|
Podstawy zarządzania,
red. M. Strużycki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna
Wydawnicza, Warszawa 2008
A.K. Koźmiński, D. Jemielniak,
Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki,
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
Na rynku wydawniczym ukazały się dwa podręczniki akademickie z zakresu zarządzania. Pierwsza pozycja to Podstawy zarządzania, przygotowana przez wykładowców Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie pod redakcją naukową M. Strużyckiego, a wydana przez Oficynę Wydawniczą SGH. Druga książka, autorstwa A.K.
Koźmińskiego oraz D. Jemielniaka, pt. Zarządzanie od podstaw.
Podręcznik akademicki ukazała się nakładem Wydawnictw Akademickich
i Profesjonalnych.
Publikacja pracowników naukowych
Szkoły Głównej Handlowej została przygotowana z uwzględnieniem
podstawowych propozycji standardu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
dla przedmiotu podstawy zarządzania (wraz z uzupełnieniami i aktualizacjami
wynikającymi z dorobku naukowego i doświadczenia dydaktycznego autorów).
Jest podręcznikiem przeznaczonym dla studentów pierwszego poziomu
studiów i umożliwia opanowanie podstawowego zakresu pojęć, a także
rozumienia zjawisk zachodzących wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
Każdy z rozdziałów kończy się zestawem pytań i poleceń sprawdzających,
a także wskazaniem dodatkowej literatury z danego obszaru.
Podręcznik Zarządzanie
od podstaw adresowany jest do studentów wszystkich rodzajów studiów,
którzy chcą uzupełnić tzw. „lukę zarządzania”, a więc brak
wiedzy menedżerskiej. Książkę wyróżnia nowoczesna szata graficzna. Ciekawy
jest także układ treści - każdy z rozdziałów zawiera kolejno:
kluczowe pojęcia i definicje, teorię, wskazówki praktyczne, omówienie
wybranych teorii i poglądów, analizę przypadków (przy każdym znajdują
się pytania do zastanowienia), krzyżówkę sprawdzającą wiedzę
oraz listę lektur uzupełniających. Książkę zamykają dwa indeksy:
osób i rzeczowy. Dodatkowo dla wykładowców, którzy zdecydują się
prowadzić zajęcia w oparciu o podręcznik, dostępne są zestawy prezentacji
Power-Point, zestawy egzaminacyjne, a także serwis z uzupełniającymi
zasobami elektronicznymi.
|
Polskie
Forum Obywatelskie, Raporty III Kongresu Obywatelskiego, Instytut Badań
nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2008
17 maja 2008 roku odbył się
III Kongres Obywatelski pod hasłem: Jaka modernizacja Polski?
Podczas spotkania dyskutowano problematyczne zagadnienia w ramach siedmiu
sesji tematycznych: Jakie symbole Polski? Edukacja dla
modernizacji i rozwoju, Jaka reforma nauki i szkół wyższych?
Drogi do dobrego rządzenia, Jak stworzyć regiony z krwi i kości?
Jak budować infrastrukturę dla skoku cywilizacyjnego? Jaka
modernizacja obszarów wiejskich? Przed spotkaniem przygotowane
zostały raporty diagnostyczno-rekomendujące dotyczące poszczególnych
obszarów tematycznych.
Edukacja dla modernizacji
i rozwoju, red. Jan Fazlagic, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową,
Gdańsk 2008
Celem opracowania było poszukiwanie
odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób oświata może i powinna przyczynić
się do modernizacji Polski? Autorzy stwierdzają, że aby sprostać
wyzwaniom świata, w którym stawia się na kreatywność i przedsiębiorczość,
należy dokonać zmiany systemu stworzonego na potrzeby ery industrialnej.
Modernizacja oświaty powinna obejmować zarówno oświecenie społeczeństwa
(rozumienie pokolenia Y, budowanie u młodzieży postawy obywatelskiej
i poczucia własnej wartości, skupienie się na kompetencjach kluczowych,
promowanie czytelnictwa oraz umiejętności pracy w zespole), jak również
zmianę procesów i działania (np. wyrównywanie szans edukacyjnych,
kształcenie i rozwój nauczycieli). Omówiono ponadto zagadnienia związane
z transformacją instytucji, m.in. zarządzanie szkołą oraz wydatki
na edukację.
