Przestrzeń edukacyjna Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Zofia Szarota
Wprowadzenie
Celem podjętych rozważań jest ukazanie obszarów poznawczej aktywności współczesnych seniorów. W tekście przedstawiono praktyczne rozwiązania idei edukacji permanentnej w perspektywie gerontologicznej, charakteryzując konkretną instytucję oświaty pozaformalnej otwartego nurtu wszechnicowego, czyli Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Chrzanowie. Przedstawiono cele działalności, sylwetkę uczestnika, formy pracy i treści kształcenia.
Wskaźnik skolaryzacji pokolenia 60+
Znacząca
zbiorowość społeczna, jaką są osoby starsze, czyli 17,4 proc. osób
w wieku 60 lat i więcej (14,3 proc. osób w wieku 65 i więcej)
w generalnej populacji Polaków1, kreuje nowe obszary analiz
naukowych oraz wyznacza zadania polityce społecznej i kulturalno-edukacyjnej.
Wśród nich szczególnego znaczenia nabierają te, które determinują
kompetencje obywatelskie i cywilizacyjne.
Generację
starszych Polaków cechuje niski wskaźnik skolaryzacji. Dane Narodowego
Spisu Powszechnego z 2002 roku2 dowodzą, że wyższe wykształcenie
posiadało wówczas zaledwie 7,6 proc. spośród ogółu osób po 60.
roku życia. Po przeciwnej stronie osi znalazły się osoby o bardzo
niskim poziomie kompetencji - 57,60 proc. ogółu (w tym wykształcenie
podstawowe 48,35 proc., niepełne podstawowe i bez wykształcenia 9,25
proc.). Widoczna jest dysproporcja pomiędzy mieszkańcami miast i wsi
- starsi mieszkańcy wsi byli zdecydowanie słabiej wykształceni
niż ich miejscy rówieśnicy. W pierwszej grupie kategorie: wykształcenie
podstawowe (64,6 proc.) i bez wykształcenia (16,8 proc.) dotyczyły
łącznie ponad 81 proc. ogółu ludności wiejskiej po 60. roku życia
(dla miasta odpowiednio 33,1 proc. i 2,7 proc., w sumie 35,8 proc.).
Wartość ta jest niebezpieczna w ogólnospołecznej perspektywie, bowiem
implikuje izolację, marginalizację i autentyczną ekskluzję społeczną
tej części obywateli. Znacząca różnica widoczna jest również
w poziomie wykształcenia kobiet i mężczyzn. Mężczyźni dwukrotnie
częściej niż kobiety zdobyli dyplomy wyższych uczelni, co jest efektem
powszechnej kilkadziesiąt lat temu opinii, że dla dziewczynek wystarczający
jest elementarny poziom edukacji. Starsze wiejskie kobiety reprezentowały
dramatycznie niski poziom wykształcenia - 87,8 proc. spośród nich
nie posiadało wykształcenia kreującego kompetencje poznawcze i cywilizacyjne3.
W warunkach nowoczesnego społeczeństwa stwarza to bardzo poważną
barierę w przystosowaniu się do życia w realiach, jakie niesie rozwój
cywilizacji.
Według
demografów4, przez następne dwie dekady liczba ludności
w wieku poprodukcyjnym będzie rosnąć: z 6,02 mln w 2007 r. do 9,6
mln w 2030 roku. Zwiększenie udziału ludzi starszych w strukturze społecznej
będzie miało wpływ na rynek dóbr i usług zaspokajających potrzeby
tej grupy ludzi. Prognoza przewiduje zwiększenie się popytu na usługi
socjalne, medyczne i farmaceutyki. Wzrośnie również popyt na oferty
dotyczące czasu wolnego. Otwiera to szeroką perspektywę dla edukacji
permanentnej w wymiarze pozaformalnym i nieformalnym5, której
adresatami będą starsi uczniowie i studenci, słuchacze i uczestnicy
zajęć oświatowych i popularyzacyjnych.
UTW jako instytucja wsparcia intelektualnego, kulturalnego i normalizacji społecznej
Niezwykle
ważną rolę w ułatwianiu adaptacji osób starszych do warunków życia
zbiorowego odgrywają instytucje wsparcia intelektualnego. Kształcenie
ustawiczne jest propozycją edukacji obejmującej nieprzerwany bieg
życia jednostki. Koroną edukacji permanentnej są uczelnie dla osób
starszych, czyli uniwersytety trzeciego wieku.
