E-moderowanie kluczem do sukcesu - 5-etapowy model kształcenia Gilly Salmon
Agnieszka Oklińska
Wprowadzenie
Autorka artykułu, jako adept e-learningu, poszukuje dróg swojego rozwoju i możliwości kształcenia się w tym obszarze. W związku z faktem, iż w Polsce trudno jest znaleźć szkolenia o tej tematyce, autorka zdecydowała się skorzystać z doświadczenia ekspertów zagranicznych. Wybór padł na "eModeration course", organizowany przez All Things In Moderation (ATIMOD) Gilly Salmon i Davida Shepherda. Fundamentami ATIMOD są: wieloletnie doświadczenie w moderowaniu oraz stworzony przez G. Salmon 5-etapowy model, który stanowi trzon serii kursów i wykładów.
Dynamicznie zmieniający się rynek potrzeb edukacyjnych, postępująca digitalizacja w społeczeństwie, nowe priorytety na globalnym rynku edukacyjnym, rozwój gospodarki opartej na wiedzy - wszystkie te działania determinują nowe podejście do roli nauczyciela w procesie kształcenia. Kreowanie nowoczesnego modelu edukacji musi przebiegać równolegle do modyfikacji tradycyjnej roli nauczyciela. Konieczne jest "wyposażenie" współczesnego nauczyciela-trenera w nowy, szeroki wachlarz kompetencji informacyjnych, tak aby mógł sprostać wymaganiom Digital Natives1, czyli native speakers języka cyfrowego. E-moderator jest nowym typem profesji, łączącym zawód nauczyciela i trenera.
Opisywany kurs został zaplanowany na pięć tygodni (sesji), zgodnie z 5-etapowym modelem G. Salmon. W trakcie każdego tygodnia uczestnicy musieli wykonać około pięć zadań, nazwanych przez organizatorów e-tivities2.
Etap 1. Dostęp do VLE i motywacja uczestników
Dostęp do wirtualnego środowiska uczenia się (VLE, Virtual Learning Environment) oraz umiejętności uczestnika kursu w zakresie poruszania się w tym środowisku to podstawowe warunki rozpoczęcia kursu3. Uczestnictwo w pierwszym etapie kursu wymagało zaanonsowania własnej osoby w wirtualnej społeczności. Sprowadziło się to do przeprowadzenia powitalnej "rundy" i - w ramach "przełamywania pierwszych lodów" - zaprezentowania krótkiej informacji o sobie. Ważnym elementem było również wskazanie czynników motywujących do uczestnictwa w kursie online.
E-moderator kursu, David Sheperd, przedstawił jego uczestnikom podstawowe zasady funkcjonowania w środowisku
online oraz obowiązującą netykietę. Wsparcie ze strony moderatora dało się zauważyć już od samego początku - od pierwszych prób interakcji w środowisku wirtualnym. Ze względu na fakt, iż większość uczestników kursu występuje na co dzień w roli e-nauczyciela, doświadczenie zgoła odmiennej roli, czyli właśnie bycia uczestnikiem e-kursu, okazało się jednym z podstawowych źródeł motywacji w realizacji zajęć. Kolejnym motywem było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak być dobrym e-moderatorem, nie będąc permanentnie obecnym w e-grupie. W związku z tym integracja uczestników kursu została zdominowana przez pierwszą debatę, poświęconą zarządzaniu czasem e-moderatora oraz jego roli w motywowaniu uczących się. Pierwsze forum kursu zaowocowało ustaleniem podstawowych czynników, które zadecydowały o udziale w eModerationing course. Były to:
- podwyższanie (nabywanie) kompetencji e-moderatora,
- praktykowanie nowej roli - nie tylko e-moderatora, ale przede wszystkim uczestnika e-kursu,
- analiza dobrej praktyki moderowania - obserwacja D. Sheparda, jego zachowań, reakcji, umiejętności zarządzania czasem, unikania przeładowania treści kursu, umiejętności motywowania uczestników e-kursu,
- nabywanie umiejętności projektowania aktywności w środowisku online (e-tivities) i angażowania uczestników procesu kształcenia zdalnego.
