Idea kształcenia ustawicznego
w działaniach organizacji międzynarodowych
Katarzyna Wiktoria Witek
Wprowadzenie
W niniejszym artykule autorka stara się przybliżyć aktualne przedsięwzięcia organizacji międzynarodowych w obszarze wdrażania idei uczenia się przez całe życie wśród społeczności międzynarodowych. Idea uczenia się przez całe życie jest fundamentem wizji nowoczesnego społeczeństwa wiedzy. Państwa najlepiej rozwijające się kształcenie ustawiczne traktują jako priorytet w swoich strategiach rozwoju, a także w przemianach oświatowych. Potrzeba rozciągnięcia edukacji na całe życie dostrzegana była już od starożytności. Już bowiem Sokrates zauważył, że edukacja jest sprawą całego życia. Idea ta przewijała się w poglądach wielu wybitnych ludzi - np. Konfucjusza, Platona, J.A. Komeńskiego, Marycjusza z Pilzna czy M. Grundtviga1. Dopiero jednak w latach sześćdziesiątych XX wieku rozwinęła się i stworzono do niej konstrukcję teoretyczną, a przede wszystkim zaczęto wprowadzać ją do życia społeczeństwa. Na początku kształcenie ustawiczne kojarzone było jedynie z doskonaleniem zawodowym pracujących. Następnie stanowisko to rozwinięto, lecz nadal traktowano je jako pojęcie związane wyłącznie z oświatą dorosłych, oddzielając je od kształcenia młodzieży i wychowania w środowisku i rodzinie. Postęp studiów teoretycznych nad tym zagadnieniem wynikał przede wszystkim z inspiracji organizacji międzynarodowych, takich jak UNESCO, Rada Europy i OECD2.
Kształcenie ustawiczne w ujęciu OECD
Obecnie
OECD określa edukację ustawiczną w następujący sposób: Kształcenie
ustawiczne obejmuje wszelkie aspekty rozwoju indywidualnego i społecznego
we wszystkich możliwych konfiguracjach - nauczanie sformalizowane
(szkoły, uczelnie, instytucje kształcenia zawodowego dorosłych) i
nauczanie niesformalizowane (dom, praca, społeczności lokalne). Jest
to pojęcie bardzo szerokie, skupione wokół zagadnień standardów
wiedzy oraz umiejętności potrzebnych każdemu człowiekowi, niezależnie
od wieku. Instytucje kształcenia ustawicznego kładą nacisk na potrzebę
przygotowania i motywowania do nauki przez całe życie już od wczesnych
lat dzieciństwa, jak również skupiają swe wysiłki na tworzeniu
i dostarczaniu możliwości wszystkim pracującym i bezrobotnym osobom,
chcącym przekwalifikować się bądź podnieść swoje umiejętności3.
Termin "kształcenie ustawiczne" używany może być zamiennie z określeniami:
kształcenie permanentne, kształcenie przez całe życie, edukacja
permanentna, kształcenie ciągłe, kształcenie nieustające, oświata
ustawiczna4.
