E-obywatel - przezwyciężanie barier
Beata Chodacka, Marek Miłosz
Wprowadzenie
Internet jest dzisiaj dla wielu osób nie tylko źródłem informacji, ale i miejscem, gdzie można załatwić wiele spraw - od tych osobistych po urzędowe. Liczba usług realizowanych za pomocą tego medium rośnie z roku na rok, tworząc wirtualny świat sklepów, bibliotek, kin, urzędów pocztowych i komunikacyjnych, biur podróży, itp. W tej cyfrowej rzeczywistości funkcjonują realne osoby, zaangażowane w jego funkcjonowanie, tworzenie oraz korzystanie z jego dóbr, jakimi są informacje.
E-społeczeństwo i e-integracja
Tworzenie
i przetwarzanie informacji, a nie dóbr materialnych, jest jednym z określeń
społeczeństwa informacyjnego1 (e-społeczeństwa) opartego
na wiedzy, mądrości oraz nowoczesnej, ciągle rozwijającej się technologii
informacyjnej. Do tego grona dołącza coraz większa rzesza osób,
ale istnieje też spora grupa obywateli, którzy są zagrożeni wykluczeniem
cyfrowym. Powstające rozwarstwienie społeczne wynika z informatycznego
analfabetyzmu, czyli braku umiejętności posługiwania się technologiami
informatycznymi.
W
2006 roku państwa Unii Europejskiej2 podjęły działania
mające przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu, poprzez niwelowanie
różnic pomiędzy osobami, które korzystają z internetu na co dzień
a tymi, które z niego korzystać nie umieją. E-integracja - jedno
ze strategicznych założeń Unii Europejskiej - ma na celu podejmowanie
działań zmierzających do pomocy osobom starszym, bezrobotnym, jak
też niepełnosprawnym w dostępie do sieci oraz sprawnym korzystaniu
z jej usług.
Potencjalne
przyczyny powstawania wykluczenia cyfrowego to przede wszystkim bariery
społeczne, ale nie tylko. Mogą być nimi również warunki ekonomiczne,
brak możliwości technicznych, wiek, status społeczny, niepełnosprawność,
bariery mentalne, niedostatki w wykształceniu (również językowym)3.
Droga do społeczeństwa informacyjnego
Początkowym
zadaniem budowy społeczeństwa informacyjnego jest określenie grup
osób, które są szczególnie zagrożone cyfrowym wykluczeniem oraz
zdefiniowanie problemów i polityki e-integracji4. W
tym celu Fundacja ECDL przeprowadziła badania ankietowe w 25 krajach
Europy5. Podobne badania powtórzone zostały w Polsce6
wśród młodzieży akademickiej. Pytania ankiet dotyczyły między
innymi:
- określenia grup społecznych, które mają największe problemy z przystosowaniem się do realiów e-społeczeństwa,
- najważniejszych barier w rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Grupy społeczne zagrożone cyfrowym wykluczeniem
Rezultaty badań
jednoznacznie wskazują na osoby starsze, niezależnie od ich statusu
zawodowego, jako grupę społeczną, która ma największe problemy
z przystosowaniem się do realiów społeczeństwa informacyjnego (rys.
1).
Prawidłowość ta daje się zauważyć zarówno w Polsce (82 proc. ankietowanych), jak i w skali całej Europy (72 proc.). W naszym kraju kolejne, pod względem liczebności, grupy zagrożone wykluczeniem tworzą osoby mające słaby dostęp do technologii oraz pochodzące z obszarów wiejskich. Tymczasem badania europejskie akcentują zagrożenia dla osób o słabym wykształceniu. W Polsce zagrożenie dla osób o niskim wykształceniu i imigrantów praktycznie nie jest dostrzegane.
Bariery w budowie e-społeczeństwa
Badania europejskie
(rys. 2) wykazują, że najpoważniejszą barierą w procesie budowy
społeczeństwa informacyjnego jest brak umiejętności (68 proc.) oraz ignorowanie
korzyści płynących z wykorzystania technologii informatycznych (62 proc.).
Postawa taka wynika z niskiej świadomości tych korzyści, a więc
wskazuje również na braki edukacyjne.
W Polsce za
najważniejsze uważane są aspekty techniczne, a przede wszystkim
ograniczony dostęp do internetu i jego wysoki koszt. Brak umiejętności
i ignorowanie korzyści wskazało (w przybliżeniu) o połowę mniej
respondentów (rys. 2).
E-obywatel
Kim
jest e-obywatel? Najprościej mówiąc, to jednostka w e-społeczeństwie.
Można też spojrzeć na znaczenie słowa „obywatel”, które jest
pojęciem związanym z funkcjonowaniem osoby w państwie i społeczeństwie.
