|
Jan A. Fazlagić, Zarządzanie wiedzą w szkole, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2007
Nakładem
Wydawnictw Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, w ramach serii
Zarządzanie szkołą, ukazała się publikacja J.A. Fazlagicia
Zarządzanie wiedzą w szkole.
Autor stwierdza, iż polskie szkoły powinny systematycznie zarządzać
wiedzą, gdyż jest ona zasobem decydującym o sukcesie kraju, a dobre
zarządzanie szkołą przekłada się na dobre zarządzanie wiedzą
w oświacie.
Książka
rozpoczyna się od scharakteryzowania szkoły opartej na wiedzy oraz
wskazania na potrzebę zarządzania wiedzą w polskiej oświacie (Nie
wszystkie szkoły, które nie zarządzają wiedzą, są z natury złe,
lecz większość źle zarządzanych szkół nie zarządzani wiedzą.).
Autor omawia rodzaje wiedzy, jakimi zarządza się w oświacie oraz
wskazuje na możliwości jej tworzenia przez wykorzystanie innowacyjności.
Radzi też, jak pobudzać kreatywność oraz ostrzega przed schematami
myślowymi występującymi w szkołach.
Sukces
szkoły nie jest możliwy bez dobrego przywództwa. Dlatego jeden z
rozdziałów został poświęcony roli dyrektora w szkole opartej na
wiedzy. Autor wyjaśnia w nim, czym różni się wiedza od mądrości,
omawia kompetencje efektywnego dyrektora oraz radzi, jak kreować swój
wizerunek. Niezwykle istotnym czynnikiem decydującym o wynikach szkoły
jest również jej kultura organizacyjna oraz system wewnętrznych wartości.
W książce przedstawiono rodzaje kultur organizacyjnych oraz sposoby
wpływania na ich zmianę w kierunku szkoły opartej na wiedzy,
w której stale obecne są zbiorowe i indywidualne modele uczenia. Ostatni
rozdział stanowi podsumowanie omawianych zagadnień i prezentuje strategie
zarządzania wiedzą.
Książka
będzie z pewnością niezwykle przydatna i inspirująca dla osób związanych
z oświatą, w szczególności dyrektorów szkół, nauczycieli, wizytatorów
oraz pracowników ośrodków doskonalenia nauczycieli.
|
Technologie
i systemy komunikacji oraz zarządzania informacją i wiedzą,
red. Leszek Kiełtyka, Difin, Warszawa 2008
Publikacja została wydana w ramach cyklicznie
odbywających się konferencji Multimedia w Zarządzaniu zapoczątkowanych
przez Katedrę Informatycznych Systemów Zarządzania Wydziału Zarządzania
Politechniki Częstochowskiej. Stanowi ona zbiór referatów omawiających
zagadnienia związane z tematyką zarządzania, informacją i wiedzą.
Opracowania
zostały w książce ujęte w pięć głównych części. W części
pierwszej pt. Technologie informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem
zaprezentowano m.in. multimedia sieciowe w biznesie, wpływ technologii
mobilnych na zmiany w organizacji oraz ocenę użyteczności serwisu
internetowego. Część druga pt. Gospodarka elektroniczna przedstawia
strukturę organizacji wirtualnej, elektroniczne usługi finansowe,
e-planowanie, a także e-prasę. W kolejnej części pt. Zarządzanie
wiedzą warte uwagi są rozdziały poświęcone kodyfikacji i personalizacji
wiedzy, bezpieczeństwu informacji oraz zależności pomiędzy marketingiem
a potrzebami informacyjnymi przedsiębiorstwa. Część czwarta pt.
Multimedia w edukacji zawiera zarówno omówienie zastosowania programów
multimedialnych, internetu, czy wideokonferencji w dydaktyce, jak również
wykorzystania ICT w telepracy. Ostatnia część została poświęcona
systemom wspomagania decyzji, w tym sztucznej inteligencji.
|
Marian Mroziewski,
Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje,
metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Difin, Warszawa 2008
Na
całkowitą wartość przedsiębiorstwa składają się nie tylko elementy
kapitału materialnego, lecz również kapitału intelektualnego (KI):
społecznego, ludzkiego i organizacyjnego. Jego kompleksową charakterystykę
prezentuje publikacja M. Mroziewskiego.
