Zarządzanie projektami w firmie
z wdrożoną normą ISO 9001:2000
Tomasz Toczewski, Kamil Kwiecień
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Konkurencyjność przedsiębiorstwa zależy od wielu czynników. Często o powodzeniu prowadzonych przez firmę projektów decyduje jakość przyjętych zasad zarządzania przy realizacji przedsięwzięć. Zarządzanie projektami to cały proces, który jesteśmy w stanie w pełni kontrolować i mierzyć jego poszczególne etapy. Przykładem systemu wspomagającego zarządzanie działalnością firmy są normy ISO.
Norma ISO 9001:2000
ISO 9001 jest normą określającą wymagania dla systemu zarządzania jakością i jednocześnie przeznaczoną dla celów certyfikacji. Norma ta może być zastosowana przez każdą firmę, bez względu na jej rozmiar i profil działalności. Celem wdrożenia ISO 9001:2000 jest poprawienie jakości usług oraz produktów, poprzez zrozumienie i spełnienie wymagań klienta, zastosowanie podejścia procesowego, a także dostarczanie wyników ich skuteczności oraz nieustanne doskonalenie w oparciu o pozyskane informacje. Sama norma wymusza stosowanie metod poprawiających efektywność procesów. Jednym z popularnych rozwiązań jest objęcie procesów organizacji tzw. Cyklem Deminga1, czyli PDCA (Plan-Do-Check-Act):
- Plan (zaplanuj) -zaplanuj metodę, sposób działania;
- Do (zrób, wykonaj) - zrealizuj według wcześniejszych ustaleń;
- Check (sprawdź) - sprawdź rezultaty, jeśli to możliwe, porównaj z poprzednimi;
- Act (zastosuj) - jeśli nowa metoda przynosi oczekiwane rezultaty, zastosuj ją2.
Źródło: Cykl Deminga, [w:] Wikipedia, http://pl.wikipedia.org/wiki
Jako główne wymagania normy ISO 9001:2000 możemy wymienić: zaangażowanie kadry kierowniczej w doskonalenie procesu zarządzania jakością, standaryzację procesów realizacji usług oraz wyrobów, nadzór nad dokumentacją i zapisami, systematyczne pomiary realizacji celów polityki jakości oraz wydajności procesów.
Celem wdrożenia normy ISO jest ujednolicenie systemu zarządzania firmą w oparciu o następujące zasady3:
- decyzje oparte na faktach - system zarządzania jest opisany w dokumentacji systemowej, a podejmowanie decyzji opiera się na dokładnej analizie dostępnych danych i informacji;
- nacisk na stałe doskonalenie oraz efektywność, a nie tylko zgodność z wymaganiami;
- podejście procesowe, czyli ważny jest proces, a nie tylko produkt;
- systemowe podejście do zarządzania - zarządzanie jakością jest traktowane jako zarządzanie wzajemnie powiązanymi procesami;
- orientacja na klienta - uzyskanie maksymalnej satysfakcji, poprzez określenie i spełnienie jego potrzeb oraz oczekiwań;
- zaangażowanie ludzi - najcenniejszym dobrem organizacji są ludzie, a zrozumienie i właściwe wykorzystanie przez nich normy do efektywniejszej pracy jest największym sukcesem wdrożeniowym w organizacji;
- wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami - tworzenie obustronnie korzystnych stosunków z dostawcami stanowi dla organizacji gwarancję wysokiej jakości.
- księga jakości,
- procedury systemowe i procesowe,
- instrukcje do procesów,
- specyfikacje,
- formularze.
W tym roku ma wejść w życie nowa wersja normy - 9001:2008. Szykuje się wiele zmian, które nastawione są na uelastycznienie procesów. Z drugiej zaś strony stwarzają dodatkowe możliwości rozwiązań, aby skuteczniej poprawiać jakość usług. W dobie informatyki dokumentacja systemowa i procesowa zostaje zastąpiona elektronicznym obiegiem informacji i akceptacji.
Zarządzanie projektami przed wdrożeniem normy ISO 9001:2000
Przykładem zastosowania norm ISO 9001:2000 w zarządzaniu projektami może służyć działalność firmy HYPERmedia. Wraz z rozwojem Agencji zaczęły się pojawiać problemy w zarządzaniu projektami. Wynikały one przede wszystkim z niedostatecznej komunikacji członków zespołów projektowych, braku określonych standardów postępowania, ról projektowych oraz zadań. Jak powszechnie wiadomo, w historii rozwoju każdej organizacji następuje moment, w którym pojawiają się problemy w komunikacji, a co za tym idzie - w efektywnym zarządzaniu projektami. Problemy, jakie dotknęły firmę HYPERmedia w okresie przed wdrożeniem ISO 9001:2000 to między innymi: opóźnienia w projektach spowodowane nieporozumieniami podczas wykonywania zadań projektowych, problemy z wdrożeniem nowych osób do projektów, w których zaszła taka potrzeba, czy też problemy z przepływem informacji. Cały proces projektowy nie był również w wystarczającym stopniu kontrolowany, a możliwości dokonywania pomiarów były bardzo ograniczone. Dodatkowym problemem stał się dynamicznie rozwijający rynek, który wymuszał ciągłe zmiany. Doskonalenie procesu w sposób niezorganizowany i nieobejmujący całej organizacji było nieskuteczne. Wymienione powyżej problemy wystąpiły na przełomie 2003 i 2004 roku. W tym okresie firma zatrudniała około 30 osób. Wybór rozwiązania, które zastosowano w celu poprawienia działania organizacji oraz jakości jej produktów i usług padł na normę ISO 9001:2000. Pod koniec 2004 roku firma HYPERmedia przeszła pomyślnie certyfikację. Jako firmę certyfikującą wybrano Lloyd's Register Quality Assurance, jedną z najlepszych oraz najbardziej wymagających jednostek certyfikujących.