Obywatel ma prawa i obowiązki określone przez konstytucję oraz angażuje
się w życie publiczne.
Życie
społeczne w sposób jak najbardziej rzeczywisty przenosi się do wirtualnego
świata. Nie chodzi jedynie o komunikację czy korzystanie z dostępu
do informacji, ale o te e-usługi, które związane są z funkcjonowaniem
obywatelskim w państwie. Bycie poza zasięgiem
internetu staje się poważnym problemem.
Mimo rozwoju dostępności usług telekomunikacyjnych i sieci internetowej,
istnieje spora grupa obywateli, dla których załatwianie spraw urzędowych
przez internet jest bardzo trudne lub niewykonalne. Według danych UE
w 2005 roku, korzystało z niego jedynie 10 proc. osób powyżej 65 roku
życia7.
E-obywatelskie możliwości
e-banki
Kilkanaście
lat temu konto w banku nie było tak powszechne - funkcjonowaliśmy
z „wypłatą w ręku” schowaną później do szuflady czy pod pościel w szafie.
Stopniowo w zakładach pracy powstał nakaz założenia kont bankowych
i zaniechano wypłacania pensji w gotówce - rozpoczęła się „era
przelewów”. Od książeczek czekowych, poprzez karty bankomatowe
i kredytowe, banki rozwinęły możliwość e-obsługi. Dzisiaj duża
część społeczeństwa korzysta z e-banku, nie wychodząc z domu -
wygoda stałego dostępu i samodzielnego zarządzania własnymi środkami
finansowymi stała się codziennością.
e-sklepy
i aukcje internetowe
Elektroniczny
przepływ pieniędzy przez karty kredytowe otworzył możliwość e-konsumpcji,
czyli wszelkiego rodzaju sprzedaży i kupna towarów oraz usług za
pośrednictwem internetu. Wirtualne sklepy oferują wszystkie możliwe
produkty - od najbardziej ekskluzywnych po codzienne zakupy spożywcze
w regionalnych sklepach. Oddzielną społeczność w sieci tworzą uczestnicy
aukcji internetowych, takich jak Allegro czy eBay. Dla części użytkowników
jest to miejsce pracy, gdzie mogą sprzedać własne wyroby lub prowadzić
działalność handlową. Jak wynika z sondaży, Polacy odważnie robią
zakupy przez internet. Aż 66 proc. badanych przez firmę Gemius skorzystało
z oferty, o której usłyszeli właśnie dzięki sieci.
e-urząd
Wielu
obywateli czeka z niecierpliwością na wprowadzenie elektronicznej
obsługi w urzędach. E-podpis, którego wdrożenie w życie w Polsce
zostało przesunięte, będzie otwarciem zupełnie nowej epoki. Choć
są miejsca, gdzie już można z niego korzystać - tak jest np. w
Urzędzie Miejskim w Kaliszu Pomorskim8 oraz w Bydgoszczy.
Na stronach wielu urzędów można pobrać formularze, otrzymać pełną
informację o sposobie wypełniania wniosku, a nawet porozumieć się
elektronicznie z urzędnikiem. W Warszawie działa już eWOM - elektroniczny
Wydział Obsługi Mieszkańców. Na stronie, poza informacją o godzinach
pracy urzędów, są dostępne formularze, wnioski do składania online
(rejestracja firmy, samochodu) oraz bazy danych.
Można
oczekiwać, iż w najbliższych latach nastąpi dynamiczny rozwój e-urzędów
obsługujących obywateli. Już pod koniec 2008 roku planowana jest elektroniczna
obsługa wydawania takich dokumentów, jak dowody osobiste i paszporty
oraz składanie zeznań podatkowych.
e-zdrowie
W
tym samym czasie (do końca roku 2008) planowane jest usprawnienie obsługi
pacjenta w polskiej służbie zdrowia. Przede wszystkim zostanie wprowadzona
zdalna rejestracja na badania i wizyty lekarskie. Będzie też możliwy
szerszy dostęp do informacji o terminach (łącznie z funkcją przypominania
o terminie), zmianach oraz rezygnacji z usługi medycznej. Rozwiązania
takie stosują już z powodzeniem prywatne firmy świadczące usługi
medyczne. Również w śląskim oddziale NFZ już od kilku lat obowiązuje
elektroniczna karta ubezpieczenia zdrowotnego - zamiast książeczki
ubezpieczeniowej. Pacjent, przychodząc do poradni, podaje kartę, która
służy do autoryzacji świadczeń medycznych. Wprowadzenie takich kart
na terenie całego kraju nastąpi niebawem, tymczasem już przyzwyczailiśmy
się do elektronicznej obsługi w aptece. Dzięki czytnikom recept trudniej
o nadużycia w tej dziedzinie, a wprowadzenie kart może całkiem wyeliminować
papierowe recepty.
