Kształcenie ustawiczne i podnoszenie kwalifikacji zawodowych w przemyśle samochodowym - EQUAL na Słowacji
Vladimír Švač
Wstęp
W Europie Środkowej przemysł samochodowy dobrze się rozwija dzięki inwestycjom takich firm, jak Toyota, PSA, VW, Opel, Ford czy Skoda. Swój sukces opiera na wysoko wykwalifikowanych specjalistach m.in. z dziedziny elektrotechniki, logistyki, mechaniki. Sytuacja ta pociąga za sobą konieczność nieustannego podnoszenia kwalifikacji, w tym realizacji szkoleń. Artykuł omawia wybrane aspekty kształcenia ustawicznego w przemyśle motoryzacyjnym, które mogą stanowić inspirację do wdrażania nowych metod i technik wspierających proces nauczania.
Charakterystyka projektu
Przemysł motoryzacyjny uważa się za siłę napędową produkcji przemysłowej, a także całej gospodarki narodowej. Z pewnością dotyczy to także Słowacji, w której otworzono dwie nowe fabryki samochodów, a budowa kolejnej zostanie zakończona w 2008 r. W ten sposób, z początkiem 2009 r. stanie się ona wiodącym krajem pod względem liczby wyprodukowanych samochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca (łącznie w czterech fabrykach będzie produkowanych ponad milion samochodów osobowych rocznie).
Regiony wschodniej Słowacji, w których obecnie stopa bezrobocia sięga 20%, przechodzą głębokie zmiany strukturalne. W przeszłości dominował tu przemysł zbrojeniowy, skoncentrowany na dostawach dla dawnego Układu Warszawskiego, obecnie zaś stawia się m.in. na sektor motoryzacyjny. Nowe miejsca pracy wymagają przekwalifikowania siły roboczej, nabycia odpowiednich kwalifikacji i przystosowania do zmian na rynku pracy.
Wspomniane czynniki leżały u podstaw stworzenia przez Politechnikę w Koszycach na Słowacji projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Projekt Innovation System of Life-Long Learning and Adaptability of Human Resources for Application in Automotive Industry prowadzony jest przez Wydział Inżynierii Mechanicznej Politechniki w Koszycach na Słowacji. Bierze w nim udział trzech partnerów krajowych: Molex Slovakia, VVÚ ZTS Kosice Slovakia, UPSVaR (Biuro ds. Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny) oraz trzech partnerów międzynarodowych: BTC Group z Walii, Fundacja Wspierania Przedsiębiorczości Regionalnej z Polski i SEIES - Sociedade de Estudos e Intervenção em Engenharia Social, CRL z Portugalii.
W ramach projektu EQUAL, 14 lutego 2006 r. uruchomiono na Politechnice w Koszycach nowe multimedialne centrum nauczania, laboratorium komputerowe, biuro konsultingowe oraz laboratorium motoryzacyjne. Korzystać z nich mogą grupy docelowe projektu, którymi są: absolwenci, osoby powyżej 50. roku życia, pracownicy zagrożeni zmianami strukturalnymi (głównie techniczni), kobiety po urlopie macierzyńskim oraz pracownicy MŚP. W centrum edukacji przemysłu motoryzacyjnego odbywają się dla nich kursy dokształcające.
Głównym celem projektu jest opracowanie oraz implementacja systemu kształcenia ustawicznego i dostosowania kwalifikacji zawodowych do potrzeb przemysłu motoryzacyjnego. Wśród szczegółowych celów projektu wymienić należy:
- wspieranie zdolności przystosowawczych grup pracowników dotkniętych zmianami strukturalnymi w przemyśle w regionie wschodniej Słowacji;
- wspieranie zatrudnienia odbiorców projektu we wschodniej Słowacji;
- powiązanie systemu kształcenia ustawicznego dla innowacji oraz aplikacji nowoczesnych technologii edukacyjnych;
- kształcenie w zakresie IT.
- stworzenie programów edukacyjnych wspierających zrównoważony rozwój zasobów ludzkich;
- budowanie systemu kształcenia ustawicznego;
- tworzenie systemów wspierających nabywanie nowych oraz uzupełnienie posiadanych kwalifikacji i kompetencji przez bezrobotnych;
- opracowywanie innowacyjnych rozwiązań służących efektywnemu zastosowaniu nowoczesnych technologii.
Można już wskazać pierwsze rezultaty projektu. Są nimi:
- stworzenie systemu wspierającego dostosowanie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz kształcenie ustawiczne;
- stworzenie modułów lekcyjnych dla grup docelowych;
- budowa nowego centrum nauczania EQUAL oraz laboratorium;
- rozpoczęcie współpracy międzynarodowej;
- realizacja kursu Adaptation on the changes and new technologies dla dwóch grup docelowych (110 godzin dla 21 uczestników oraz 60 godzin dla 15 uczestników);
- przygotowanie kursu Craft profile with focus on the automotive industry (ok. 200 godzin);
- przygotowanie kursu Innovation potential for application in the automotive industry (ok. 300 godzin).
Tradycyjne przekazywanie wiedzy wspierane jest najnowszymi multimedialnymi technikami. Uczestnicy otrzymują multimedialne CD ROM-y, korzystają z materiałów wideo, uczą się za pomocą obrazu, surfują po stronach internetowych. Mogą również sprawdzić się w praktyce, pracując na oryginalnych częściach samochodowych w laboratorium (takich jak: silnik, układ hamulcowy czy system siedzeń) czy też samodzielnie projektując i tworząc prototypy (np. przednie światła, układ kierowniczy itp.).