Zanim
społeczność międzynarodowa opublikowała dokumenty, w których nakreślono
priorytety rozwoju edukacji, przeprowadzono konferencje dotyczące
szczególnie edukacji dorosłych. Pierwsza konferencja z zakresu edukacji
dorosłych odbyła się w Helsingor w Danii (1949), kolejne w Montrealu
(1960), Tokio (1972) i Paryżu (1985). Kamieniem milowym dla propagowania
edukacji ustawicznej był Raport Międzynarodowej Komisji Rozwoju Edukacji
pod redakcją Edgara Faura Uczyć się, aby być. Komisja podkreśliła
znaczenie edukacji jako działalności podejmowanej w celu przekazywania
wiedzy, kształcenia umiejętności, rozwijania i doskonalenia człowieka
we wszystkich dziedzinach w ciągu całego życia5. Ćwierć
wieku później, w 1995 roku, wydany został raport UNESCO, pod redakcją
Jacques'a Delorsa: Edukacja, jest w niej ukryty skarb, w którym
podkreślono znaczenie czterech filarów edukcji: uczyć się, aby
wiedzieć; uczyć się, aby działać; uczyć się, aby
żyć wspólnie i uczyć się, aby być. Analizy aktualnego stanu
oświaty oraz propozycje jej rozwoju zawarte są również w dokumencie,
zwanym Białą Księgą, uchwalonym przez Komisję Europejską
w 1995 r., jej pełny tytuł to: Nauczanie i uczenie się. Na drodze
do uczącego się społeczeństwa6. W celu pogłębienia
podstaw zawartych w Białej Księdze i postawienia kroku naprzód
w analizach wymiarów polityki oświatowej, Komisja Europejska zainaugurowała
w 1996 roku Europejski Rok Edukacji Ustawicznej, a także powołała
międzynarodowy zespół ekspertów, któremu powierzono zadanie opracowania
raportu: Edukacja dla Europy (Accomplishing Europe through
education and training). Raport (znany jako Niebieska Księga) stał się swoistym spoiwem
między inicjatywami na rzecz propagowania edukacji ustawicznej w latach
1995-1997 w Europie (Biała Księga, Rok Edukacji Ustawicznej,
Raport Delorsa) i zawarł w sobie praktyczne zalecenia rozwijające
koncepcję edukacji ustawicznej w społeczeństwie europejskim7.
Znaczenie procesu lizbońskiego dla rozwoju kształcenia ustawicznego w Europie
W
2000 roku w Lizbonie przyjęty został przez Radę Europejską plan
rozwoju dla Unii Europejskiej. Strategia Lizbońska zakłada
stworzenie najbardziej konkurencyjnej gospodarki na świecie, a głównym
motorem jej rozwoju ma być edukacja. Edukacja w Strategii jest
przedstawiona jako droga do pomyślności jednostki i dobrobytu społeczeństwa,
a także jako narzędzie do wyrównywania szans życiowych dla wielu
ludzi i zmniejszania marginalizacji.
Konkretnymi
celami Strategii, wyznaczonymi do zrealizowania do 2010 roku,
są następujące wskaźniki:
- upowszechnienie wykształcenia średniego w krajach Unii i osiągnięcie progu przynajmniej 85% populacji osób w wieku 20 lat, które posiadają pełne wykształcenie średnie;
- zmniejszenie odsetka osób porzucających przedwcześnie naukę do 10%;
- dążenie do wyrównania liczby kobiet i mężczyzn, kończących studia techniczne, ścisłe i przyrodnicze oraz zwiększenie do 15% odsetka absolwentów tych kierunków;
- mobilizowanie ludzi w wieku aktywności zawodowej (25-64 lat) do dokształcania się, tak aby ich odsetek osiągnął co najmniej 12,5%;
- doprowadzenie do tego, aby w 2010 roku odsetek uczniów 15-letnich lokujących się na najniższym poziomie umiejętności kluczowych (coś co można by przyrównać do oceny niedostatecznej), jak mierzy je test PISA/OECD, powinien zmniejszyć się przynajmniej o 20%, w porównaniu z wynikami testu z roku 20008.
Europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
Jednym
z celów, jakie wyznaczono w Lizbonie w 2000 roku było, oprócz krzewienia
idei uczenia się przez całe życie, poprawienie przejrzystości w
zakresie kwalifikacji, dzięki czemu uda się osiągnąć wyznaczone
przez Radę cele dotyczące konkurencyjności, wzrostu, zatrudnienia
i spójności społecznej w Europie. Także w Barcelonie w 2002 roku
Rada Europejska wezwała państwa członkowskie do współpracy nad
większą integracją kształcenia formalnego, nieformalnego i incydentalnego.
