E-egzamin 2008
Wojciech Zieliński
Wprowadzenie
„E-egzamin
2008” to pierwsza w Polsce, zakończona powodzeniem, próba przeprowadzenia
egzaminu gimnazjalnego przez internet. Ujawniła ona możliwości, jakie
w zakresie egzaminowania daje wykorzystanie multimediów i technik informacyjnych.
Pokazała, że środowiska szkolne są otwarte na nowatorskie projekty
edukacyjne, natomiast najpoważniejszą barierę ich realizacji stanowi
stan infrastruktury informatycznej w szkołach. Udowodniła także,
że nie ma istotnych technicznych ograniczeń dla egzaminowania przez
internet na masową skalę.
W dniu 4 marca
2008 roku miał miejsce pierwszy w Polsce próbny egzamin gimnazjalny
przeprowadzony przez internet i będący zwieńczeniem projektu E-egzamin
2008, który był realizowany przez Wyższą Szkołę Humanistyczno-Ekonomiczną
w Łodzi (WSHE) oraz Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w Warszawie
(WSiP). Obie instytucje od kilku lat intensywnie pracują nad wykorzystaniem
technik informacyjnych i multimediów w edukacji. WSHE, prowadząca
studia online na platformie Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego, jest
liderem e-learnigu akademickiego w Polsce. WSiP z kolei, będące największym
w kraju wydawcą książek edukacyjnych, oferują publikacje multimedialne,
internetowe oraz prowadzą portal edukacyjny dla nauczycieli. W realizację
projektu zaangażowani byli także: GTS Energis (dostawca usług dostępu
do internetu) jako partner technologiczny, a także portal Dziennik.pl
i nowo powstająca telewizja Patio TV - jako partnerzy medialni. Patronat
nad przedsięwzięciem objęła Minister Edukacji Narodowej oraz Centralna
Komisja Egzaminacyjna.
Celem artykułu
jest omówienie organizacyjnych i technicznych działań podjętych
w ramach realizacji projektu, zaprezentowanie jego rezultatów oraz
sformułowanie wniosków dotyczących perspektyw internetowej formy
egzaminowania w polskich szkołach.
Cele i założenia e-egzaminu
Decydując
się na podjęcie projektu E-egzamin 2008, jego realizatorzy
postawili sobie następujące cele:
- sprawdzenie zdalnego, elektronicznego systemu egzaminowania zarządzanego z jednego miejsca, który został opracowany w WSHE;
- zademonstrowanie możliwości, jakie w zakresie tworzenia zadań egzaminacyjnych dają multimedia, a w zakresie rekrutacji na egzamin, jego nadzoru oraz raportowania wyników oferują techniki informacyjne i komunikacyjne (ICT);
- zbadanie stopnia gotowości szkół do przeprowadzenia egzaminu zewnętrznego w trybie online oraz zidentyfikowanie ich potrzeb w tym zakresie;
- zbadanie stopnia akceptacji przez uczniów i nauczycieli internetowej formy egzaminowania.
Z uwagi na pionierski charakter przedsięwzięcia postanowiono ograniczyć e-egzamin tylko do jednej części egzaminu gimnazjalnego - matematyczno-przyrodniczej, na którą składało 39 pytań rozwiązywanych w czasie do 120 minut. Przyjęto też, że w e-egzaminie weźmie udział do 6000 uczniów podzielonych na dwie grupy, a każda z nich będzie rozwiązywała dokładnie ten sam zestaw zadań, jednak o rożnych porach. To ograniczenie spowodowane było krótkim czasem, jaki realizatorzy projektu mieli na rekrutację uczniów do projektu, a także chęcią ograniczenia ryzyka związanego z przeciążeniem infrastruktury informatycznej przy zbyt dużej liczbie osób zdających jednocześnie.