Autor
omawia dominujące obecnie modele kapitału intelektualnego konstruowane
w ujęciu statycznym (m.in. podejście rachunkowe, koncepcję marketingową,
interpretację holistyczno-statyczną), a także podejmuje próbę opracowania
koncepcji oceny składowych KI w podejściu dynamicznym, społecznym
i jakościowym. W publikacji dokonano również oceny pozycji konkurencyjnej
Polski oraz zaproponowano kierunki działań na rzecz wzmocnienia kapitału
intelektualnego w kraju.
Książka
adresowana jest do badaczy KI, a także studentów nauk o zarządzaniu
i innych nauk ekonomicznych.
|
|
Katarzyna Garbacik, Magdalena Żmiejko, Czas na przedsiębiorczość, Podstawy przedsiębiorczości - podręcznik dla szkół
ponadgimnazjalnych, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa - Łódź 2008
Publikacja jest podręcznikiem dla szkół ponadgimnazjalnych do przedmiotu podstawy przedsiębiorczości. W skład całościowego pakietu edukacyjnego wchodzą również: Zeszyt ćwiczeń oraz Niezbędnik nauczyciela.
Podręcznik jest zgodny z programem przedmiotu. W pierwszych rozdziałach przedstawia ogólne spojrzenie na gospodarkę, a następnie omawia zagadnienia bycia pracownikiem, zakładania własnego przedsiębiorstwa oraz zarządzania nim. Autorki zwracają również uwagę na kwestie etyczne, globalne tendencje w gospodarce oraz problemy ekonomiczne państwa. Książka napisana jest w przystępnej formie oraz wzbogacona licznymi przykładami, wykresami, tabelami, a także ciekawostkami. Wyróżniono najważniejsze definicje i kwestie do
zapamiętania. Każda część kończy się zadaniami sprawdzającymi.
|
Społeczeństwo
informacyjne, red. Joanna Papińska-Kacperek, PWN, Warszawa 2008
Naukowcom
trudno jest zgodzić się na jedną definicję społeczeństwa informacyjnego.
Socjologowie, ekonomiści czy informatycy podkreślają różne elementy
nowych zjawisk, uznając je za kluczowe. Wszyscy uważają jednomyślnie,
że mamy do czynienia z nową formacją społeczno-gospodarczą i zastawiają
się nad dalszym jej rozwojem. Czy społeczeństwo podzieli się na
trzy warstwy: proletariat telewizyjny, digitariat i kognitariat? Czy
dotrzemy do takiego etapu, w którym osobisty udział człowieka w wytwarzaniu
dóbr materialnych nie będzie już konieczny? Czy wszystkie dziedziny
życia zostaną zinformatyzowane? Osobom zainteresowanym tą tematyką
polecamy publikację Społeczeństwo informacyjne, przygotowaną
pod redakcją Joanny Papińskiej-Kacperek.
Autorzy
omawiają w książce wiele zagadnień związanych z tematem w różnym stopniu. Oprócz wstępnych rozdziałów poświęconych historii,
definicjom czy przesłankom, które doprowadziły do powstania społeczeństwa
informacyjnego, czytelnik może zapoznać się z charakterystyką technologii
dostępu do informacji, w tym m.in.: oprogramowania, internetu, telewizji
cyfrowej czy komunikacji mobilnej. Szczegółowo omówione zostały
także różne aspekty bezpieczeństwa w sieci, np. uwierzytelnianie
przez hasła, kryptograficzna ochrona danych, tworzenie kopii bezpieczeństwa.