Jan Filip Staniłko,
Przeskoczyć samych siebie. Rewolucja innowacyjna w polskiej nauce
i dydaktyce, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2008
Policy Mix for Innovation
in Poland - Key Issues and Recommendation oraz OECD Reviews
of Tertiary Education - Poland to tytuły dwóch raportów przygotowanych
przez ekspertów OECD, które omawiają stan i perspektywy rozwoju szkolnictwa
wyższego i nauki w Polsce. Publikacja omawia zagadnienia przedstawione
w raportach, wskazując szczególnie na potrzebę dokonania ogromnych
zmian, m.in. wprowadzenia polityki innowacyjności, regionalizacji instytucji
edukacyjnych, stworzenia centralnych instytucji dla tworzenia narodowych
strategii edukacyjnych i naukowych. Autorzy wskazują również na konieczność
zreformowania modelu zarządzania uczelnią wyższą, zmiany zasad finansowania,
a także likwidacji habilitacji i dyplomów państwowych. Sugerują
powstanie Narodowego Planu Ramowego, spójnego systemu wieloletnich
strategii inwestycyjnych dla badań naukowych.
Jaka reforma nauki i
szkół wyższych?, red. Andrzej Jajszczyk, Instytut Badań nad
Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2008
W raporcie przedstawiono diagnozę
stanu obecnego nauki i uczelni wyższych w Polsce oraz zaprezentowano
propozycję zmian naprawczych. Wśród słabości polskich uczelni wymieniono
niski poziom konkurencji, zły system finansowania, kiepskie zarządzanie
uczelniami oraz niedopasowany do obecnych wyzwań model kariery naukowej
(duża hierarchizacja, mała mobilność). Postulowane przez autorów
zmiany obejmują: zwiększenie konkurencji między jednostkami (co w
rezultacie ma doprowadzić do wyeliminowania najsłabszych oraz wzmocnienia
najlepszych), sprywatyzowanie i skomercjalizowanie nieefektywnych ośrodków
badawczych, dążenie do rozdzielania finansów na zasadzie konkursów
i grantów, wprowadzenie odpłatności za studia, zarządzania menedżerskiego
uczelniami, a także spłaszczonego modelu kariery akademickiej.
Dokumenty można pobrać w
postaci plików PDF ze strony internetowej Polskiego Forum Obywatelskiego
(w dziale: Raporty): http://www.pfo.net.pl
|
Joan Detz,
Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić,
Robert Mayer,
Sztuka argumentacji. Jak wygrać każdy spór,
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk 2008
Książki należą do serii
poruszającej zagadnienia komunikacji, skutecznego porozumiewania się
oraz wywierania wpływu i wrażenia na innych. Obie publikacje napisane
zostały w konwencji podręcznika i mają bardzo przyjazną formę,
bogatą w przykłady, ramki, czy cytaty, co ułatwia zapoznanie się
z treścią, a także zapamiętanie wskazówek dawanych przez autorów.
Joan Detz w Sztuce przemawiania
uczy nie tylko, jak mówić (uporządkowanie treści, techniki gawędziarskie,
pisanie przemówień, panowanie nad głosem), ale również - jak dostosować
przemówienie do czasu i miejsca, w którym się odbywa (pory dnia,
sala, usterki techniczne). Istotną kwestią jest zagadnienie audytorium
- adaptowania wykładu do rodzaju słuchaczy. Autorka radzi także,
jak współpracować z innymi mówcami, np. w dyskusjach panelowych.
W ostatniej części publikacji znajdują się pożyteczne ćwiczenia
dotyczące oceny swojego wykładu.
O ile pierwsza pozycja przeznaczona
jest głównie dla osób przemawiających publicznie, to Sztuka argumentacji
Roberta Mayera będzie pożyteczna dla szerokiego grona odbiorców.
Autor nie ogranicza się bowiem jedynie do argumentowania w sytuacjach
negocjacyjnych i w pracy, lecz radzi, jak postępować w zwykłych życiowych
zdarzeniach wymagających od nas obrony własnego stanowiska, np. w
relacjach z przyjaciółmi i z rodziną. Książka wskazuje jak zadawać
precyzyjne pytania, doprowadzać do zgody, czym różni się argumentowanie
na piśmie od ustaleń telefonicznych.
Publikacje można nabyć w
księgarni internetowej wydawnictwa: http://gwp.pl
|
|
Zarządzanie projektem szkoleniowym, red. trenerzy Training Partners,
Helion, Gliwice 2008
Publikacja została przygotowana
przez trenerów i menedżerów projektów szkoleniowych w Training Partners
oraz ich współpracowników. Autorzy stawiają w niej tezę, że przeprowadzenie
pojedynczych szkoleń nie zmienia sytuacji w firmie i nie usprawnia
jej działania. Dopiero realizacja całościowych projektów rozwojowych,
w ramach których analizuje się sytuację przedsiębiorstwa i jej potrzeby,
organizuje szkolenia wsparte doradztwem i coachingiem, a także wdraża
narzędzia albo planuje zmiany, może zmieniać umiejętności i postawy
pracowników. Trenerzy Training Partners dzielą się z czytelnikami
wiedzą zyskaną podczas wielu lat doświadczeń w realizacji projektów
szkoleniowych.
