Perspektywy i uwarunkowania innowacyjności w Polsce
Beata Mierzejewska, Maria Aluchna
Wprowadzenie
Od dawna
na łamach „e-mentora” prezentowane są problemy i wyzwania związane
z transferem wiedzy czy innowacyjnością w ramach pojedynczych organizacji.
Czy jednak dzielenie się wiedzą przez pracowników
pojedynczych przedsiębiorstw rzeczywiście przybliża nas do zbudowania
silnej gospodarki opartej na wiedzy? W pewnym stopniu
odpowiedź jest twierdząca, jednakże
możliwości płynące z partnerstwa i wzajemnego uczenia się od innych
wydają się być wciąż niedoceniane. W Polsce
nadal niewielką wagę przykłada się do transferu wiedzy w skali regionów
czy między podobnymi instytucjami
pochodzącymi z różnych krajów.
I choć pojawia się coraz więcej konferencji, seminariów, spotkań
łączących przedstawicieli nauki i biznesu, to jednak nie wystarczą
one do efektywnego transferu wiedzy miedzy
tymi dwoma rodzajami podmiotów, tak samo jak nie wystarczą do pobudzenia
innowacyjności w wymiarze narodowym.
Na
fali zainteresowania innowacyjnością organizacji powstają stale nowe
opracowania poświęcone tej tematyce. Niniejszy artykuł również
wpisuje się w ten nurt - autorki starają się przeanalizować w
nim nie tylko wyzwania i problemy stojące przed polską innowacyjnością
czy pożądane kierunki rozwoju polskiej nauki, ale także, a może
przede wszystkim, zwracają uwagę na uwarunkowania w sferze finansowania
przedsięwzięć innowacyjnych. Nie od dziś
wiadomo, że jedną z największych bolączek w Polsce
jest faza komercjalizacji innowacji. O ile kreatywność oraz badania
podstawowe w wielu dziedzinach dorównują światowemu poziomowi, o
tyle umiejętność przekuwania wynalazków w społecznie użyteczne
produkty, jak też finansowanie tej fazy, skutecznie ograniczają polską
innowacyjność. Warto zatem przyjrzeć się, jak robią to inni, osiągający
najlepsze wyniki w tym obszarze.
Jednym
ze znanych i silnie wspieranych na Zachodzie rozwiązań ułatwiających
transfer i wykorzystanie wiedzy są parki technologiczne. Jednym z pionierów
jest tu oczywiście amerykańska Dolina Krzemowa, w której wyrosły
(i często nadal mają swoje siedziby) takie firmy, jak Cisco, Oracle,
Google, Yahoo, Apple Computer. Nie bez znaczenia dla jej rozwoju jest
obecność Uniwersytetu Stanforda - stale pełniącego rolę nie tylko
kuźni kadr, ale też źródła nowej wiedzy dla tworzonych w Dolinie
przedsiębiorstw czy poważnego partnera w badaniach. Europejski Instytut
Technologiczny ma być w założeniach przeciwwagą dla tej amerykańskiej
potęgi.
Celem
niniejszego artykułu jest przeanalizowanie infrastrukturalnych uwarunkowań
dla współpracy wielu organizacji, prowadzącej do efektywnego transferu
wiedzy dzięki rozwijaniu innowacyjności, w tym także włączanie
jednostek badawczych w procesy innowacyjne. Autorki szczególną uwagę
przywiązują do zjawiska parków technologicznych, stwarzających odpowiedni
„klimat innowacyjny”.
Artykuł
podzielony został na trzy części. W pierwszej części artykułu określono
możliwości i szanse Polski w zakresie przedmiotowym innowacyjności,
przyglądając się w szczególności perspektywicznym obszarom badań
naukowych. Druga część stanowi próbę porównania uwarunkowań (ze
szczególnym uwzględnieniem finansowania) do rozwoju innowacji w Polsce
i na świecie. W trzeciej części artykułu opisane zostały wybrane
narzędzia finansowania innowacji - zarówno działalności badawczo-rozwojowej,
jak i etapu komercjalizacji efektów badań w Polsce.
W jakich dziedzinach konkurujemy - sytuacja badań w Polsce
Jak
pokazują badania prowadzone w różnych ośrodkach akademickich oraz
agendach rządowych i międzynarodowych1, system innowacji
w Polsce charakteryzuje się niskimi wskaźnikami wdrożenia innowacji
w porównaniu z UE, przy czym najgorzej wypadają małe przedsiębiorstwa.
Głównym problemem tego systemu są drastycznie niskie nakłady na
działalność B+R. Ze względu na wysokie ryzyko badań,
małe i średnie firmy prowadzą prace badawczo-rozwojowe stosunkowo
rzadziej niż duże przedsiębiorstwa. Działalność B+R sektora MSP
w Polsce opiera się głównie na wewnętrznym wysiłku przedsiębiorstw.
Brak jest jednak współpracy, zarówno między przedsiębiorstwami,
jak i między przedsiębiorstwami a typowymi jednostkami badawczymi
- korzystanie z usług uczelni, placówek badawczych, zaplecza B+R
firm doradztwa technicznego odbywa się w minimalnym stopniu. Ponadto,
niekorzystnym zjawiskiem jest bardzo wysoki udział nakładów na badania
podstawowe, przy jednoczesnym spadku nakładów na prace rozwojowe i
badania stosowane2. Jednak dążenie do zbudowania gospodarki
opartej na wiedzy (GOW) w Polsce nie może sprowadzać się jedynie
do deklaratywnych zapisów w dokumentach strategicznych o podniesieniu
do 2010 roku nakładów na działalność badawczo-rozwojową do 3 proc.
PKB.
Jednym
ze sposobów realnego wspierania innowacyjności i budowania GOW jest
tworzenie warunków instytucjonalnych i infrastrukturalnych sprzyjających
komercjalizacji obiecujących efektów badań. Ocena perspektyw i kierunków
rozwoju nauki w obecnych warunkach gospodarczych stanowi niezwykle złożone
i obarczone wysokim stopniem ryzyka zadanie. Mając na uwadze takie
obserwowane zjawiska, jak choćby konwergencja rynków, czy wysoka interdyscyplinarność
problemów badawczych, przy jednocześnie niespotykanej dotychczas mobilności
zasobów ludzkich oraz kapitału, przewidywanie w perspektywie długoterminowej
wydaje się nieść ze sobą duży margines błędu.
Wydaje
się, że w dobie globalizacji szczególnego znaczenia nabiera międzynarodowa
obecność oraz uznanie dla wyników badań i dorobku naukowego (zwłaszcza
młodych) naukowców w kraju i za granicą. Warto także brać pod uwagę
możliwości absorpcyjne rynku oraz politykę finansowania działalności
badawczo-rozwojowej, gdyż determinuje ona priorytety rozwoju badań
w kraju.
