Dobre praktyki corporate governance
Światowe tendencje a polskie doświadczenia
Maria Aluchna
Wprowadzenie
Nadzór
korporacyjny1 (corporate governance) jest niezwykle
interesującym zagadnieniem systemu ekonomicznego każdego państwa
czy nawet regionu. Współcześnie obserwuje się jego rosnące znaczenie
ze względu na potrzeby rynku2
- spółki zainteresowane są pozyskiwaniem kapitału na drodze do
ekspansji na globalny rynek, inwestorzy oczekują unifikacji warunków
działania i zapewnienia jak największej mobilności kapitału, a poszczególne
państwa z jednej strony dążą do rozwoju rynków kapitałowych dla
sfinansowania systemów emerytalnych starzejących się społeczeństw,
z drugiej zaś chcą stworzyć atrakcyjne warunki inwestorom dla zapewnienia
stałego dopływu kapitału. W efekcie zarówno państwa, jak
i poszczególne spółki podejmują wiele inicjatyw z zakresu corporate
governance, mających na celu poprawę standardów funkcjonowania.
Nadzór korporacyjny
(corporate governance) stanowi określoną strukturę kontrolną,
której głównym celem jest zapewnienie ochrony inwestorów i realizacja
przez nich odpowiedniej stopy zwrotu z inwestycji oraz zbliżanie sprzecznych
z definicji interesów akcjonariuszy i menedżerów3. Realizacja
tych założeń odbywa się poprzez stworzenie określonych mechanizmów,
instytucji oraz standardów postępowania na rynku, np.: zgromadzenie
akcjonariuszy, rada nadzorcza4 i działające w jej ramach
komitety (audytu, nominacji, wynagrodzenia), motywujące wynagrodzenie
menedżerskie, monitoring realizowany przez banki, a także wiele mechanizmów
rynkowych, takich jak: rynek kapitałowy, rynek kontroli korporacji
(czyli rynek przejęć), rynek talentów menedżerskich5.
Dla sprawnego funkcjonowania tych instytucji i mechanizmów oraz realnego
wykonywania przez nie funkcji kontrolnej, niezbędny jest efektywny
system6 zapewniający przestrzeganie prawa. Dodatkowo, do
zapisów twardego prawa (którego przepisy są obowiązkowe) włączono
także reguły i standardy tak zwanego prawa miękkiego, obejmującego
rekomendacje i zbiory dobrych praktyk gospodarczych7. Ich
przestrzeganie opiera się na zasadzie dobrowolności, jednakże autorzy
tych inicjatyw zakładają, iż spółkom będzie zależało na budowaniu
swojej reputacji i na utrzymywaniu dobrych relacji z inwestorami.
Literatura
z zakresu nadzoru korporacyjnego zawiera wiele opracowań dotyczących
struktury własności, funkcjonowania rady (nadzorczej, dyrektorów),
motywacyjnej funkcji wynagrodzenia menedżerskiego, roli banków, przejrzystości i
efektywności systemu prawnego, funkcjonowania rynku kapitałowego czy
wreszcie międzynarodowych analiz porównawczych. W ostatnich latach
notuje się także wiele analiz poświęconych zestawom dobrych praktyk
i wpływowi tych rekomendacji na praktykę corporate governance.
Niniejsze opracowanie także wpisuje się w ten nurt i omawia rolę
dobrych praktyk w polskim systemie nadzoru korporacyjnego. Artykuł
przyjmuje następującą strukturę - w pierwszym punkcie przedstawiono
pokrótce historię inicjatywy dobrych praktyk, której początki sięgają
roku 1992 oraz główne obszary formułowanych rekomendacji. Punkt drugi
omawia ideę dobrych praktyk realizowaną na gruncie polskim, w tym
dwa dokumenty przygotowane przez Komitet Dobrych Praktyk Giełdy Papierów
Wartościowych w Warszawie z 2002 i 2005 roku. W trzecim punkcie przybliżono
najnowszy taki dokument, czyli Dobre praktyki spółek notowanych
na GPW z 2007 r., który obowiązuje od stycznia tego roku.
Dobre praktyki na świecie
Pierwszym dokumentem
dobrych praktyk jest brytyjski Cadbury Report z grudnia 1992
roku, którego nazwa pochodzi od nazwiska przewodniczącego komisji
opracowującej zbiór zasad corporate governance - A.
Cadbury'ego8. Zapis ten stanowił odpowiedź na skandale
i upadki firm oraz brak zaufania do sprawozdań finansowych przygotowywanych
przez spółki publiczne9. Cadbury Report odnosił
się przede wszystkim do funkcjonowania rady, jej składu, tworzenia
komitetów, udziału członków niezależnych oraz kwestii ujawniania
informacji. Dokument ten wprowadził zasadę comply or explain,
powielaną przez kolejne zbiory dobrych praktyk formułowane w innych
krajach, według której spółki działają zgodnie z zasadami, a jeśli
nie przestrzegają jakieś reguły, to muszą o tym poinformować uczestników
rynku i podać powód takiego stanu rzeczy.