Wytyczne Strategii Lizbońskiej w sprawie zatrudnienia na lata 2005 - 2008 wskazują na konieczność zagwarantowania dostępu do elastycznego
nauczania, a także zwiększenia możliwości w zakresie mobilności
studentów i osób odbywających szkolenia poprzez poprawę przejrzystości
kwalifikacji i uznanie nieformalnego kształcenia w całej Europie.
Do 2010 roku europejski system edukacji i szkoleń ma stać się wyznacznikiem
jakości na skalę światową10.
W
październiku 2007 roku Parlament Europejski przyjął opracowany przez
Komisję Europejską traktat Europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia
się przez całe życie (European Qualifications Framework - EQF). Jest to nowe narzędzie, które ma
umożliwić obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, a szczególnie
pracodawcom, łatwiejsze porównanie kwalifikacji osób pochodzących
z różnych krajów oraz lepszą przejrzystość kwalifikacji.
EQF
posiada dwa nadrzędne cele:
- promowanie mobilności zawodowej obywateli między państwami członkowskimi;
- ułatwianie kształcenia przez całe życie.
Podstawę EQF tworzy 8 poziomów odniesienia kwalifikacji, które reprezentują kwalifikacje od najbardziej podstawowych po najbardziej zaawansowane11. Opisują one, co uczący się wiedzą, co rozumieją i jakie posiadają umiejętności praktyczne niezależnie od tego, w jakim systemie owe kwalifikacje zostały zdobyte. EQF przenosi punkt ciężkości z obiektywnego wkładu edukacyjnego osoby uczącej się (jak np. długości czasu pozostawania w formalnym systemie edukacji) na realne rezultaty uczenia się. Podkreślenie istoty wyników uczenia się przynosi znaczące korzyści, takie jak: zapewnienie lepszego dostosowania działań edukacyjnych do realnych potrzeb rynku pracy, niejako uprawomocnienie i podkreślenie znaczenia edukacji nieformalnej oraz samokształcenia, a także ułatwienie transferu kwalifikacji wśród różnych krajów i różnych systemów edukacji. Jako instrument promujący kształcenie ustawiczne, EQF obejmuje swoim zasięgiem kształcenie ogólne oraz edukację dorosłych, kształcenie praktyczne i szkolenia, jak również system kształcenia wyższego. Osiem poziomów EQF obejmuje całe spektrum kwalifikacji - od tych osiągniętych w trakcie obowiązkowej edukacji, aż do kwalifikacji zdobytych w procesie kształcenia akademickiego oraz podczas profesjonalnego i zawodowego kształcenia i rozmaitych szkoleń. Dokument przewiduje, iż poszczególne państwa członkowskie wdrożą EQF do 2010 roku, natomiast do 2012 r. wszystkie certyfikaty oraz dyplomy powinny odnosić się do EQF. Porozumienie polityczne osiągnięte w Parlamencie Europejskim przewiduje trzy lata intensywnych przygotowań w ścisłej współpracy między państwami członkowskimi. EQF ma obecnie wpływ na rozwój Narodowych Ram Kwalifikacyjnych (NFQ) w wielu państwach członkowskich, gdzie NFQ są często częścią szerszego procesu reform. Komisja Europejska także wspiera ten proces poprzez udzielanie funduszy na projekty, których zadaniem jest testowanie i wdrażanie EQF w poszczególnych państwach. Działania te dają (przede wszystkim pracodawcom) lepszą możliwość korzystania z narzędzia, jakim jest EQF, umożliwiając porównywanie poziomu kwalifikacji zdobytych w różnych krajach w odmiennych systemach edukacyjnych12.
Program uczenie się przez całe życie - Lifelong Learning Programme LLP - działania przewidziane na lata 2008-2010
Konkretnym
przedsięwzięciem Unii Europejskiej, podkreślającym znaczenie edukacji
ustawicznej, jest zintegrowanie różnych programów edukacyjnych, programów
praktyk zawodowych oraz programów promujących e-learning - w jeden
nadrzędny program - Lifelong Learning. Komisja Europejska w budżecie
na lata 2007-2013 przeznaczyła na ten program prawie 7 miliardów euro.