Ustalono, że do e-egzaminu będą przystępować gimnazja, a uczniowie będą zdawać e-egzamin na komputerach będących w wyposażeniu szkół. Precyzyjnie określono warunki techniczne, jakie powinna spełniać stacja robocza, na której miał być zdawany e-egzamin, w tym konieczne oprogramowanie. Warunkiem akceptacji udziału gimnazjum w e-egzaminie było posiadanie łącza internetowego o przepustowości nie mniejszej niż 128 kb/sek. Ten parametr techniczny decydował także o maksymalnej liczbie uczniów z danej szkoły, jaka mogła zdawać e-egzamin. I tak, przy minimalnej, akceptowanej przepustowości łącza liczba ta wynosiła 7 i sukcesywnie wzrastała do maksimum 20 uczniów przy przepustowości 1 Mb/sek. i większej.
Górne ograniczenie liczby uczniów z jednego gimnazjum związane było z kolejnym założeniem przyjętym przez organizatorów, jakim była maksymalizacja liczby szkół biorących udział w projekcie. Gimnazjum przystępujące do e-egzaminu zgłaszało wszystkich uczniów klas trzecich, spośród których realizatorzy projektu losowali zdających egzamin w ramach przyznanego szkole limitu. Taka procedura miała zapewnić reprezentatywność próby w realizowanych podczas e-egzaminu badaniach edukacyjnych.
Założono, że każdy zdający uczeń będzie miał dostęp do wyników swojego egzaminu, tj. rozwiązania zadań oraz uzyskanej liczby punktów, następnego dnia po jego zakończeniu, z dowolnego komputera podłączonego do internetu. Opracowany system informatyczny pozwalał na podanie wyników wcześniej, jednak świadomie wprowadzono opóźnienie, obawiając się obciążenia systemu przez uczniów, którzy egzamin już zakończyli. Przyjęto także, że gimnazja otrzymają raport zbiorczy przygotowany przez specjalistów opracowujących zadania egzaminacyjne w kilka dni po egzaminie. Celem projektu nie było tworzenie rankingów i porównywanie szkół biorących w nim udział, stąd nie tworzono i nie publikowano żadnych tego typu opracowań.
E-egzaminowi towarzyszyły dwie ankiety elektroniczne, wypełniane przez internet. Jedna z nich skierowana była do kadry gimnazjów, a jej celem było poznanie, w jaki sposób gimnazjum wykorzystuje techniki informacyjne w działalności dydaktycznej, a także na ile jest ono zainteresowane tego typu przedsięwzięciami. Druga ankieta, dla uczniów, częściowo była elementem prowadzonych badań edukacyjnych, a częściowo miała na celu zebranie danych dotyczących dostępu zdających e-egzamin do komputerów i internetu oraz sposobów, w jaki są one wykorzystywane. Wypełnienie obu ankiet było dobrowolne, dodatkowo na ankietowanie ucznia zgodę musieli wyrazić jego rodzice lub prawni opiekunowie.
Decyzja o przeprowadzeniu e-egzaminu została podjęta w listopadzie 2007 roku, więc cały proces przygotowań trwał około czterech miesięcy. Z uwagi na nowatorski charakter projektu tak krótki czas na jego realizację wiązał się z dużym ryzykiem niepowodzenia. Zostało to jednak zaakceptowane przez WSHE i WSiP. Wobec długofalowych planów obu instytucji (co do angażowania się w tego typu przedsięwzięcia) uznano, że strata czasu spowodowana przesunięciem projektu na kolejny rok szkolny będzie miała większe, negatywne konsekwencje niż ewentualne całkowite fiasko pierwszej edycji e-egzaminu.
Rekrutacja szkół do e-egzaminu
Rekrutację
gimnazjów do udziału w E-egzaminie 2008 poprzedziło przygotowanie
materiałów informacyjnych, których głównym źródłem był portal
www.eegzamin.pl opracowany przez grafików i informatyków WSHE. Umieszczono
na nim pełną informację dotyczącą celów projektu, warunków przystąpienia
oraz odbywania e-egzaminu, szczegółowe instrukcje dla uczniów i gimnazjów,
a także wzory dokumentów. Portal zawierał też przykładowe zadania
egzaminacyjne, które mogły być rozwiązywane przez zainteresowanych
użytkowników, co miało na celu zademonstrowanie, jak będzie wyglądał
e-egzamin i w jaki sposób zostaną w nim wykorzystane techniki informacyjne
i multimedia.
Rekrutacja
gimnazjów przebiegała w dwóch etapach. W pierwszym wykorzystano zasoby
WSiP, przede wszystkim sieć przedstawicieli handlowych wydawnictwa.