e-turystyka
W
wielu krajach obywatele obsługiwani są elektronicznie (rys. 3) -
zaczynając od możliwości składania formularzy (np. wniosków wizowych
do USA9) po kontrolę paszportową bez udziału człowieka
(np. na lotnisku o'Hare w Chicago10). Elektroniczna obsługa
turystów jest jednym z elementów rozwijającej się e-turystyki. Internet
otwiera nam nie tylko możliwość podróżowania po całym świecie,
ale i korzystania z ofert zagranicznych biur podróży, często sporo
tańszych niż krajowe.
e-praca
Poszukiwanie pracy przez internet jest dziś częstym zjawiskiem. Istnieje wiele portali pomagających w znalezieniu pracy zarówno dla wysokiej klasy specjalistów, jak i tzw. „szarej strefy”. Strony pomagające w znalezieniu zatrudnienia posiadają wzorce i poradniki dotyczące koniecznych dokumentów, proponują krótkie kursy z zakresu pierwszych kroków w poszukiwaniu pracy (np. rozmowy kwalifikacyjnej), oferują pośrednictwo w znalezieniu pracy czy pracownika. Internet to również możliwość podjęcia e-pracy - bez wychodzenia z domu. Telepraca doczekała się w polskim sejmie szczegółowych zasad określających jej ramy i reguły poprzez nowelizację Kodeksu pracy12. Uregulowanie tej formy aktywności zawodowej odrębnymi przepisami ułatwia pracodawcom zatrudnianie telepracowników i stwarza możliwość obniżenia kosztów związanych z organizowaniem miejsca pracy. Osoby zatrudnione mogą natomiast wykonywać swoją pracę w domu, uzyskując równocześnie prawo do ubezpieczenia i świadczeń socjalnych. Są to głównie pracownicy sektora usług finansowych, graficy komputerowi, księgowi, prawnicy, konsultanci, programiści, architekci, dziennikarze i tłumacze. Taka forma zatrudnienia pozwala także na większą aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych, mieszkańców terenów wiejskich czy młodych matek.
e-learning
W ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwija się również e-learning. Jak pokazuje praktyka, już na poziomie gimnazjum dodatkowe ćwiczenia udostępniane są w internecie dodatkowe ćwiczenia, które uczniowie wykorzystują zarówno podczas lekcji, jak i w domu (w ramach pracy własnej) i które mogą skutecznie wspierać tradycyjne nauczanie. Takie wzbogacenie procesu nauczania jest przez uczniów odbierane bardzo entuzjastycznie i ma wiele zalet (nadrabianie zaległości w przypadku nieobecności, poszerzenie programu nauczania dla uczniów zdolnych, większa indywidualizacja, możliwość konsultacji i kontaktu z nauczycielem poza salą lekcyjną). Im wyższy poziom kształcenia, tym większe zastosowanie tej formy nauczania. Wiele wyższych uczelni prowadzi część kursów dla studentów na platformach e-learningowych.
Obecnie w Polsce organizowane są studia podyplomowe przygotowujące nauczycieli do kształcenia na odległość. Zajęcia w 70 proc. odbywają się zdalnie (uczestniczy w nich około 1200 osób) i obejmują swoim zasięgiem prawie całą Polskę (projekt realizowany jest przez: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).
Standard kształcenia e-obywateli w Polsce
Poza
rozwijaniem dostępności e-usług, równie ważne jest kształcenie
społeczeństwa w kierunku technologii informacyjnych. Alfabetyzacja
informatyczna osób, które należą do grup zagrożonych wykluczeniem
cyfrowym to wyzwanie dla nauczycieli na szczeblu kształcenia dorosłych
oraz kadr administracji publicznej.
Polskie
Towarzystwo Informatyczne wdraża w Polsce Europejski Certyfikat Umiejętności
Komputerowych (ECDL, European Computer Driving Licence), który
na poziomie średniozaawansowanym potwierdzany jest niezależnymi i rzetelnymi
egzaminami z dziedzin aktywności komputerowej: podstaw technik informatycznych,
użytkowania komputera, edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjne, baz danych,
grafiki menadżerskiej i prezentacji oraz usług w sieciach komputerowych.
Certyfikat ECDL zdobyło do chwili obecnej ponad 7,5 mln obywateli Europy.
Stanowi to ponad 1 proc. całej populacji. Program ECDL stał się także
standardem nauczania technologii informacyjnych na większości kierunków
studiów wyższych w Polsce. Najnowsze standardy kształcenia13
wymagają bowiem wprowadzenia treści programowych ECDL na pierwszym
roku studiów. Poza tym umożliwiają zwolnienie z zajęć z technologii
informacyjnych studentów, którzy posiadają już certyfikat ECDL.