Program LLP umożliwia uczenie się osobom w każdym wieku. Program
składa się z czterech subprogramów: Comenius - przeznaczony dla
szkół niższego szczebla, Erasmus - dla instytucji kształcenia
wyższego, Leonardo da Vinci - dla organizujących praktyki zawodowe,
Grundtvig - dla edukacji dorosłych. Program międzysektorowy uzupełnia
poszczególne programy w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów.
W ramach programów propagowana jest polityka współpracy, rozwoju
znajomości języków obcych wśród obywateli UE, popularyzowanie nowoczesnych
technologii informacyjno-komunikacyjnych, efektywne poszerzanie i wykorzystywanie
rezultatów projektów.
Określone
zostały także konkretne, mierzalne cele, które postawiono programowi
LLP, są to:
- dla programu Comenius: zaangażować co najmniej trzy miliony uczniów w aktywność edukacyjną w czasie trwania programu;
- dla programu Erasmus: do 2012 roku umożliwić trzem milionom studentów europejskich uczestnictwo w wyjazdach stypendialnych na uczelnie zagraniczne;
- dla programu Leonardo da Vinci: zorganizowanie 80 000 miejsc rocznie, w których można odbywać praktyki zawodowe, aż do zakończenia programu;
- dla programu Grundtvig: wsparcie mobilności uczestników edukacji dorosłych i osiągnięcie liczby 7000 uczestników na każdy rok trwania programu13.
W kontekście powyższych priorytetów na lata 2008-2010 wyznaczono następujące działania:
- wdrożenie programu Edukacja i Szkolenia 2010, którego celem jest podnoszenie jakości dostępu do systemu edukacyjnego w Europie dla każdego od najmłodszych lat oraz polepszenie elastyczności różnych systemów edukacyjnych, między innymi poprzez wdrożenie Europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (EQF);
- w ramach procesu lizbońskiego rozciągnięcie roli edukacji na poziomie europejskim i narodowym, promowanie nie tylko kompetencji, ale także rozwoju gospodarczego i jedności społecznej;
- podniesienie znaczenia roli kształcenia wyższego, w tym promowanie innowacji, systemu reform, różnorodności studentów i równych możliwości dostępu do kształcenia wyższego;
- podniesienie jakości kształcenia zawodowego oraz promowanie edukacji nieformalnej;
- zwiększenie liczby uczestników edukacji dorosłych i eliminowanie przeszkód na drodze do zatrudnienia osób z różnymi kompetencjami, w szybko zmieniających się realiach;
- promowanie edukacji efektywnej i dostępnej wszystkim ludziom;
- podniesienie poziomu przygotowania do nauczania nauczycieli, trenerów, edukatorów;
- promocja mobilności edukacyjnej i zawodowej w związku z EQF;
- wzmocnienie stałego rozwoju w związanych z edukacją kwestiach (jak energia, zmiany klimatyczne) na każdym etapie kształcenia.
Instytut Edukacji Ustawicznej UNESCO
W
lutym 2007 roku Dyrektor Generalny UNESCO oraz niemiecki Minister Spraw
Zagranicznych podpisali w Hamburgu porozumienie o przekształceniu Instytutu
Edukacji Ustawicznej UNESCO (UNESCO Institute for Lifelong Learning
- UIL) w pełnoprawny międzynarodowy Instytut UNESCO. Wcześniej
nosił on nazwę Instytutu Edukacji UNESCO i był najstarszym instytutem
narodów zjednoczonych w Niemczech. Zmiana nazwy wskazuje na wyraźne
skierowanie polityki UNESCO na zaakcentowanie znaczenia edukacji całożyciowej.
