„Człowiek - cyberprzestrzeń”
relacja z konferencji
Ewa Lubina
Człowiek - cyberprzestrzeń. Zagrożenia wobec osób sprawnych i niepełnosprawnych. Aspekty teoretyczne, metodologiczne i empiryczne - relacja z konferencji
Funkcjonowanie człowieka w cyberprzestrzeni odbywa się na różnych płaszczyznach,
w różnych obszarach tematycznych i służy zaspokajaniu różnych
celów. W rozwoju cyberprzestrzeni obserwuje się liczne zjawiska o
charakterze psychospołecznym. Ich opisowi i analizie poświęcono konferencję
zorganizowaną 9 maja 2008 roku w Akademii Pedagogiki Specjalnej im.
M. Grzegorzewskiej, pt. „Człowiek - cyberprzestrzeń. Zagrożenia
wobec osób sprawnych i niepełnosprawnych. Aspekty teoretyczne, metodologiczne
i empiryczne.” Myśl przewodnia tego spotkania dotyczyła działania
człowieka w środowisku internetowym, ze szczególnym uwzględnieniem
zagrożeń z tym związanych.
Na
konferencji spotkało się liczne grono specjalistów z różnych dziedzin
i środowisk naukowych. Byli to zarówno badacze-teoretycy zjawiska,
jak i praktycy - osoby zaangażowane w działania bezpośrednie.
W
czasie obrad poruszono zagadnienia w kilku grupach tematycznych:
- humanistyczne aspekty rzeczywistości wirtualnej, która wciąż zmienia się pod wpływem rozwijających się technologii,
- konieczność edukacyjnego wspomagania uczestników tej rzeczywistości,
- możliwości rozwoju i perspektywy wykorzystania cyberprzestrzeni w kontekście edukacji ustawicznej,
- aspekty zdrowia psychicznego i fizycznego osób działających w cyberprzestrzeni (ze szczególnym naciskiem na problematykę zdrowia psychicznego i wszelkiego rodzaju uzależnień),
- działania ryzykowne i zjawiska przestępcze, dla których przestrzeń internetowa stała się środowiskiem wspierającym.
Dominującym wątkiem była identyfikacja różnych obszarów zagrożeń związanych z eksploracją cyberprzestrzeni, co przedstawił w swoim wystąpieniu prof. M. Jędrzejko (AH, Pedagogium). Skupił się on na zagrożeniach powstałych w wyniku migracji do cyberprzestrzeni licznych środowisk działających na granicy ryzyka i wykorzystujących internet do popularyzacji zachowań destruktywnych. W tym kontekście oceniane jest środowisko gier wirtualnych (ze szczególnym podkreśleniem gier agresywnych), jak również strony i portale edukujące w kierunku określonych ideologii (w tym sięgających po szeroko rozumiany terroryzm). W tym wątku mieszczą się ponadto strony instruktażowe dla samobójców (z możliwością współuczestnictwa włącznie) oraz strony i sklepy internetowe upowszechniające środki uzależniające lub zniekształcające świadomość.
Aktywny udział specjalistów różnych dziedzin (naukowców, filozofów, psychologów, nauczycieli, terapeutów, lekarzy, w tym także psychiatrów, policjantów i medioznawców) sygnalizuje, że problematyka konferencji jest znacząca i kieruje uwagę społeczną na potrzeby zbadania i opisania cyberprzestrzeni. Znamienne jest to, że dostrzeżono wielość zdarzeń pojawiających się w przestrzeni wirtualnej, jednak intencją konferencji nie było podsycanie entuzjazmu towarzyszącego powszechnemu już korzystaniu z internetu. Chodziło raczej o prześledzenie i opisanie zjawisk ryzykownych, które stanowią zagrożenie w różnych dziedzinach życia. W podsumowaniu podkreślono również, że konsekwencje procesów, pozornie odbywających się tylko w cyberprzestrzeni, znacząco zmieniają funkcjonowanie i zachowanie człowieka w świecie realnym.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.