Analiza popularności
dokumentów dobrych praktyk wskazuje na rosnące zainteresowanie tą
inicjatywą, w szczególności od drugiej połowy lat 90. Obecnie
każdy kraj (od USA10, przez Europę11, aż po
Azję) i każda giełda posiada zestaw takich zasad, które są na bieżąco
modyfikowane i dopasowywane do zmieniających się wyzwań rynkowych
(stąd pojawia się tak wiele tych dokumentów). Zestawy dobrych praktyk
przygotowywane są także na forum międzynarodowym - na przykład
Banku Światowego i OECD (Principles of Corporate Governance12),
Unii Europejskiej (plan działania: Modernizacja prawa spółek
i wzmocnienie Ładu Korporacyjnego UE oraz dwie rekomendacje Komisji
Europejskiej dotyczące wynagrodzenia członków rad i zarządów oraz
pozycji i roli niezależnych członków rady z 15 lutego 2005 roku) -
przez stowarzyszenia i instytuty nadzoru korporacyjnego (np. Global
Corporate Governance Forum, International Corporate Governance Network).
Dodatkowo, dokumenty dobrych praktyk formułują także większe spółki
(np. Allianz) czy fundusze emerytalne (np. CalPERS13, TIAA-CREFF)
i inwestycyjne (np. ING). Posiadanie zestawu zasad jest pozytywnie postrzegane
przez rynek i świadczy o istnieniu przemyślanej polityki w zakresie
nadzoru korporacyjnego, co jawi się jako szczególnie ważne w przypadku
funduszy inwestycyjnych i emerytalnych14. Warto dodać, iż
w większości krajów dobre praktyki są formułowane w drodze szerokich
konsultacji środowiskowych (inwestorzy, regulatorzy, spółki), w których
głos spółek jest bardzo istotny. Taki proces ma zapewnić zrozumienie
potrzeby tych zapisów, legitymizację przez środowisko, a w późniejszym
czasie ich przestrzeganie15. Wiadomo bowiem, iż bez zgody
spółek regulacje te nie miałyby żadnego sensu. Z tego punktu widzenia
rekomendacje dobrych praktyk są przykładem samoregulacji rynku, a
spółki same ustalają normy na nim obowiązujące, by wyeliminować
tych, którzy rynek niszczą lub zaniżają standardy działania.
Choć Cadbury
Report koncentrował się głównie na funkcjonowaniu rady, z czasem
dobre praktyki zaczęły obejmować coraz to szersze obszary dotyczące
działania spółek w sferze corporate governance. Współcześnie
liczebność zestawów rekomendacji corporate governance (które
dodatkowo uwzględniają narodową specyfikę rynku kapitałowego, kultury,
praktyki gospodarczej czy obowiązującego prawa) jest przytłaczająca.
Należy jednak podkreślić, iż mimo wielu różnic, dobre praktyki
formułowane na całym świecie odnoszą się do tych samych aspektów
(por. zasady OECD16):
- preambuła lub klauzula
wstępna - podkreślająca, iż tworzenie wartości dla akcjonariuszy
jest podstawowym celem działania spółki, choć naturalnie spółka
w swoim funkcjonowaniu powinna brać pod uwagę także prawa interesariuszy
(np. pracowników, kredytodawców);
- zapewnienie praw
akcjonariuszy - w tym przede wszystkim prawa do informacji, uczestnictwa
w WZA (informacje wysłane odpowiednio wcześniej, WZA w wygodnym miejscu
i czasie), wpływania na losy spółki (głosowanie na członków do
rady), prawa do dywidendy;
- równe traktowanie
akcjonariuszy - zakładające, że spółka w żaden sposób nie może
dyskryminować posiadaczy tym samych serii akcji, co najczęściej odnosi
się do ochrony praw akcjonariuszy mniejszościowych (dywidenda, informacja,
przedstawiciel w radzie). Często kwestia ta odnosi się także do realizacji
zasady „jedna akcja - jeden głos”, czyli eliminacji akcji uprzywilejowanych.
Jednak zarówno dobre praktyki w krajach Europy kontynentalnej17,
jak i zasady OECD nie uznają stosowania akcji uprzywilejowanych za
łamanie dobrych praktyk;
- udział interesariuszy
w nadzorze korporacyjnym - oznacza współpracę spółki i uwzględnianie
przez nią interesów różnych grup (banki, dostawcy, klienci, społeczności
lokalne). Warto jednak zaznaczyć, iż rzeczywisty udział tych grup w
procesie podejmowania decyzji czy realna obecność ich przedstawicieli
w radzie należy do wyjątków, a główne działanie w tym obszarze
dotyczy inicjatyw CSR i wyczerpujących raportów z funkcjonowania firmy;
- przejrzystość -
dotycząca prowadzenia jawnej i szerokiej polityki informacyjnej. Zgodnie
z dobrymi praktykami, spółki powinny informować o strukturze własności,
sytuacji finansowej (raporty), składzie i strukturze organów spółki
(imię, nazwisko, życiorys), wynagrodzeniu kadry menedżerskiej (struktura
i wysokość), o pożyczkach udzielonych członkom zarządu przez spółkę,
transakcjach spółki i podmiotów zależnych z członkami zarządu,
procedurach wyboru i rotacji biegłego rewidenta badającego sprawozdania
finansowe spółki. Wszystkie te informacje powinny być łatwo dostępne
za pośrednictwem strony relacji inwestorskich, najlepiej w kilku językach,
w tym po angielsku. Dodatkowo, na stronie powinny być także
zamieszczone dokumenty korporacyjne, takie jak: regulamin pracy walnego
zgromadzenia akcjonariuszy, zarządu i rady, prospekt emisyjny, istnienie
programów motywacyjnych dla menedżerów i pracowników, oświadczenie
spółki o przestrzeganiu zasad dobrych praktyk;
- rekomendacje rady
(nadzorczej, dyrektorów) dotyczą sformułowania i publikowania regulaminu
rady, przygotowania procedur głosowania, zasad współpracy, w tym
głównie wymiany informacji z zarządem i menedżerami oraz podejmowania
decyzji, opracowania procedury oceny pracy zarządu oraz samej rady,
określenia struktury rady (np. liczba mandatów dla interesariuszy,
udział członków niezależnych wraz ze szczegółową definicją niezależności)
czy wspomnianej wcześniej procedury wyboru i rotacji biegłego rewidenta
badającego sprawozdania finansowe spółki;
- pozostałe rekomendacje z zestawu dobrych praktyk dotyczą relacji z podmiotami trzecimi (np. mediami) oraz zasad postępowania przy transakcjach przejęć i fuzji (ochrona akcjonariuszy, relacje wymiany akcji).
