencjalnych dalszych kierunków rozwoju organizacji opartych na wiedzy,
- rozpoznanie zasadniczych kierunków kształtowania się koncepcji zarządzania wiedzą,
- wskazanie pożądanych kompetencji pracowników organizacji opartych na wiedzy i uczestniczących w procesach związanych z wiedzą.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.