Analizując
sytuację i perspektywy rozwoju polskiej nauki, należy również pamiętać,
że od czterech lat Polska należy do Unii Europejskiej, a co za tym
idzie - jej polityka (także w sferze badawczo-rozwojowej i innowacyjnej)
powinna być kompatybilna z ustaleniami i kierunkami ponadnarodowymi.
Stąd w znacznej części niniejszego opracowania autorki odnoszą się
w swej analizie zarówno do dokumentów, jak i stanowiska czy polityki
Komisji Europejskiej oraz podległych jej agend.
Pod
względem możliwości absorpcji w przemyśle szczególnie istotne są
te dziedziny nauki, które wspierane są przez przedsiębiorstwa. Ponadto,
niezwykle ważne z punktu widzenia przemysłu są obszary, w których
obserwuje się relatywnie wysoki udział oraz dynamikę wzrostu liczby
patentów. Zgodnie ze stanowiskiem OECD, statystyki patentowe stanowią
miarę postępu innowacyjnego. Odzwierciedlają bowiem efekty wynalazczości
w badanych krajach, regionach, branżach, firmach. Statystyki te używane
są także do pomiaru dyfuzji wiedzy oraz oceny stopnia umiędzynarodowienia
lokalnych innowacji (ich wartości w skali światowej). Patenty3
mierzą także efektywność działalności badawczo-rozwojowej, jej
pozycję w świecie, rozwój określonych branż.
Warto
nadmienić, że w ostatnich latach w krajach OECD szczególnie dużo
patentów pojawiało się w takich dziedzinach, jak biotechnologia i
farmaceutyka. Co więcej, obszary te odznaczały się znacznie wyższą
niż średnia liczbą cytowań przypadających na jeden patent.
Analiza
danych dotyczących wydatków ponoszonych przez poszczególne kraje
na badania podstawowe, badania stosowane oraz prace rozwojowe, wykazuje
dominację nakładów na badania stosowane i prace rozwojowe w Stanach
Zjednoczonych oraz krajach Azji Południowo-Wschodniej (Japonia, Korea,
Singapur) oraz wyraźne niedoinwestowanie tych badań w Europie Środkowo-Wschodniej4.
Szczególnie
ważnym i intensywnie eksplorowanym obszarem badań w krajach Europy
Zachodniej oraz USA była w ostatnich latach biotechnologia. Zgodnie
z raportem OECD5 całkowite wydatki na biotechnologię wyniosły
w USA - 14 232 mln USD, w Niemczech - 1 347 mln USD, we Francji
- 1 342 mln USD, w Polsce - 600 tys. USD. Jednocześnie autorzy
raportu zbadali udział sektora prywatnego w tych wydatkach - szacowany
jest on na 70 proc. w Australii, 62 proc. w USA oraz 52 proc. w Norwegii.
Z kolei znaczne wydatki publiczne zanotowano w Korei Południowej -
727 mln USD, Kanadzie 550 mln USD i Hiszpanii 450 mln USD. W Polsce
działało w 2004 roku (w raporcie nie ma wcześniejszych danych o Polsce)
13 firm biotechnologicznych, podczas gdy liczba ta wyniosła 3 154 dla
całej UE, 2 196 dla USA i 804 dla Japonii. Wyniki dotyczące zastosowania
odkryć biotechnologicznych szacowane są na 65 proc. w Niemczech i
USA oraz 63 proc. w Szanghaju, zaś w Polsce udział ten wynosi 38 procent.
Zgodnie
z raportem OECD o patentach, udział biotechnologii w całkowitej ich
liczbie jest szacowany na 12 proc. w Danii, 11 proc. w Kanadzie, 10
proc. w Belgii, natomiast w Polsce wyniósł 5 procent.
Można
zatem wnioskować, że - pomimo dużego uznania, jakim cieszą się
polscy biotechnolodzy na świecie (co pokazują przytaczane dalej dane)
- zarówno polskie firmy, jak i rząd zdają się nie doceniać wagi
tej dziedziny nauki w rozwoju gospodarki. Ponadto, niski poziom komercjalizacji
i tak małej liczby wynalazków potęguje opóźnienie Polski w tej
dziedzinie na tle innych krajów OECD.
Szersza
analiza pokazuje, że na świecie, poza biotechnologią (ze względu
na liczbę oraz dynamikę patentów), szczególnie rozwijały się takie
obszary, jak: nanotechnologie, badania kosmosu, badania nad energią
jądrową, energią pozyskiwaną z wiatru oraz badania nad sposobami
minimalizacji zanieczyszczenia środowiska.
Wsparcie
badań i nauki przez władze można analizować, biorąc pod uwagę
w szczególności odpowiednie ustawodawstwo, politykę innowacyjną
poszczególnych krajów, jak również strukturę wydatków rządowych
przeznaczanych na działalność badawczo-naukową. Ponadto warto dodać,
iż pozycja poszczególnych krajów w międzynarodowych zestawieniach
rządowego finansowania działalności B+R także pokazuje ich priorytety
badawcze.
Akcesja
Polski do UE z całą pewnością powoduje konieczność odzwierciedlenia
priorytetów UE w polskiej polityce naukowej, z uwzględnieniem i dopasowaniem
ich do specyfiki sytuacji sektora B+R w Polsce. Warto zatem poświęcić
część niniejszego opracowania na przeanalizowanie kierunków badań
ważnych dla Unii Europejskiej i wspieranych instytucjonalnie przez
różne jej agendy.
Pierwotnym
dokumentem, zwracającym szczególną uwagę na rolę działalności
B+R w rozwoju społeczno-gospodarczym UE, była Strategia Lizbońska.
Zakłada ona budowanie w Europie gospodarki opartej na wiedzy, a za
jeden z głównych celów przyjmuje wzrost nakładów na działalność
badawczo-rozwojową w krajach UE do 2010 roku do poziomu 3 proc. PKB.
W
czerwcu 2003 roku Komisja Europejska opublikowała dokument pt. Inwestycje
w badania: plan działań dla Europy, precyzujący sposób dojścia
do poziomu nakładów na B+R równego 3 proc. PKB do 2010 roku (zakłada
się, że 2/3 tych środków pochodzić będzie z sektora prywatnego
i 1/3 - ze środków publicznych)6.
Obecnie
obowiązujące w Unii Europejskiej priorytetowe kierunki badawcze zamykają
się w trzech obszarach: BIO, INFO i TECHNO. Dodatkowo,
w dokumencie Europejska Inicjatywa dla Wzrostu
zostały określone obszary wspierania następujących przedsięwzięć
naukowych: nanoelektronika, lasery nowej generacji, wodorowe źródła
energii i elektryczności oraz technologie satelitarne.
Jednym
z ważniejszych celów działania Unii Europejskiej na najbliższe lata
jest budowa Europejskiej Przestrzeni Badawczej (ERA). Istota ERA polega
na zintegrowaniu działalności badawczo-rozwojowej na obszarze UE,
poprzez realizację wspólnych programów naukowych oraz większą mobilność
kadry naukowej. Koncepcja budowy ERA, pozwalająca na lepsze wykorzystanie
potencjału badawczego, została pozytywnie przyjęta także przez państwa
przystępujące do UE, w tym Polskę. Nowym instrumentem sprzyjającym
budowie ERA są Europejskie Platformy Technologiczne.
