Prezentacja profesjonalna - recenzja
Marta Juchnowicz
Recenzja publikacji "Prezentacja profesjonalna. Teoria i praktyka", red. L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch
Osoby, których
działalność wymaga wystąpień publicznych i efektywnego komunikowania
się z innymi, zdają sobie sprawę, jak trudną sztuką jest dobra
prezentacja, ile wywołuje emocji, stresu, wreszcie - ile wysiłku
wymaga jej przygotowanie. Niezwykle pomocna w tej dziedzinie może okazać
się publikacja pt. Prezentacja
profesjonalna. Teoria i praktyka, praca zbiorowa wydana pod redakcją
Lidii Jabłonowskiej, Piotra Wachowiaka oraz Sławomira Wincha.
Dostarcza ona czytelnikowi szeregu rad i wskazówek, jak zachować się
w konkretnych sytuacjach, a przede wszystkim jak osiągnąć maksymalną
skuteczność. W tym celu, na przykład Anna Winch przedstawia dziesięć
czynników, które - jej zdaniem - sprzyjają osiągnięciu sukcesu
w prezentacji. Należą do nich nie tylko kompetencje, spójność,
konsekwencja, kultura czy atrakcyjność zewnętrzna, ale także bezinteresowność,
zrównoważone zachowanie, egzemplifikacja i etykietowanie1.
Istotnym
walorem książki jest kompleksowe oraz interdyscyplinarne potraktowanie
zagadnień związanych z prezentacją. Odpowiada temu logicznie zaprojektowana
struktura treści. Publikacja składa się z trzech części poświęconych
kolejnym fazom procesu prezentacji, od jej przygotowania, przez przedstawienie,
do podsumowania. Część pierwsza, zatytułowana Przed prezentacją,
dostarcza czytelnikowi informacji o komunikacji interpersonalnej, warunkach
budowania wiarygodności i zaufania oraz radzenia sobie ze stresem.
Według intencji autorów przygotowanie do prezentacji jest poszukiwaniem
odpowiedzi na pytanie: komu wierzą ludzie?2 Pomocne w tej
kwestii są, między innymi, wskazówki na temat procesu kreowania własnego
wizerunku, określanego też jako manipulowanie wrażeniem oraz różnorodne
taktyki autoprezentacyjne.
Dla
czytelników szczególnie istotna może okazać się druga część
książki, zatytułowana - W czasie prezentacji. Autorzy kierują
się założeniem, że prezentacja jest relacją kupna-sprzedaży, w
której osiągnięcie sukcesu zależy od zastosowanych technik wywierania
wpływu. Rozdziały szczegółowo przedstawiają wskazówki dotyczące
przebiegu prezentacji, zachowania, sposobów mówienia, a nawet sylwetki
i ruchów prezentującego.
Trzecia
część książki, obejmująca kolejne pięć rozdziałów, traktuje
o sytuacjach, jakie pojawiają się po prezentacji. Przedstawione zostały
tu informacje pomocne w opanowaniu audytorium, wskazówki dotyczące
prowadzenia dyskusji oraz zachowania w trakcie odpowiadania na pytania,
a także reakcji na ewentualne wątpliwości odbiorców. Autorzy nie
pominęli problemów, które mogą ujawnić się w sytuacjach konfliktowych,
trudnych. Dlatego poruszyli zagadnienie asertywności w relacjach z
odbiorcami oraz podjęli się analizy przyczyn najczęściej popełnianych
błędów.
Szerokie
spektrum poruszonych zagadnień czyni z książki Prezentacja profesjonalna
uniwersalny i niezwykle pożyteczny poradnik dla szerokiego grona odbiorców - menedżerów, nauczycieli, trenerów oraz uczestników wszystkich
typów kształcenia. Przemawia za tym duży udział konkretnych informacji
i rad praktycznych, dotyczących na przykład wyglądu zewnętrznego,
aranżacji sali, tempa mówienia, itp. W wielu fragmentach książki
znajdują się zestawy ćwiczeń, jak choćby oddechowych, pomocnych w radzeniu
sobie ze stresem oraz do samodzielnej pracy nad głosem. Zagadnienie
mowy ciała objaśnione jest za pomocą licznymi zdjęciami. Czytelnik znajdzie
również wiele inspirujących fragmentów na temat m.in. technik wywierania
wpływu w przekazie treści, radzenia sobie z trudnymi pytaniami słuchaczy,
czy też bronienia swojego terytorium psychologicznego.
Książka
została opracowana przez zespół ekspertów3, którzy znajomość
tej problematyki potwierdzają swoimi osiągnięciami. Osoby te są
menedżerami, wykładowcami, trenerami o uznanych w środowisku sukcesach
w komunikacji interpersonalnej oraz dydaktyce, potwierdzonych najwyższymi
ocenami współpracowników i słuchaczy.
Prezentacja
profesjonalna to publikacja o istotnych walorach teoriopoznawczych.
Potwierdza to obszerna bibliografia, która liczy sto dwadzieścia dziewięć
pozycji z literatury przedmiotu. Wyważone połączenie treści teoretycznych
i aspektów utylitarnych decyduje o możliwości wykorzystania tej wiedzy
w różnych dziedzinach i do różnych celów, jak na przykład: prezentacji
projektu, oferty handlowej, czy prowadzenia szkolenia.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Przypisy
1 L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch (red.), Prezentacja profesjonalna. Teoria i praktyka, Difin,Warszawa 2008, s. 22.
2 Tamże, s. 7.
3 Lidia Jabłonowska, Katarzyna Stoińska, Agnieszka Wojtczuk-Turek, Anna Winch, Grzegorz Myśliwiec, Marcin Szczygieł, Piotr Wachowiak i Sławomir Winch