Dobre praktyki w Polsce
Historia ruchu
dobrych praktyk w Polsce sięga 2001 roku, kiedy to rozpoczął działalność
powstały na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie Komitet
Dobrych Praktyk. W tym samym roku zaczęło także działać Polskie
Forum Corporate Governance przy Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową
w Gdańsku. Oba ośrodki prowadziły liczne dyskusje, spotkania i konsultacje,
których wynikiem były dwa dokumenty dobrych praktyk - Dobre praktyki
w spółkach publicznych 200220 - autorstwa Komitetu Dobrych
Praktyk GPW oraz Kodeks nadzoru korporacyjnego dla spółek publicznych21
- przygotowany przez Polskie Forum Corporate Governance IBnGR, także z
2002 roku. Co więcej, w dłuższej perspektywie oba zestawy rekomendacji
posłużyły do przygotowania rankingów nadzoru korporacyjnego (sformułowane
zarówno przez Polski Instytut Dyrektorów22, jak i IBnGR),
które obejmowały ocenę spółek notowanych na GPW z perspektywy przestrzegania
zapisów tych dokumentów. Ze względu na uwarunkowania instytucjonalne,
wiążący dla spółek giełdowych był oczywiście dokument przygotowany
na GPW, który doczekał się kolejnych zmian w roku 200423
i 200724. Z tego też powodu dalsza analiza będzie
dotyczyła jedynie dokumentów przygotowanych przez Komitet Dobrych
Praktyk GPW, aczkolwiek należy podkreślić istotne znaczenie inicjatywy
IBnGR, która nie tylko stanowiła doping dla GPW, ale równocześnie
była interesującym punktem odniesienia w zakresie poszczególnych
rekomendacji i budowania rankingu. Inicjatywa ta stanowiła także impuls
do prowadzenia badań z zakresu nadzoru korporacyjnego oraz niewątpliwie
przyczyniła się do popularyzacji tego zagadnienia w naszym kraju.
W 2001 roku
oraz w latach kolejnych Komitet Dobrych Praktyk działający przy GPW
postawił sobie za cel przybliżenie polskiemu rynkowi zasad corporate
governance i wprowadzenie pewnych rekomendacji, które zwiększyłby
efektywność nadzoru i poprawiłyby ramy działania spółek, inwestorów
i innych uczestników rynku. Ideą było prowadzenie szerokiego dialogu
środowiskowego, w którym uczestniczyłyby spółki, banki, fundusze,
instytucje, regulatorzy, domy maklerskie i środowiska naukowe, a efektem
byłoby sformułowanie zestawów dobrych praktyk nadzoru korporacyjnego, które
wyznaczyłyby standardy praktyki gospodarczej, obowiązujące spółki
notowane na giełdzie25. Sformułowane dotychczas trzy dokumenty
dobrych praktyk wskazują na ciągłe zmiany w obszarze nadzoru korporacyjnego
i pojawianie się nowych wyzwań dotyczących praktyki działalności
spółek. Z tego punktu widzenia dobre praktyki w Polsce stawiają sobie
za cel - z jednej strony - osiągniecie kompromisu poprzez przyjmowanie
zasad w porozumieniu ze spółkami, które potem będą je stosować.
Z drugiej zaś strony, dokumenty te starają się odpowiadać na jak
najbardziej aktualne potrzeby rynku i jego uczestników.
Warto w tym
miejscu zaznaczyć, iż idea dobrych praktyk i formułowania rekomendacji
dla polskiego rynku kapitałowego nie została entuzjastycznie przyjęta
przez większość spółek. Choć, zgodnie z założeniami leżącymi
u podstaw dobrych praktyk, na podniesieniu standardów powinny skorzystać
wszyscy uczestnicy rynku, to dla wielu z nich inicjatywa ta była niezrozumiała
i traktowano ją czysto instrumentalnie jako wymysł władz GPW. W tym
okresie świadomość znaczenia zasad corporate governance była
bardzo niska. Spółki obserwowały nieetyczne (często na granicy prawa)
działania akcjonariuszy i nie znajdywały powodów dla ochrony inwestorów.
Dominujący akcjonariusze z kolei nie byli zmuszeni, by brać pod uwagę
żądania czy oczekiwania inwestorów mniejszościowych. Ponadto
przyswojenie i wdrożenie dobrych praktyk wiązało się w początkowych
okresach ze znacznymi kosztami i zmianami organizacyjno-strukturalnymi,
umożliwiającymi np. efektywne raportowanie przestrzegania lub nieprzestrzegania
dobrych praktyk. Co więcej, polski rynek kapitałowy, charakteryzujący
się znaczną koncentracją własności, nie dawał żadnej gwarancji,
iż ewentualne wysiłki spółek w obszarze dobrych praktyk zostaną
w jakikolwiek sposób dostrzeżone przez inwestorów. Przełomem w postrzeganiu
zasad nadzoru korporacyjnego były niewątpliwie lata 2004-2005, choć
i dzisiaj zapewne znaleźć można spółki, które traktują dobre
praktyki instrumentalnie.