W
Polsce działało w roku akademickim 2007/2008 około 200 uniwersytetów
trzeciego wieku (plus filie zagraniczne, np. na Białorusi). Ich liczba
lawinowo wzrasta. Geneza społecznego ruchu uniwersytetów trzeciego
wieku związana jest z procesem starzenia się społeczeństw i nową
jakością potrzeb społecznych. Założycielami i podmiotami prowadzącymi
są, obok organizatorów najstarszych (czyli uczelni wyższych) i najpowszechniejszych
(a więc stowarzyszeń „uniwersytet trzeciego wieku”), także instytucje
i ośrodki upowszechniania edukacji, kultury i sztuki (biblioteki, ośrodki
i domy kultury) oraz centra kształcenia ustawicznego. W ostatnich latach
do procesu edukacji starszego pokolenia włączyły się samorządy
terytorialne i ich instytucje (np. ośrodki pomocy społecznej) oraz
podmioty sektora pozarządowego - fundacje i organizacje pożytku
publicznego.
UTW
to oferta dla osób będących na emeryturze (lub rencie). Organizatorzy
raczej nie przestrzegają wymogu ukończenia 60 czy 65 lat, więc słuchaczami
mogą być osoby - zarówno po 40., jak i 80. roku życia. Wśród
studentów zdecydowanie przeważają kobiety. UTW są zazwyczaj ogromnymi
instytucjami, zrzeszającymi po kilkaset osób na poszczególnych rocznikach,
ale funkcjonują również jednostki kameralne, kilkudziesięcioosobowe.
Organizacja
pracy dydaktycznej przyjmuje na ogół jedną z dwóch postaci. Pierwsza
to systematyczny, rozpisany na roczniki i semestry rok akademicki; udział
w proponowanych zajęciach przyjmujących wielorakie formy dydaktyczne,
z obowiązkiem zgłaszania absencji i honorowym dyplomem (można założyć,
że jest to nurt intensywnych6 oddziaływań gerontologicznych -
minimum oczekiwań przy rekrutacji zazwyczaj stanowi matura, podstawą
uzyskania zaliczenia semestru jest udział w zajęciach obowiązkowych).
Druga postać ma charakter otwartej formuły spotkań (nurt ekstensywny,
otwarty7) i przyjmują ją UTW przy ośrodkach kultury, instytucjach
pomocy społecznej i w małych miejscowościach. Ta różnorodność
jest zaletą, gdyż nie uda się zamknąć UTW w jednej obowiązującej
regule organizacyjnej. Stanowi to przyczynę ciągłej ewolucji zakresu
i form działania, źródło innowacji programowych i metodycznych.
Cele
działalności koncentrują się wokół profilaktyki gerontologicznej,
podejmowanej w celu pomyślnego starzenia się, upowszechniania wzorów
aktywnej starości, włączania słuchaczy w nurt życia społeczności
lokalnych i w struktury społeczeństwa obywatelskiego, popularyzacji
nauki i techniki. Ważnym zadaniem jest wzmacnianie aktywności intelektualnej,
poznawczej oraz fizycznej słuchaczy. Najistotniejszym celem działalności
wydaje się wzmocnienie samooceny starzejącego się pokolenia, zachodzące
w wyniku uczestnictwa w elitarnej uniwersyteckiej społeczności.
Treści
spotkań koncentrują się wokół przeróżnych dziedzin wiedzy i nauki,
życia społecznego, profilaktyki zdrowotnej, postępu technologicznego,
sztuki. Wśród nauk humanistycznych wyróżnić należy kulturoznawstwo,
wiedzę o literaturze, filmie, teatrze, muzyce, historię, historię
sztuki, etnografię, historię środowisk lokalnych, tradycję i kulturę
ludową, wiedzę o krajach i religiach świata. Seniorzy uczą się
języków obcych, dokumentują historię swych społeczności lokalnych,
piszą biografie i autobiografie, reportaże, eseje, scenariusze małych
form teatralnych, tworzą prozę i poezję, chętnie analizują wybrane
kwestie obowiązującego prawa. Interesują ich także wątki psychologiczne.
Biorą również udział w zajęciach z zakresu nauk medycznych (w tym
medycyna naturalna, ziołolecznictwo, racjonalne żywienie) oraz studiują
nauki przyrodnicze.
