Przeobrażenia organizacyjne bez przywódców? Relacja z konferencji
Beata Mierzejewska
Wprowadzenie
Współczesne organizacje podlegają nieustannym przeobrażeniom. Menedżerowie próbują stosować
różne metody i narzędzia, mające stać się remedium na doraźne
problemy przedsiębiorstw lub mające wynieść je na szczyty list największych,
najbardziej efektywnych czy najlepiej zarządzanych organizacji. Które
ze znanych metod warto wdrażać w przedsiębiorstwach? Jakie problemy
przedsiębiorstwa napotykają podczas ich implementacji?
Czego brakuje polskim firmom?
Niniejszy artykuł,
podsumowując najciekawsze wnioski z ogólnopolskiej konferencji
"Przeobrażenia w organizacjach. Rozwiązywanie problemów związanych
z wdrażaniem metod zarządzania"1 stara się udzielić
odpowiedzi na postawione wyżej pytania.
Wielość metod zarządzania
Innowacje,
koopetycja2, outsourcing, komunikacja, więzi partnerskie
między organizacjami, kapitał intelektualny, kluczowe kompetencje,
metody i narzędzia wykorzystujące prosumpcję (np. metodyki prowadzenia
projektów Agile3), uwarunkowania kultury organizacyjnej,
uczenie się organizacji, procesy wiedzy i zarządzanie nimi, a także
narzędzia wspierające te procesy, to najczęściej wymieniane terminy
oraz obszary badawcze, eksplorowane zarówno przez teoretyków, jak
i praktyków zarządzania. Mają one być pomocne, czy wręcz stają
się celem wielu przemian organizacyjnych.
Poniższa
tabela przedstawia wyniki popularności poszczególnych koncepcji dyskutowanych
podczas wspomnianej konferencji, wyrażonej przez liczbę stron internetowych
zawierających poszczególne frazy. Co ciekawe, struktura uzyskanych
wyników znajduje odzwierciedlenie w natężeniu dyskusji prowadzonych
podczas konferencji. Jedynie tematyka metodologii Agile zdaje się być
dużo szerzej dyskutowana przez internautów aniżeli naukowców (zwłaszcza
tych, zajmujących się zarządzaniem). Jest to o tyle zaskakujące,
że przecież jest ona jednym ze sztandarowych przykładów włączania
klienta w procesy innowacyjne, a zatem dowodem na to, że szeroko dyskutowana
na Zachodzie prosumpcja znajduje kolejne (obok znanych przykładów
działań takich firm, jak Toyota czy Nike) potwierdzenie w praktyce.
Liczba wskazań Google na polskojęzycznych stronach | Liczba wskazań Google na anglojęzycznych stronach | |
Komunikacja | 13 100 000 | 374 000 000 |
Innowacje | 2 100 000 | 138 000 000 |
Outsourcing | 1 150 000 | 78 500 000 |
Zarządzanie wiedzą | 639 000 | 81 100 000 |
Kultura organizacyjna | 107 000 | 1 760 000 |
Agile | 69 300 | 32 900 000 |
Kapitał intelektualny | 45 900 | 1 880 000 |
Kluczowe kompetencje | 12 800 | 1 910 000 |
Organizacja ucząca się | 10 200 | 1 270 000 |
Prosumpcja | 660 | 21 900 |
Koopetycja | 35 | 389 000 |
Więzi międzyorganizacyjne (interorganizational collaboration) | 2 | 51 300 |
Przywództwo | 704 000 | 175 000 000 |
Choć wszystkie wspomniane wyżej metody i narzędzia zarządzania znajdują zainteresowanie wśród badaczy problemów przedsiębiorstw, to jednak - jak pokazują zarówno publikacje, jak i tematy dyskusji podczas wspomnianej konferencji - szczególną uwagą zdają się wciąż cieszyć zagadnienia zarządzania wiedzą. Warto jednak zauważyć, że coraz częściej teoretycy zarządzania starają się dostrzegać praktyczne aspekty tej koncepcji, przekładając jej ramowe założenia i postulaty na konkretne rozwiązania i techniki organizacyjne. Z drugiej zaś strony, możemy obserwować coraz więcej opisów przypadków wdrażania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach. Podczas konferencji prezentowane były wyniki realizacji tych procesów zarówno w dużych przedsiębiorstwach (jak np. Volkswagen Motor Polska), jak i w małych (np. Gambit-Lubawka sp. z o. o.).