Bazując na
doświadczeniach ogólnoświatowych, również w polskich dobrych praktykach
przyjęto zasadę comply or explain26, zgodnie z którą
każda notowana na GPW spółka powinna do 30 lipca każdego roku
wydawać oświadczenie określające, czy stosuje się do zaleceń dokumentu.
W przypadku niestosowania poszczególnych rekomendacji, spółka powinna
podać przyczynę takiego stanu rzeczy. Dobre praktyki 2002
koncentrowały się na wówczas aktualnych i problematycznych aspektach
- sformułowano 48 rekomendacji dotyczących funkcjonowania walnego
zgromadzenia, rady nadzorczej i zarządu oraz relacji z instytucjami
zewnętrznymi. Rekomendacje z 2002 roku27 przyjęły następującą
strukturę:
- w preambule przedstawiono
cele dobrych praktyk;
- w zasadach ogólnych
zawarto stwierdzenie, iż podstawowym celem działania władz spółki
jest realizacja interesu spółki, rozumianego jako powiększanie
wartości powierzonego jej przez akcjonariuszy majątku z uwzględnieniem
praw i interesów innych podmiotów zaangażowanych w funkcjonowanie
spółki, w szczególności wierzycieli spółki oraz jej pracowników.
W spółce jest uznawana zasada większości kapitałowej przy ochronie
praw i uwzględnianiu interesów mniejszości;
- zgodnie z punktem
„dobre praktyki walnych zgromadzeń” - WZA powinno odbywać się
w miejscu i czasie wygodnym dla jak najszerszego kręgu akcjonariuszy.
Projekty uchwał proponowanych do przyjęcia oraz inne istotne materiały
powinny być przedstawiane akcjonariuszom w czasie umożliwiającym
zapoznanie się z nimi. Odwołania lub zmiany terminu WZA można dokonać
za zgodą wnioskodawców zwołujących zgromadzenie, nie później jednak
niż na trzy tygodnie przed pierwotnie planowanym terminem. Walne zgromadzenie
powinno mieć stabilny regulamin określający szczegółowe zasady
prowadzenia obrad i podejmowania uchwał, a także postanowienia dotyczące
wyborów, w tym rady nadzorczej - w drodze głosowania grupami. Podczas
WZA obecni powinni być członkowie zarządu, rady nadzorczej oraz biegły
rewident, którzy powinni udzielać uczestnikom zgromadzenia wyjaśnień
i informacji dotyczących spółki w zakresie swoich kompetencji;
- w punkcie „dobre
praktyki rad nadzorczych” dokument zaleca, by członek rady nadzorczej
posiadał należyte wykształcenie, doświadczenie zawodowe oraz życiowe,
reprezentował wysoki poziom moralny oraz był w stanie poświęcić
niezbędną ilość czasu na wykonywanie funkcji w radzie. Przynajmniej
połowę rady powinni stanowić członkowie niezależni, czyli wolni
od jakichkolwiek powiązań ze spółką i akcjonariuszami lub pracownikami.
Dobre praktyki określają zakres uchwał, których nie powinna podejmować
rada nadzorcza bez zgody przynajmniej jednego członka niezależnego
(np. świadczenia przez spółkę i podmioty powiązane ze spółką
na rzecz członków zarządu, wyrażenia zgody na zawarcie przez spółkę
lub podmiot od niej zależny istotnej umowy z podmiotem powiązanym
ze spółką, członkiem rady nadzorczej albo zarządu oraz z podmiotami
z nimi powiązanymi czy wyboru biegłego rewidenta do przeprowadzenia
badania sprawozdania finansowego). Dodatkowo, członkowie rady powinni
podejmować działania, by uzyskiwać od zarządu regularne i wyczerpujące
informacje o istotnych sprawach dotyczących działalności spółki
oraz o ryzyku związanym z prowadzoną działalnością. Członek rady
powinien poinformować o zaistniałym konflikcie pozostałe osoby w
radzie i powstrzymać się od zabierania głosu w dyskusji oraz głosowania
nad przyjęciem uchwały w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów.
Informacja o osobistych, faktycznych i organizacyjnych powiązaniach
członka rady nadzorczej z danym akcjonariuszem, a zwłaszcza z akcjonariuszem
większościowym, powinna być dostępna publicznie. W zakresie posiedzeń
rady zaleca się, by z wyjątkiem spraw dotyczących bezpośrednio zarządu
lub jego członków, w szczególności odwoływania, odpowiedzialności
oraz ustalania wynagrodzenia, były one dostępne i jawne dla członków
zarządu. Ponadto, rada powinna działać zgodnie ze swoim publicznie
dostępnym regulaminem, w jej ramach powinny działać co najmniej dwa
komitety (audytu oraz wynagrodzeń), porządek obrad nie powinien być
zmieniany lub uzupełniany w trakcie posiedzenia rady (chyba że obecni
są wszyscy członkowie i wyrażają na to zgodę), członek nie powinien
rezygnować z pełnienia funkcji w radzie w trakcie kadencji, jeżeli
mogłoby to negatywnie wpłynąć na porządek i efektywność jej pracy.