Dużą
rangę mają starania o przełamanie nieufności osób starszych wobec
nowych technologii. Termin „e-inkluzja”(e-Inclusion)8
ukuto na potrzeby zdefiniowania działań, mających na celu przeciwdziałanie
analfabetyzmowi cyfrowemu oraz włączenie najstarszych obywateli Europy
w społeczność digitariatu9. Programy kształcenia, przyjmujące
postać np. kursów obsługi komputera, poruszania się w sieci, korzystania
z poczty elektronicznej, mają na celu oswajanie słuchaczy z technologiami teleinformatycznymi. Koncentrują
się wokół wykorzystywania ich dla potrzeb funkcjonowania ludzi starszych
w życiu codziennym, obejmując zasięgiem następujące zagadnienia:
edytor tekstu, internet, poczta elektroniczna, zakupy w sieci, internetowe
apteki, karta płatnicza, telefonia komórkowa, elektroniczna bankowość10.
Formy
spotkań są zróżnicowane: wykłady, lektoraty, seminaria, konwersatoria,
dyskusje. Mniej formalne zajęcia mają miejsce w sekcjach zainteresowań
(chór, kabaret, małe formy teatralne itd.), w pracowniach artystycznych
(malarstwo, rzeźba, koronkarstwo itp.), odbywających się plenerach
i na wernisażach. Występuje także, i to na dość szeroką skalę,
poradnictwo, w tym rówieśnicze. Seniorzy tworzą strony internetowe,
podejmują działalność samorządową, są aktywni w kołach samopomocy.
Poprawiają sprawność fizyczną podczas zajęć rehabilitacyjnych
i relaksacyjnych -
pływają, uprawiają aerobik i nordic walking, przechodzą kursy
samoobrony. Warsztaty i treningi (np. pamięci) podnoszą sprawność
psychofizyczną i poznawczą. W ofercie programowej znajdują się spotkania
integracyjne; seniorzy ćwiczą i doskonalą także umiejętności społeczne.
Zajęcia
mają swoistą, wyznaczoną możliwościami percepcji słuchaczy, metodykę11.
Zajęcia w palcówkach tzw. nurtu francuskiego, czyli intensywnego, prowadzą
zazwyczaj osoby związane ze środowiskiem akademickim, zaś w przypadku
tzw. nurtu angielskiego, czyli ekstensywnego - przedstawiciele miejscowych
elit intelektualnych i społecznych.
Uniwersytety
trzeciego wieku są zwieńczeniem idei edukacji permanentnej. Istotnym
celem ich działania jest zapobieganie marginalizacji i automarginalizacji
społecznej seniorów. Instytucje te służą normalizacji i inkluzji
społecznej tej grupy wiekowej.
Uniwersytet Trzeciego Wieku w Chrzanowie
Cele działalności
Jednym
z najmłodszych UTW w Polsce jest ośrodek chrzanowski. Patronat honorowy
nad Uniwersytetem sprawuje Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji
Narodowej
w Krakowie, natomiast radzie naukowej przewodniczy dziekan Wydziału
Pedagogicznego tejże uczelni. Środowiskowej inicjatywie znacząco i wymiernie
sprzyja starostwo.
Gdy
w sierpniu 2007 roku organ założycielski, czyli Stowarzyszenie UTW,
uzyskał rejestrację sądową (wpis do KRS), przeprowadzono rekrutację.
Podczas zaledwie trzech dni (29-31 sierpnia 2007 roku) na zajęcia zapisało
się 168 osób z terenu powiatu chrzanowskiego. Wielu chętnych wpisano
na „listę rezerwową”. Zjawisko to obrazuje skalę potrzeb społecznych
w zakresie oferty edukacyjnej kierowanej do pokolenia „50+”.
Zgodnie
ze Statutem UTW słuchaczem może zostać osoba posiadająca świadectwo
ukończenia szkoły średniej, która wypełni kartę zgłoszenia, zaakceptuje
regulamin słuchacza UTW oraz wpłaci czesne, którego wysokość ustala
zarząd Uniwersytetu (40 zł dla członków Stowarzyszenia, 60 zł dla
osób niezrzeszonych).
Cele
działalności dydaktycznej koncentrują się wokół propagowania idei
kształcenia przez całe życie oraz prowadzenia edukacji w różnych
dziedzinach nauk. Istotnym działaniem jest promowanie aktywnych form
spędzania wolnego czasu i zdrowego stylu życia, upowszechnianie wiedzy
o ziemi chrzanowskiej - poprzez prezentowanie dorobku kulturalno-społecznego
miasta i regionu, ciekawych tras turystycznych oraz organizowanie spotkań
ze znanymi osobami zasłużonymi dla kultury oraz turystyki regionu
i Polski.
