|
Initiatives in China. Pedagogy, Policy and Culture, red.
Helen Spencer-Oatey, Hong Kong University Press,
Hong Kong 2007
Chiny to państwo,
które jest w ostatnich latach bacznie obserwowane przez osoby ze środowiska
edukacyjnego, zarówno ze względu na rynek, który chcieliby oni zrozumieć
i eksplorować, jak również z potrzeby pozyskania studentów dla własnych
uczelni. Publikacja e-Learning Initiatives in China.
Pedagogy, Policy and Culture pod redakcją Helen Spencer-Oatey poświęcona
jest obszarowi projektów i inicjatyw e-learningowych realizowanych
w chińskim szkolnictwie. Zaprezentowano w niej charakterystykę edukacji
na odległość, case studies dotyczące projektowania i rozwoju e-learningu,
a także wyzwania, które napotkały brytyjskie i chińskie zespoły
podczas uczestnictwa w inicjatywie Sino-UK oraz eChina-UK Programme.
|
Beata Siwińska,
Education goes global! Strategie internacjonalizacji szkolnictwa
wyższego, Fundacja Edukacyjna "Perspektywy", Warszawa 2007
Obecnie
na uczelniach zagranicznych studiuje 2,7 miliona "wędrujących studentów".
Według prognoz ekspertów w 2025 r. liczba ta wzrośnie niemalże trzykrotnie
do 7,2 mln. Najlepsi tworzą falę migracji uzdolnionych, stają się
międzynarodowymi profesjonalistami i podwyższają potencjał kompetencji
swojego kraju.
Celem
książki Education goes global!
Strategie internacjonalizacji szkolnictwa wyższego, autorstwa Beaty
Siwińskiej, jest przedstawienie rozwoju strategii internacjonalizacji
szkolnictwa wyższego na przykładzie Niemiec. Scharakteryzowano również
pokrótce sytuację w Azji (Chiny), Wielkiej Brytanii i Australii. Publikacja
jest dobrym wstępem do dyskusji nad przyszłością polskiego szkolnictwa
wyższego w zakresie umiędzynaradawiania edukacji, a opisane case studies
mogą zainspirować do tworzenia podobnych inicjatyw w naszym kraju.
|
|
Andrzej Wodecki,
Kapitał Intelektualny Lubelszczyzny, Lublin 2007
Region lubelski
jest jednym z najuboższych regionów w Polsce i Unii Europejskiej,
lecz jego stolica - Lublin jest miastem o jednym z najwyższych wskaźników
skolaryzacji (niemal 20% mieszkańców stanowią studenci). Jaki jest
potencjał rozwoju tego obszaru? Jakie czynniki wpływają na podniesienie
potencjału rozwojowego mieszkańców, firm i jednostek badawczo-naukowych?
Na te i inne pytania odpowiada Andrzej Wodecki, autor badań nad kapitałem
intelektualnym Lubelszczyzny, w publikacji wydanej w ramach projektu
Kapitał Intelektualny Lubelszczyzny: badania potencjału regionu,
dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
W raporcie
z badań znajduje się prezentacja kapitału ludzkiego (a w jego zakresie
m.in. edukacji, mobilności, sportu, działalności artystycznej), kapitału
społecznego (pomoc sąsiedzka, udział w akcjach społecznych, przynależność
do organizacji, tolerancja), a także kapitału strukturalnego z podziałem
na potencjał przedsiębiorców oraz potencjał gmin.
|
K. Leja, Management Issues in Knowledge-Based University, Gdańsk University of Technology, Gdańsk 2007
Gdański ośrodek,
prężnie rozwijający się w obszarze zarządzania wiedzą, zajął
się zagadnieniem szczególnie w ostatnim czasie intrygującym, a mianowicie
zarządzaniem wiedzą w szkolnictwie wyższym. Wydana monografia stanowi
rzetelne studium wybranych zagadnień z tym związanych. Wprowadza także,
słabo zbadane jeszcze w polskiej nauce, kategorie, takie jak nauczyciel
jako pracownik wiedzy czy zarządzanie relacjami z klientami w uczelniach.
Wartą dostrzeżenia
jest także teza stawiana przez jednego ze współautorów - Dominika
Antponowicza - mówiąca paradoksalnie o "przeedukowaniu" polskiego
społeczeństwa. Analizując fenomen boomu szkolnictwa wyższego w Polsce
odważył się on zakwestionować publicznie jego sens (oczywiście
w takim kształcie, jaki możemy obserwować). Zwraca on bowiem uwagę
w swej krytycznej analizie na niedostosowanie gospodarki do absorpcji
tak dużej, szybko rosnącej liczby wykształconych absolwentów. Zważywszy,
że polska gospodarka wciąż ma charakter przemysłowy i daleko jej
do gospodarki wiedzy, potencjalni pracownicy wiedzy nie potrafią się
w niej odnaleźć. I choć edukacja miała być prostą drogą do zbudowania
gospodarki opartej na wiedzy, Polska wciąż ma problemy z realizacją
tego celu. Wykształcenie bowiem rzeszy młodych (i nie tylko) ludzi
nie stanowi jeszcze gwarancji podniesienia konkurencyjności gospodarki.