Zgodnie z dobrymi praktykami, wynagrodzenia członków rady nadzorczej
powinny pozostawać w rozsądnej relacji do wynagrodzenia zarządu,
a łączne wynagrodzenie członków powinno być ujawniane w raporcie
rocznym;
- zgodnie z punktem
„dobre praktyki zarządów”, zarząd kieruje się interesem spółki,
określa strategię oraz główne cele działania, które przekłada
radzie nadzorczej. Dba o przejrzystość i efektywność systemu zarządzania
spółką oraz prowadzenie jej spraw zgodnie z przepisami prawa i dobrą
praktyką w granicach uzasadnionego ryzyka gospodarczego. Przy ustalaniu
interesu spółki zarząd powinien brać pod uwagę długoterminowe interesy
akcjonariuszy, wierzycieli, pracowników spółki oraz innych podmiotów
i osób współpracujących ze spółką, a także interesy społeczności
lokalnych. Wskazane jest, aby zarząd działał ze szczególną starannością,
by transakcje były dokonywane na warunkach rynkowych, zaś jego członkowie
powinni zachowywać pełną lojalność wobec spółki i uchylać się
od działań, które mogłyby prowadzić wyłącznie do realizacji własnych
korzyści materialnych. Członkowie zarządu powinni poinformować radę
nadzorczą o każdym konflikcie interesów (w związku z pełnioną funkcją)
lub o możliwości jego powstania. Zarząd powinien ustalić zasady
i tryb pracy oraz podział kompetencji w regulaminie, który powinien
być jawny i ogólnie dostępny. Wynagrodzenie członków zarządu powinno
odpowiadać wielkości przedsiębiorstwa, pozostawać w rozsądnym stosunku
do wyników ekonomicznych, a także wiązać się z zakresem odpowiedzialności
wynikającej z pełnionej funkcji, z uwzględnieniem poziomu wynagrodzenia
członków zarządu w podobnych spółkach na porównywalnych rynkach.
Łączne wynagrodzenie członków zarządu, a także wysokość wynagrodzeń
indywidualnych z rozbiciem na poszczególne składniki powinny być
ujawniane w raporcie rocznym wraz z informacją o zasadach ustalania;
- „dobre praktyki w zakresie relacji z osobami i instytucjami zewnętrznymi” rekomendują, by sposób wyboru biegłego rewidenta zapewniał niezależność realizacji powierzonych mu zadań (wybór powinien być dokonany przez radę nadzorczą przy rekomendacji komitetu audytu lub WZ, po przedstawieniu rekomendacji przez radę, z uwzględnieniem opinii komitetu audytu), spółka powinna dokonywać zmiany biegłego rewidenta przynajmniej raz na pięć lat. Nabywanie akcji własnych przez spółkę powinno być dokonane w taki sposób, aby żadna grupa akcjonariuszy nie była uprzywilejowana. Ponadto, spółka powinna dysponować odpowiednimi procedurami i zasadami dotyczącymi kontaktów z mediami i prowadzenia polityki informacyjnej, zapewniającymi spójne i rzetelne informacje o spółce. Status spółki, podstawowe regulacje wewnętrzne, informacje i dokumenty związane z walnym zgromadzeniem, a także sprawozdania finansowe powinny być dostępne w siedzibie spółki i na jej stronach internetowych.
Dobre praktyki 2008
W 2007 roku
przygotowany został nowy dokument Dobre praktyki spółek notowanych
na GPW, którego zapisy obowiązują od 1 stycznia 2008 roku. Przyjmuje on odmienną od wcześniejszych strukturę oraz wprowadza
wiele zmian. Nowe rekomendacje zaproponowane przez giełdę związane
są z pojawiającymi się wyzwaniami czekającymi rynek i spółki oraz z
rozwiązaniem problemów obserwowanych wcześniej (np. procedury przebiegu
WZA, funkcjonowanie rady). Główna uwaga dobrych praktyk została bowiem
skierowana nie na kwestie wewnętrznych relacji między poszczególnymi
organami i ich funkcjonowanie w spółce, lecz na zagadnienie zwiększenia
przejrzystości i poprawy polityki informacyjnej spółek notowanych
na giełdzie. Zadania te mają pomóc w realizacji strategii GPW, czyli
stworzeniu konkurencyjnego, innowacyjnego i atrakcyjnego rynku, który
będzie stanowił środkowo-europejskie centrum obrotu instrumentami
finansowymi29.