Równoważnym
celem, odnoszącym się do funkcji społecznych i potrzeb afiliacji,
jest aktywizacja społeczna osób starszych poprzez uczestnictwo w różnych
formach życia społecznego, propagowanie zasad kulturalnego współżycia
społecznego oraz popieranie różnorodnych form aktywności intelektualnej,
psychicznej i fizycznej adekwatnie do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań
członków Stowarzyszenia12. Cele koncentrują się także wokół
działań zmierzających do utrzymania i zacieśniania więzi i kontaktów
osobistych między mieszkańcami powiatu, regionu, a szczególnie dialogu
międzypokoleniowego
Stowarzyszenie
realizuje swoje cele głównie poprzez: prowadzenie działalności
edukacyjno-informacyjnej zbieżnej z zainteresowaniami słuchaczy, współpracę
z innymi uniwersytetami trzeciego wieku i szkołami wyższymi, placówkami
naukowo-badawczymi, instytucjami rządowymi, jednostkami samorządu
terytorialnego oraz instytucjami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi
oraz środkami masowego przekazu, a także z osobami o uznanym autorytecie.
W
planach jest prowadzenie działalności wydawniczej oraz strony internetowej
Stowarzyszenia. Istotnym przedsięwzięciem jest prowadzenie działalności
w zakresie porad obywatelskich oraz tworzenie grup samopomocowych13.
Studenci
W
roku akademickim 2007/2008 słuchaczami było 168 osób, mieszkańców
powiatu chrzanowskiego, w tym zdecydowaną większość stanowiły kobiety
(153 - 91,97 proc. ogółu społeczności akademickiej). Istotną
grupą zmiennych są dane socjodemograficzne uczestników, zilustrowane
informacjami tabeli 1.
Wiek | Status zawodowy | Wykształcenie | ||||||
Przedział wieku | N | % | Status | N | % | Poziom | N | % |
30 - 39 | 1 | 0,595 | Bezrobotni | 8 | 4,76 | Wyższe | 54 | 32,14 |
40 - 49 | 17 | 10,12 | Renciści | 17 | 10,12 | |||
50 - 59 | 65 | 38,69 | Pracujący | 19 | 11,31 | Pomaturalne | 9 | 5,36 |
60 - 69 | 73 | 43,45 | Emeryci | 124 | 73,81 | |||
70 - 79 | 11 | 6,55 | Średnie | 97 | 57,74 | |||
80 ? | 1 | 0,595 | Zawodowe | 8 | 4,76 |
Celem podjętych rozważań jest ukazanie obszarów poznawczej aktywności współczesnych seniorów. W tekście przedstawiono praktyczne rozwiązania idei edukacji permanentnej w perspektywie gerontologicznej, charakteryzując konkretną instytucję oświaty pozaformalnej otwartego nurtu wszechnicowego, czyli Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Chrzanowie. Przedstawiono cele działalności, sylwetkę uczestnika, formy pracy i treści kształcenia.
Dominującą kategorią wiekową była 73-osobowa grupa słuchaczy (43,45 proc.) w wieku 60-69 lat oraz 65-osobowa (38,69 proc.) w przedziale 50-59 lat. Najmłodsza uczestniczka miała 32 lata (rencistka), najstarsza - 82 lata. Najliczniej reprezentowana jest kategoria emerytów - 124 osoby (73,81 proc.). Przyjęcie osób aktywnych zawodowo oraz osób z wykształceniem zawodowym w poczet studentów jest wynikiem uchwały zarządu. Słuchacze aktywni zawodowo to osoby w wieku przedemerytalnym (planujące przejście na emeryturę w najbliższym czasie lub pracujące w niepełnym wymiarze zatrudnienia). Obecność osób bezrobotnych wśród słuchaczy wynika z postanowień statutu Stowarzyszenia.
Charakterystyka socjodemograficzna uczestników nakazuje włączyć Uniwersytet chrzanowski do obszaru ustawicznej edukacji otwartej nurtu wszechnicowego.
Organizacja procesu dydaktycznego, formy i treści pracy
Zajęcia w chrzanowskim UTW trwają 2 lata. Rozłożone są na 4 semestry (I i III semestr obejmuje pracę dydaktyczną w okresie od października do końca stycznia, zaś II i IV semestr - od marca do czerwca). Po otrzymaniu honorowego dyplomu nabywa się prawo do wstąpienia do Klubu Absolwenta UTW.
