Redakcja e-mentora poleca
|
ibuk.pl - Czytelnia on-line
|
Futurelab
|
|
Ciekawa inicjatywa IMS Global Learning Consortium
Osoby, które interesują się e-edukacją nie tylko pod kątem użytkowym zachęcamy do odwiedzenia strony IMS Global Learning Consortium i zarejestrowania się jako członek tej organizacji. Uzyskuje się w ten sposób nie tylko dostęp do bogatego zbioru artykułów, specyfikacji i przewodników, ale przede wszystkim możliwość włączenia się w prace nad tworzeniem standardów dla e-edukacji. Jak wiadomo, IMS jest jednym z liderów w zakresie specyfikacji związanych z tworzeniem, a przede wszystkim udostępnianiem treści na platformach e-learnigowych. Dla przykładu wystarczy wymienić chociażby IMS Content Packaging - powszechnie używany standard zapewniający tzw. interoperability, czyli możliwość wykorzystania tych samych treści w różnych środowiskach uruchomieniowych. Organizacja pracy IMS polega na tworzeniu grup roboczych odpowiedzialnych za daną klasę zagadnień. Grupa taka skupia profesjonalistów z różnych obszarów - użytkowników, producentów sprzętu i oprogramowania, twórców i dostawców szkoleń e-learningowych, a przede wszystkim osoby, które mają oryginalne pomysły w danym obszarze i próbują je wdrożyć, bądź też już wdrożyły, w swoim ośrodku i chciałyby to rozwiązanie upowszechnić. IMS stara się obserwować bieżące trendy oraz potrzeby na rynku e-edukacji i dostosowywać do nich kierunki swojej aktywności. Dobrym przykładem mogą być tutaj działania w zakresie learning design. Podjęto je w odpowiedzi na zarzuty, iż opracowane wcześniej specyfikacje, w tym specyfikacja SCORM, nie uwzględniają, najogólniej mówiąc, aspektów pedagogicznych związanych z przekazywaniem treści za pośrednictwem sieci. W wyniku powstało właśnie opracowanie znane jako IMS Learning Design specification. Niewątpliwie wśród nowych trendów warto odnotować prace dotyczące Web services oraz e-Portfolio. Dający się zauważyć w ostatnich latach wzrost zainteresowania ideą e-Portfolio nie tylko jako metodą gromadzenia informacji o wynikach prac, postępach w nauce oraz osiągnięciach uczniów, ale też jako środkiem dydaktycznym pomocnym w zdobywaniu wiedzy i nowych umiejętności sprawia, że pojawiła się potrzeba opracowania specyfikacji, która ma ułatwić wykorzystanie utworzonych opracowań (czyli właśnie portfolio) w różnych kontekstach - na przykład zbiór informacji o przebiegu nauki szkolnej może być przedstawiony potencjalnemu pracodawcy podczas starań o pracę. Oczekuje się, iż wprowadzenie jednolitych zasad tworzenia tego typu opracowań przyczyni się do ich upowszechnienia. W trakcie prac poszczególnych grup roboczych gromadzone są informacje zarówno na temat potrzeb, wymagań technicznych, jak i możliwości sprzętowych oraz programistycznych w danym obszarze i na ich podstawie powstaje możliwie kompletny zbiór informacji zawierający: definicje wszystkich pojęć, ich specyfikacje w języku XML oraz tzw. zbiór dobrych praktyk. Cała zebrana dokumentacja poddawana jest weryfikacji wewnętrznej, nadzorowanej przez IMS Technical Board, a następnie udostępniana. Pierwsza publikowana wersja ma zwykle status first draft i uwagi zgłaszane przez użytkowników są uwzględniane w kolejnych etapach prac grupy zanim nastąpi oficjalna publikacja w formie specyfikacji IMS. Zainteresowanych rezultatami prac IMS GLC zachęcamy do otwarcia zakładki specifications na stronie głównej konsorcjum. Niektóre materiały dostępne są tylko dla zarejestrowanych członków, ale większość specyfikacji ma charakter otwarty, co oznacza, że są powszechnie dostępne. Najnowszą inicjatywą IMS jest propozycja utworzenia grupy roboczej związanej z opracowaniem specyfikacji dotyczącej personalizacji w e-learningu. Zagadnienie to jest bardzo złożone, a równocześnie budzące duże zainteresowanie. I choć podejmowanych jest wiele prób, głównie pod kątem rozwiązań informatycznych, nie ma powszechnej zgody co do tego, jakie narzędzia, tudzież rozwiązania, mogą zapewnić rzeczywiście spersonalizowane podejście do uczących się, które równocześnie nie sprowadzi e-learningu do automatycznego przekazu wiedzy. Jednym z istotnych ogniw w procesie projektowania personalizacji jest konieczność odpowiedniego opisu obiektów wiedzy za pomocą metadanych, w sposób, który pozwoli zakodować w nich również informację o zależnościach i roli dydaktycznej pomiędzy tymi obiektami. Stąd prace podejmowane właśnie przez IMS wydają się być istotnym elementem działań związanych z personalizacją. W maju br. IMS ogłosiło wśród swoich członków zamiar utworzenia grupy roboczej dedykowanej tym zagadnieniom i rozpoczęło zbieranie tzw. use scenarios, czyli przykładów stosowania rozwiązań związanych z personalizacją. Na bazie tych przykładów zostaną rozpoczęte prace. Informacje dostępne są tylko dla zarejestrowanych członków IMS, ale warto wiedzieć, że rejestracja i członkostwo w tej organizacji nie wymaga żadnych opłat. Organizacja ta skupia zarówno członków indywidualnych, jak i instytucje z wszystkich obszarów aktywności związanych z e-learningiem. Są zatem dostawcy oprogramowania, producenci sprzętu komputerowego sieciowego, dostawcy usług sieciowych i - naturalnie - uczelnie oraz ośrodki badawcze. Więcej informacji na: http://www.imsglobal.org |
OER Commons
|
Rubric for Online Instruction
|
Dobre Programy
|
iPod in the Classroom
|
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Spis treści artykułu
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.