Dokument ten
jest znacznie mniej obszerny i zawiera 32 rekomendacje w następujących
punktach30:
- Preambuła - podkreślająca
znaczenie nadzoru korporacyjnego dla polskiego rynku kapitałowego oraz
rolę i działanie GPW w tym obszarze;
- Część I: Rekomendacje
dotyczące dobrych praktyk spółek giełdowych - odnoszące się
przede wszystkim do prowadzonej polityki informacyjnej oraz wykorzystywania
nowych technologii do komunikacji z rynkiem (np. transmitowanie obrad
WZA, publikowanie na stronie internetowej sprawozdania z obrad). Rekomendacje
dotyczą także wynagrodzeń członków organów spółki (które powinny
wiązać się z zakresem zadań i odpowiedzialności i pozostawać w
rozsądnym stosunku do wyników ekonomicznych spółki) oraz członków
rady nadzorczej (powinni mieć odpowiednią wiedzę i być przygotowani
do pełnienia funkcji, w swoim postępowaniu kierować się interesem
spółki oraz nie przyjmować nieuzasadnionych korzyści);
- Część II: Dobre
praktyki realizowane przez zarządy spółek giełdowych dotyczą
przede wszystkim prowadzonej przez zarząd polityki informacyjnej. W
tym zakresie dobre praktyki zalecają prowadzenie przez spółkę giełdową
strony internetowej (od stycznia 2009 roku także w języku angielskim),
na której będą zamieszczane najważniejsze informacje wpływające
na postrzeganie spółki i jej akcji przez inwestorów. Na stronie powinny
znaleźć się dokumenty korporacyjne, życiorysy zawodowe członków
organów spółki, informacje o terminie i miejscu WZA, a także informacje
o ewentualnym jego odwołaniu i przerwach, roczne sprawozdanie
z działalności rady nadzorczej, informacje o zdarzeniach korporacyjnych,
informacje o powiązaniach członków rady nadzorczej, kosztach programu
motywacyjnego (o ile w spółce taki jest wprowadzony) oraz raport stosowania
zasad nadzoru korporacyjnego. Dobre praktyki zalecają także zarządowi
uzyskanie aprobaty rady nadzorczej przed zawarciem istotnej umowy z
podmiotem powiązanym oraz przedstawienie uchwał WZA wraz z uzasadnieniem;
- Część III:
Dobre praktyki stosowane przez członków rad nadzorczych zalecają
sporządzanie przez radę nadzorczą oceny sytuacji spółki wraz z
oceną systemu kontroli wewnętrznej i systemu zarządzania ryzykiem
istotnym dla spółki. Członkowie rady nadzorczej powinni przekazać
informacje na temat swoich powiązań z akcjonariuszem posiadającym
nie mniej niż 5 proc. ogólnej liczby głosów, powinni także uczestniczyć w
obradach WZ, informować o zaistniałym konflikcie interesów. Dodatkowo,
dobre praktyki zalecają, by przynajmniej dwóch członków rady spełniało
kryteria niezależności w rozumieniu zalecenia Komisji Europejskiej
z 15 lutego 2005 roku. W ramach rady powinien funkcjonować co najmniej
komitet audytu, w skład którego powinien wchodzić co najmniej jeden
członek niezależny;
- Część IV: Dobre praktyki stosowane przez akcjonariuszy - odnoszą się do kwestii związanych z umożliwianiem akcjonariuszom obecności i uczestnictwa na WZ, trybu podejmowania uchwał WZA, terminu ustalenia dywidendy oraz zapewnienia przez WZA lub radę nadzorczą zmiany podmiotu badającego sprawozdanie finansowe raz na siedem lat obrotowych.
Trudno jest na obecnym etapie oceniać nowy dokument ze względu na krótki okres obowiązywania nowych dobrych praktyk oraz brak doświadczenia rynku w zakresie raportów dołączanych do sprawozdań rocznych. Warte jest podkreślenia, iż spółki publikują raporty bieżące o naruszeniach zasad dobrych praktyk. Niemniej jednak uwagę zwraca fakt, iż nowy dokument nie nakłada obowiązku publikowania indywidualnych wynagrodzeń członków zarządu z uwzględnieniem ich struktury (co zalecano w dobrych praktykach z 2005 roku) oraz obniża wymóg odnośnie proporcji niezależnych członków rady nadzorczej (w zapisach z 2002 i 2005 roku była to przynajmniej połowa z zastrzeżeniem sytuacji, gdy dominujący akcjonariusz posiadania ponad 50 proc. ogólnej liczby głosów).
Podsumowanie
Inicjatywy dobrych praktyk corporate governance są niezwykle popularne na całym świecie i mają swoich zwolenników zarówno w grupie inwestorów i spółek, jak również regulatorów i badaczy. Polska, w tym szczególnie Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, wpisuje się w ten proces i także przygotowuje dokumenty dotyczące standardów praktyki gospodarczej, których zadaniem jest reagowanie na aktualne problemy i wyzwania dla spółek oraz rynku kapitałowego. W niniejszym opracowaniu przedstawiono pokrótce historię i główne dokumenty dobrych praktyk w Polsce wraz z analizą kierunków rozwoju. Choć nowy dokument jest różnie oceniany przez poszczególne środowiska, niewątpliwie należy poczekać, aż jego dłuższe stosowanie umożliwi analizę ewentualnych zmian w zakresie standardów corporate goverance w Polsce. Ponadto, istotnym sprawdzianem dla nowego dokumentu będzie jego ocena przez same spółki oraz inwestorów. Na zakończenie warto dodać, iż zgodnie ze stanowiskiem władz Giełdy, nowy dokument Dobre praktyki spółek notowanych na GPW nie kończy procesu formułowania rekomendacji. Ich aktualizacja będzie z jednej strony związana z wprowadzaniem nowych spółek na parkiet i działań podejmowanych w ramach Unii Europejskiej (harmonizacja prawa, włączanie dyrektyw i rekomendacji KE), a z drugiej będzie wynikiem rozwoju GPW oraz procesów globalizacyjnych (prywatyzacja, konsolidacja). W efekcie należy spodziewać się kolejnych zmian zapisów dobrych praktyk oraz kolejnych analiz pojawiających się dokumentów.
Bibliografia
- M. Aluchna, Does good corporate governance master? Best practice in Poland, „Management Research News” 2009, t. 3/29 [w druku].
- M. Becht, A. Röell, Blockholdings in Europe: An international comparison, „European Economic Review” 1999, t. 43, s. 1049-1056.
- Dobre praktyki spółek notowanych na GPW, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, 2007.