W bieżącym semestrze słuchacz może uczestniczyć w 14 dwugodzinnych wykładach, 14 dwugodzinnych lektoratach, 7 dwugodzinnych zajęciach z psychologii, 7 dwugodzinnych wybranych zajęciach warsztatowych. Semestralnie propozycja programowa obejmuje 84 godziny dydaktyczne. Obok zajęć ujętych w harmonogramy można brać udział w próbach chóru akademickiego, spotkaniach integracyjnych (których organizatorami są przede wszystkim sami słuchacze), wycieczkach krajoznawczych itp.
Uzyskanie zaliczenia semestru warunkuje udział w zajęciach obowiązkowych (w oparciu o listę obecności), czyli przynajmniej w 10 wykładach i trzech formach warsztatowych, tak więc studenci zobowiązani są do aktywnego udziału w lektoracie języka obcego w wymiarze 2 godzin dydaktycznych tygodniowo, w warsztatach prowadzonych przez psychologów - 2 godziny co dwa tygodnie - oraz w innych wybranych przez siebie zajęciach - 2 godziny dydaktyczne co dwa tygodnie.
UTW korzysta z pomieszczeń udostępnianych przez chrzanowskie placówki oświatowe i instytucje kultury. Brak własnej siedziby jest niewątpliwym utrudnieniem dla organizatorów. Instytucje środowiska lokalnego życzliwie współpracują ze społecznością uniwersytecką, użyczając jej pomieszczeń, co świadczy o świadomości, że tego rodzaju przedsięwzięcia są społecznie użyteczne.
Formy pracy dydaktycznej obejmują: wykłady, lektoraty z języków obcych (angielski, niemiecki, włoski i planowany esperanto), warsztaty psychologiczne, naukę wykorzystywania komputera, praktyczne zajęcia z zakresu kultury fizycznej, gimnastyki relaksacyjnej i rekreacji (wycieczki turystyczne i krajoznawcze, nauka tańca), spotkania integracyjne, wystawy, koncerty i inne formy wynikające z zainteresowań członków Stowarzyszenia (tabela 2).
l.p. | Rodzaj zajęć | Liczba uczestników | |
N | % | ||
1. | Wykłady* | 168 | 100% |
2. | Psychologia - warsztaty | 168 | 100% |
3. | Lektoraty, w tym: | 168 | 100% |
Lektorat języka angielskiego | 124 | 73,81 | |
Lektorat języka włoskiego | 21 | 12,5 | |
Lektorat języka niemieckiego | 23 | 13,69 | |
4. | Aqua aerobik | 18 | 10,71 |
5. | Nauka pływania | 12 | 7,14 |
6. | Choreoterapia | 24 | 14,285 |
7. | Zajęcia rehabilitacyjne | 24 | 14,285 |
8. | Tai-chi | 27 | 16,07 |
9. | Taniec towarzyski | 24 | 14,285 |
10. | Podstawy obsługi komputera | 54 | 32,14 |
11. | Zajęcia plastyczne | 7 | 4,17 |
12. | Warsztaty teatralne** | 10 | 5,95 |
** Wprowadzone od marca 2008 roku na życzenie słuchaczy, po wysłuchaniu wykładu Teatr, moja miłość.
W przypadku zajęć nieobowiązkowych, ze względu na możliwość uczestniczenia w więcej niż jednej formie, dane nie sumują się do 100 procent.
Źródło: opracowanie własne na podstawie dokumentacji UTW
W tabeli 2. nie wykazano prób i koncertów 18-osobowego chóru akademickiego, który jest propozycją ponadprogramową oraz wycieczek turystycznych.
Problematyka wykładów obejmuje zagadnienia mieszczące się w zakresie: nauk humanistycznych i społecznych, kultury i sztuki, medycyny i profilaktyki zdrowia, psychologii, filozofii i etyki, religioznawstwa, nauk technicznych, a także nauk o Ziemi i wszechświecie.