W publikacji zawarto również podstawowe wiadomości na temat zarządzania
wiedzą, edukacji w społeczeństwie informacyjnym, gospodarki elektronicznej,
w szczególności e-biznesu, oraz modelu organizacji wirtualnej, a także
elektronicznej administracji.
|
E 2.0
Encyklopedia nowej generacji, PWN, Warszawa 2008
Nakładem Wydawnictwa
Naukowego PWN ukazała się E 2.0 Encyklopedia nowej generacji
- nowoczesna publikacja zawierająca, oprócz książki, również
płytę DVD oraz wzbogacona o serwis internetowy, który umożliwia
interaktywne pozyskiwanie wiedzy. Hasła zostały zaprezentowane w ciekawej i
ułatwiającej naukę formie. Są one również powiązane tematycznie
za pomocą odnośników i skojarzeń, co pozwala na przechodzenie od
jednego hasła do innych i łączenie różnych elementów i informacji.
Na płycie DVD znajdują się multimedialne dodatki, np. atlas geograficzny
i historyczny, wielki leksykon, a także testy sprawdzające wiedzę.
Serwis internetowy zawiera pierwszą w Polsce interaktywną bazę danych
encyklopedycznych OMEGA, która umożliwia sortowanie i filtrowanie
danych.
|
Henryka
Kwiatkowska, Pedeutologia,
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
Jest to kolejny podręcznik akademicki z nowej serii wydawniczej Pedagogika
wobec współczesności, a zarazem pierwszy prezentujący
zagadnienia pedeutologii. Publikacja adresowana jest w szczególności
do studentów i wykładowców pedagogiki oraz kierunków pokrewnych,
które przygotowują studentów do pracy nauczycielskiej w systemie
szkolnym. Książka ma układ problemowy.
Autorka podręcznika,
będąca niekwestionowanym specjalistą pedagogiem - pedeutologiem,
omawia w nim zagadnienia dotyczące m.in. cech osobowości nauczycieli,
a także ich wpływu na proces kształcenia i wychowania. Obala mity
związane ze społecznym odbiorem funkcji nauczyciela, podkreślając
jednocześnie oczekiwania i trudności związane z pełnioną przez
niego rolą, ujmowaną także w kontekście kulturowo-społecznym. Ponadto
charakteryzuje zagadnienie efektywności kształcenia jako wyniku pewnej
pracy nauczycielskiej. Książka ta inspiruje do refleksji, skłania
do dyskusji i poszukiwania skutecznych rozwiązań sytuacji edukacyjnych.
|
Możliwości
i ograniczenia kształcenia ustawicznego,
red. Zbigniew Paweł Kruszewski, Wydawnictwo Naukowe NOVUM Sp. z o.o.,
Płock 2008
Niniejsza publikacja,
przygotowana w formie studium monograficznego, stanowi próbę całościowego
spojrzenia na zagadnienie kształcenia ustawicznego. Scharakteryzowano
w niej zarówno pozytywne strony i efekty edukacji permanentnej, jak też wskazano ukryte aspekty utrudniające działania edukacyjne podejmowane
na przestrzeni całego życia. Podkreślono również konieczność
doskonalenia stosowanych form, metod i narzędzi w procesach edukacyjnych,
tak aby uwzględniały one zachodzące przemiany cywilizacyjne i tym
samym stawały się funkcjonalne w społeczeństwie informacyjnym.
Książka zawiera
31 referatów będących w większości zapisem wystąpień konferencyjnych
z ubiegłorocznego spotkania na temat możliwości i ograniczeń
kształcenia ustawicznego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem
województwa mazowieckiego. W rozdziale I i II opisano odpowiednio -
nadzieje i rozdroża edukacji ustawicznej. Rozdział III ukazuje technologie
informacyjno-komunikacyjne jako perspektywę rozwoju edukacji ustawicznej.
W ostatniej części opisano przykłady dobrych praktyk w realizacji
idei kształcenia ustawicznego na Mazowszu.
Informacje
dotyczące możliwości nabycia publikacji można uzyskać na stronie
wydawcy:
http://www.wnn.pl
|
|