Dział marketingu WSiP nawiązał kontakt telefoniczny z przedstawicielami
około 1100 gimnazjów, informując ich o projekcie oraz wstępnie określił
ich zainteresowanie i możliwości techniczne. W kolejnym
etapie przedstawiciele handlowi WSiP (uprzednio przeszkoleni) odwiedzili
ponad 500 wytypowanych w wyniku akcji telemarketingowej gimnazjów,
którym przekazali bardziej szczegółową informację o e-egzaminie
wraz z kodami dostępu do internetowego systemu rejestracji na e-egzamin.
Po takiej wizycie gimnazjum mogło przejść do drugiej fazy rekrutacji,
w której należało zarejestrować się we wspomnianym internetowym
systemie rejestracji, opracowanym w WSHE. Rejestrując się, szkoła
podawała między innymi dane dotyczące wyposażenia w sprzęt komputerowy
i dostępu do internetu, na podstawie których system wyliczał maksymalną
liczbę uczniów z danej szkoły, jaka mogła zdawać e-egzamin. W efekcie
tych działań do udziału w projekcie zakwalifikowano 402 gimnazja
z całej Polski, tj. wszystkie, które dokonały internetowej rejestracji
i potwierdziły spełnienie warunków związanych z wyposażeniem w
komputery i dostępem do internetu. Każdemu zakwalifikowanemu gimnazjum
udostępniono moduł internetowego systemu rejestracyjnego, losujący
uczniów biorących udział w egzaminie. Zadaniem szkoły było wprowadzenie
liczby klas III oraz liczby uczniów w każdej klasie. System wskazywał
wylosowanego ucznia poprzez podanie jego klasy i numeru w dzienniku,
a także generował dla niego login do systemu egzaminacyjnego.
Równolegle
szkoła została zobligowana do przygotowania komputerów, na których
uczniowie mieli zdawać e-egzamin. Wymagało to przede wszystkim instalacji
wskazanego, bezpłatnego oprogramowania, np. odpowiednich wersji przeglądarek
czy też wtyczek. Ewentualne problemy mogły być zgłaszane pomocy
technicznej prowadzonej przez WSHE telefonicznie lub za pośrednictwem
poczty elektronicznej.
Opracowanie zadań egzaminacyjnych
Jak wspomniano wyżej, celem projektu było zademonstrowanie możliwości oferowanych przez multimedia w formułowaniu i prezentacji zadań egzaminacyjnych. Z tego względu zostały one opracowane przez multidyscyplinarny zespół, który wykorzystał doświadczenie i dorobek WSHE w zakresie tworzenia tego typu materiałów dydaktycznych. W pierwszej kolejności, specjaliści z przedmiotów objętych e-egzaminem opracowali treści zadań zgodnie ze schematem przygotowanym przez metodyków zdalnego nauczania WSHE. Przyjęto, że każde zadanie składać się będzie z następujących, wyraźnie oddzielonych wizualnie elementów: treści zadania, instrukcji dotyczącej sposobu jego rozwiązania, miejsca na udzielenie odpowiedzi oraz animowanych obrazów, pozwalających na dokładne zrozumienie pytania. Metodycy WSHE opracowali scenariusze tych obrazów oraz scenariusze interaktywnych odpowiedzi. W zależności od pytania odpowiedź mogła polegać na wybraniu elementu z rozwijanej listy, ułożeniu lub połączeniu elementów na ekranie monitora, bądź też na wykonaniu innego działania. Oprócz funkcji objaśniającej, multimedia i elementy interaktywne miały również na celu uatrakcyjnienie formy zadań dla uczniów i wywołanie zaciekawienia przy ich rozwiązywaniu. Z drugiej strony należało na tyle oszczędnie stosować elementy multimedialne i interaktywne, aby nie rozpraszały one zdających i nie odwracały ich uwagi od zasadniczego celu, czyli koncentracji na treści pytania i podania właściwej odpowiedzi. Multimedialna treść zadań, animacje i elementy interaktywne zostały wykonane przez grafików i programistów WSHE z wykorzystaniem technologii Flash.