Głównym
instrumentem realizacji polityki naukowej UE był od 2002 roku 6. Ramowy
Program Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji (6 PR), stanowiący
mechanizm wspierania i koordynacji badań naukowych na obszarze UE.
Program identyfikuje najważniejsze priorytety europejskiej nauki dla
rozwoju najnowocześniejszych technologii oraz budowania gospodarki
opartej na wiedzy. Założono, że aby w pełni wykorzystać szansę,
jaką stanowi 6 PR, nowe kraje członkowskie powinny położyć szczególny
nacisk na modernizację infrastruktury naukowej, tworzenie sieci centrów
doskonałości i wypracowywanie trwałych stosunków partnerskich pomiędzy
ośrodkami naukowymi7. Wprawdzie można obecnie zaobserwować
nieznaczny wzrost kooperacji między tymi ośrodkami oraz tworzenie
instytucji wspierających pozyskiwanie środków finansowych, niemniej
wydaje się, że modernizacja infrastruktury naukowej stanowi jeszcze
wyzwanie przyszłości.
W
toku realizacji 6 PR do finansowania zgłaszane były różnorodne projekty.
Jak pokazuje tabela
1., wśród propozycji
dominowały projekty z zakresu ICT, w dalszej kolejności zgłaszane
były zaś projekty z zakresu biotechnologii, genetyki i nanotechnologii.
Pozwala to wnioskować, że obszar ICT wydaje się być najszerzej eksplorowanym
i dynamicznie rozwijającym się wśród innych dziedzin nauki. Co więcej,
dane te prowadzą pośrednio do wniosku, iż obszar ICT może odznaczać
się największym potencjałem komercjalizacyjnym (ze względu na fakt,
iż w obszarze tym zrealizowano najwięcej projektów badawczo-rozwojowych).
Dziedzina | Liczba propozycji | % wszystkich propozycji | Liczba propozycji z Polski |
Nauki społeczne, genetyka, biotechnologia | 812 | 8% | 89 |
ICT | 3129 | 20% | 599 |
Nanotechnologie | 589 | 6% | 126 |
Astronomia i badania kosmosu | 300 | 2% | 78 |
Żywność i bezpieczeństwo | 358 | 3% | 95 |
Zrównoważony rozwój i ekologia | 686 | 5% | 164 |
Obywatele i samorząd | 384 | 3% | 117 |
Od ubiegłego roku wprowadzany jest w życie kolejny już, 7. Program Ramowy. Postulowana jest w nim przede wszystkim intensyfikacja działań badawczych w zakresie nauk społecznych i humanistycznych, a także znaczący wzrost finansowania wysokiej jakości badań podstawowych. Wsparcie dla tych ostatnich, obok zdecydowanego nacisku na rozwój badań stosowanych i prac rozwojowych, nabiera w krajach UE coraz większego znaczenia. Trwają też dyskusje nad utworzeniem specjalnego funduszu dla finansowania badań podstawowych w UE.
Polskie władze, w dokumencie dotyczącym perspektyw polityki naukowej, za najbardziej perspektywiczne dziedziny badań (zaproponowane w 7 PR) uznają:
- technologie komunikacyjne,
- biotechnologię,
- bioinżynierię i nanotechnologie,
- bezpieczną żywność,
- badania na rzecz bezpieczeństwa8.
Eksperci dostrzegają jednak pewne zagrożenie związane z tak optymistycznymi założeniami rządowymi. Należy zwrócić uwagę, iż wprawdzie polska dydaktyka w zakresie technologii informacyjnych święci liczne sukcesy za granicą (Polacy rokrocznie wygrywają lub zajmują wysokie miejsca w międzynarodowych konkursach programistycznych), jednak wyniki te nie przekładają się na aktywność i uznanie polskiego dorobku naukowego i rozwojowego w tej dziedzinie. Można zatem wysnuć wniosek, iż większość z tych utalentowanych i dobrze wykształconych studentów preferuje wybór dalszej kariery w biznesie (niekoniecznie w Polsce), a nie karierę naukową czy badawczą. Oznacza to, że poziom potencjalnych innowacji w tym zakresie wydaje się niewystarczający w stosunku do potencjału intelektualnego.
Powszechne wykorzystanie technik informacyjnych oraz metod zarządzania jakością i wiedzą powinno doprowadzić do stopniowego unowocześnienia rolnictwa i przemysłów tradycyjnych. Można zatem oczekiwać, że wspieranymi przez państwo dziedzinami będą również te wpływające na unowocześnienie polskiej produkcji rolnej, a zatem związane z bioinżynierią i bezpieczeństwem żywności.
Wizja docelowa gospodarki opartej na wiedzy to gospodarka zdywersyfikowana, przesycona technikami społeczeństwa informacyjnego, oparta na wysokim poziomie wykształcenia społeczeństwa, ze specjalizacją w technikach informacyjnych, a zwłaszcza programowaniu komputerowym9.
Jak robią to inni?
Jak pokazuje rysunek 1.,
w skali światowej można zaobserwować istotne zróżnicowanie wydatków
rządowych na działalność badawczo-rozwojową. Poniższe dane pozwalają
wnioskować, że istnieje regionalna specjalizacja według różnych
obszarów badawczych. Specjalizację tę można także zauważyć, analizując
np. strukturę geograficzną zgłaszanych patentów czy pochodzenie
autorów publikacji naukowych zamieszczanych w czasopismach z Listy
Filadelfijskiej.
Największe
(historyczne) mocarstwa dominują w wydatkach przeznaczanych na obronność
(USA i Rosja) - sztandarowym przykładem przemysłu wysokiej technologii
zdaje się być Korea Południowa (inne dane potwierdzają także, iż
kraje Azji Południowo-Wschodniej przeznaczają istotne środki raczej
na badania aplikacyjne niż podstawowe, ponadto, przemysł elektrotechniczny
należy w tym regionie do najlepiej rozwiniętych). Bezapelacyjnym liderem
w rządowych wydatkach10 na rozwój energetyki jest Japonia.