Źródło: opracowanie własne
Najważniejszym rezultatem pierwszego etapu modelu G. Salmon było - z punktu widzenia autorki - uświadomienie sobie wagi integracji uczestników e-kursu. Uczestnictwo w kursie, w roli osoby uczącej się, przekonało autorkę o potrzebie zaangażowania się moderatora w proces integracji członków grupy. Pierwsze zadanie, mające na celu ich aktywizację, powinno być sformułowane na zasadzie jasnego i personalnego komunikatu, nieodnoszącego się do treści przedstawianych w dalszych etapach e-kursu. Komunikat ten powinien być tak sformułowany, aby sprzyjał wytworzeniu przyjaznej atmosfery w środowisku online. Jest to zadanie trudne, gdyż powinien on spełniać kilka funkcji: być swego rodzaju kierunkowskazem dla uczestników kursu, przykuwać ich uwagę, inspirować powstanie relacji w grupie.
Nie bez znaczenia dla komunikacji (a co za tym idzie dla relacji pomiędzy uczestnikami) oraz sukcesu kursu pozostają też kompetencje językowe wszystkich zaangażowanych w jego realizację osób. Zbyt często moderatorzy grup dyskusyjnych w przestrzeni wirtualnej, w której komunikacja jest ograniczona, stosują trudną terminologię, a komunikaty na forach są przeładowane zbędnymi informacjami i pozbawione jasno sprecyzowanych wymagań. Powoduje to, że uczestnik e-kursu czuje się zagubiony lub zwyczajnie poddaje się już na samym początku. Jest to jeden z głównych czynników ograniczających efektywność e-kursów. Krótki i konkretny komunikat może zwiększyć efektywność kształcenia zdalnego o wiele bardziej niż długi, określający zbyt wiele zasad. E-moderatorzy ATIMOD radzą, by pierwszy komunikat formułowany do uczestników rozpoczynających e-kurs był:
- zwięzły,
- klarowny,
- personalny, nienawiązujący do treści dydaktycznych e-kursu, ale zwracający na siebie uwagę e-uczestników.
Źródło: opracowanie własne na podstawie kursu ATIMOD
Kolejna konkluzja, jaka nasunęła się po pierwszym tygodniu kursu, dotyczy e-tivities - zauważono bowiem bezpośrednią i silną zależność stopnia zaangażowania i motywacji uczestnika do pracy w wirtualnym środowisku od interpersonalnych kompetencji e-moderatora.
Osoba, która podejmuje się takiej roli, musi charakteryzować się odpowiednimi predyspozycjami interpersonalnymi, o których mowa będzie w dalszej część tekstu. Liczne debaty, które odbyły się w pierwszym tygodniu kursu, umożliwiły rozpoczęcie rozważań nad metodologią procesu angażowania, aktywizowania i wspierania uczestników kształcenia online.
Etap 2. Socjalizacja w środowisku online
Etap ten rozpoczął się szczegółowym przedstawieniem przez e-moderatora zasad współpracy grupowej w środowisku VLE i netykiety oraz zachęceniem uczestników do wymiany opinii, poglądów i doświadczeń w zakresie zarządzania czasem.
Efektywne zarządzanie czasem e-moderatora jest głównym czynnikiem warunkującym efektywność e-tivities. Przeładowanie licznymi odwołaniami do źródeł wiedzy, które znajdują się w przestrzeni wirtualnej oraz informacjami, które nie wnoszą nic do treści, może stanowić swoistego rodzaju barierę aktywnego uczestnictwa w e-kursie. Uczącemu się może być w takiej sytuacji trudno trzymać się ustalonego harmonogramu realizacji, co często prowadzi do spadku motywacji i zaangażowania, a ostatecznie do rezygnacji z udziału w kursie.
Zazwyczaj odczuwamy permanentny brak czasu, by realizować nasze zamierzenia - nie tylko te edukacyjne. Zdarza się, iż nieproduktywne wykorzystywanie czasu lub po prostu jego marnotrawienie ma miejsce, gdy uczestnik ma do czynienia ze źle skonstruowaną instrukcją e-tivities. Poświęca on wtedy więcej czasu na zrozumienie niejasno sformułowanych instrukcji niż na wykonanie rzeczywistego zadania. Może to powodować zniechęcenie do dalszej pracy w środowisku online. W przypadku, gdy e-tivites są zaplanowane w prawidłowy sposób, uwzględniający realne ramy czasowe dla uczestnika, problem ten nie występuje4.
Dobre zarządzanie czasem warunkowane jest też czynnikami niezależnymi od e-moderatora i uczestników kursu - problemami technicznymi w obrębie VLE, dlatego e-moderator musi wykazać się elastycznością i cierpliwością. W takiej sytuacji konieczne jest zrezygnowanie przez niego ze ścisłego trzymania się harmonogramu realizacji e-tivities, np. wydłużenie terminu wykonania zadania, przy jednoczesnym dbaniu o utrzymanie współpracy w grupie.