Systemy informatyczne wykorzystane w e-egzaminie
W WSHE opracowano
informatyczny system egzaminowania, w którym osadzono przygotowane
zadania egzaminacyjne. Został on zrealizowany jako aplikacja WWW uruchamiana
na wszystkich popularnych przeglądarkach internetowych. Założono,
że każdy zdający, który zaloguje się, aby przystąpić do egzaminu,
musi mieć dostęp do treści zadania w czasie nie dłuższym niż 3
sekundy. Ponadto system wskazywał zdającemu, które zadanie jest aktualnie
rozwiązywane oraz ile czasu pozostaje do końca. W system
wbudowano zabezpieczenia na wypadek chwilowej utraty zasilania lub braku
dostępu do internetu w gimnazjum, aby takie zdarzenia nie eliminowały
uczniów z udziału w e-egzaminie. Oprócz zarządzania procesem rozwiązywania
zadań egzaminacyjnych, system zbierał także dane statystyczne wykorzystywane
w prowadzonych badaniach edukacyjnych.
Do realizacji
systemu egzaminowania wykorzystano następujące technologie informatyczne:
- XHTML, CSS 2.0. JavaScript - nawigacja i oprawa graficzna,
- PHP5, MySQL wersja 5, Apache 2.0 - przetwarzanie i przechowywanie wyników oraz danych statystycznych.
Przebieg e-egzaminu
E-egzamin odbył
się w zaplanowanym terminie w dwóch turach - o godz. 9.00 i 12.00,
przy czym wszyscy uczniowie danego gimnazjum zdawali egzamin w tej samej
turze. Finalnie wzięło w nim udział 398 gimnazjów (z 4 zakwalifikowanych
gimnazjów do systemu egzaminacyjnego nie zalogował się żaden uczeń),
a ich rozkład na poszczególne regiony Polski ilustruje rysunek 1.
Źródło: opracowanie Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych
Do systemu egzaminacyjnego zalogowało się w sumie 5527 uczniów, niestety mniej niż połowa z nich uzyskała wynik końcowy e-egzaminu, co uznawano za pomyślne zakończenie e-egzaminu. Na taki rezultat wpłynęły przede wszystkim dwie przyczyny.
Jedną z nich (główną) były problemy zaistniałe po stronie gimnazjów, związane z niewłaściwym przygotowaniem komputerów, na których uczniowie zdawali e-egzamin. Zaraz po rozpoczęciu każdej z tur egzaminu pomoc techniczna otrzymywała dużą liczbę telefonów sygnalizujących kłopoty z uruchomieniem aplikacji egzaminacyjnej na komputerach zdających uczniów. Jak się okazało, w większości przypadków było to spowodowane brakiem wymaganego oprogramowania (np. wtyczek) lub jego niewłaściwymi wersjami (np. przeglądarek). Dodatkowo częstym problemem była nieobecność w gimnazjach w trakcie e-egzaminu osób, które umiałyby poradzić sobie ze wspomnianymi wyżej komplikacjami technicznymi. Osoby nadzorujące przebieg e-egzaminu w wielu przypadkach nie potrafiły zaradzić sytuacji, nawet jeżeli nawiązały kontakt z pomocą techniczną. Ta z kolei była mocno obciążona, co spowodowało, że część szkół nie uzyskała wsparcia technicznego. W efekcie wiele gimnazjów zrezygnowało z kontynuowania e-egzaminu po wystąpieniu problemów i wobec braku możliwości poradzenia sobie z nimi w krótkim czasie.
Drugą przyczyną stosunkowo niskiej liczby zakończonych pomyślnie e-egzaminów były błędy, które ujawniły się w systemie egzaminacyjnym. W określonych przypadkach nie zwracał on wyników egzaminu, mimo że zdający odpowiedział na wszystkie pytania i poprawnie zakończył egzamin. W efekcie wyniki egzaminu otrzymało około 50 proc. uczniów spośród tych, którzy do niego przystąpili. Organizatorzy otrzymali także zwrot 2234 ankiet uczniowskich, które były wypełnianie po pierwszym zalogowaniu do systemu egzaminacyjnego po zakończeniu e-egzaminu oraz 256 ankiet wypełnianych przez gimnazja.