Nowy status UIL zwiększył odpowiedzialność instytutu za pracę na
polu podnoszenia umiejętności pisania i czytania wśród społeczeństw,
edukację nieformalną oraz kształcenie dorosłych. UIL ma za zadanie
koordynowanie projektu Literacy Initiative for Empowerment (LIFE),
stworzonego przez UNESCO dla wzmocnienia inicjatywy Dekady Umiejętności
Czytania i Pisania, skupiającej się na 35 krajach, w których odsetek
ludności potrafiącej czytać i pisać jest mniejszy niż 50%, a także
na krajach, w których analfabetyzm dotyka ponad 10 milionów osób.
Ponadto Instytut jest zaangażowany w prowadzenie badań naukowych,
szkoleń, wydawanie publikacji oraz dokumentów z zakresu walki z analfabetyzmem,
edukacji dorosłych, edukacji nieformalnej, jako komponentów kształcenia
ustawicznego.
Zadaniem
Instytutu jest także kontynuowanie priorytetowych programów UNESCO,
takich jak: Edukacja dla Wszystkich (Education for All),
Dekada Umiejętności Czytania i Pisania
(United Nations Literacy Decade - 2003-2012), Dekada Edukacji i
Trwałego Rozwoju (United Nations Decade of Education for Sustainable
Development - 2005-2014). UIL rozpoczął także przygotowania do
szóstej konferencji Edukacji Dorosłych (Sixth International Conference
on Adult Education - CONFINTEA VI), która odbędzie się
w 2009 roku15.
Sieć Festiwali Uczenia się
Ciekawą
międzynarodową inicjatywą, pod patronatem UNESCO, jest Międzynarodowy
Tydzień Uczących się Dorosłych w Europie - sieć festiwali uczenia
się. Festiwale propagują uczenie się i wartości, jakie niesie ze
sobą edukacja. Pierwszy Tydzień Edukacji Dorosłych zorganizowany
został w 1992 roku przez Narodowy Instytut Ciągłej Edukacji Dorosłych
w Wielkiej Brytanii (National Institute of Adult Continuing Education
- NIACE). Obecnie inicjatywę tę podejmuje około 40 państw na całym
świecie, a połowa z nich to kraje europejskie. We wrześniu 2003 roku
Komisja Europejska zdecydowała się wspierać Międzynarodowy Tydzień
Dorosłych Uczących się w Europie (IntALWinE) w ramach ówczesnego
programu SOCRATES/Grundtvig-4. IntALWinE stała się siecią wiążącą
ze sobą koordynatorów narodowych festiwali uczenia się. Trzyletni
projekt, zapoczątkowany w 2003 roku, koordynowany był przez Instytut
Edukacji Ustawicznej UNESCO. Celem programu było opracowanie i zbudowanie
strategicznego potencjału festiwali uczenia się wraz z rozwojem bardziej
skonsolidowanych ram współpracy europejskiej.
Kooperacja
w ramach programu skoncentrowana została na trzech powiązanych obszarach,
dla których zorganizowano odpowiednie grupy robocze. Obejmowały one
odpowiednio:
- podejmowanie działań z perspektywy potrzeb uczących się - w tym zakresie grupa robocza była odpowiedzialna za gromadzenie doświadczeń i badanie aspiracji uczących się w krajach partnerskich, organizowała Międzynarodowe Forum Edukacyjne, wyjazdy studyjne oraz koordynowała prace nad publikacją Kształcące podróże w Europie16. Pozycja została wydana w 2005 roku i zawiera historie konkretnych osób - dorosłych, z czternastu krajów europejskich, którzy zapragnęli się uczyć i przedstawiają, jakimi sposobami to zrealizowali;
- polepszanie efektywności festiwali uczenia się - druga grupa robocza koncentrowała się na udoskonalaniu festiwali poprzez określanie najlepszych i najgorszych praktyk, rozwoju metod, gromadzeniu danych, a także ewaluacji i proponowaniu modeli kooperacji z partnerskimi organizacjami i mediami;
- promowanie wartości festiwali uczenia się oraz mobilizowanie wsparcia dla uczenia się.