David Sheperd skonkludował, że: dobre zarządzanie czasem sprowadza się do wyboru forum, na którym e-moderator jest aktywny5. Nie wszystkie wypowiedzi formułowane przez uczestników e-kursu wymagają komentarza. Gdyby bowiem moderator chciał przedstawić swoją opinię czy udzielić wsparcia każdemu e-uczącemu się, na każdym forum, byłoby to trudne do zrealizowania, i - co więcej - niekoniecznie potrzebne e-społeczności. Zapewnienie właściwej integracji i motywowanie e-uczestników w pierwszym etapie modelu G. Salmon sprawi, że będą oni stanowili wsparcie dla samych siebie w kolejnych etapach kursu. Spowoduje to wypracowanie dobrego modelu zarządzania czasem wszystkich osób zaangażowanych w kurs, bez zbędnego angażowania e-moderatora we wszelkie aktywności podejmowane przez uczestników. Można zatem powiedzieć, że efektywne zarządzanie czasem jest sztuką kompromisu pomiędzy zaangażowaniem się e-moderatora a potrzebami kursantów.
Zadania w drugim etapie odnosiły się do opracowywania podsumowań (summarizing) wielowątkowych wypowiedzi na forum oraz do czynności nazwanej przez prowadzących kurs "tkaniem wełny" (weaving). Znaczenie tego terminu w kontekście e-learningu nie było z początku oczywiste, jednakże wkrótce okazało się, iż określa on kolejny etap, następujący po podsumowaniu. "Tkanie wełny" jest narzędziem, którym moderujący posługuje się w celu ograniczania zbyt długich dyskusji, nieprzynoszących konkretnych wniosków. Polega na wyciąganiu wniosków z dyskusji i kierowaniu jej na nowe tory, wskazywaniu nowych możliwości jej rozwoju i powiązania z kolejnymi zagadnieniami. Zarówno podsumowywanie, jak i "tkanie wełny" wymagają konsolidacji wątków, które pojawiły się w trakcie dyskusji. Wątki te są jak różnokolorowe nitki wełny, z których można utkać gotowy produkt, będący efektem końcowym - czyli nową wiedzę.
Efektem podsumowania jest zazwyczaj zapisany w punktach komunikat, który ułatwia odbiór wiedzy przekazywanej w dyskusji i stanowi punkt wyjściowy do rozwinięcia nowych wątków. Sukces w zakresie efektywności tych narzędzi wynika z prostoty ich struktury i formy. Techniki prowadzenia dyskusji na forum VLE zostały opisane w przewodniku dla uczestników kursu. W tym zakresie zasugerowano stosowanie metody SMART, której nazwa stanowi akronim pochodzący od angielskich słów: Specific (specyficzny), Measurable (mierzalny), Activating (aktywizujący, czyli umożliwiający włączenie się e-uczestników), Relative (relatywny - adekwatny do celów i potrzeb e-uczestników) oraz Timing (określony ramami czasowymi, tzn. dyskusja nie może trwać w nieskończoność6.
W oparciu o tę metodę można sformułować wskazówki dotyczące efektywnego zarządzania czasem - zarówno dla uczestnika kursu, jak i dla prowadzącego:
- e-uczestnik powinien:
- nie dopuścić do nagromadzenia się e-tivities, realizować je według harmonogramu określonego przez e-moderatora,
- robić krótkie przerwy w swoim harmonogramie i przeglądać dyskusje, które równolegle toczą się na forach, by czerpać z nich wiedzę i wsparcie;
- e-moderator powinien:
- sprecyzować priorytety - określić, co jest najważniejsze do zrealizowania w określonym przez niego czasie, który z e-uczestników potrzebuje wsparcia i opinii, które problemy (jeśli się pojawiły) należy rozwiązać w pierwszej kolejności,
- zaprojektować tygodniowy plan pracy - optymalny harmonogram realizacji e-tivities,
- przypominać e-uczestnikom, jako strażnik harmonogramu, o wcześniej ustalonych ramach czasowych.
Etap 3. Wymiana informacji
Etap trzeci modelu sprowadza się do wdrażania kolejnych e-tivities, wymagających większej aktywności od uczestników e-kursu, angażowania ich do pełnej współpracy online, stawiania nowych wyzwań i konstruowania pytań pomocniczych.
Pierwsza debata tego etapu została poświęcona porównaniu doświadczeń uczących się w prowadzeniu kształcenia w formie tradycyjnej i w środowisku online oraz roli moderatora w aspekcie tych dwóch modeli kształcenia. Zwrócono uwagę na zmienioną rolę nauczyciela w środowisku online, w którym - w odróżnieniu od kształcenia tradycyjnego - nie znajduje się on już w centrum procesu kształcenia, bowiem jego miejsce zajął uczący się.