Poniższe dane potwierdzają także prymat USA w naukach medycznych
i biomedycznych (zdrowie), zaś badania nad nanotechnologiami najsilniej
wspierane są przez władze Francji oraz Korei Południowej. Pozostaje
jeszcze dodać, iż w dziedzinie rolnictwa i badań nad żywnością
dominują kraje takie, jak Kanada czy Rosja (które zresztą historycznie
zaliczane były również do krajów rolniczych).
z socjoekonomicznego punktu widzenia
Źródło: National Science Board, Science and Engineering Indicators 2006, National Science Foundation, 2006, http://www.nsf.gov/statistics
Jednym z czołowych krajów inwestujących w działalność badawczo-rozwojową są Stany Zjednoczone. Należy przy tym nadmienić, że analiza wydatków na B+R na przestrzeni lat 1953-2006 wskazuje, iż udział funduszy federalnych spadał w tym okresie z 55 proc. w 1953 roku do 25 proc. w roku 2006. Jedynie w latach 60. zanotowano jego wzrost do około 65 proc. (1963 rok). Udział funduszy pochodzących z firm rośnie z 45 proc. w 1953 roku do 65 proc. w 2006 roku. Dodatkowo, w 1963 roku udział ten spadł do około 30 procent11. Dane te wskazują na zmieniające się trendy w strukturze finansowania nauki. Podczas gdy w erze przemysłowej to głównie państwo, troszcząc się o długoterminowy wzrost gospodarczy, wspierało działalność B+R, w ostatniej dekadzie szczególne zainteresowanie nowymi wynalazkami wykazują przedsiębiorstwa. Im szybciej bowiem staną się posiadaczami nowej technologii, tym większe mają szanse na podniesienie wskaźnika innowacyjności swojego portfela produktowego. A ten z kolei decyduje o ich pozycji konkurencyjnej.
Źródło: National Science Board, Science and Engineering Indicators 2006, National Science Foundation, 2006, http://www.nsf.gov/statistics
Szczególnie istotny jest fakt, iż w strukturze budżetu federalnego B+R Stanów Zjednoczonych największy udział mają wydatki związane z obronnością12. W budżecie na 2006 rok planowane było 74,8 mld USD, co stanowiło aż 59 proc. ogółu wydatków federalnych na B+R. Udział szeroko pojętego sektora obronnego, zarówno w finansowaniu działalności badawczo-rozwojowej, jak i będącego głównym beneficjentem środków publicznych, wydaje się być ewenementem w skali demokratycznego świata (nie analizujemy tu bowiem systemów autorytarnych). Rysunek 3. prezentuje strukturę budżetu federalnego B+R w 2004 roku.
Źródło: opracowanie własne na podstawie Science and Engineering Indicators 2006, [03.06.2008]
Jak kształtuje się sytuacja innowacyjności w krajach europejskich (w tym także w Polsce)? Nawiązując do wspomnianego wcześniej dokumentu Komisji Europejskiej pt. Inwestycje w badania: plan działań dla Europy, precyzującego sposób dojścia do poziomu nakładów na badania i rozwój (B+R) równego 3 proc. PKB, warto podkreślić, iż polski rząd w Narodowym Planie Rozwoju na lata 2004-2006, przyjętym przez Radę Ministrów w lutym 2003 roku, zaplanował wzrost nakładów na badania i rozwój (B+R) do 1,5 proc. PKB13 (do 2006 roku).
Ponieważ finansowanie działalności B+R ze środków budżetowych i pozabudżetowych na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat kształtowało się na bardzo niskim poziomie (finansowanie z budżetu państwa zmniejszyło się z 0,55 proc. PKB w 1994 roku do 0,34 proc. PKB w 2003 roku, a finansowanie pozabudżetowe kształtowało się w tym okresie na poziomie około 0,3 proc. PKB), należy zakładać, że Polska nie będzie w stanie osiągnąć poziomu 3 proc. PKB.
Analizując w szczególności kraje Europy Środkowo-Wschodniej, należy zwrócić uwagę na ich historycznie ukształtowaną politykę badawczą, która (poza znacznym niedoborem funduszy na B+R) odznacza się dużym udziałem badań podstawowych. Zatem w pewnym stopniu ogranicza to możliwość i łatwość realizacji (z reguły aplikacyjnych w swej naturze) projektów badawczych w obszarze ICT. Ponadto, jak pokazuje tabela 2. oraz rysunki 4. i 5., kraje Europy Środkowo-Wschodniej (z wyjątkiem Republiki Czeskiej) odznaczają się znacznie niższymi wydatkami na B+R (liczonymi jako procent PKB) niż kraje UE-15 (a nawet UE-25). Istotnie niższy niż w UE-15/UE-25 jest w tych państwach także udział przedsiębiorstw w finansowaniu działalności B+R. I w tym przypadku Czechy znacznie różnią się od pozostałych krajów regionu. Tym bardziej godną szczególnego przeanalizowania wydaje się polityka Czech w zakresie B+R czy - szerzej mówiąc - innowacyjności.
Wydatki na B+R | % udział sektora przedsiębiorstw w wydatkach na B+R | |||||||||||
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
EU-25 | 1,86 | 1,89 | 1,9 | 1,9 | 1,86 | bd | 55,2 | 55,3 | 55,0 | 54,3 | bd | bd |
EU-15 | 1,91 | 1,94 | 1,95 | 1,95 | 1,92 | bd | 55,5 | 55,6 | 55,3 | 54,6 | bd | bd |
SE | bd | 4,25 | bd | 3,95 | 3,7 | bd | bd | 71,5 | bd | 65,0 | bd | bd |
FI | 3,38 | 3,38 | 3,43 | 3,48 | 3,51 | 3,47 | 70,2 | 70,8 | 69,5 | 70,0 | 69,3 | bd |
CH | 2,57 | bd | bd | bd | 2,94 | bd | 69,1 | bd | bd | bd | 69,7 | bd |
IS | 2,73 | 3,04 | 3,08 | 2,92 | 2,92 | bd | bd | 46,2 | bd | 43,9 | bd | bd |
DE | 2,45 | 2,46 | 2,49 | 2,52 | 2,49 | bd | 66,0 | 65,7 | 65,5 | 66,3 | 67,1 | bd |
DK | 2,24 | 2,39 | 2,51 | 2,56 | 2,48 | bd | bd | 61,4 | bd | 59,9 | bd | bd |
AT | 1,91 | 2,04 | 2,12 | 2,2 | 2,24 | 2,35 | 41,8 | 41,8 | 44,6 | 45,2 | 46,0 | 45,7 |