W
związku z tym wielu nauczycieli realizuje program informatyki w gimnazjum
czy szkole średniej w oparciu o sylabus ECDL, stwarzając uczniom możliwość
zdobycia certyfikatu. W ciągu trzech lat uczniowie potrafią swobodnie
opanować materiał przewidziany w certyfikacji. Mają przy tym większą
motywację do nauki.
Średniozaawansowany
poziom standardu ECDL jest jednak zbyt wysoki i często niepotrzebny
dla osób najbardziej zagrożonych cyfrowym wykluczeniem, a więc osób
starszych. By móc skorzystać z przedstawionych wcześniej e-usług
wymagane są prostsze umiejętności - bardziej ukierunkowane na
tzw. e-uczestnictwo. Wprowadza je i standaryzuje certyfikat ECDL
e-Citizen. Obejmuje on trzy bloki umiejętności14:
- umiejętności podstawowe - podstawy obsługi komputera, pracy w systemie operacyjnym, zarządzania plikami i folderami, a także wykorzystania prostych programów (edytora tekstu), przeglądarki internetowej i poczty elektronicznej;
- wyszukanie informacji - umiejętność korzystania z wyszukiwarek sieciowych, kopiowanie danych z internetu, świadomość zagrożeń oraz dostęp do różnych serwisów (od informacyjnych, poprzez edukacyjne, aż do e-biznesowych);
- e-uczestnictwo - umiejętność wykorzystania serwisów online w różnych obszarach.
Podsumowanie
W Polsce istnieje duża grupa osób zagrożonych e-wykluczeniem. Co więcej, ich grono poszerza się, ze względu na narastający proces starzenia się społeczeństwa. Edukacja i jej standardy są w stanie włączyć te osoby do e-społeczeństwa i zlikwidować bariery cyfrowe. Należy się spodziewać intensywnego rozwoju zastosowania standardu ECDL e-Citizen do aktywizacji procesów edukacyjnych przyszłych e-obywateli.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Spis treści artykułu
- Wprowadzenie
- E-społeczeństwo i e-integracja
- Droga do społeczeństwa informacyjnego
- Grupy społeczne zagrożone cyfrowym wykluczeniem
- Bariery w budowie e-społeczeństwa
- E-obywatel
- E-obywatelskie możliwości
- Standard kształcenia e-obywateli w Polsce
- Podsumowanie
Informacje o autorach
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
Internet jako efektywna przestrzeń edukacyjna
Bariery komercjalizacji prac badawczych w Polsce
Człowiek w dobie konwergencji mediów – relacja z konferencji
Polska Akcja Humanitarna jako organizacja ucząca się w świetle badań własnych
Kierunki rozwoju uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce
Portal e-Justice jako element budowy społeczeństwa informacyjnego Unii Europejskiej
Machinima – edukacyjny wymiar kina wirtualnej rzeczywistości
Media - Edukacja - Kultura. W stronę edukacji medialnej - relacja z konferencji
Przypisy
1 R. Tadeusiewicz, Społeczeństwo informacyjne - wizja czy rzeczywistość, www.ecdl.malopolska.... [20.03.2008].
2 Deklaracja Ryska, 11 czerwca 2006 r., ec.europa.eu/inform.... [20.03.2008].
3 P. Szeliński, Społeczeństwo informacyjne - o czym biblioteka XXI wieku powinna wiedzieć?, Politechnika Łódzka, Zakład Akademickiej Sieci Bibliotecznej- Centrum Komputerowe eprints.rclis.org/a.... [20.03.2008].
4 Brochure of European Commission Information Society and Media, e-Inclusion, Information Society and Inclusion: Linking European Policies, 2006, ec.europa.eu/inform.... [20.03.2008].
5 ECDL Foundation survey on e-Inclusion policy, 2007.
6 E.Miłosz, M.Miłosz, E-Inclusion Policy Survey Results: Europe vs. Poland, Materiały Konferencji Computer Days, Wilno 2007, str. 78-85.
7 Raport i2010, First Annual Report on the European Information Society, COM (2006) 0215.
8 Urząd Miejski w Kaliszu Pomorskim, eboi.kaliszpom.pl. [20.03.2008].
9 Elektroniczne formularze wniosków wizowych evisaforms.state.go....
10 Film instruktażowy elektronicznej kontroli paszportowej, www.dhs.gov/xlibrar.... [20.03.2008].
11 J. Cabaj, Jak wycieczka, to tylko z Internetu, „Rzeczpospolita” 2007, nr 5/02.
12 Materiał porównawczy do Ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. - o zmianie ustawy, Kodeksu pracy oraz niektórych innych ustaw www.senat.gov.pl/k6.... [20.03.2008].
13 Rozporządzenie MNiSW z dnia 12 lipca 2007 r., www.bip.nauka.gov.p.... [20.03.2008].