Współpraca w środowisku wirtualnym wymaga zwiększonego wysiłku oraz cierpliwości - zarówno moderatora, jak i uczącego się. Moderujący powinien wspierać rozwój współpracy pomiędzy uczestnikami kursu, ożywiać wirtualną przestrzeń interakcji i czynić ją atrakcyjną, np. poprzez stosowanie różnorodnych obiektów multimedialnych. Bazując na pedagogicznym konstruktywizmie, rolę e-moderatora można sprowadzić do zapewnienia środowiska przyjaznej współpracy oraz wspierania procesu kooperatywnego uczenia się (CSCL). Moderator powinien być doradcą w procesie uczenia się, pomagając uczestnikom kursu w zdobywaniu wiedzy. Rolą e-uczącego się jest natomiast konstruowanie i rekonstruowanie swojej wiedzy poprzez wykorzystywanie różnorodnych źródeł.
W aspekcie społecznym interakcji uczestników środowiska online ingerencja e-moderatora w owe interakcje powinna być bardzo dobrze przemyślana. Jest to związane z podziałem ról, jakie zwykle podejmują uczestnicy w e-grupie. Mogą oni bowiem zarówno pełnić role dynamizujące pracę online - np. dostarczyciela doświadczeń, zapytań, generującego pomysły, zorientowanego na efekt końcowy pracy grupowej, czy też dostarczyciela podsumowań, jak i przyjmować postawę bierną. W przypadku wycofanych, nieangażujących się uczestników moderator, bazując na własnym doświadczeniu i kreatywności, powinien tak rozdzielić zadania, by stopniowo eliminować negatywne, niepożądane postawy członków e-grupy.
Rozważania nad definiowaniem roli e-moderatora doprowadziły do konkluzji, iż nie jest łatwo określić, kiedy powinien on interweniować. Zbyt wczesna ingerencja może spowodować bierność grupy i przyczynić się do jej mniejszej samodzielności w rozwiązywaniu przyszłych problemów. Zbyt późna ingerencja może spowodować brak oczekiwanego sukcesu i w efekcie zniechęcenie do działania. E-moderator ma zatem bardzo odpowiedzialną rolę - powinien pomóc, ale nie wyręczać, pozwolić się uczyć, ale nie dopuszczać do popełniania błędów przez uczestników e-kursu.
Zgodnie z założeniami trzeciego etapu modelu G. Salmon, cel kolejnego e-tivity koncentrował się wokół analizy zidentyfikowanych kluczowych umiejętności e-moderatora i mechanizmów jego działania w środowisku online. Analiza ta została przeprowadzona na dwóch płaszczyznach: postępu procesów grupowych i nabywania umiejętności w trakcie trwania kursu.
W stosunku do progresu procesów grupowych sformułowano wniosek, wskazujący na konieczność przeprowadzania przez e-moderatora podsumowania (summarizing) oraz wspomnianego "tkania wełny" (weaving). Przy zastosowaniu asynchronicznej formy kształcenia i przy dużej liczbie uczestników kursu zachodzi konieczność moderowania dyskusji w taki sposób, by skupić uwagę grupy na najważniejszych wnioskach, uwypuklając główne tezy.
Jeśli zaś chodzi o drugi aspekt - nabywanie umiejętności w trakcie kursu - główny wniosek z przeprowadzonej analizy dotyczył wagi, czy nawet rangi komunikacji w procesie uczenia się. Nabywaniu kompetencji komunikacyjnych uczestnicy poświęcili najwięcej czasu i uwagi, tego problemu przeważnie dotyczyły też wątki dyskusji na forach.