FR | 2,15 | 2,2 | 2,23 | 2,18 | 2,16 | bd | 52,5 | 54,2 | 52,1 | 50,8 | bd | bd |
BE | 1,97 | 2,08 | 1,94 | 1,89 | 1,9 | bd | 62,4 | 63,4 | 59,4 | 60,3 | bd | bd |
UK | 1,86 | 1,87 | 1,89 | 1,88 | 1,79 | bd | 48,3 | 46,9 | 46,1 | 43,9 | bd | bd |
NL | 1,9 | 1,8 | 1,72 | 1,76 | 1,78 | bd | 51,4 | 51,9 | 50,0 | 51,1 | bd | bd |
LU | 1,65 | bd | bd | 1,66 | 1,65 | bd | 90,7 | bd | bd | 80,4 | bd | bd |
NO | bd | 1,6 | 1,67 | 1,73 | 1,61 | bd | bd | 51,6 | bd | 49,2 | bd | bd |
SI | 1,43 | 1,55 | 1,52 | 1,32 | 1,45 | bd | 53,3 | 54,7 | 60,0 | 52,2 | 58,5 | bd |
CZ | 1,23 | 1,22 | 1,22 | 1,26 | 1,27 | bd | 51,2 | 52,5 | 53,7 | 51,4 | 52,8 | bd |
HR | bd | bd | 1,11 | 1,11 | 1,25 | bd | bd | bd | 45,7 | 42,1 | 43,0 | bd |
IE | 1,13 | 1,1 | 1,1 | 1,16 | 1,2 | bd | 65,8 | 66,7 | 63,4 | 59,5 | 57,2 | bd |
ES | 0,91 | 0,92 | 0,99 | 1,05 | 1,07 | bd | 49,7 | 47,2 | 48,9 | 48,4 | 48,0 | bd |
EE | 0,62 | 0,73 | 0,75 | 0,82 | 0,91 | bd | 24,2 | 32,9 | 29,2 | 33,0 | bd | bd |
HU | 0,79 | 0,94 | 1,01 | 0,94 | 0,89 | bd | 37,8 | 34,8 | 29,7 | 30,7 | 37,1 | bd |
LT | 0,59 | 0,67 | 0,66 | 0,67 | 0,76 | bd | 31,6 | 37,1 | 27,9 | 16,7 | bd | bd |
PT | 0,76 | 0,8 | 0,76 | 0,74 | 0,74 | bd | 27,0 | 31,5 | 31,6 | 31,7 | bd | bd |
MT | bd | bd | 0,27 | 0,27 | 0,64 | bd | bd | bd | 18,6 | bd | bd | bd |
EL | bd | 0,64 | bd | 0,61 | 0,57 | bd | bd | 33,0 | bd | 30,7 | bd | bd |
PL | 0,64 | 0,62 | 0,56 | 0,54 | 0,56 | bd | 29,5 | 28,0 | 24,7 | 27,0 | 26,9 | bd |
SK | 0,65 | 0,64 | 0,58 | 0,58 | 0,53 | bd | 54,4 | 56,1 | 53,6 | 45,1 | 38,3 | bd |
BG | 0,52 | 0,47 | 0,49 | 0,5 | 0,51 | bd | 24,4 | 27,1 | 24,8 | 26,8 | bd | bd |
LV | 0,44 | 0,41 | 0,42 | 0,38 | 0,42 | bd | 29,4 | 18,3 | 21,7 | 33,2 | 46,3 | bd |
RO | 0,37 | 0,39 | 0,38 | 0,39 | 0,39 | bd | 49,0 | 47,6 | 41,6 | 45,4 | 44,0 | bd |
CY | 0,25 | 0,26 | 0,31 | 0,35 | 0,37 | bd | 17,5 | 15,3 | 17,4 | 19,8 | bd | bd |
IT | 1,05 | 1,09 | 1,13 | 1,11 | bd | bd | bd | bd | bd | bd | bd | bd |
TR | 0,64 | 0,72 | 0,66 | bd | bd | bd | 42,9 | 44,9 | 41,3 | bd | bd | bd |
CN | 0,9 | 0,95 | 1,07 | 1,13 | 1,23 | bd | bd | bd | bd | bd | bd | bd |
JP | 3,05 | 3,13 | 3,18 | 3,2 | bd | bd | 72,4 | 73,0 | 73,9 | 74,5 | bd | bd |
RU | 1,05 | 1,18 | 1,25 | 1,28 | 1,15 | bd | 32,9 | 33,6 | 33,1 | 30,8 | 31,4 | bd |
US | 2,73 | 2,74 | 2,64 | 2,67 | 2,66 | bd | 68,6 | 66,6 | 64,6 | 61,4 | bd | bd |
Źródło: opracowanie własne na podstawie Eurostat
Źródło: Science and Technology, [w:] Statistics in Focus, Eurostat, 12/2004
Źródło: Science and Technology [w:] Statistics in Focus, Eurostat, 6/2006
Analizując dane, jakie prezentuje tabela 3., warto zwrócić uwagę, iż w wartościach bezwzględnych wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej szczególnie wysokie nakłady na działalność badawczo-rozwojową w roku 2003 przeznaczyła Republika Czeska. Należy podkreślić, iż prezentowane zestawienie uwzględnia jedynie wydatki ponoszone przez przedsiębiorstwa. Oznacza to, że kilkakrotnie mniejsze pod względem liczby przedsiębiorstw Czechy alokowały na działalność B+R blisko trzykrotnie większe środki niż Polska, przy czym około połowę środków przeznaczyły przedsiębiorstwa z sektora wytwórczego, zaś ok. 1/3 przedsiębiorstwa usługowe. Z kolei na Węgrzech proporcje te zbliżone są do sytuacji obserwowanej dla Polski (przy czym należy zauważyć, że ogólne wydatki przedsiębiorstw na Węgrzech zbliżone są do wydatków przedsiębiorstw polskich, pamiętając jednak o różnicy w liczbie przedsiębiorstw) - wydatki na B+R w sektorze usług stanowią jedynie około 1/5-1/6 ogółu wydatków B+R, zaś połowa z nich lokowana jest w sektorze wytwórczym.
Ciekawa sytuacja rysuje się też w przypadku Słowacji - tu bowiem blisko 2/3 wydatków na B+R alokowanych jest w sektorze usługowym. Ogólne wydatki na B+R są tu wprawdzie blisko trzykrotnie niższe niż w Polsce, jednakże usługi przeznaczają o około 6 mln euro więcej na B+R niż analogiczne przedsiębiorstwa w Polsce. Jak pokazuje rysunek 6., poziom innowacyjności Polski znacząco odbiega od poziomu najlepszych krajów w regionie. Bez wątpienia liderem innowacyjności wśród krajów naszego regionu jest Estonia. Kolejnym zaś krajem z analizowanego regionu są Czechy.
(2004 rok)
Źródło: Analysis Of The Existing State of Research And Development In The Czech Republic And The Comparison Of The Situation Abroad, 2005
Warto przyjrzeć się bliżej Czechom, zwłaszcza, że - jak zostało przedstawione w dalszej części opracowania - jeden z regionów tego kraju (praski) odznacza się wysokim, w porównaniu z regionami innych krajów, odsetkiem nakładów na B+R.
Ogółem nakłady te (w 2003 roku) w Czechach stanowią około 1,3 proc. PKB (jest to wprawdzie mniejsza część PKB niż wynosi średnia dla UE-15 - 1,9 proc., niemniej, w porównaniu do nakładów w Polsce, wciąż wydaje się być dość dużym odsetkiem). Władze czeskie dostrzegają jednak problem nie tylko w wysokości nakładów na B+R, ale przede wszystkim w ich strukturze, zwłaszcza, jeśli weźmie się pod uwagę strukturę wydatków publicznych na B+R. Wsparcie publiczne dla B+R alokowane jest w Czechach przede wszystkim w aktywności i badania o niewielkich możliwościach aplikacyjnych (granty na badania podstawowe, instytucjonalne wsparcie badawczej działalności uniwersytetów)14.