Podniesienie poziomu wykształcenia nie przekłada się bowiem automatycznie
na stworzenie społeczeństwa wiedzy.
Można w tym wywodzie
dostrzec zresztą pewne analogie do sytuacji w przedsiębiorstwie -
sam fakt posiadania przez firmę wiedzy (czy inaczej: istnienia wiedzy
dotyczącej określonego problemu w firmie) nie oznacza jeszcze, że
firma osiągnie z tego tytułu korzyści. Wiedza ta bowiem musi zostać
wykorzystana, zastosowana. Prawidłowość ta niejednokrotnie była
już opisywana w literaturze. Przeniesienie jej na poziom makroekonomiczny
wydaje się być jednak dość nowatorskim posunięciem.
Prezentowane tezy,
obok wielu innych trafnych spostrzeżeń można znaleźć w opracowaniu
Management Issues in Knowledge-Based University, pod redakcją Krzysztofa
Lei. Pozycja ta wydaje się być jedną z najbardziej rzetelnych i nowatorskich
w całym dotychczasowym cyklu monografii poświęconych zarządzaniu
wiedzą, wydawanych przez Politechnikę Gdańską. Redaktorowi udało
się zebrać zespół teoretyków i praktyków opisujących w ciekawy
sposób problemy związane z nowoczesnym zarządzaniem uczelnią.
|
|
Społeczna odpowiedzialność uczelni, red. Krzysztof Leja, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej oraz Instytut Społeczeństwa Wiedzy, Gdańsk 2008
Na rynku akademickim ukazała się nowa, interesująca pozycja poświęcona społecznej odpowiedzialności uczelni oraz ich społeczności. Autorzy, w dwunastu rozdziałach tej publikacji, podejmują się analizy i opisu zagadnień bardzo ważnych dla funkcjonowania szkół wyższych w Polsce. Omawiana jest problematyka m.in. roli etosu i kodeksów akademickich, pozycji uczelni w życiu publicznym i ich otoczeniu, elitarności oraz kultury uniwersytetu. Nie zabrakło także analiz dotyczących badań naukowych i norm rzetelności naukowej.
|
Promocja w nauce. Poradnik
dobrych praktyk, red. Magdalena Pertyńska,
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2007
Według
opinii środowiska dziennikarskiego, samorządowców i przedsiębiorców,
instytucje naukowe w niedostateczny sposób informują otoczenie o prowadzonych
pracach oraz słabo promują swoje osiągnięcia. Pomocą w udoskonaleniu
promocji nauki będzie z pewnością książka Promocja w nauce.
Poradnik dobrych praktyk, pod redakcją Magdaleny Pertyńskiej, która
została wydana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Celem
publikacji jest wsparcie pracowników naukowych w przygotowaniu strategii
informowania na temat podejmowanych działań, planów, osiągnięć,
ale również problemów, z którymi borykają się w zawodowym życiu.
Poradnik w szczegółowy sposób prezentuje opracowanie koncepcji działań
promocyjnych, w tym etapy planowania strategii komunikacyjnej, a także
sugeruje przykładowy zakres zadań osoby, która zajmowałaby się
promocją działalności naukowej danej jednostki. Odrębny rozdział
został również poświęcony zagadnieniom prawnym (m.in.
prawo prasowe, ochrona danych osobowych, prawa autorskie) i etycznym. Ciekawą
częścią publikacji są również porady odnoszące się do kontaktów
z dziennikarzami, a także przykłady dobrych praktyk - zarówno z
uniwersytetów zagranicznych, jak i polskich.
Książka
przeznaczona jest dla osób odpowiedzialnych za promocję instytucji
naukowych. Będzie ona również interesującą lekturą dla wszystkich
zainteresowanych propagowaniem osiągnięć polskiej nauki.
|
Nanonauki i nanotechnologie. Stan i perspektywy rozwoju, red. Adam Mazurkiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
Nakładem
Instytutu Technologii Eksploatacji - Państwowego Instytutu Badawczego
ukazała się pierwsza w Polsce książka poświęcona nanotechnologiom
pt. Nanonauki i nanotechnologie. Stan i perspektywy rozwoju,
przygotowana pod redakcją Adama Mazurkiewicza, przy współpracy Jerzego
Dobrodzieja i Beaty Poteralskiej.
