E-learning w Argentynie - na kanwie doniesień z konferencji INTERTECH'2008
Krzysztof Jaszczuk
INTERTECH'2008 - relacja z konferencji
W dniach 2-5
marca 2008 r. odbyła się w Sao Paulo (Brazylia) X międzynarodowa
edycja konferencji INTERTECH - International Conference on Engineering
and Technology Education. Uczestnicy spotkania - prelegenci i
naukowcy z całego świata mieli okazję zapoznać się z najnowszymi
trendami w dziedzinie inżynierii i edukacji technologicznej oraz przedstawić
własne koncepcje.
Jednym z interesujących
wystąpień konferencyjnych był referat zaprezentowany przez I. Casanovę,
G. Fernandeza oraz C. Tomassino1. Autorzy pracy pt. Professors'
driving and limiting factors for the adoption of e-learning in higher
education within Argentine context przedstawili wyniki badań empirycznych
przeprowadzonych wśród profesorów argentyńskich2.
Zaprezentowali oni czynniki, które pozytywnie bądź negatywnie wpływają
na wykorzystanie e-learningu w szkołach wyższych w Argentynie. Badanie
zostało przeprowadzone w dwóch kampusach Narodowego Uniwersytetu Technologicznego
w Buenos Aires (National Technology University in Buenos Aires) na próbie
200 profesorów, głównie z wydziałów inżynieryjnych. Przedstawienie
wyników badania poprzedziło ogólne wprowadzenie w zagadnienia e-learningu
i blended learning oraz ich roli w kształceniu ustawicznym. Wiele uczelni
doceniło nowoczesne narzędzia komunikacji i interakcji pomiędzy nauczycielem
a studentem, jednak przez cały czas prowadzone są liczne dyskusje,
czy cele pedagogiczne są spełniane w przypadku takiej formy kształcenia.
Kwestionariusz
ankiety został opracowany we współpracy z Jönköping University.
Jego struktura uwzględniła wytyczne i wskazówki z poprzednich badań,
prowadzonych głównie w Wielkiej Brytanii (University of Brighton).
Wskaźnik odpowiedzi
wyniósł 55 proc., a wyniki analiz były następujące:
- 62 proc. (ze 110 zwrotnych ankiet) badanych stosowało e-learning w kształceniu studentów;
- nikt nie miał negatywnego nastawienia wobec e-learningu (95 proc. respondentów wskazało pozytywne bądź bardzo pozytywne nastawienie); a jedynie brak odpowiedzi na ankietę można uznać jako metodę na wyrażenie sceptycznego nastawienia wobec wykorzystania e-learningu;
- główne cele wykorzystania e-learningu przez profesorów to: komunikacja ze studentami, dodatkowe wsparcie zajęć tradycyjnych dla studentów, dystrybucja materiałów dydaktycznych, przydzielanie zadań, praca w wirtualnych grupach, dostarczanie informacji nt. odnośników do materiałów online, dodatkowe wsparcie na odległość - dla dojeżdżających studentów;
- pozytywne czynniki wpływające na wykorzystanie e-learningu (driving factors) to m.in.: umożliwienie aktywniejszej partycypacji studentów w zajęciach, dystrybucja materiałów dydaktycznych, poprawa dostępności, wzmocnienie i podniesienie jakości kształcenia, zaspokojenie oczekiwań studentów, poprawa wskaźnika koszt-wydajność, usprawnienie systemów administracyjnych, wzmocnienie przewag konkurencyjnych;
- negatywne czynniki wpływające na wykorzystanie e-learningu (limiting factors) to m.in.: brak wiedzy o technologii oraz technicznego wsparcia, brak inicjatyw stymulujących nauczycieli do rozwijania e-learningu, brak czasu, niski stopień doceniania zalet e-learningu, kultura instytucji, brak wsparcia finansowego, a także brak motywacji u studentów;
- główne formy nowoczesnej edukacji wykorzystywane przez profesorów to: e-mail, platformy dyskusyjne, prezentacje PowerPoint, czat, wideokonferencje, przesyłanie obrazu, animacje;
- najczęściej wskazywane technologie używane do e-learningu to: grupy dyskusyjne Yahoo, własne rozwiązania techniczne (in-house developed), platformy komercyjne - Ping Pong, Blackboard.
Finalne konkluzje, które przedstawiają autorzy badania, to przede wszystkim potrzeba budowania strategii wsparcia dla rozwoju e-learningu na uczelniach, jak również wprowadzenia systemu szkoleń i innych inicjatyw uczelnianych w celu podniesienia umiejętności technologicznych oraz metodycznych kadr akademickich.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.