Kształtując swą politykę innowacyjną, władze Republiki Czeskiej zwracają uwagę na dwie zasadnicze kwestie:
- preferowanymi projektami badawczymi mają być te, w których uczestniczą zarówno badacze (autorzy koncepcji), jak i przedstawiciele przyszłych potencjalnych implementatorów efektów prowadzonych badań. Ponadto, przy selekcji dofinansowywanych przez państwo projektów badawczych brany jest pod uwagę także ich potencjalny wkład w dorobek światowy;
- przykładana jest coraz większa waga do wspierania tworzenia się klastrów - traktowane są one jako mechanizm facylitujący współpracę między lokalnymi firmami, instytucjami akademickimi oraz przedstawicielami lokalnych władz i mają na celu wzmocnienie kompetencji oraz przewagi konkurencyjnej, a także podniesienie innowacyjności Czech w wybranych obszarach. Klastry są m.in. silnie reprezentowane w regionie praskim (omawianym poniżej).
Jej autorzy postawili sobie za cel rozwój odpowiedniego środowiska, umożliwiającego współpracę i efektywny transfer wiedzy między jednostkami naukowymi a przedsiębiorstwami, podkreślając szczególną rolę małych i średnich przedsiębiorstw w komercjalizacji efektów nauki. Strategia ta obejmuje następujące działania:
- utworzenie Regionalnej Rady Innowacji,
- zorganizowanie Praskiego inkubatora biznesowego,
- rozwój Centrum Transferu Technologii przy Czeskiej Akademii Nauk,
- rozwój Centrum Transferu Wiedzy i Technologii przy Uniwersytecie Karola w Pradze,
- stworzenie strony internetowej poświęconej innowacyjności i innowacjom,
- ustanowienie klastrów sektorowych,
- stworzenie centrum szkoleniowego,
- ciągłe monitorowanie i prognozy trendów technologicznych oraz sektorowych w regionie,
- uaktualnienie dokumentów strategicznych,
- monitorowanie i benchmarking innowacji w regionie,
- uczestnictwo Pragi w narodowym systemie wspierania innowacji oraz MSP,
- wprowadzenie internetu do miejskich bibliotek publicznych,
- system szkoleń informacyjnych dla MSP,
- międzyregionalna współpraca pomiędzy partnerami projektu BRIS (Bohemian Region Innovation Strategy).
Finansowanie innowacyjności w Polsce
W
zależności od fazy rozwoju przedsięwzięcia, wykorzystywane są różne
formy finansowania. W fazie przedkomercyjnej główną rolę odgrywają
fundusze badawczo-rozwojowe oraz środki publiczne. „Start-upy”
posiłkują się najczęściej finansowaniem wewnętrznym (często są
to de facto także środki pożyczone od rodziny i przyjaciół) lub
szczególnym, dedykowanym finansowaniem zewnętrznym pochodzącym często
ze środków publicznych (wspierających rozwój przedsiębiorczości)
lub ze środków od „aniołów biznesu”. W pierwszym okresie funkcjonowania
młode przedsiębiorstwa mogą też liczyć na zasilenie finansowe pochodzące
z funduszy typu venture capital, private equity, mezzanine. Dopiero
stabilne, rozwijające swą działalność firmy, o odpowiednim, udokumentowanym
standingu finansowym mogą liczyć na pozyskanie kapitału z giełd
papierów wartościowych czy z banków.
Źródło: Vesa Vanhanen, Financing innovation and grown [prezentacja], Directorate-General for Enterprise and Industry Financing SMEs, entrepreneurs and innovators, Komisja Europejska
W Polsce utrzymuje się stosunkowo wysoki udział środków z budżetu państwa w wydatkach ogółem na B+R. Są to proporcje niekorzystne, w szczególności, jeśli się uwzględni fakt, że wydatki podmiotów gospodarczych w strukturze nakładów na B+R są najniższe od roku 1996. Wysoki udział finansowania budżetowego jest typowy dla krajów słabiej rozwiniętych o niższym poziomie PKB per capita. W krajach wysoko rozwiniętych działalność B+R jest finansowana w przeważającej mierze ze środków niepublicznych, głównie przez podmioty gospodarcze. W krajach UE-25 średni udział środków budżetowych w nakładach na B+R wynosi ogółem 34 proc., a Polska, w której dominuje finansowanie budżetowe, z prawie 65 proc. udziałem środków publicznych (dane z 2001 roku) plasowała się na drugim miejscu wśród krajów UE-25 (za Cyprem).
Proporcje między wydatkami na badania naukowe i prace rozwojowe różnią się pomiędzy krajami. W Polsce w ostatnich latach ponad 35 proc. ogólnej kwoty wydatków bieżących (bez inwestycji) na B+R przeznaczono na prace rozwojowe. Z kolei na badania podstawowe i stosowane, które finansuje się w znacznej mierze ze środków budżetu państwa - odpowiednio 39 i 26 proc., aczkolwiek proporcje te kształtowały się różnie w ostatnich latach. W innych krajach, jak np. we Francji czy w Norwegii ok. 50 proc. nakładów bieżących przypadało na prace rozwojowe, niski zaś był udział badań podstawowych (ok. 20 proc.). Polska, obok Czech, należy do krajów o najwyższym udziale badań podstawowych w strukturze nakładów bieżących na działalność B+R - co jest cechą charakterystyczną dla krajów słabiej rozwiniętych, w których działalność B+R jest finansowana w znacznej mierze ze środków budżetu państwa. Na ogół w krajach wysoko rozwiniętych udział nakładów na badania podstawowe nie przekracza średnio dwudziestu kilku procent16.
Dominującą pozycję w strukturze nakładów na działalność innowacyjną w przemyśle w Polsce stanowią nakłady inwestycyjne na środki trwałe związane z wprowadzanymi innowacjami. Znacznie mniejszy niż w krajach rozwiniętych jest natomiast udział w tych nakładach środków wydatkowanych na działalność B+R - 11,5 proc., stanowiących jedno z najistotniejszych źródeł innowacji17.
Głównym źródłem finansowania działalności innowacyjnej w przemyśle w Polsce, zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, były środki własne przedsiębiorstw. W krajach charakteryzujących się wysokim poziomem innowacyjności przemysłu większa część środków pochodziła ze źródeł zewnętrznych (kredyty bankowe, venture capital, rządowe programy wspierania działalności B+R i innowacyjnej).
Wprowadzona w życie w 2005 roku Ustawa o zasadach finansowania nauki18 przewiduje zmianę systemu finansowania nauki w Polsce oraz wprowadzenie takich rozwiązań organizacyjno-prawnych, które mają na celu zwiększenie nacisku na prowadzenie badań stosowanych i prac rozwojowych oraz kształtowanie aktywnej polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa. Najważniejszym jego elementem jest:
- utworzenie Rady Nauki i wzmocnienie pozycji ministra odpowiedzialnego za naukę w systemie finansowania badań,
- stworzenie ram organizacyjno-prawnych dla efektywnego planowania i ustalania priorytetów naukowych,
- powołanie nowych instrumentów prawnych, w tym nowych rodzajów projektów badawczych nakierowanych na gospodarcze wykorzystanie rezultatów oraz przedsięwzięć i programów wspierających potencjał badawczy kraju i jego powiązania z gospodarką.