Podsumowanie
Obecne zmiany gospodarcze i społeczne, nowe potrzeby rynku pracy, tworzenie się gospodarki opartej na wiedzy, sytuacja demograficzna - starzenie się społeczeństwa w Europie, stają się wyzwaniami, które wyznaczają nowe podejście do edukacji w obszarze uczenia się przez całe życie. Organizacje międzynarodowe, które kreują światowe trendy w polityce edukacyjnej, już od lat kładą nacisk na znaczenie uczenia się w ciągu całego życia człowieka. W tym celu oprócz konferencji bądź publikacji związanych z tematyką kształcenia ustawicznego, podejmowane są konkretne kroki legislacyjne - Europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (EQF), a także programowe - Program uczenie się przez całe życie czy projekty międzynarodowe, takie jak Międzynarodowy Tydzień Uczących się Dorosłych. Mają one w rzeczywisty sposób wcielać w życie społeczeństw tę ideę oraz w konkretny sposób umożliwiać zdobywanie wiedzy, kompetencji i umiejętności każdej osobie, która niezależnie od wieku pragnie się rozwijać.
Bibliografia
- E. Faure, Uczyć się, aby być, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
- J. Klercq, OECD, Lifelong
Learning for all, Meeting of Education Committee At Ministerial
Level,
16-17.01.1996, Paryż 1997. - T. Nowacki, Kształcenie ustawiczne, [w:] K. Wojciechowski (red.), Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, K. Wojciechowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986.
- L. Turos, Andragogika ogólna, Żak, Warszawa 1999.
- H. Solarczyk, Edukacja ustawiczna w Niemczech w kontekście międzynarodowym, UMK, Toruń 2001.
- Edukacja dla Europy. Raport Komisji Europejskiej, Warszawa 1999.
Netografia
- I. Białecki, Edukacja,
Polskie Forum Strategii Lizbońskiej, http://www.pfsl.pl/news.php?id
=172 , [29.01.2008]. - Deskryptory definiujące poziomy
europejskich ram kwalifikacji, Załącznik II Rezolucja legislacyjna
Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2007 r. w sprawie wniosku
dotyczącego zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia
europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, http://www.europarl.europa.eu
/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP/ , [26.01.2008]./TEXT+TA+P6-TA-2007-0463+0+DOC +XML+V0//PL - I did it my way. Journeys
of learning in Europe, UNESCO Institute for Education, 2005, http://www.unesco.org/education
/uie/InternationalALW/ , [30.01.2008]. - International Adult Learners
Week in Europe, Network of Learning Festivals, http://www.unesco.org/education
/uie/InternationalALW/IntALWinE , [29.01.2008]./materials/ALWFlyer.pdf - Lifelong Learning Programme,
General Call for Proposals 2008, Strategic Priorities, http://ec.europa.eu/education
/programmes/llp/call08/prior , s.3. [01.02.2008]._en.pdf - Lifelong Learning Programme,
General information on the LLP, portal Komisji Europejskiej, http://ec.europa.eu/education
/programmes/llp/index_en.html , [29.01.2008]. - Making a European Area of
lifelong learning reality, Communication from the Commission, Listopad
2001, European Commission, http://ec.europa.eu/education
/policies/lll/life/communicatio , [31.01.2008].n/com_en.pdf - M. Mendza-Drozd, Opinia
EKES w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia
się przez całe życie, http://wiadomosci.ngo.pl/x
/311921;jsessionid=13B14DA0EF55 , [26.01.2008].4B9A8EA4D00888E4D0E8 - The European Qualifications
Framework: major benefits for citizens and employers throughout Europe,
Bruksela,, Europa - Portal Unii Europjskiej, http://europa.eu/rapid/pressRel
easesAction.do?reference=IP/07 , [26.01.2008]./1760&format=HTML&aged=0 &language=EN&guiLanguage=fr - The UNESCO Institute for
Education to become the UNESCO Institute for LifelongLearning, UNESCO
Institut for Education Press announcement, http://www.unesco.org/education
/uie/pdf/PR-UIL.pdf , [26.01.2008].
