Kształcenie ustawiczne
w procesie tworzenia społeczeństwa uczącego się i gospodarki opartej na wiedzy
Ewa Solarczyk - Ambrozik
Społeczeństwo oparte na wiedzy i informacji
W skali globalnej, regionalnej i lokalnej doświadczamy przemian, które kształtują nowy typ społeczeństwa opartego na wiedzy i informacji. W takim społeczeństwie inwestowanie w edukację staje się głównym czynnikiem wzrostu gospodarczego i postępu społecznego. Najbardziej efektywne wsparcie rozwoju gospodarczego ma miejsce tam właśnie, gdzie system edukacyjny pomaga tworzyć i podtrzymywać kapitał społeczny pozostający w istotnym związku z rozwojem gospodarczym. Mając na uwadze fakt, iż przełom cywilizacyjny, jakiego doświadczamy, spowodowany jest rosnącą rolą nauki i edukacji, można postawić stwierdzenie, iż podstawowym zasobem epoki postindustrialnej, epoki społeczeństwa uczącego się jest wiedza w istotnym stopniu określająca jakość kapitału społecznego.
W kontekście tych wyzwań współczesności podstawę realizacji gospodarki opartej na wiedzy stanowi kształcenie ustawiczne. Jako wymóg cywilizacyjny staje się ono jedną z najczęściej podejmowanych w społecznych debatach kwestii edukacyjnych, tak na poziomie europejskim, jak i narodowym czy też regionalnym.Kluczową rolę edukacji permanentnej we współczesnym świecie oddają w pełni, podkreślane w raporcie Międzynarodowej Komisji UNESCO do spraw Edukacji dla XXI wieku, aspekty kształcenia zawierające się w hasłach:
- uczyć się aby wiedzieć,
- uczyć się aby działać,
- uczyć się aby żyć wspólnie z innymi,
- uczyć się aby być.
Kształcenie ustawiczne
Kształcenie ustawiczne ma związek przede wszystkim z globalnym dostępem do informacji i wiedzy bez względu na czas i przestrzeń. Nowe technologie informacyjne i komunikacyjne sprawiają, że możemy uczyć się w każdym momencie, korzystając ze źródeł informacji w dowolnym miejscu na kuli ziemskiej. Zjawisko to ma także swoje ujemne konsekwencje - we współczesnym świecie osoby bez odpowiednich kompetencji, bez określonego kapitału nie tylko ekonomicznego, ale i kulturowego, bez dostępu do informacji lub pozbawione tzw. siły rynkowej stają się dotknięte w coraz wyższym stopniu marginalizacją spowodowaną bezrobociem, nieumiejętnością artykulacji własnych interesów, funkcjonalnym analfabetyzmem itp. zjawiskami społecznymi. Można powiedzieć, iż zarówno teoria, jak i praktyka kształcenia dorosłych potwierdza to, iż intencjonalne uczenie staje się czynnikiem różnicującym w coraz wyższym stopniu zdolności jednostek do dostosowania się do zmiennej rzeczywistości, zarówno środowiska pracy, jak i innych sfer życia społecznego. Globalizacja wprowadza głębokie zmiany w życiu codziennym i w obszarze pracy zawodowej, co wiąże się ze wzrastającą indywidualną odpowiedzialnością za jakość wykształcenia, posiadanej wiedzy i kompetencji. Można również powiedzieć, iż edukacyjne drogi dorosłych wiodące przez społeczne i zawodowe struktury w społeczeństwie uczącym się są w coraz wyższym stopniu podporządkowane wymaganiom rynkowym. Ta orientacja na rynek i rozwój gospodarczy określa szczególnie istotny obszar kształcenia ustawicznego aktualizującego się w społeczeństwie opartym na wiedzy, jakim jest kształcenie w przedsiębiorstwach, tzw. uczących się organizacjach, budujących kompetencje zawodowe i społeczne pracowników zarówno w oparciu o intencjonalne oddziaływania edukacyjne, jak i poprzez doświadczenie wypływające z codziennych działań. Podkreślić w tym miejscu należy znaczenie występującej konwergencji obszarów zainteresowań edukacji i przedsiębiorstw. Ozekiwania wobec form uczenia się związanych z doświadczeniem i eksperymentowaniem w procesie produkcji szczególnie mocno podkreślają rolę kształcenia ustawicznego, które "wzmacnia zderzenie między kulturami uczenia się w szkole i w pracy" (OECD, 2000). Jest to istotna cecha tego kształcenia wpisująca się w ogólny trend polegający na bezustannym rozmywaniu się granic między życiem zawodowym a okresem nauki, formalną i nieformalną edukacją. Do innych, ważnych z punktu widzenia wyznaczanego podejmowaną tu problematyką, cech kształcenia ustawicznego zalicza się także i to m.in.:
- że procesy uczenia się zachodzą w różnych miejscach, nie tylko w formach zorganizowanych przez system edukacji;
- wszyscy zatrudnieni muszą posiadać umiejętność samodoskonalenia się w różnych okolicznościach, traktować miejsce pracy jako instytucję edukacyjną;
- rozwój multimediów i rynku oprogramowania komputerowego wpływa w znaczny sposób na kształcenie;
- technologie informatyczne i cyfrowe stymulują kontakty między uniwersytetami i przedsiębiorstwami sektora ICT (Information and Communication Technology) w zakresie kształcenia na odległość na rynkach globalnych;
- instytucje kształcenia ustawicznego uelastyczniają odpowiedź na potrzeby rynku i kładą większy nacisk na wiedzę użyteczną i praktyczną; partnerstwo między uniwersytetami a biznesem i przemysłem ma decydujące znaczenie dla sukcesu ekonomii wiedzy (OECD, 2000, s. 59-61).