- Dobre praktyki w spółkach publicznych 2002, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, 2002.
- Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Prentice Hall 2004.
- K. Hopt, G.J. Garrido, J. Rickford, G. Rossi, J.S. Christensen, S. Joëlle, J. Winter, European Corporate Governance in company law and codes, European Corporate Governance Conference, Haga 2004.
- Kodeks nadzoru korporacyjnego dla spółek publicznych, Polskie Forum Corporate Governance, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, 2002.
- R. La Porta, F. Lopez-de-Silanes, A. Shleifer, Investor protection and corporate governance, „Journal of Financial Economics” 2000, t. 58, s. 3-27.
- C. Mallin, Corporate governance, Oxford University Press, Oxford 2004.
- R.A. Monks, N. Minow, Corporate governance, Blackwell Business, 2004.
- A. Nartowski, Dobra praktyka 2005, „Gazeta Bankowa” 2004, 06/12, s. 41.
- OECD, Principles of corporate governance, 2004, http://www.oecd.org/dataoecd/32/18/31557724.pdf [28.03.2008].
- W. Rozłucki, Dobre praktyki w Polsce, „Prawo europejskie w praktyce”, 2004, nr 4/ XI, s. 45-48.
- L. Sobolewski, Listed on WSE: corporate governance, prezentacja w ramach konferencji organizowanej przez Polski Instytut Dyrektorów i Giełdę Papierów Wartościowych, 5 marca 2007 r.
- Uchwała Nr 1013/2007 Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 11 grudnia 2007 r. w sprawie określenia zakresu i struktury raportu dotyczącego stosowania zasad ładu korporacyjnego przez spółki giełdowe.
- Uchwała Nr 1014/2007 Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 11 grudnia 2007 r. w sprawie częściowego wyłączenia obowiązku publikowania raportów dotyczących zasad ładu korporacyjnego obowiązujących na Głównym Rynku GPW.
- Uchwała Nr 13/1171/2007 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 4 lipca 2007 r. w sprawie zmiany Regulaminu Giełdy.
- F.W. Weston, J.A. Siu, B.A. Johnson, Takeovers, restructuring and corporate governance, Upper Saddle River, Nowy Jork 2001.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
INFORMACJE O AUTORZE MARIA ALUCHNA
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych, adiunktem w Katedrze Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej. Autorka jest stypendystką Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. |
Spis treści artykułu
- Wprowadzenie
- Dobre praktyki na świecie
- Dobre praktyki w Polsce
- Dobre praktyki 2008
- Podsumowanie
- Bibliografia
Informacje o autorze
Komentarze
Bardzo ciekawy i potrzebny artykul. Gratuluje Kolezance tekstu....
autor: Gość e-mentora,
Podobne zagadnienia
Czynniki i uwarunkowania wpływające na decyzje w zarządzaniu organizacją
Handel C2C – czy to tylko aukcje?
Konsekwencje stosowania poczty elektronicznej z perspektywy organizacji i pracowników
Jak prowadzić dialog z interesariuszami?
Wpływ kultury organizacyjnej na skłonność do dzielenia się wiedzą
Społeczna odpowiedzialność biznesu – wyzwania stojące przed polskimi przedsiębiorstwami
Mądrość tłumów - dobre praktyki w crowdsourcingu
Asymetria wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym
Silna kultura zarządzania ryzykiem jako cecha nowoczesnych organizacji
Przypisy
1 W niniejszym artykule użyto terminu „nadzór korporacyjny” jako tłumaczenie anglojęzycznego pojęcia corporate goveranance. Należy jednak zwrócić uwagę, iż w polskiej literaturze często używa się także terminów „ład korporacyjny” lub rzadziej „władanie korporacyjne” czy „władztwo korporacyjne”.
2 M. Becht, A. Röell, Blockholdings in Europe: An international comparison, „European Economic Review” 1999, t. 43, s. 1049-1056.
3 R.A. Monks, N. Minow, Corporate governance, Blackwell Business, 2004.
4 Rada nadzorcza funkcjonuje w krajach, w których występuje model dwupoziomowy (two tier system, dual system) obejmujący także zarząd (Niemcy, Austria, Polska). Mandaty obu organów nie mogą się pokrywać. Na świecie dominują jednak rozwiązania modelu jednopoziomowego (one tier system, monosystem), w którym działa jedynie rada dyrektorów obejmująca zarówno członków z firmy (inside directors) pełniących funkcje zarządzające (executives), jak i spoza firmy (outsider directors, non-executive directors), którzy mogą być powiązani ze spółką (affiliated directors) lub całkowicie niezależni (independent directors).
5 F.W. Weston, J.A. Siu, B.A. Johnson, Takeovers, restructuring and corporate governance, Upper Saddle River, Nowy Jork 2001.
6 R. La Porta, F. Lopez-de-Silanes, A. Shleifer, Investor protection and corporate governance, „Journal of Financial Economics” 2000, tom 58, s. 3-27.
7 Mallin, Corporate governance, Oxford University Press, Oxford 2004.
8 Jest to dość powszechna reguła - inne brytyjskie raporty noszą nazwy Greenbury Report (1995), Hampel Report (1998), Turnbull Report (1999), Myners Report (2001), Higgs Review (2003), Smith Review, wyjątek stanowi Combined Code (1998 i 2003), niemiecki zestaw dobrych praktyk określa się jako Cromme Report, a francuski Vienot Report.