Nie wystąpiły żadne problemy związane z wydajnością systemów informatycznych, które w szczytowych momentach były obciążone w nie więcej niż 10 procentach.
Wnioski z realizacji e-egzaminu
Realizacja
E-egzaminu 2008 pokazała duże zainteresowanie szkół i uczniów
zastosowaną formą egzaminowania, z wykorzystaniem multimediów i technik
informacyjnych. Nawet spośród gimnazjów, w których wystąpiły omówione
wyżej problemy, a ich uczniowie nie uzyskali wyników egzaminu, większość
zadeklarowała chęć przystąpienia do kolejnych edycji projektu.
E-egzamin 2008 pokazał, że stan informatyzacji polskich szkół jest główną barierą w egzaminowaniu
przez internet na większą skalę. W ostatnich latach szkoły zostały
wyposażone w komputery i dostęp do internetu, niestety ich liczba
jest zbyt mała, aby przedsięwzięciem (takim jak E-egzamin 2008)
objąć wszystkich kwalifikujących się do tego uczniów. Bardziej
niepokojący jest jednak stan infrastruktury informatycznej będącej
w dyspozycji szkół oraz sposób jej obsługi i wykorzystania. Oprogramowanie
zainstalowane na gimnazjalnych komputerach, nawet to dostępne bezpłatnie,
jest bardzo często ubogie i przestarzałe. W szkołach nierzadko brakuje
fachowej obsługi informatycznej, a wszystko to razem powoduje, że
nawet posiadanie zasobów nie pozwala na efektywne uczestnictwo w projektach
e-learningowych. Dla realizatorów E-egzaminu 2008
fakt ten oznacza, że w przyszłości, podczas przygotowywania kolejnych
edycji projektu, znacznie większą uwagę należy zwrócić na infrastrukturę
informatyczną gimnazjów. Jej lepsze funkcjonowanie można na przykład
zapewnić, przygotowując i rozsyłając szkołom przed egzaminem gotowe
pakiety zawierające oprogramowanie do zainstalowania i testowania.
Barierą dla egzaminowania przez internet nie są systemy informatyczne,
jakimi dysponowano, realizując E-egzamin 2008, a problemy z
systemem egzaminacyjnym zostały już, dzięki jego modyfikacjom, rozwiązane.
Analiza obciążenia systemów informatycznych w trakcie e-egzaminu
pokazała, że ich wydajność jest wystarczająca do obsłużenia około
60000 uczniów zdających egzamin jednocześnie.
Wyniki z przeprowadzonych
ankiet i badań edukacyjnych są aktualnie analizowane i będą przedmiotem
kompleksowego raportu przygotowywanego przez realizatorów projektu.
Podsumowanie
Pomimo problemów, które wystąpiły, cele projektu E-egzamin 2008 zostały osiągnięte. Zebrane doświadczenia zostaną wykorzystane w przyszłych planowanych edycjach, przy czym do uczestnictwa w procesie ich przygotowania zostaną zaproszone szkoły uczestniczące w tegorocznej próbie. Organizatorzy stawiają sobie za cel znaczące zwiększenie skali przyszłych przedsięwzięć, tak aby objąć nimi wszystkie chętne gimnazja w Polsce oraz rozszerzyć zakres egzaminu poza część matematyczno-przyrodniczą. Zważywszy na korzyści, jakie daje elektroniczna forma egzaminowania w połączeniu z coraz powszechniejszym korzystaniem przez uczniów z internetu i różnorodnych aplikacji WWW, zasadnym wydaje się także lobbowanie na rzecz możliwości zdawania przez internet państwowego egzaminu gimnazjalnego w perspektywie najbliższych kilku lat.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
Uczenie na błędach w nauczaniu programowania w systemie e-learningu
Przysposobienie biblioteczne online w bibliotekach uniwersyteckich – próba oceny
Wpływ wizerunku szkoły na jej wybór przez rodziców w świetle przeprowadzonych badań
Postawy studentów względem pracy zespołowej i ich zespołowa efektywność
Ocena kompetencji organizacji pracy u osób wchodzących na rynek pracy
Pozytywne i negatywne aspekty studiów doktoranckich – perspektywa doktorantów uczelni ekonomicznej