Centrum Edukacji Niestacjonarnej
Politechniki Gdańskiej
- projekty PHARE oraz Leonardo da Vinci
Anna Grabowska
Streszczenie
W artykule przedstawiono historię projektów Phare Multi-country Programme for Distance Education, w ramach którego utworzono CEN PG (Centrum Edukacji Niestacjonarnej Politechniki Gdańskiej) i zrealizowano projekty wspomagające opracowanie materiałów edukacyjnych przystosowanych do kształcenia na odległość. Ponadto omówiono projekty Leonardo da Vinci ze szczególnym uwzględnieniem dostępnych produktów w chwili obecnej. Na zakończenie przedstawiono kryteria, jakie powinna spełniać nowoczesna placówka edukacyjna oferująca szkolenia na odległość.
CEN PG w projektach Phare
CEN PG (ang. DECTUG - Distance Education Centre at Gdansk University of Technology) zostało powołane przez Rektora Politechniki Gdańskiej 30 kwietnia 1997 r. w ramach projektu Phare Multi-country Programme for Distance Education (Establishment and Operation of Regional Phare Distance Education Study Centre). Głównym zadaniem projektu Phare Multi-country Programme for Distance Education była pomoc w zorganizowaniu infrastruktury wspierającej kształcenie na odległość w krajach Phare. Przedsięwzięcie to było skomplikowane organizacyjnie, administracyjnie i technologicznie. Jego realizacja była możliwa jedynie dzięki ogromnej determinacji zaangażowanych w projekt instytucji.
Działania w ramach projektu podzielono na trzy obszary:
- Uruchomienie narodowych centrów kształcenia na odległość oraz krajowych punktów kontaktowych (KPK).
- Uruchomienie 40 regionalnych centrów kształcenia na odległość, które wyposażono w sprzęt, oprogramowanie, literaturę oraz infrastrukturę sieciową niezbędną do dostarczania szkoleń w trybie na odległość.
- Przygotowanie kadry ekspertów w dziedzinie kształcenia na odległość dla potrzeb narodowych i regionalnych ośrodków funkcjonujących w ramach programu Phare.
- początek lat 90. - prace koncepcyjne,
- lata 1994-1996 - faza pilotażowa,
- lata 1996-2000 - Follow-up.
- Powstanie infrastruktury - konsolidacja narodowych centrów kształcenia na odległość, utworzenie i wyposażenie 40 centrów regionalnych, przygotowanie kadry ekspertów.
- Opracowanie szkoleń na odległość przez centra lokalne i regionalne oraz w ramach współpracy międzynarodowej, a także studiów europejskich.
- Opracowanie strategii rozwoju technologii informacyjnej i komunikacyjnej, marketingu, legislacji, procedur akredytacji oraz zapewnienie jakości.
- PHARE Multi-country Programme in Distance Education - FOLLOW UP Establishment and Operation of a Regional Distance Education Study Centre (1998-1999),
- PHARE Multi-country Programme in Distance Education - ENVIMAN ENVIronmental MANagement (1998-1999),
- PHARE Multi-country Programme in Distance Education - EE DEC Energy & Environment - Distance Education Course (1998-1999),
- PHARE Multi-country Programme in Distance Education - WAWAMAN WAter and WAstewater MANagement (1998-1999),
- PHARE Multi-country Programme in Distance Education - LOLA Learn about Open LeArning (1998-1999),
- PHARE Multi-country Programme in Distance Education - European Studies Programme - Water Environmental Management (1998-1999),
- PHARE Multi-country Programme in Distance Education - European Studies Programme - Public Procurement (1998-1999),
- PHARE Partnership Programme - NEPOLD Network of European Partners in Open Learning Delivery (1999-2000).
- Gdańska Fundacja Wody, Polska - Koordynator;
- Politechnika Gdańska, CEN PG, Polska;
- Engineering Ecology Consultative Technical Centre, Wilno, Litwa;
- International Centre for Distance Education, Futuroscope, Francja;
- International Office for Water, Limoges, Francja;
- National Committee of Water Producers and Distributors of Romania, Bukareszt, Rumunia;T.G. Masaryk Water Research Institute, Praga, Czechy.
- Identyfikacja potencjalnych uczestników szkoleń oraz ich potrzeb.
- Planowanie, projektowanie, wdrażanie i testowanie kursów na odległość (oryginalnych i adaptowanych) oraz opracowanie materiałów szkoleniowych do samodzielnej nauki.
- Projektowanie, implementacja i testowanie metody pomocy dla studenta i sposobów jego oceniania z wykorzystaniem systemów online, offline, synchronicznych, asynchronicznych.
