E-learning. Identyfikacja stanu rozwoju
i jego przyszłe koncepcje w kształceniu studentów
relacja z konferencji
Anna Piaskowska
"E-learning. Identyfikacja stanu rozwoju i jego przyszłe koncepcje w kształceniu studentów" - relacja z konferencji
W
dniu 17 marca 2007 roku, w Warszawie odbyła się konferencja E-learning.
Identyfikacja stanu rozwoju i jego przyszłe koncepcje w kształceniu
studentów. Konferencja organizowana przez Instytut Organizacji
i Zarządzania w Przemyśle (ORGMASZ) stanowiła część realizowanego
w latach 2006-2008 grantu badawczego pt.: Rozwój wirtualizacji kształcenia
w dziedzinie nauk ekonomicznych w gospodarce opartej na wiedzy.
Celem konferencji była identyfikacja stanu i koncepcji oraz perspektyw
rozwojowych e-learningu w polskim systemie edukacji ekonomicznej. Uczestniczyło
w niej blisko 100 osób zainteresowanych problematyką e-learningu,
reprezentujących zarówno środowisko akademickie, jak i biznesowe.
Organizatorzy przewidzieli w programie konferencji trzy dyskusje panelowe
z udziałem zaproszonych gości.
Po
uroczystym otwarciu przez prof. Wiesława Grudzewskiego (ORGMASZ), przewodnicząca
Konferencji - prof. Irena Hejduk (SGH) wygłosiła referat, w którym
przedstawiła stan i perspektywy rozwoju edukacji e-learningowej na
świecie i w Polsce, wprowadzając słuchaczy w tematykę konferencji.
Pierwszy
panel, któremu przewodniczył prof. W. Grudzewski, koncentrował
się na tematyce kierunków rozwoju wirtualizacji edukacji oraz charakterystyce
i ocenie uniwersytetów otwartych w Europie i na świecie. Profesor
Jerzy Kisielnicki (UW) zwrócił uwagę na problem zapewnienia jakości
w obszarze edukacji na poziomie wyższym, niezależnie od formy nauczania
- tradycyjnej czy e-nauczania. Dbałość o jakość kształcenia
powinna bowiem opierać się w szczególności na dwóch elementach:
jakości produktu finalnego uczelni - czyli absolwenta, oraz jakości
samego procesu nauczania, w którym student nie powinien być pozostawiony
sam sobie. Dlatego przyszłość w kształceniu studentów, zdaniem
prof. Kisielnickiego, należy do blended learning, z wyłączeniem rozwoju
elit społecznych, które można wykształcić jedynie metodą tradycyjną,
wspieraną formą blended learning. Kolejny panelista - prof. Anton
Stasch, występujący w imieniu prof. Konstantina Theile, prezesa Zarządu
i dyrektora największego uniwersytetu wirtualnego w Europie - Educatis
University (mającego siedzibę w Altdorf w Szwajcarii) - przestawił
doświadczenia w tworzeniu tej międzynarodowej uczelni internetowej
o profilu biznesowym. Charakteryzuje ją różnorodne podejście do
nauczania, wykorzystujące zarówno formę tradycyjną, jak i elektroniczną.
Kolejne wystąpienia - prof. Tadeusza Krupy (PW), dr. Tomasza Walaska,
dr. Bolesława Szomańskiego (PW) oraz dr. hab. inż. Mariusza Bednarka
(PW) - umożliwiły uczestnikom konferencji zapoznanie się z doświadczeniami
z wdrożeń oraz prowadzenia zajęć e-learningowych, wspierających
tradycyjną metodę kształcenia. Profesor Bednarek zaprezentował swoje
doświadczenia z perspektywy meksykańskiej, naświetlając problemy
związane z ekspansją e-learningu w Ameryce Południowej.
Do
pierwszego panelu zaproszono także dwie doktorantki SGH - Annę Piaskowską
oraz Sabinę Klimek. Pierwsza z nich przedstawiła działania UE w zakresie
wykorzystania potencjału e-learningu w tworzeniu bardziej efektywnych
i atrakcyjnych systemów kształcenia i szkolenia zawodowego. Zaprezentowała
również ranking państw najlepiej przystosowanych do ery nowych technologii
- e-readiness - przygotowywany przez Economist Intelligence
Unit we współpracy z firmą IBM (Institute for Business Value) oraz
ranking najbardziej „zinformatyzowanych” krajów świata, według
metodologii International Data Corporation. Natomiast S. Klimek nakreśliła
problematykę wykorzystania narzędzi
e-learningu z perspektywy studenta, wskazując na własne doświadczenia
zdobyte podczas studiów na zagranicznych uczelniach w Finlandii oraz
w Wielkiej Brytanii - państwach plasujących się w czołówkach rankingów
krajów najlepiej wykorzystujących nowoczesne technologie informacyjne
i telekomunikacyjne w budowie społeczeństwa informacyjnego.