Mając na uwadze fakt, iż innowacyjne przedsięwzięcia, stanowiące komercjalizację efektów prowadzonych wcześniej badań, realizowane są najczęściej poprzez mikroprzedsiębiorstwa, warto również przyjrzeć się możliwościom finansowania tego typu przedsiębiorstw.
Wybór konkretnego źródła finansowania zależy od formy działania przedsiębiorstwa, stopnia jego rozwoju, czy też pożądanej struktury kosztów kapitału. Największe zapotrzebowanie na zewnętrzne źródła finansowania mają firmy znajdujące się w okresie rozwoju, jak i rozpoczynające działalność gospodarczą. Pierwszym i w zasadzie najpowszechniejszym źródłem finansowania firm mógłby być kredyt lub pożyczka bankowa. Jednak przedsiębiorstwa napotykają zwykle na duże trudności w pozyskaniu zewnętrznych źródeł finansowania, w szczególności w zakresie pozyskania kredytów bankowych. W obecnych realiach dużo łatwiej małej lub rozpoczynającej działalność firmie pozyskać środki poprzez leasing, pomimo że koszt leasingu jest zwykle wyższy od kosztu kredytu. Inną formą finansowania są również mikropożyczki oferowane przez fundusze pożyczkowe. Praktyka gospodarcza dostarcza jednak argumentów wskazujących, że wykorzystanie tych źródeł finansowania jest znikome. Dotyczy to również kredytów bankowych, na które przedsiębiorcy zgłaszają największy i ciągle niezaspokojony popyt.
Banki komercyjne, które miały być motorem przedsiębiorczości, obawiają się sektora mikroprzedsiębiorstw. W efekcie przedsiębiorstwa tego typu w zdecydowanej większości finansują działalność bieżącą i inwestycyjną ze środków własnych19.
Źródło: „Audyt Bankowości Segmentu Mikroprzedsiębiorstw”, Pentor 2005, www.pentor.pl, [04.06.2008]
Jednak wart odnotowania jest wysiłek ustawodawcy, mający na celu wsparcie innowacyjnych przedsięwzięć odpowiednim instrumentarium prawnym. W 2005 roku została bowiem uchwalona Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej20, która przewiduje m.in.:
- stworzenie nowego instrumentu finansowego w postaci kredytu technologicznego,
- nadawanie statusu centrów badawczo-rozwojowych (CBR),
- zmiany w prawie podatkowym oraz
- rozszerzenie zadań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Drugim instrumentem zawartym w projekcie ustawy jest możliwość uzyskania przez przedsiębiorców prowadzących działalność innowacyjną statusu centrum badawczo-rozwojowego (CBR). Celem nadania przedsiębiorcom statusu CBR jest rozwój prywatnego sektora badawczo-rozwojowego oraz wzrost popytu na usługi B+R przez powiązanie statusu CBR z zachętami podatkowymi. Podstawowym kryterium nadawania statusu CBR jest osiąganie przez przedsiębiorcę co najmniej 50 proc. przychodów ze sprzedaży wytworzonych przez siebie wyników badań lub prac rozwojowych. Po otrzymaniu takiego statusu przedsiębiorca jest zwolniony z podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzenia badań lub prac rozwojowych, podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego - od nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia badań lub prac rozwojowych oraz niektórych opłat. Nadawany przez Ministra Gospodarki i Pracy status CBR zastąpi dotychczasowo nadawany status jednostki badawczo-rozwojowej (na podstawie Ustawy z dnia 25 lipca 1985 roku o jednostkach badawczo-rozwojowych)22.
Wśród dostępnych źródeł finansowania należy zwrócić uwagę na całe spektrum działań i programów oferowanych w ramach 7. Programu Ramowego. Generalnie jest to finansowanie przeznaczone na wsparcie działalności badawczo-rozwojowej, niemniej wielkość środków zaplanowanych na lata 2007-2013 pozwala racjonalnie myśleć o dużych przedsięwzięciach, które w perspektywie kilku lat mogą zostać skomercjalizowane.
Na całość badań w ramach 7. Programu Ramowego Komisja Europejska przeznaczyła 54,5 mld euro (co daje prawie 8 mld euro rocznie), czyli o 40 proc. więcej niż w 6. Programie Ramowym. Nowością jest też przywiązanie szczególnej wagi do wspierania młodych naukowców oraz wprowadzenie programu IDEE, którego celem jest finansowanie badań innowacyjnych i przełomowych. Na jego realizację ERC przeznacza 14 proc. ogólnego budżetu 7. PR, czyli ponad jeden mld euro rocznie. W 7. PR istnieją dwa typy grantów - dla młodych naukowców (1/3 całego budżetu 7. PR) i dla pozostałych uczonych (2/3 budżetu). Corocznie dla każdej z tych grup realizowany będzie jeden konkurs. Natomiast 45 proc. dostępnych środków przypadnie na badania z dziedziny nauk ścisłych, 40 proc. na nauki o życiu, a pozostałe 15 proc. na nauki społeczne i humanistyczne. Jedna osoba będzie mogła realizować maksymalnie jeden projekt.
„Inicjatywa Technologiczna” - 300 mln złotych na projekty badawcze (w sumie 2 proc. PKB)
Inicjatywa Technologiczna jest nowym programem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ukierunkowanym na rozwój nowych produktów i technologii w oparciu o polskie osiągnięcia naukowo-techniczne.
Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów badawczych, których wyniki zostaną przez nich wykorzystane w przemyśle. Program Inicjatywa Technologiczna przewiduje, że przedsiębiorstwa lub instytucje naukowe, które ściśle współpracują z przemysłem, będą mogły ubiegać się o dofinansowanie projektów badawczych oraz o środki na wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych do produkcji. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego może w tym roku wydać na ten cel nawet do 300 mln złotych.
Wnioski na przyszłość
Polska
pozostaje wciąż bardzo atrakcyjnym krajem dla inwestorów, jak pokazuje
najnowszy raport atrakcyjności inwestycyjnej przygotowany przez Ernst
& Young23. Jednak wskazuje on również na konieczność
przeprowadzenia kilku reform, które uczynią nasz region jeszcze bardziej
atrakcyjnym dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych:
- uelastycznienie rynku pracy,
- unowocześnienie i uproszczenie przepisów prawnych,
- ułatwienia dla inwestycji w ośrodki badawczo-rozwojowe.