- Walidacja, zapewnienie jakości, akredytacja i uznanie umiejętności zdobytych w szkoleniach na odległość.
- Zarządzanie, administracja i marketing szkoleń na odległość, z uwzględnieniem analizy kosztów i efektywności.
- Lokalne/regionalne/narodowe przypadki użycia.
- Opanowanie terminologii anglojęzycznej związanej z ochroną środowiska.
- Zdobycie umiejętności pisania raportów, esejów i artykułów w języku angielskim.
- Pogłębianie wiedzy o ochronie środowiska na bazie materiałów w języku angielskim.
- Rozwój świadomości uczestników o współczesnych globalnych i lokalnych problemach środowiskowych.
- Dostęp do najnowszych materiałów z zakresu ochrony środowiska umieszczonych w Internecie.
- Poznanie nowych możliwości jakie daje nauczanie na odległość przez Internet (generacja własnych stron WWW, wyszukiwanie informacji w Internecie).
- Udział w audio lub wideo konferencji.
CEN PG w projektach Leonardo da Vinci
Po zakończeniu projektu PHARE pojawiła się nowa możliwość wspierania działań w zakresie szkoleń online, czyli finansowanie z programu Leonardo da Vinci. Od 1998 r. CEN PG był lub jest zaangażowany w następujące projekty:
- Leonardo da Vinci Programme - TeleCAD TELEworkers training for CAD systems users (1999-2001),
- Leonardo da Vinci Programme - MDEC Multimedia Distance English Course (1999-2001),
- Leonardo da Vinci Programme - AYTEM Accompanying a Young Teachers into Educational Market by Distance Course Mode (1999-2001),
- Leonardo da Vinci Programme - LinguaWeb LinguaWeb for Small and Media Enterprises (1999 - 2001),
- Leonardo da Vinci Programme - EMDEL European Model for Distance Education and Learning (2001-2004).
- ARGO s.r.l. Formare I'Europa, Włochy;
- IDEC, Grecja;
- ZEUS, Grecja;
- Pekkala Software Oy, Finlandia;
- Young Digital Poland, Polaska.
Z platformy TeleCAD do 2002 r. skorzystało ponad 1000 studentów. Służy ona nie tylko do wspomagania nauki obsługi programu AutoCAD, ale także do egzaminowania studentów z przedmiotu Podstawy Informatyki. Z systemu TeleCAD korzystają również studenci studiów zaocznych i magisterskich uzupełniających Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Gdańskiej. Kolejnym projektem był MDEC - Multimedia Distance English Courses, czyli multimedialny kurs języka angielskiego dotyczący prawa, bankowości, finansów, nauki, technologii, bezpieczeństwa pracy, elementów prawa europejskiego i standardów europejskich. Projekt ten miał na celu ułatwienie samokształcenia na stanowisku pracy ze szczególnym uwzględnieniem formuły kształcenia na odległość w zawodowym kształceniu ustawicznym. Kursy dedykowano studentom uniwersytetów i politechnik, uczestnikom form kształcenia ustawicznego oraz innym zainteresowanym. Projekt wykorzystywał zaawansowane technologie informacyjne i komunikacyjne (WWW, e-mail, multimedia).
W projekcie brały udział następujące instytucje:
- Politechnika Poznańska, Polska;
- Uniwersytet Wolverhampton, Wielka Brytania;
- Instytut Technologii Komunikacyjnych i Informacyjnych, Polska;
- Politechnika Gdańska, Polska.
- Politechnika w Kownie; Vytautas Magnus Uniwersytet w Kownie; Regionalne Centrum Kształcenia Nauczycieli w Panevezys; Centrum Edukacyjne w Mazeikiai; Ministerstwo Edukacji i Nauki, Litwa;
- Uniwersytet w Oulu, Finlandia;Nordycka Akademia Ludowa, Szwecja;
- Szkoła Techniczna w Odense, Dania;
- Politechnika Gdańska, Polska;
Kolejny projekt to LinguaWeb - LinguaWeb for Small and Medium Enterprises, czyli nauka języka poprzez strony WWW dla małych i średnich przedsiębiorstw różnych regionów Europy. Celem projektu było opracowanie multimedialnego serwisu internetowego, który wspomagałby współpracę biznesową różnych regionów Europy dzięki ciekawym materiałom online na temat kultury, społeczeństwa i języka Zaproponowany w projekcie serwis internetowy zawiera m.in.:
- Informacje o lokalnym/regionalnym języku z przykładami autentycznych próbek.