W II semestrze tematy wykładów były zróżnicowane. Koncentrowały się głównie wokół literatury, sztuki, religioznawstwa oraz kwestii związanych z fazą życia, jaką jest starość. Tytuły wykładów dobrze oddają charakter analizowanych treści: Teatr, moja miłość, Polscy nobliści - Wisława Szymborska, Czesław Miłosz, Czartoryscy na ziemiach powiatu chrzanowskiego, Palestyna - kolebka trzech religii, Chrześcijanie za wschodnią granicą, Esperanto - wielkie dzieło Ludwika Zamenhofa, Globalizacja a życie codzienne człowieka, Portrety starości, Aktywność kulturalno-edukacyjna osób starszych, Relacja dziadkowie - wnuki, Choroby cywilizacyjne. Ponadto zorganizowano spotkanie z posłem na Sejm RP. Poszczególne wykłady prowadziło pięcioro pracowników naukowych Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie (oraz dwie osoby duchowne i trzech uznanych w swych dziedzinach specjalistów).
Cotygodniowe spotkania cieszą się bardzo wysoką frekwencją i żywym zainteresowaniem słuchaczy. Organizację procesu dydaktycznego (w ciągu tygodnia) przedstawiają dane z tabeli 3.
Dzień tygodnia | Rodzaj zajęć |
poniedziałek | Podstawy obsługi komputera |
Lektorat j. angielski | |
Chór | |
Warsztaty teatralne | |
wtorek | Aqua aerobik |
Nauka pływania | |
Choreoterapia | |
Zajęcia rehabilitacyjne | |
Tai-chi | |
Zajęcia plastyczne | |
Taniec towarzyski | |
środa | Lektoraty j. angielskiego |
Lektorat j. niemieckiego | |
Lektorat j. włoskiego | |
Warsztaty z psychologii | |
czwartek | WYKŁADY |
Podstawy obsługi komputera | |
Komputer dla tych, co się boją myszy |
Zajęcia, z wyłączeniem nauki pływania (w godz. 12.00-13.30), przypadają na godziny popołudniowe i wieczorne, w kilku przypadkach kończą się o godz. 20.00. Organizacja pracy umożliwia uczestnictwo w 4 godzinach dydaktycznych dziennie.
Kadrę oświatową - poza wykładowcami - stanowi łącznie 20 osób, w tym: instruktorzy zajęć warsztatowych (9 osób), lektorzy (6 osób), psychologowie (3 osoby), informatycy (2 osoby).
Należy podkreślić stosowanie w Uniwersytecie Trzeciego Wieku nowoczesnych metod nauczania, wspomagających (elektronicznie) proces dydaktyczny. Obecność sprzętu multimedialnego podczas wykładów nie stanowi dla studentów jakiejkolwiek przeszkody. Metody oparte na słowie cechują się niską efektywnością, jeśli chodzi o percepcję słuchaczy. Wprowadzenie środków dydaktycznych angażujących wzrok wzmacnia procesy poznawcze uczestników wykładu. Przy opracowywaniu pomocy dydaktycznych należy jednak pamiętać o specyficznych zmianach regresywnych poszczególnych receptorów14 i zadbać o właściwą jakość, np. pokazu slajdów oraz dostateczne oświetlenie i nagłośnienie sali wykładowej.
Rytm życia akademickiego wyznaczają: uroczysta inauguracja roku akademickiego z udziałem władz starostwa, reprezentacji honorowego patrona UTW, czyli Wydziału Pedagogicznego AP, połączona z odśpiewaniem Gaudeamus igitur, uroczystość wręczenia słuchaczom indeksów, zorganizowana podczas spotkania integracyjnego całej społeczności akademickiej (z zaproszonymi wykładowcami) kończącego I semestr oraz uroczyste zakończenie roku akademickiego. Dodatkowo UTW w Chrzanowie znakomicie dokumentuje historię swej działalności, prowadzona jest kronika, dużo starań poświęca się wytworzeniu rytuałów akademickich, charakteryzujących tę społeczność.
Zakończenie
Obecne starzejące
się pokolenie jest odmienne od swych poprzedników. Reprezentują je osoby urodzone po II wojnie światowej. Ich młodość przypadła na trudne lata Polski socjalistycznej, co ukształtowało ich mentalność i postawy.
Zapewne wielu
spośród seniorów w młodości należało do ruchu „dzieci-kwiatów”
bądź otarło się o idee przez nich głoszone, żyli bowiem w burzliwych
obyczajowo latach 60. XX wieku. Niesie to określone implikacje dla
bieżących upodobań, np. kulturalnych i związanych
z organizacją czasu wolnego. Osoby te i ich styl życia redefiniują
starość w jej potocznym, stereotypowym przedstawieniu. Dzisiejsi seniorzy
wychowywali się w warunkach potężnego przyspieszenia postępu cywilizacyjnego.