Przeprowadzone przez Milken Institute badania nad dostępnością kapitału (Capital Access Index) dla MSP w krajach UE pokazują, że jest on najłatwiej dostępny dla przedsiębiorstw brytyjskich. Polska na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej pozostaje w tym zestawieniu na końcu (rysunek 9). Nie bez powodu dane te przytaczane są jako podsumowanie - to małe i średnie firmy są głównymi podmiotami determinującymi innowacyjny potencjał regionu. MSP odpowiedzialne są za dużą ilość innowacji prowadzących do nowych, wysokiej jakości produktów czy usług (nawet jeśli duże przedsiębiorstwa przejmują produkcję i wprowadzanie tych innowacji na rynek - na wielką skalę), dlatego np. Komisja Europejska zachęca MSP w całej Europie do innowacji24.
Źródło: Milken Institute, 2005
Bibliografia
- B. van Beuzekom, A. Arundel, OECD Biotechnology Statistics - 2006, OECD 2006, http://www.oecd.org/dataoecd/51/59/36760212.pdf
- B. Maślanka, System innowacji Polski w kontekście Strategii Lizbońskiej, [w:] E. Okoń-Horodyńska, S. Pangsy-Kania (red), Innowacyjność w budowaniu gospodarki wiedzy w Polsce, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2007.
- Ernst & Young , Wanted: A Renewable Europe, 2007, www.ey.com.pl.
- Europejski portal dla MSP, http://ec.europa.eu/enterprise/sme/innovation_pl.htm.
- National Innovation Policy of The Czech Republic For 2005-2010, Praga 2005.
- National Science Board, Science and Engineering Indicators 2006, National Science Foundation, 2006, http://www.nsf.gov/statistics/seind06/pdfstart.htm.
- Finansowanie rozwoju mikrofirm - czy przedsiębiorcy mogą liczyć na banki?, Pentor 2005, www.pentor.pl.
- Proponowane kierunki rozwoju nauki i technologii w Polsce do 2020 roku, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa 2004.
- Science and Technology, [w:] Statistics in Focus, Eurostat, 6/2006.
- Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej z dnia 29 lipca 2005 roku (Dz.U. z 2005 r., nr 179, poz. 1484) zmieniona w 2006 roku Ustawą z dnia 12 maja 2006 roku o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2006 r., nr 107, poz. 723).
- Ustawa o zasadach finansowania nauki z dnia 10 września 2004 roku.
- V. Vanhanen, Financing innovation and grown [prezentacja], Directorate-General for Enterprise and Industry Financing SMEs, entrepreneurs and innovators, European Commission.
- Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 roku, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa 2004.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
Internet jako efektywna przestrzeń edukacyjna
Bariery komercjalizacji prac badawczych w Polsce
Człowiek w dobie konwergencji mediów – relacja z konferencji
Polska Akcja Humanitarna jako organizacja ucząca się w świetle badań własnych
Kierunki rozwoju uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce
Portal e-Justice jako element budowy społeczeństwa informacyjnego Unii Europejskiej
Machinima – edukacyjny wymiar kina wirtualnej rzeczywistości
Media - Edukacja - Kultura. W stronę edukacji medialnej - relacja z konferencji
Przypisy
1 Badania na temat innowacyjności, realizowane na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (2005 rok), Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową (2004 rok), Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych (2005 rok), Szkoły Głównej Handlowej, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i innych.
2 B. Maślanka, System innowacji Polski w kontekście strategii lizbońskiej, [w:] E. Okoń-Horodyńska, S. Pangsy-Kania (red), Innowacyjność w budowaniu gospodarki wiedzy w Polsce, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2007.
3 Wykorzystując statystyki patentowe jako miernik aktywności badawczo-rozwojowej i wskaźnik innowacyjności kraju, należy zwrócić uwagę na pewne ograniczenie wiążące się z tą metodą. Otóż w różnych krajach, w zależności od uwarunkowań społeczno-gospodarczych, stopień „świadomości patentowej, „świadomości własności intelektualnej może się różnić.
4 Proponowane kierunki rozwoju nauki i technologii w Polsce do 2020 roku, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa 2004.
5 B. van Beuzekom, A. Arundel, OECD Biotechnology Statistics - 2006, OECD 2006, www.oecd.org/dataoe.... [05.06.2008].
6 Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 roku, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa 2004.
7 Ibidem.
8 Ibidem, s. 24.
9 Ibidem.
10 Określanych jako procent budżetu państwa, nie zaś w wartościach bezwzględnych.
11 National Science Board, Science and Engineering Indicators 2006, National Science Foundation, 2006, www.nsf.gov/statist.... [03.06.2008].
12 Nie od dziś zresztą wiadomo, że większość nowych produktów i technologii wprowadzanych na rynek USA została wcześniej opracowana na potrzeby Departamentu Obrony czy NASA. Innowacje wojskowe, przenoszone następnie na rynek cywilny mają tam bardzo długie tradycje.
13 Wprawdzie najnowsze dane publikowane przez GUS pokazują, że nie udało się w Polsce osiągnąć założonego wzrostu, należy jednak zwrócić uwagę na kierunki deklaratywnie wspierane przez władze na szczeblu krajowym.
14 National Innovation Policy of The Czech Republic For 2005-2010, Praga 2005.
15 Science and Technology, [w:] Statistics in Focus, Eurostat, 6/2006.
16 Założenia polityki naukowej..., op.cit.
17 Ibidem.
18 Ustawa o zasadach finansowania nauki została uchwalona 10 września 2004 roku i weszła w życie w 2005 roku.
19 Finansowanie rozwoju mikrofirm - czy przedsiębiorcy mogą liczyć na banki?, Pentor, 2005, www.pentor.pl. [04.06.2008].
20 Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej z dnia 29 lipca 2005 (Dz.U. z 2005 r., nr 179, poz. 1484) zmieniona w 2006 roku Ustawą z dnia 12 maja 2006 r. o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2006 r., nr 107 poz. 723).
21 Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej Nr 235/a/2005 pomoc w postaci kredytu technologicznego mogła być udzielana do dnia 31 grudnia 2006 roku. W dniu 9 marca 2007 roku Ministerstwo Gospodarki przekazało Bankowi Gospodarstwa Krajowego informację poniższej treści, do udostępnienia wszystkim przedsiębiorcom zainteresowanym kredytem technologicznym: Bank Gospodarstwa Krajowego nie może już udzielać kredytu technologicznego pomimo obowiązywania ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej i nie będzie przyjmował wniosków przedsiębiorców w kwietniu 2007 roku. Informacje na temat sposobu udzielania kredytu technologicznego w przyszłości będą zamieszczane na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki i Banku Gospodarstwa Krajowego, po przyjęciu projektu nowelizacji ustawy przez Radę Ministrów, co nastąpi najwcześniej pod koniec marca 2007 roku.
22 Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020r., Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa grudzień 2004.
23 Wanted: A Renewable Europe, „Ernst & Young European Attractiveness Survey” 2007, www.ey.com.pl. [04.06.2008].
24 Europejski portal dla MSP, ec.europa.eu/enterp....