- Autentyczne dokumenty multimedialne dotyczące lokalnego/regionalnego biznesu, społeczeństwa, kultury w kontekście komunikacji.
- Demonstracyjne moduły do nauki języka w tematyce biznesu, społeczeństwa, kultury.
- Ebehard-Karls-Uniwersytet w Tübingen, Niemcy;
- CTS, Irlandia;
- Politechnika Gdańska, CEN PG, Polska.
Aktualnie realizowanym projektem Leonardo da Vinci jest EMDEL - European Model for Distance Education and Learning, czyli europejski model kształcenia na odległość. Głównym celem projektu jest opracowanie uniwersalnego europejskiego modelu systemu kształcenia na odległość z wykorzystaniem istniejących produktów, dzięki czemu można by ograniczyć produkcję materiałów szkoleniowych, a szczególną uwagę poświęcić dobremu serwisowi dla uczących się. Docelowo należy oczekiwać redukcji kosztów produkcji oraz poszerzenia oferty kursowej. W ramach projektu przygotowane zostaną następujące produkty:
- Katalog kursów online razem z próbkami szkoleń, który umożliwi rozpoznanie rynku i właściwy wybór oferty.
- Oprogramowanie do oceny jakości produktów również przez uczestników szkoleń.
- Tłumaczenie min. 10 produktów, z wcześniejszym ich wyborem i adaptacją.
- Metodologia wykorzystania szkoleń online w językach oryginalnych dla mniejszości narodowych, gdzie pomoc byłaby możliwa zarówno lokalnie jak i zdalnie.
Akronim projektu Leonardo da Vinci,okres realizacji, nazwa kursu
|
URL | Materiały szkoleniowe | Narzędzia do komunikacji | Komentarz |
TeleCAD, 1998-2001, Szkolenie w zakresie pracy zdalnej dla użytkowników systemów CAD |
www.dec.pg.gda.pl/ dec/index.phtml? id=telecad_en |
Online, CD, podręcznik |
System TeleCAD (FAQ, lista dyskusyjna, poczta wewnętrzna) | Wykorzystują studenci PG (WIL studia dzienne oraz uzupełniające studia magisterskie) |
LinguaWeb, 1998-2001, LinguaWeb for Small and Medium Enterprises |
www.linguaplan.de/ linguaweb/1024/ index.html |
Online |
Tablica ogłoszeń, |
Propozycja dla lektorów Studium Języków Obcych PG. W chwili obecnej oferowany studentom członkom kół naukowych PG |
EMDEL, 2001-2004,Ethics online,TeleCAD |
www.dec.pg.gda.pl/ ethics/ |
Online |
Tablica ogłoszeń, |
Kurs Ethics online jest lokalizowany w Norwegii i Włoszech oraz jest udostępniony dla studentów studiów doktoranckich oferowanych w ramach projektu CURE |
Podsumowanie
W chwili obecnej CEN PG zaangażowane jest w uruchomienie studiów doktoranckich i podyplomowych wspomaganych technologią internetową. To wspólne przedsięwzięcie Wydziału Inżynierii Lądowej i CEN PG jest realizowane w ramach projektu CURE - Centre for Urban Construction and Rehabilitation: Technology Transfer, Research and Education czyli Centrum Rewitalizacji Budowli Miejskich: Transfer Technologii, Badania Naukowe i Edukacja (V Program Ramowy UE, Centra Doskonałości). W ramach projektu CURE studentom i doktorantom proponowane są szkolenia opracowane w projektach PHARE i Leonardo da Vinci. Decydującym o atrakcyjności szkolenia elementem jest zapewnienie uznawania osiąganych w systemie kształcenia na odległość kwalifikacji. W szkoleniach oferowanych przez CEN PG wielu uczestników otrzymało świadectwa renomowanych uczelni lub certyfikaty powszechnie uznawanych instytucji edukacyjnych (Tab. 2).