9 C. Mallin, op. cit.
10 W Stanach Zjednoczonych notuje się relatywnie mniejsze znaczenie dokumentów dobrych praktyk ze względu na wysoką ochronę praw inwestorów, silnie rozwinięty system dochodzenia przez inwestorów swoich praw przed sądem (shareholder litigation) i efektywność systemu prawnego. Ponadto, główny ciężar wprowadzania nowych standardów w zakresie przejrzystości, odpowiedzialności kadry menedżerskiej, kwestii współpracy z audytorem oraz regułach rachunkowości, spoczywa na akcie twardego prawa Sarbanes-Oxley Act z 2002 roku, wdrożonego po skandalach korporacyjnych.
11 K. Hopt, G.J. Garrido, J. Rickford, G. Rossi, J.S. Christensen, S. Joëlle, J. Winter, European Corporate Governance in company law and codes, European Corporate Governance Conference, Haga 2004.
12 OECD, Principles of corporate governance, 2004, www.oecd.org/dataoe... [28.03.2008].
13 Więcej informacji, w tym raporty i zestawy dobrych praktyk na www.calpers.ca.gov.
14 Warto nadmienić, iż inicjatywa dobrych praktyk corporate governance przyczyniła się do rozwoju zasad inwestowania według społecznej odpowiedzialności biznesu - niektóre fundusze inwestycyjne i emerytalne czy nawet kraje (np. muzułmańska Malezja) formułują bardziej restrykcyjne standardy, łącząc współczesne wyzwania biznesu z własnym dziedzictwem religijnym i kulturowym. Idą bowiem dalej rezygnując z inwestycji dochodowych, lecz związanych z przemysłem tytoniowym, spirytusowym, zbrojeniowym czy w spółkach naruszających prawa człowieka lub prawa pracownicze.
15 Por. raport w Niemczech lub Wielkiej Brytanii.
16 OECD, op. cit.
17 Kraje Europy kontynentalnej nie traktują akcji uprzywilejowanych jako łamania dobrych praktyk corporate governance z uwagi na dominację skoncentrowanej struktury własności - w wielu europejskich spółkach kontrola pozostaje w rękach rodziny lub założyciela, co jest możliwe głównie poprzez stosowanie akcji uprzywilejowanych. Dzięki akcjom uprzywilejowanym zachowują oni silną pozycję, a jednocześnie mogą pozyskiwać kapitał potrzebny na rozwój przedsiębiorstwa. W Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych takie praktyki są krytykowane ze względu na z definicji słabszą pozycję posiadaczy akcji zwykłych, mimo takiego samego lub czasem wyższego zaangażowania kapitałowego w spółkę.
18 Problem ten zaobserwowano na giełdzie niemieckiej, gdzie spółki bardzo niechętnie udzielały informacji o wysokości i strukturze wynagrodzeń swoich członków zarządu i to pomimo dobrych praktyk rekomendujących przejrzystość w tym obszarze. Spółki podawały jedynie wysokość dla całego zarządu, bez uwzględnienia struktury płac. Według szacunków około 5 proc. spółek notowanych na giełdzie we Frankfurcie stosowało niniejszą zasadę. W efekcie część dobrowolnych zapisów dobrych praktyk objęto statusem twardego prawa i do tych zapisów wprowadzono właśnie zapisy ujawniania wysokości i struktury indywidualnych wynagrodzeń członków zarządu.
19 Por. przegląd w: M. Aluchna, Does good corporate governance master? Best practice in Poland, „Management Research News” 2009, t. 3/29 [w druku].
20 Dobre praktyki w spółkach publicznych 2002, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, 2002.
21 Kodeks nadzoru korporacyjnego dla spółek publicznych (2002). Polskie Forum Corporate Governance, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Prawnicy zwracają jednak uwagę, by nie używać terminu 'kodeks' w odniesieniu do zestawów dobrych praktyk, gdyż termin 'kodeks' opisuje twarde prawo o wysokim statusie wśród pozostałych aktów prawnych, np. Kodeks cywilny, Kodeks postępowania administracyjnego.
22 Więcej informacji dostępnych na stronie: www.pid.org.pl.
23 Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, 2004. Dokument zaczął obowiązywać od 2005 roku.
24 Dobre praktyki spółek notowanych na GPW, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, 2007. Dokument zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2008 roku.
25 A. Nartowski, Dobra praktyka 2005, „Gazeta Bankowa” 2004, nr 06/12, s. 41.
26 W. Rozłucki, Dobre praktyki w Polsce, „Prawo europejskie w praktyce”, 2004, nr 4/ XI, s. 45-48.
27 Dobre praktyki w spółkach publicznych 2002, op. cit.
28 Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005, op. cit.
29 L. Sobolewski, Listed on WSE: corporate governance, prezentacja w ramach konferencji organizowanej przez Polski Instytut Dyrektorów i Giełdę Papierów Wartościowych, 5 marca 2007.
30 Dobre praktyki spółek notowanych na GPW, 2007, op. cit.
31 Uchwała Nr 1013/2007 Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 11 grudnia 2007 r. w sprawie określenia zakresu i struktury raportu dotyczącego stosowania zasad ładu korporacyjnego przez spółki giełdowe; Uchwała Nr 1014/2007 Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 11 grudnia 2007 r. w sprawie częściowego wyłączenia obowiązku publikowania raportów dotyczących zasad ładu korporacyjnego obowiązujących na Głównym Rynku GPW.
32 Uchwała Nr 13/1171/2007 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 4 lipca 2007 r. w sprawie zmiany Regulaminu Giełdy.