Pierwsza
część publikacji poświęcona jest definicjom i klasyfikacjom oraz
genezie nanotechnologii. W drugiej skupiono się na priorytetowych w
polskiej strategii rozwoju obszarach badawczych, a w kolejnej przedstawiono
aktualne i potencjalne zastosowania nanotechnologii. Rozdział czwarty
prezentuje krajowe i międzynarodowe inicjatywy, strategie i programy
kształcenia - uwzględniono w nim porównanie rozwoju nanotechnologii
w Polsce do rozwiązań światowych. Ciekawa dla czytelników będzie
z pewnością ostatnia część książki, w której znajdują się
opisy 66 projektów z dziedziny nanotechnologii, realizowanych w naszym
kraju. W opisach uwzględniono zakres prowadzonych badań, najważniejsze
rezultaty oraz możliwości ich praktycznego zastosowania.
Książka
polecana jest wszystkim osobom zainteresowanym rozwojem nanotechnologii,
w szczególności naukowcom i studentom.
|
|
Patrycja Kierzkowska, E-biznes. Relacje z klientem, Helion, Gliwice 2007
Założenie
sklepu internetowego nie stanowi dziś problemu. Czy jednak właściciele
e-biznesów posiadają odpowiednią wiedzę w zakresie relacji z klientami?
W przypadku e-sklepów brak nam bezpośredniego kontaktu z odbiorcami
- należy więc w komunikacji z nimi w umiejętny sposób posługiwać
się takimi narzędziami, jak newsletter, blog, e-mail.
Patrycja Kierzkowska
w książce E-biznes. Relacje z klientem przedstawia kompleksowo
(i, co ważne, na konkretnych przykładach) zasady budowania relacji
z klientem w taki sposób, aby wyróżniać się na tle konkurencji
i pozyskiwać lojalnych odbiorców. Publikacja będzie niezwykle przydatna
osobom, które już posiadają bądź zamierzają w najbliższym czasie
założyć swój własny e-biznes.
|
Kazimierz Waćkowski, Jacek
M. Chmielewski, Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi.
Podręcznik dla menedżerów, Helion, Gliwice 2007
Według badań,
zaledwie 30 proc. projektów informatycznych kończy się pełnym sukcesem
- w pozostałych przypadkach dochodzi do przekroczenia terminu lub
budżetu, niezrealizowania oczekiwanej funkcjonalności lub w ogóle
zaniechania dalszej realizacji. Co zrobić, aby uniknąć podobnych
sytuacji? Pomocą z pewnością okaże się książka Kazimierza Waćkowskiego
i Jacka M. Chmielewskiego Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi.
Podręcznik dla menedżerów. Autorzy przedstawiają w niej sposoby
skutecznego zarządzania projektami informatycznymi i oceny ryzyka przedsięwzięcia,
zadania kierownika projektu, a także harmonogramowanie i budżetowanie
projektu. Przydatnym dodatkiem jest słownik terminologii.
Książka polecana jest dla
przede wszystkim dla menedżerów, jednak będzie ona interesująca
i przydatna również dla studentów studiów ekonomicznych i informatycznych.
|
J.J. Matthews, D. Megginson, M. Surtees, Rozwój zasobów ludzkich, Helion, Gliwice 2008 r.
Wielu
menedżerów już dziś zdaje sobie sprawę z faktu, że samo wysyłanie
pracowników na kolejne szkolenia, nie przyniesie wymiernych korzyści
w postaci zwiększenia ich kreatywności i efektywności. Aby osiągnąć
takie rezultaty, należy starać się budować kulturę nieustannego
rozwoju zawodowego opartego na koncepcji kształcenia ustawicznego oraz
organizacji uczącej się.
Publikacja
J.J. Matthewsa, D. Megginsona i M. Surteesa Rozwój zasobów ludzkich
wydana przez Helion w ramach serii "Akademia liderów klasy MBA (MBA
Masterclass)" charakteryzuje najnowsze techniki rozwoju kadr i kultury
organizacyjnej, m.in. zarządzanie talentami, coaching, mentoring, nowe
modele doskonalenia zawodowego. Omawia nie tylko samo zagadnienie nauki
(zarządzanie nauką, jej katalizatory, style), lecz również zasady
budowania organizacji uczącej się i wpływ ciągłego kształcenia
na budowanie przewagi konkurencyjnej. Autorzy radzą, jak identyfikować
potrzeby i dobierać szkolenia, w jaki sposób grupy mogą wpływać
na zmiany w organizacji i jak doskonalić kadrę zarządzającą. Odrębny
rozdział został poświęcony e-learningowi i blended learning. Książkę
wzbogacają case studies, zadania do przemyślenia i zestawienia kluczowych
pojęć.
|
|