Współpraca międzynarodowa
W maju 2006 r. odbyło się pierwsze międzynarodowe spotkanie z walijskimi partnerami. Omówiono na nim zasady współpracy, zaprezentowano krajowe projekty oraz uzgodniono główne działania i ich cele. Sformułowano również ścisłe powiązania między projektami, co umożliwi zebranie wspólnych rezultatów i przekazanie wyników grupom docelowym. Każdy z projektów krajowych realizuje własny cel, natomiast celem nadrzędnym współpracy jest wymiana najlepszych praktyk i umiejętności, wykreowanie społeczności online i wspólnot praktyków, a także nowych metod nauczania i mentoringu online.
Jednym z celów projektu słowackiego jest międzynarodowa współpraca z partnerami nazwana "uczeniem się poprzez współpracę" (Collaborative Learning). Jej główne założenia obejmują:
- wymianę informacji praktycznych i wdrożenie rezultatów projektów opracowanych przez partnerów z wykorzystaniem e-komunikacji;
- utworzenie magazynu internetowego (w j. angielskim) i publikowanie w nim uzyskanych rezultatów;
- wdrożenie wybranych modułów e-learningowych przez partnerów - seminarium na Słowacji - wymiana wiedzy i umiejętności
Ewaluacja będzie się opierać na takich wskaźnikach, jak:
- osiągnięcie celów partnerstwa i zakładanych rezultatów;
- potencjalny wpływ współpracy międzynarodowej na politykę krajową lub europejską Słowacji, ze szczególnym uwzględnieniem rezultatów praktycznych;
- potencjalny wpływ na rozwój metod kształcenia w zakresie umiejętności IT, metod mentoringu oraz tworzenia społeczności online;
- efektywność organizacji współpracy międzynarodowej;
- promocja międzynarodowych działań.
Podsumowanie
Projekt Politechniki w Koszycach stanowi dobry przykład tworzenia systemu kształcenia ustawicznego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie zmian strukturalnych z wykorzystaniem nowych technologii. Uczestnicy projektu korzystają z innowacyjnych metod i technik procesu nauczania, takich jak: uczenie się poprzez działanie, (Action Learning), szkolenia, zajęcia warsztatowe (Laboratory Learning), nauczanie wspomagane komputerowo (Video and PC learning), e-learning, nauczanie za pomocą wizualizacji (Image Learning), korzystanie z najlepszych praktyk, nauczanie projektowe (Project Based Learning).
Oczekiwane rezultaty projektu to:
- kursy przekwalifikowujące, seminaria, programy wspierania zdolności przystosowawczych,
- wparcie innowacyjnego podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi,
- przystosowanie kadr do zmian strukturalnych, wsparcie kreowania nowych miejsc pracy,
- wzrost kwalifikacji i umiejętności z zakresu IT w grupach docelowych,
- stworzenie nowych modeli edukacji bazujących na IT,
- wymiana wiedzy i know how między partnerami,
- wsparcie grup docelowych w zakresie poszukiwania pracy i możliwości rozwoju.
Artykuł został przygotowany w ramach projektu "Innovation System of Life-Long Learning and Adaptability of Human Resources for Application in Automotive Industry". Tłumaczenie z języka angielskiego dr Maria Zając.
Bibliografia
- M. Badida, M. Kováč, V. Švač, Záväzná osnova projektu (Niezbędny schemat projektu), Politechnika w Koszycach, 2004
- EQUAL v praxi (EQUAL w praktyce), Príručka pre implementáciu Iniciatívy Spoločenstva EQUAL v nových členských štátoch EÚ (Przewodnik wdrażania Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla nowych państw członkowskich), Komisja Europejska
- ETCIM Internetový modul nadnárodnej spolupráce EQUAL - užívateľská príručka pre RP, verzia 3. (ETCIM EQUAL Internetowy Moduł Międzynarodowej Współpracy - przewodnik użytkownika, wersja 3), Komisja Europejska, Departament Zatrudnienia i Spraw Społecznych/B4 2005
- M. Kováč, M. Badida, V. Švač, A. Lešková, Metodológia projektu (Metodologia projektu), Politechnika w Koszycach, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Koszyce, 2005.
- Príručka k nadnárodnej spolupráci EQUAL. (Przewodnik o współpracy międzynarodowej w ramach EQUAL), 2004-2008 (Wersja ostateczna), Komisja Europejska.
Netografia
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Spis treści artykułu
Informacje o autorze
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
Potrzeba uczestnictwa uczelni wyższej w kreowaniu umiejętności samokształcenia
Starość. Między diagnozą a działaniem – recenzja
Biblioteka 2.0 w 2014 r. – analiza zjawiska
Czego (nie) uczy szkoła - refleksje uczniów dorosłych
Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego
Kierunki rozwoju uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce
XV Letnia Szkoła Andragogów i Poradoznawców
Dobór szkoleń pracowniczych w małych i średnich przedsiębiorstwach – analiza zjawiska
Specjalizacja szkoleniowa w zakresie zarządzania infrastrukturą sieciową organizacji