Podsumowując
panel, prof. Grudzewski podkreślił konieczność rozwoju prac
nad wirtualizacją edukacji, w której e-learning, jako ważne
narzędzie, powinien być wprowadzany do systemów edukacji, zdaniem
profesora, raczej w sposób ewolucyjny
niż rewolucyjny. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera
współpraca instytucjonalna, koordynacja działań i partnerstwo pomiędzy
wszystkimi zainteresowanymi rozwojem e-nauczania.
Drugi
panel, pod przewodnictwem prof. Agnieszki Sitko-Lutek (UMCS), dotyczył
tematyki programu kształcenia wirtualnego w dziedzinie ekonomii. Panel
rozpoczęło wystąpienie Krzysztofa Jaszczuka, który przedstawił
zagadnienia dotyczące kształcenia wirtualnego. Temat ten omawiano
podczas X Międzynarodowej Konferencji INTERTECH - International Conference
on Engineering and Technology Education, która odbyła się
w dniach 2-5 marca 2008 roku w Sao Paulo w Brazylii - związanej z najnowszych
trendami
w dziedzinie inżynierii i edukacji technologicznej. Zaprezentowany
przez K. Jaszczuka referat pt.: Professors driving and limiting
factors for the adoption of e-learning in higher education within Argentine
context, autorstwa I. Casanovy, G. Fernandeza, C. Tomassino, przedstawiał
wyniki przeprowadzonych wśród profesorów argentyńskich badań empirycznych
z wykorzystania narzędzi e-learningu w szkolnictwie wyższym. Omówili w nim czynniki wpływające na wykorzystanie narzędzi
e-learningu, konkludując badania potrzebą budowy strategii wsparcia
dla wykorzystania narzędzi e-learningu w systemach kształcenia, popartej
pomocą instytucjonalną. Następny prelegent dr inż. Andrzej Polak
(WSZiF, Wrocław) przedstawił praktyczne aspekty zastosowania e-learningu
w nauczaniu organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Panel zakończyło
wystąpienie dr. hab. Wojciecha Wiszniewskiego (WSE), który skoncentrował
się na barierach wykorzystania narzędzi e-learningu w programach kształcenia.
Podsumowując panel, prof. A. Sitko-Lutek wskazała na wciąż niski
poziom zaawansowania aplikacji metod e-learningowych w programie kształcenia,
podkreślając, że trzema głównymi barierami takiego stanu rzeczy
są: koszty, ograniczenia kulturowe oraz problem ochrony wiedzy i praw
autorskich.
Trzeci
panel, dotyczący narzędzi i technologii edukacji wirtualnej, poprowadził
prof. Zygmunt Drążek (Uniwersytet Szczeciński). Wystąpienia panelistów
koncentrowały się na tematyce wykorzystania narzędzi technologii
informacyjno-telekomunikacyjnych w procesie dydaktycznym. Profesor Zdzisław
Szyjewski (Uniwersytet Szczeciński) podkreślił znaczenie samego przygotowania
procesu nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym kwestię
odpowiedniego dostosowania stylu prowadzenia wykładu oraz przygotowania
materiałów odpowiednio do formy przekazu. Profesor Andrzej Straszak
(WSIiZ) przedstawił nowe możliwości wykorzystania narzędzi i technologii
edukacji w strukturach cybernetycznych. Natomiast kończący dyskusję
panelową prof. Krzysztof Santarek zwrócił uwagę na ograniczone możliwości
wykorzystania dostępnych obecnie metod i narzędzi e-learningowych
w rozwoju myśli naukowej. Podsumowując, przewodniczący panelu podkreślił,
że wirtualizacja edukacji wymaga dalszych prac, polegających na łączeniu
narzędzi technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w procesie dydaktycznym, celem poprawy efektywności systemów edukacji.
Podsumowując
zaś całą konferencję, prof. I. Hejduk podkreśliła konieczność
budowy gospodarki opartej na wiedzy - poprzez systemy kształcenia
i szkolenia, podążające
za wyzwaniami przyszłości i antycypujące nową rzeczywistość. Zwróciła
również uwagę na możliwość wykorzystania narzędzi e-learningu
do poprawy konkurencyjności polskiego szkolnictwa wyższego na arenie
międzynarodowej, podkreślając konieczność zacieśniania współpracy
w obszarze e-learningu oraz promocji tej formy kształcenia.
Na zakończenie
warto dodać, że planowane jest wydanie publikacji pokonferencyjnej,
zawierającej wszystkie zgłoszone referaty. Publikację w wersji papierowej
oraz na płycie CD będzie można zakupić w ORGMASZ.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.