Swoje preferencje coraz śmielej przenoszą na szerokie kręgi swych
społecznych interakcji, włączając się w kreowanie jakości własnej przestrzeni życiowej, także w wymiarze edukacyjnym. Taką grupą jest coraz liczniejsza kohorta uczestników ogólnoświatowego i polskiego ruchu edukacji III wieku. Chcą być aktywni, chcą być zauważani i szanowani. Automarginalizacja, w odróżnieniu od nieaktywnych społecznie i intelektualnie rówieśników, nie jest ich charakterystyczną postawą15.
Akcesja Polski do Wspólnoty Europejskiej przyniosła polskim emerytom szereg zmian. Wśród najistotniejszych należy wymienić: rzeczywiste przystąpienie do społeczeństwa globalnego, podniesienie poziomu i jakości życia seniorów w sferze ekonomicznej, kulturowej i społecznej oraz rzeczywistą inkluzję społeczną. Szczególnie godne uwagi w tym kontekście są starania społeczności lokalnych, związane z tworzeniem środowiskowych instytucji i placówek kulturalno-edukacyjnych, których oferta kierowana
jest do osób starszych, a służy aktywizacji kulturalnej, społecznej
i poznawczej pokolenia III wieku.
Bibliografia
- K. Brazda, Dyktatura digitariatu, "Wprost" 2003, nr 1059 (16 marca).
- J. Kargul, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, Wrocław 2001.
- K. Kluzowa, K. Slany, Obraz polskiej starości w świetle wyników Narodowego Spisu Powszechnego, [w:] M. Krobicki, Z. Szarota (red.), Seniorzy w społeczeństwie XXI wieku, KTE, Kraków 2004.
- J. Półturzycki, Edukacja dorosłych jako realizacja kształcenia ustawicznego, [w:] E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Uniwersytet Łódzki, Warszawa 2002.
- E. Skibińska, Proces kształcenia seniorów, [w:] A. Fabiś (red.), Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów, Biblioteka Gerontologii Społecznej, Bielsko-Biała 2008.
- Z. Szarota, Lęki i niepokoje pokolenia „60+” w kontekście ekskluzji społecznej, [w:] S. Rogala (red.), Wybrane problemy procesu starzenia się człowieka, WZSiA, Opole 2007.
- Z. Szarota, W poszukiwaniu tożsamości andragogiki - próba organizacji wiodących pojęć oświaty dorosłych, [w:] T. Aleksander, D. Barwińska (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Kraków - Radom 2007.
Netografia
- Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów. Komfortowe funkcjonowanie osób starszych w społeczeństwie informacyjnym. Inicjatywa i2010. Plan działania w sprawie technologii informatycznych i starzenia się społeczeństwa, Bruksela 14.06.2007, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/....
- Mały Rocznik Statystyczny Polski, GUS, Warszawa 2007, http://www.stat.gov.pl/....
- Ł. Szewczyk, Seniorzy spragnieni Internetu, portal media2.pl, http://media2.pl/....
- Prognoza Ludności na lata 2003-2030, [w:] Narodowy Plan Rozwoju 2007-2013, Warszawa 2005 http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/....
- Statut Stowarzyszenia UTW w Chrzanowie http://www.powiat-chrzanowski.pl/files/....
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
Potrzeba uczestnictwa uczelni wyższej w kreowaniu umiejętności samokształcenia
Starość. Między diagnozą a działaniem – recenzja
Biblioteka 2.0 w 2014 r. – analiza zjawiska
Czego (nie) uczy szkoła - refleksje uczniów dorosłych
Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego
Kierunki rozwoju uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce
XV Letnia Szkoła Andragogów i Poradoznawców
Dobór szkoleń pracowniczych w małych i średnich przedsiębiorstwach – analiza zjawiska
Specjalizacja szkoleniowa w zakresie zarządzania infrastrukturą sieciową organizacji
Przypisy
1 Country ranking by percentage of population aged 60 or over, 2007, [w:] World Population Ageing, United Nation Departament of Economic and Social Affairs, Population Division, s. 64-65, www.un.org/esa/popu.... [01.05.2008] oraz tabl. 4 (64), [w:] Mały Rocznik Statystyczny Polski, GUS, Warszawa 2007, s. 116, www.stat.gov.pl/cps.... [01.03.2008].
2 Por. K. Kluzowa, K. Slany, Obraz polskiej starości w świetle wyników Narodowego Spisu Powszechnego, [w:] M. Krobicki, Z. Szarota (red.), Seniorzy w społeczeństwie XXI wieku, KTE, Kraków 2004, s. 109-120.