W prezentowanych przypadkach podkreślany szczególnie był fakt, iż nowa wiedza powstaje dzięki zaangażowaniu praktycznie wszystkich pracowników, a szczególnie pracujących na stanowiskach produkcyjnych4. Prekursorów tego podejścia nie trzeba już bowiem przekonywać, że myślenie, zaangażowanie intelektualne, praca koncepcyjna, tworzenie wartości w dobie gospodarki opartej na wiedzy nie mogą być zarezerwowane dla nielicznych5.
Interesującym przypadkiem zarządzania wiedzą, a zwłaszcza jej przepływu, jest przykład sieci franchisingowych. Zanim jeszcze pojawiły się opracowania poświęcone zarządzaniu wiedzą, naukowcy i praktycy zainteresowani strategiami kooperacji przedsiębiorstw podkreślali, że jednym z motywów zawiązywania aliansów, a zarazem jednym z kluczowych problemów, jakie te alianse napotykały był transfer know-how. Być może brak precyzji w definiowaniu tego, co kryje się za określeniem know-how, być może brak właściwych narzędzi i metod transferu (a także ochrony) wiedzy między partnerami aliansów były przyczyną niepowodzeń niektórych z nich. Sieć franchisingowa, będąca szczególnym przypadkiem kooperacji bazuje jednak na wykorzystaniu wiedzy jej uczestników. Przepływ wiedzy pomiędzy nimi należy zatem rozpatrywać dwukierunkowo. Franchisingodawca w swoich działaniach realizuje strategię wykorzystującą głównie zasoby niematerialne. Dysponuje on wiedzą o tym: jak prowadzić biznes (model biznesowy), jak zarządzać czy jak rozwiązywać problemy. Transfer wiedzy dotyczy wtedy nie tylko wiedzy jawnej, ale i wiedzy cichej (m.in . kultura, wartości). Z drugiej strony, franchisingodawca uzyskuje dostęp do talentów menedżerskich, wiedzy o rynkach lokalnych, kapitału ludzkiego oraz kapitału relacyjnego6. Kluczem i największym wyzwaniem efektywnego transferu w każdym z kierunków pozostają zatem ludzie.
Ludzie - największe wyzwanie w zarządzaniu
Najbardziej
istotnymi wyzwaniami w zarządzaniu ludźmi będą zatem: kreowanie
ducha przedsiębiorczości i innowacyjności, przygotowywanie do nieustannych
zmian i rosnącej elastyczności organizacji, zarządzanie talentami,
dbanie o rozwój wszystkich pracowników, kształtowanie w nich poczucia
społecznej odpowiedzialności organizacji7. Zaadresowanie
tych problemów podnosi adaptacyjność organizacji, elastyczność
w reagowaniu na zewnętrzne czynniki (między innymi na trendy konsumenckie
czy posunięcia konkurentów), otwartość na współpracę z różnymi
interesariuszami (stakeholders) czy w końcu bardziej efektywne
pozyskiwanie, przekazywanie i wykorzystywanie wiedzy jej członków,
służące podniesieniu efektywności lub/i innowacyjności organizacji.
O "ludzkiej" naturze wiedzy świadczą bowiem następujące elementy:
- udzie mają wiedzę, tworzą ją i dzięki niej mogą działać;
- ludzi nie można zmusić do dzielenia się i wykorzystywania wiedzy;
- ludzie mogą odejść i zabrać wiedzę ze sobą.
Generalnie, społeczne aspekty przeobrażeń organizacyjnych cieszą się szczególnym zainteresowaniem badawczym. Dominującym przekonaniem, powtarzanym w wielu tezach artykułów prezentowanych podczas wspomnianej konferencji, jest rosnące znaczenie czynnika ludzkiego, zarówo w procesach innowacyjnych (w kontekście budowania i zachowywania kluczowych kompetencji przedsiębiorstw, a także w codziennej praktyce zarządzania wiedzą).
Przedstawione powyżej przykłady zdają się potwierdzać przekonanie P. Druckera, że o przewadze konkurencyjnej organizacji będą decydować w dużej mierze kompetencje społeczne (sprawność społeczna) pracowników, a nie zasoby materialne, formalne wykształcenie i kwalifikacje fachowe9.
Gdzie jest lider?
Wydaje
się, że nie w pełni docenianym i słabo zbadanym tematem pozostaje
wciąż przywództwo w procesach przeobrażeń organizacyjnych. O ile
bowiem uczestnicy konferencji zgadzali się co do istotnej roli ludzi
w ogóle, o tyle niemalże żaden z nich nie wyszedł w swych rozważaniach
poza znaczenie menedżerów w procesach komunikacji w organizacji. Sprowadzanie
przywódcy tylko do roli "komunikatora" w organizacji byłoby jednak
wyrazem ignorancji i niedocenienia jego najważniejszych atutów.