Zarządzanie projektami po wdrożeniu normy ISO 9001:2000
Kontroli
jakości oraz udoskonalania podlegają wszystkie etapy w procesie projektowym.
Dodatkowo, po wdrożeniu standardu ISO 9001:2000 wprowadzono istotne
zmiany w zarządzaniu projektami. Wzrosła odpowiedzialność kierownicza,
a procesy w ramach projektów poddano standaryzacji oraz pomiarom w
celu weryfikacji oraz poprawienia jakości usług i produktów. Zmiany
te przyczyniły się w znacznym stopniu do usprawnienia działania całej
organizacji. Standaryzacja prowadzenia projektów ułatwiła wykrywanie
problemów pojawiających się na różnych etapach. Ważną rolę w
tym procesie odegrał wewnętrzny system wspomagający zarządzanie
projektami - Traffic. Dzięki wprowadzeniu jednolitego rozwiązania
dla wszystkich struktur firmy, zarządzanie projektami wyodrębniono
z konkretnych działów firmy i sprowadzono do formy bardziej ogólnej,
lepiej sprawdzającej się przy dużym zróżnicowaniu projektów. Po
wprowadzeniu standardu jakości ISO 9001:2000, a wraz z nim Cyklu
Deminga, sposób prowadzenia projektów w firmie uległ zmianie.
Przede wszystkim jest to wynikiem mierzenia, sprawdzania, udoskonalania
oraz kontrolowania procesów. Dzięki zastosowaniu cyklu PDCA w znacznym
stopniu poprawiła się jakość samych procesów. Podczas trzech lat
od momentu wdrożenia ISO firma rozwijała się w sposób dynamiczny.
Liczba pracowników wzrosła z 54 (2005 rok) do 89 (2008 rok) osób.
Pomimo tak dynamicznego rozwoju organizacja nie straciła kontroli
nad swoimi wewnętrznymi procesami, a średni obrót generowany przez
jednego pracownika wzrósł między 2005 a 2008 rokiem o 73 procent.
Źródło: opracowanie własne
Dane te dowodzą, że projekty prowadzone przez firmę są zarządzane efektywniej, a norma ISO 9001 ma duży wpływ na powodzenie projektów w dynamicznie rozwijającym się przedsiębiorstwie. Dodatkowo branża, do której należy HYPERmedia, w ostatnich latach przeżywa wielki wzrost konkurencyjności, a także boryka się z brakiem wykwalifikowanych specjalistów. Stosowanie mierników jakościowych pozwoliło na szybkie reagowanie względem potrzeb rynku. W tym wypadku wdrożenie normy ISO 9001 pozwoliło na przestrzeni kilku ostatnich lat utrzymać wzrostowy trend w organizacji. Mimo tak optymistycznych danych, nie należy wzrostu obrotów przypisywać w stu procentach wdrożeniu normy ISO 9001. Zastosowanie jej na pewno w znacznym stopniu ułatwiło pracę całej organizacji, jednakże należy pamiętać, że na obroty firmy ma wpływ działanie całego zespołu, a bardzo duża jego część jest zależna od sytuacji panującej na rynku.
Podsumowanie
Prawidłowo
wdrożona oraz stosowana norma ISO 9001:2000 w znaczącym stopniu wpływa
na poprawienie metod zarządzania projektami, co przekłada się na
jakość produktów oraz usług. Uporządkowana w ten sposób struktura
organizacji, dobra sytuacja na rynku oraz odpowiednio wykwalifikowana
kadra przekładają się na całościowy sukces organizacji.
Jak
wiadomo, doskonalenie procesów w organizacji wymaga określonych nakładów
i czasu, odmiennych dla różnych przedsiębiorstw. Obserwując firmę
HYPERmedia, można stwierdzić, że metoda ta została wykorzystana
we właściwy sposób.
Netografia
- Cykl Deminga, [w:]
Wikipedia, http://pl.wikipedia.org/wiki
/Cykl_Deminga . - ISO 9001, [w:]
Wikipedia, http://pl.wikipedia.org/wiki
/ISO_9001 . - Strefa ISO, http://www.strefa-iso.pl.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Spis treści artykułu
- Wprowadzenie
- Norma ISO 9001:2000
- Zarządzanie projektami przed wdrożeniem normy ISO 9001:2000
- Zarządzanie projektami po wdrożeniu normy ISO 9001:2000
- Podsumowanie
- Netografia
Informacje o autorach
Komentarze
Podobne zagadnienia
Czynniki i uwarunkowania wpływające na decyzje w zarządzaniu organizacją
Handel C2C – czy to tylko aukcje?
Konsekwencje stosowania poczty elektronicznej z perspektywy organizacji i pracowników
Jak prowadzić dialog z interesariuszami?
Wpływ kultury organizacyjnej na skłonność do dzielenia się wiedzą
Społeczna odpowiedzialność biznesu – wyzwania stojące przed polskimi przedsiębiorstwami
Czynnik ludzki w projektach wdrożeniowych
Przypisy
1 Określane też jako Koło Deminga; to schemat ilustrujący podstawową metodologię ciągłego ulepszania (ciągłego doskonalenia, KAIZEN), stworzoną przez Williama Edwardsa Deminga, amerykańskiego specjalistę, statystyka pracującego w Japonii.
2 Cykl Deminga, [w:] Wikipedia, pl.wikipedia.org/wi.... [05.06.2008].
3 ISO 9001, Wikipedia, pl.wikipedia.org/wi.... [05.06.2008].
4 Strefa-ISO, www.strefa-iso.pl/i.... [05.06.2008].