W pierwszej części książki
znajduje się opis planowania, przeprowadzenia i oceny projektu szkoleniowego,
w drugiej zaś opisano zasady organizacji różnych typów szkoleń
(np. otwartych, warsztatów, outdoor, gier symulacyjnych). Trzecia część
zawiera charakterystykę cykli szkoleniowych dla głównych grup zawodowych,
a czwarta - studia przypadków konkretnych firm.
|
|
Józef Bednarek, Ewa Lubina,
Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki,
PWN, Warszawa 2008
Publikacja prezentuje problematykę
kształcenia na odległość z punktu widzenia dydaktyki. W rozdziale
pierwszym autorzy charakteryzują wyzwania stojące przed edukacją
w społeczeństwie informacyjnym. W kolejnym omawiają psychologiczno-pedagogiczne
aspekty kształcenia na odległość, z uwzględnieniem roli i funkcji
nauczyciela. Dydaktyka kształcenia na odległość jest tematem rozdziału
trzeciego. Omówiono w nim także teorie i koncepcje kształcenia multimedialnego
oraz technologie ICT. Rozdział czwarty poświęcony został projektowaniu
i realizacji kształcenia na odległość, w tym: celom, formom i metodom
oraz ewaluacji. W ostatniej części autorzy naszkicowali kierunki dalszego
rozwoju kształcenia zdalnego w Polsce, nawiązując do uwarunkowań
prawnych i rozwoju technologicznego.
|
|
Wiesław M. Grudzewski,
Irena K. Hejduk, Anna Sankowska, Monika Wańtuchowicz,
Trust Management in Virtual Work Environments.
A Human Factors Perspective, CRC Press, Boca Raton - Londyn -
Nowy Jork 2008
Publikacja dotyczy zagadnienia
zarządzania zaufaniem w organizacjach wirtualnych. Rozpoczyna się
od zarysowania historycznej perspektywy zarządzania etyką i rozumienia
zaufania. W kolejnych rozdziałach omówiono m.in. metodologię mierzenia
zaufania oraz wpływ komunikacji na jego rozwój. Autorzy opisują modele
organizacji wirtualnych i definiują zaufanie jako podstawę ich funkcjonowania.
Na koniec przedstawione zostały praktyczne przykłady wirtualnych organizacji
oraz wyniki badań.
|
|
Paweł Kossecki,
Wycena i budowanie wartości przedsiębiorstw internetowych,
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
Co wpływa na wartość przedsiębiorstw
internetowych? W jaki sposób budować i mierzyć ich wartość? Odpowiedzi
na te pytania znajdziemy w tej publikacji.
Autor rozpoczyna od zaznajomienia
czytelników z pojęciami nowej ekonomii i krótkim opisem rozwoju internetu.
W kolejnym rozdziale omawia czynniki wpływające na kreowanie wartości
przedsiębiorstw internetowych, a następnie przedstawia możliwości
zastosowania metod wyceny przedsiębiorstw do przedsiębiorstw internetowych.
Scharakteryzowano tu również pomiar wartości życiowej klienta oraz
monitorowanie wartości przedsiębiorstw, w tym rolę funduszy venture
capital.
|
Catherine Seda,
Sprzedaż online. Jak wzmocnić swoją pozycję w internecie,
Helion, Gliwice 2008
Publikacja ukazała się w
ramach serii Autorytety informatyki
i adresowana jest do przedsiębiorców, którzy chcą polepszyć swoje
wyniki z wykorzystaniem marketingu internetowego. Dzieli się na dwie
części: Wykorzystanie public relations dla długo terminowego sukcesu
oraz Jak sprawić, aby reklama w internecie była opłacalna dla
Twojej firmy?
W części pierwszej autorka
radzi, jak zoptymalizować wyniki wyszukiwarek, wykorzystać w marketingu
artykuły i media społeczne, w jaki sposób prowadzić blog biznesowy.
W drugiej części omówione zostały kontakty przez e-mail, reklama
kontekstowa, strategia „płać za kliknięcie” oraz zalety partnerstwa.
W książce wyróżniono również wskazówki do zapamiętania, przykłady
sukcesu i Spostrzeżenia osób dobrze poinformowanych, a więc
porady ekspertów.
|