Zastanawiające,
skąd takie małe zainteresowanie tak złożonym, trudnym badawczo i
wciąż niedostatecznie eksplorowanym tematem. Rolę i miejsce przywódcy
tak w procesie zmian organizacyjnych, jak i w czasach względnej stabilizacji
należy bowiem rozpatrywać zarówno w wymiarze społecznym, psychologicznym,
jak i z punktu widzenia efektywności zarządzania organizacją. W dużej
mierze od przywódcy bowiem zależy, jak ludzie w organizacji będą
realizowali założoną strategię, czy przybliżą organizację do
wizji lidera, czy będą wykorzystywali wiedzę, czy rzeczywiście będą
budowali kapitał intelektualny firmy. Trudno bowiem wyobrazić sobie
zupełnie samoistne przeobrażanie się organizacji czy - z drugiej
strony - przeobrażenia organizacyjne sprowadzone jedynie do poziomu
administrowanych procesów. Przywódcza rola menedżerów wydaje się
tu być niezaprzeczalna. Jego charyzma10, osobowość i szczególne
umiejętności powinny być jednym z gwarantów efektywnych zmian, a
zarazem być rozpatrywane jako jeden z zasadniczych społecznych
aspektów przeobrażeń organizacyjnych.
Intrygującym
wydaje się pytanie, dlaczego w Polsce wciąż mamy tak niewielki dorobek
badawczy w zakresie przywództwa? Czy wynika to z braku wyrazistych,
charyzmatycznych liderów, czy raczej z niedocenienia problematyki przywództwa?
Bez
wątpienia, tematyka przywództwa - roli i wyzwań liderów - w procesach
przemian organizacyjnych pozostaje interesującym tematem badawczym,
niezbędnym dla nakreślenie możliwie pełnego obrazu tych przeobrażeń.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Spis treści artykułu
Informacje o autorze
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Przypisy
1 Ogólnopolska Konferencja Naukowa Przeobrażenia w organizacjach. Rozwiązywanie problemów związanych z wdrażaniem metod zarządzania, Kraków-Zakopane, 8-10 czerwca 2007.
2 Koopetycja (co-opetition) - współpraca (zwykle w określonych obszarach) między bezpośrednimi konkurentami. Określenie pochodzi od angielskich słów co-operation (współpraca) oraz competition (rywalizacja/konkurowanie).
3 Agile - grupa metodyk z zakresu inżynierii oprogramowania (prowadzenia) projektów informatycznych, nastawiona na bliskość kontaktu z klientem (a nawet włączanie użytkowników końcowych jako tzw. customer team w proces produkcji oprogramowania). Pozwala na zmianę wymagań na dowolnym etapie projektu, promuje bezpośrednią komunikację. Skupia się na prostych, małych zadaniach dostarczanych klientowi w jak najkrótszym czasie (opracowanie na podstawie: www.agile.org.pl/ oraz en.wikipedia.org/wi...)
4 M. Morawski, Praktyczne wykorzystanie zarządzania wiedzą na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, [w:] A. Potocki (red.), Społeczne aspekty przeobrażeń organizacyjnych, Difin, Warszawa 2007, s. 407.
5 Tamże.
6 A. Watson, J. Stanworth, S. Healeas, D. Purdy, C. Stanworth, Retail franchising: an intellectual capital perspective, "Journal of Retailing and Consumer Services" 2005, nr 12, s. 25-26 oraz S. Michael, First mover advantage through franchising, "Journal of Business Venturing" 2003, nr 18, s. 63-65 za: J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet, Przepływ wiedzy w sieciach franchisingowych, [w:] A. Potocki (red.), Społeczne aspekty przeobrażeń organizacyjnych, Difin, Warszawa 2007, s. 416-417.
7 Por. J. Kopeć, Wyzwania stojące przed zarządzaniem zasobami ludzkimi, [w:] A. Potocki (red.), Społeczne aspekty przeobrażeń organizacyjnych, Difin, Warszawa 2007, s. 407.
8 pl.wikipedia.org/wi..., [24.09.2007].
9 Por. P. Drucker, Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość, Studio EMKA, Warszawa 2004.
10 Warto dodać, że nie każdy z autorów zajmujących się tematyką przywództwa uważa charyzmę za niezbędny czy pozytywny atrybut przywódcy (np. P. Senge poddaje to w wątpliwość w szczególnych sytuacjach).