3 W perspektywie nadchodzących dziesięcioleci zmieni się wskaźnik scholaryzacji osób starszych na korzyść kobiet z pokolenia baby boom, które masowo podjęły edukację ponadpodstawową i obecnie górują nad mężczyznami jakością wykształcenia. Aktualnie Polki są lepiej wykształcone od Polaków - dyplom uczelni wyższej posiada 15,9 proc. ogółu kobiet, 12,4 proc. mężczyzn. Lepsza jakość kwalifikacji dotyczy także kobiet z obszarów wiejskich: na poziomie wyższym 6,9 proc. kobiet wobec 5 proc. mężczyzn, policealnym - odpowiednio 27 proc. wobec 22 proc. Jednak wskaźniki charakteryzujące najniższy poziom wykształcenia kształtują się nadal niekorzystnie dla kobiet: podstawowe odpowiednio 32,8 proc. wobec 27,6 proc. oraz bez wykształcenia - 5,9 proc. wobec 2,3 proc. mężczyzn. Por. tabl. 6 (66), [w:] Mały Rocznik Statystyczny, op.cit. s. 118.
4 Główny Urząd Statystyczny, Rządowa Rada Ludnościowa, Komitet Nauk Demograficznych Polskiej Akademii Nauk, Prognoza Ludności na lata 2003-2030, [w:] Narodowy Plan Rozwoju 2007-2013, Warszawa 2005, s. 15, www.funduszestruktu.... [30.04.2008].
5 J. Kargul, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, Wrocław 2001, s. 7; J. Półturzycki, Edukacja dorosłych jako realizacja kształcenia ustawicznego, [w:] E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Uniwersytet Łódzki, Warszawa 2002, s. 317.
6 Szerzej na temat nurtów oświaty dorosłych: Z. Szarota, W poszukiwaniu tożsamości andragogiki - próba organizacji wiodących pojęć oświaty dorosłych, [w:] T. Aleksander, D. Barwińska (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Kraków - Radom 2007, s. 360-370.
7 Z. Szarota, W poszukiwaniu tożsamości andragogiki..., op.cit.
8 Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów. Komfortowe funkcjonowanie osób starszych w społeczeństwie informacyjnym. Inicjatywa i2010. Plan działania w sprawie technologii informatycznych i starzenia się społeczeństwa, Bruksela 14.06.2007, eur-lex.europa.eu/L.... [2.05.2008].
9 Zgodnie z koncepcją Umberto Eco. W społeczeństwie informacyjnym kognitariat (wytwórcy wiedzy i informacji) będzie zarządzał digitariatem, czyli kompetentnymi użytkownikami technologii cyfrowych. Na dole drabiny społecznej znajdować się będzie lumpenproletariat informacyjny. Por. K. Brazda, Dyktatura digitariatu, "Wprost", 2003, nr 1059 (16 marca).
10 W Polsce korzysta z komputerów zaledwie 10 proc. emerytów, natomiast np. w Norwegii 41 proc., w Niemczech 31 proc., w Wielkiej Brytanii - 28 procent. Wśród społeczności internautów w Polsce jedynie 10 proc. to reprezentanci grupy wiekowej 55 - 64 lata, a zaledwie 2 proc. znajduje się w grupie powyżej 65. roku życia. Por. Ł. Szewczyk, Seniorzy spragnieni Internetu, media2.pl/internet/.... [24.04.2006].
11 W trakcie akademickich spotkań andragogicznych i gerontologicznych należy przygotowywać studentów do prowadzenia zajęć z seniorami poprzez włączanie do treści kształcenia zagadnień metodyki upowszechniania wiedzy wśród słuchaczy w zaawansowanym wieku. Zob. E. Skibińska, Proces kształcenia seniorów, [w:] A. Fabiś (red.), Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów, Biblioteka Gerontologii Społecznej, Bielsko-Biała 2008, s. 95- 114.
12 Statut Stowarzyszenia UTW w Chrzanowie.
13 Na podstawie Statutu Stowarzyszenia UTW w Chrzanowie.
14 E. Skibińska, Proces kształcenia seniorów, op.cit.
15 Z. Szarota, Lęki i niepokoje pokolenia „60+” w kontekście ekskluzji społecznej, [w:] S. Rogala (red.), Wybrane problemy procesu starzenia się człowieka, WZSiA, Opole 2007, s. 132 - 144.