Polityka oświatowa
Obok tych globalnych trendów określających charakter i jakość kształcenia ustawicznego w zakresie tworzenia społeczeństwa uczącego się i gospodarki opartej na wiedzy istotne znaczenie ma polityka oświatowa formułowana na szczeblu europejskim, regionalnym, czy też narodowym. Zasady tej polityki podjętej przez niektóre państwa europejskie zostały omówione w wydanych w latach dziewięćdziesiątych raportach oświatowych takich jak m.in. Biała Księga (1995), raport J. Delorsa (1988) czy raport "Tworzenie Europy przez edukację" (1997). Raporty formułują zasady polityki oświatowej i rekomendacje również odnośnie roli edukacji zawodowej, podsystemu oświatowego reagującego najsilniej na zmiany w systemie społeczno-gospodarczym, szczególnie w obszarze zmian na rynku pracy. Istotne zadania wobec edukacji dotyczą w tym względzie przygotowania do wykonywania zawodów najpotrzebniejszych na rynku pracy, zmian relacji między kształceniem ogólnym i zawodowym, kształcenia kompetencji wielostronnych, umożliwiających rekwalifikację partnerstwa edukacyjnego między instytucjami oświatowymi a przedsiębiorstwami.
Wyzwania
Całościowe myślenie o systemie kształcenia formalnego i jego kontynuacji w postaci kształcenia ustawicznego jest obecne w refleksjach i debatach podejmowanych przez Unię Europejską i OECD. Wyzwania zewnętrzne, determinujące strategie edukacyjne określane w różnych dokumentach Rady Europy to obok globalizacji i internalizacji, także przeobrażenia rynku pracy. Gwarancja zatrudnienia na całe życie przestaje być możliwa, co powoduje konieczność kształcenia ustawicznego i nowej organizacji kształcenia. Do zadań priorytetowych w zakresie polityki edukacyjnej określonej na poziomie Unii Europejskiej należą w związku z tymi wyzwaniami:
- dostępność do edukacji w ciągu całego życia;
- dążenie do otwartego i elastycznego podejścia do edukacji, stwarzające
- przeciwdziałania marginalizacji;
- diagnozowanie potrzeb edukacyjnych rynku pracy (Biała Księga, 1995).
Polityka regionalna
Polityka regionalna w zakresie roli kształcenia ustawicznego w procesie tworzenia społeczeństwa uczącego się i gospodarki opartej na wiedzy służy z kolei następującym celom:
- podnoszeniu kwalifikacji osób zatrudnionych, co sprzyjać będzie zwiększaniu konkurencyjności regionu m.in. przez działania zorientowane na transfer wysokich technologii do przedsiębiorstw w regionie;
- uzupełnianiu działań podejmowanych poprzez służby zatrudnienia w zakresie przeciwdziałania bezrobociu;
- wsparciu dla inicjatyw pozarządowych, samorządowych w zakresie pośrednictwa, doradztwa i szkoleń osób bezrobotnych.
Bibliografia
Bibliografia- Adult Education. The Hamburg Declaration. Agenda for the Future. CONFINTEA, UNESCO 1997.
- Biała księga kształcenia i doskonalenia się. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Komisja Europejska1997.
- J. Delors: Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Warszawa 1998.
- Growth, Competetivness, Employment. Proposal for European Commission, Brussels 1994.
- Narodowa strategia wzrostu zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich w latach 2000 - 2006. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2000.
- Raport o rozwoju społecznym Polska 1998 - dostęp do edukacji. Centrum Analiz Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 1998.
- K. Przyszczypkowski, E. Solarczyk-Ambrozik, Strategia rozwoju oświaty w województwie wielkopolskim, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Poznań 2002.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Spis treści artykułu
- Społeczeństwo oparte na wiedzy i informacji
- Kształcenie ustawiczne
- Polityka oświatowa
- Wyzwania
- Polityka regionalna
- Bibliografia
Informacje o autorach
Komentarze
Podobne zagadnienia
Potrzeba uczestnictwa uczelni wyższej w kreowaniu umiejętności samokształcenia
Starość. Między diagnozą a działaniem – recenzja
Biblioteka 2.0 w 2014 r. – analiza zjawiska
Czego (nie) uczy szkoła - refleksje uczniów dorosłych
Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego
Kierunki rozwoju uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce
XV Letnia Szkoła Andragogów i Poradoznawców
Dobór szkoleń pracowniczych w małych i średnich przedsiębiorstwach – analiza zjawiska
Specjalizacja szkoleniowa w zakresie zarządzania infrastrukturą sieciową organizacji