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Spis treści artykułu
- Wprowadzenie
- Kształcenie ustawiczne w ujęciu OECD
- Znaczenie procesu lizbońskiego dla rozwoju kształcenia ustawicznego w Europie
- Europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
- Program uczenie się przez całe życie - Lifelong Learning Programme LLP - działania przewidziane na lata 2008-2010
- Instytut Edukacji Ustawicznej UNESCO
- Sieć Festiwali Uczenia się
- Podsumowanie
- Bibliografia
- Netografia
Informacje o autorze
Komentarze
Podobne zagadnienia
Potrzeba uczestnictwa uczelni wyższej w kreowaniu umiejętności samokształcenia
Starość. Między diagnozą a działaniem – recenzja
Biblioteka 2.0 w 2014 r. – analiza zjawiska
Czego (nie) uczy szkoła - refleksje uczniów dorosłych
Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego
Kierunki rozwoju uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce
XV Letnia Szkoła Andragogów i Poradoznawców
Dobór szkoleń pracowniczych w małych i średnich przedsiębiorstwach – analiza zjawiska
Specjalizacja szkoleniowa w zakresie zarządzania infrastrukturą sieciową organizacji
Przypisy
1 L. Turos, Andragogika ogólna, Żak, Warszawa 1999, s. 36.
2 T. Nowacki, Kształcenie ustawiczne, [w:] K. Wojciechowski (red.), Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986, s. 86.
3 J. Klercq, OECD, Lifelong Learning for all, Meeting of Education Committee At Ministerial Level, 16-17.01.1996, Paryż 1997, s. 89.
4 T. Nowacki, Kształcenie ustawiczne, dz. cyt., s.116.
5 E. Faure, Uczyć się, aby być, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
6 H. Solarczyk, Edukacja ustawiczna w Niemczech w kontekście międzynarodowym, UMK, Toruń 2001, s. 90.
7 Edukacja dla Europy. Raport Komisji Europejskiej, Warszawa 1999.
8 I. Białecki, Edukacja, Polskie Forum Strategii Lizbońskiej, www.pfsl.pl/news.ph.... [29.01.2008].
9 Making a European Area of lifelong learning reality, Communication from the Commission, listopad 2001, European Commission, ec.europa.eu/educat.... [31.01.2008].
10 M. Mendza-Drozd, Opinia EKES w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, wiadomosci.ngo.pl/x.... [26.01.2008].
11 Deskryptory definiujące poziomy europejskich ram kwalifikacji, Załącznik II Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2007 r. w sprawie wniosku dotyczącego zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, www.europarl.europa.... [26.01.2008].
12 The European Qualifications Framework: major benefits for citizens and employers throughout Europe, Bruksela, Europa - Portal Unii Europjskiej, europa.eu/rapid/pre.... [26.01.2008].
13 Lifelong Learning Programme, General information on the LLP, portal Komisji Europejskiej, ec.europa.eu/educat.... [29.01.2008].
14 Lifelong Learning Programme, General Call for Proposals 2008, Strategic Priorities, ec.europa.eu/educat.... s.3. [01.02.2008].
15 The UNESCO Institute for Education to become the UNESCO Institute for LifelongLearning, UNESCO Institute for Education Press announcement, www.unesco.org/educ... , [26.01.2008].
16 I did it my way. Journeys of learning in Europe, UNESCO Institute for Education, 2005, www.unesco.org/educ... , [30.01.2008].
17 International Adult Learners Week in Europe, Network of Learning Festivals, www.unesco.org/educ.... [29.01.2008].