Kurs
|
Instytucja wystawiająca świadectwo/certyfikat |
Liczba wydanych świadectw/certyfikatów w latach 1999-2002 |
AutoCAD, TeleCAD | Autodesk, ACSA PG | 113 |
Environmental Management | Helsinki University of Technology, Dipoli, Finlandia | 12 |
Learn about Open Learning | Heriot - Watt University, Szkocja | 26 |
Water Environmental Management | European Training Foundation, Turyn | 1 |
Public Procurement | International Labour Organisation, Turyn | 1 |
Energy& Environment - DE Course | Akademia Istropolitana Nova, Słowacja | 3 |
English for Environmental Awarness | Helsinki University of Technology, Dipoli, Finlandia | 8 |
Należy podkreślić, iż nowoczesna placówka edukacyjna oferująca szkolenia w trybie ODL powinna spełniać następujące kryteria jakościowe:
- udostępnianie w sieci Internet informacji dotyczących oferty kształcenia, powinno pochodzić z wielu źródeł,
- zagwarantowanie uznawania osiąganych w systemie kształcenia na odległość kwalifikacji,
- opracowanie koncepcji przygotowywania kursów dedykowanych, spełniających oczekiwania klienta,
- zapewnienie serwisu, który gwarantuje sprawną komunikację pomiędzy uczącym się a zasobami edukacyjnymi,
- stworzenie sieci instruktorów i uczących się, otwartej na współpracę z innymi instytucjami szkoleniowymi,
- wypracowanie procedury tworzenia wysokiej jakości multimedialnych materiałów edukacyjnych odpowiadających potrzebom klienta.
Bibliografia
- A.W.Bates: Technology, open learning and distance education, London: Routledge 1995.
- A. Grabowska: Model systemu kształcenia na odległość wykorzystujący sieci lokalne i rozległe, Rozprawa doktorska. Promotor: dr hab. inż. Józef Woźniak, Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, Gdańsk 2001, 150 s. 60 rys. 22 tab. bibliogr. 267 poz. maszyn.
- A. Grabowska: Leonardo da Vinci projects (1998-2004) at DECTUG, w: Proceedings. The know-how hub for blended learning. 5th International Conference on New Educational Environments INCEE 2003. Lucerne. Switzerland, 26-28 May 2003, Christine Jutz, Karin Waefler (eds.), net4net, University of Applied Sciences Berne 2003, s.53-58.
- Strona internetowa CEN PG, http://www.dec.pg.gda.pl/dec/index.phtml.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
INFORMACJE O AUTORZE ANNA GRABOWSKA Autorka jest kierownikiem Centrum Edukacji Niestacjonarnej (http://www.dec.pg.gda.pl/), adiunktem na Wydziale Inżynierii Lądowej oraz kierownikiem Autoryzowanego Centrum Szkoleniowego Autodesk na Politechnice Gdańskiej. Jej główne zainteresowania to zarządzanie projektami z dziedziny kształcenia na odległość oraz modelowanie, projektowanie i ewaluacja systemów LMS (ang. Learning Management System). W 1994 otrzymała dyplom M.Sc. in Applied Informatics (De Montfort University, Leicester, UK. W 2001 uzyskała tytuł doktora broniąc pracę pod tytułem "Model systemu kształcenia na odległość wykorzystujący sieci lokalne i rozległe". Autorka brała udział w następujących projektach międzynarodowych: TEMPUS 1997 (Establishing Continuing Learning Centre at Technical University of Gdansk), PHARE Multi-country Programme in Distance Education projects (1996-1999), Phare Partnership Programme (1999 - 2001), Socrates (COMENIUS, GRUNDTVIG, MINERVA, 2001-2003), Leonardo da Vinci projects (1998-2004), Research Framework Programme 5 - CURE Centre for Urban Construction and Rehabilitation: Technology Transfer, Research and Education (2002-2005). Jest członkiem międzynarodowych komitetów naukowych nast. konferencji: ITHET 2001, Telematica 2001, ICNEE 2002, CATE 2002 , ICNEE 2003, IASTED 2003, WBE2003, IASTED 2004. Jest również członkiem komitetu redakcyjnego czasopisma online Wirtualna Edukacja (http://lttf.ieee.org/we/). Publikacje z zakresu kształcenia na odległość są dostępne pod adresem http://www.dec.pg.gda.pl/~blanka/references.html |
Spis treści artykułu
- Streszczenie
- CEN PG w projektach Phare
- CEN PG w projektach Leonardo da Vinci
- Podsumowanie
- Bibliografia
Informacje o autorze
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
Potrzeba uczestnictwa uczelni wyższej w kreowaniu umiejętności samokształcenia
Starość. Między diagnozą a działaniem – recenzja
Biblioteka 2.0 w 2014 r. – analiza zjawiska
Czego (nie) uczy szkoła - refleksje uczniów dorosłych
Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego
Kierunki rozwoju uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce
XV Letnia Szkoła Andragogów i Poradoznawców
Dobór szkoleń pracowniczych w małych i średnich przedsiębiorstwach – analiza zjawiska
Specjalizacja szkoleniowa w zakresie zarządzania infrastrukturą sieciową organizacji