Podsumowanie omawianego etapu modelu G. Salmon stanowi, wypracowany przez grupę, zestaw oczekiwanych predyspozycji i kluczowych kompetencji e-moderatora, który - zdaniem grupy - powinien:
- mieć świadomość swojej roli (uczący się w centrum procesu kształcenia),
- charakteryzować się zaangażowaniem w społeczność uczących się, obiektywizmem, konsekwencją w działaniach oraz cierpliwością,
- być elastycznym i dynamizować metody kształcenia stosowane podczas trwania e-kursu (przewaga grupy metod problemowych nad metodami podającymi),
- mieć świadomość, iż VLE stanowi kanał przekazywania nie tylko informacji i wiedzy, ale także emocji,
- umiejętnie sterować rozwojem i współpracą uczących się w środowisku online,
- systematycznie weryfikować udział uczestników na forach e-kursu i monitorować ich postępy,
- właściwie zarządzać czasem w zakresie utrzymywania kontaktu z e-uczestnikami,
- wspierać e-uczestników, zwłaszcza niepewnych swoich umiejętności, zachęcać ich do aktywności w środowisku online, do udziału w dyskusjach, np. poprzez zadawanie pytań pomocniczych,
- utwierdzać e-uczących się w przekonaniu, że ich udział w dyskusji jest ważny,
- indywidualizować proces kształcenia uczestników e-kursu w aspekcie stylu uczenia się, jaki preferują,
- rozwijać, wzmacniać i podtrzymywać proces kooperatywnego uczenia się e-uczestników,
- w zależności od treści kursu rozwijać i podtrzymywać zdolności krytycznego myślenia e-uczestników,
- przypisywać określone role poszczególnym członkom grupy, szczególnie w przypadku uczestników mniej angażujących się we współpracę.
- uświadomienia sobie tego, co chcemy osiągnąć poprzez daną formę aktywności, co wniesie ona do procesu kształcenia, jaką partię wiedzy chcemy przekazać, jak przeprowadzimy zaliczenie i ewaluację e-tivity;
- zaprojektowania wprowadzenia do e-tivity i stworzenia przejrzystej instrukcji, określenia ilości czasu koniecznego dla zrealizowania e-tivity lub sekwencji e-tivities;
- zastanowienia się, czy zaprojektowane e-tivities są adekwatne do potrzeb e-uczestników;
- wyboru źródeł wiedzy oraz zapewnienia uczestnikom dostępu do nich;
- zaplanowania swojej roli i aktywności w e-tivity, częstotliwości kontaktów z e-uczącymi się, ról dla uczestników e-tivity,
- zastanowienia się, jakimi umiejętnościami powinien wykazać się e-moderator w trakcie trwania e-tivity.
Nazwa | Nazwa pojedynczego ćwiczenia, aktywności (e-tivity) lub całego e-kursu |
Cele | Cele ogólne e-kursu |
Etap modelu G. Salmon | Wskazanie, do którego etapu modelu kształcenia G.Salmon się odwołujemy przy konstruowaniu e-tivity lub całego e-kursu |
Liczba uczestników | Podanie liczby uczestników |
Struktura forum | Przyporządkowanie forum do pojedynczego e-tivity lub do każdej z sekwencji, składających się na kurs, określenie tematyki dyskusji na poszczególnych forach |
Harmonogram zadań | Podanie opisu e-tivity lub poszczególnych e-tivities, składających się na sekwencję oraz terminów ich realizacji |
Przewidywany czas realizacji ćwiczenia | Ustalenie harmonogramu realizacji e-tivity lub sekwencji e-tivities |
Przewidywany czas pracy e-moderatora | Rozplanowanie czasu e-moderatora |
Działania podejmowane przez e-moderatora | Przykłady:
|
Przewidywany czas pracy uczestnika | Rozplanowanie czasu uczestnika, który musi on poświęcić na e-tivity lub cały e-kurs |
Działania podejmowane przez uczestnika | Przejrzyste określenie działań i aktywności, jakich oczekujemy od uczestnika podczas realizacji e-tivity lub na każdym etapie e-kursu |
Ingerencja e-moderatora w pracę uczestników | Zaplanowanie sposobu w jaki e-moderator będzie wspierał interakcje e-uczestników |
Ewaluacja | Relatywna do założonych celów, sposób w jaki realizacja celów zostanie zmierzona |
Etap 4. Konstrukcja wiedzy
Etap ten opiera się na wprowadzaniu większej liczby aktywności otwartych, wspomaganiu procesu uczenia się, konstruowaniu zagadnień do dalszych rozważań dla e-uczestników, zachęcaniu ich do badania relacji pomiędzy teorią i praktyką pracy w środowisku wirtualnym, w nawiązaniu do własnych doświadczeń.
Ten etap pozostał w opozycji do wcześniejszego etapu modelu G. Salmon, gdyż rozważania poświęcone zostały kompetencjom, jakimi powinien charakteryzować się uczestnik e-kursu. Celem e-tivities było zidentyfikowanie tych kompetencji, które są niezbędne do efektywnego uczenia się w środowisku online. Uczestnicy e-kursu wytypowali:
- motywację i samodyscyplinę,
- podstawowe umiejętności w zakresie IT,
- chęć nabywania nowych kompetencji w zakresie IT,
- umiejętność zarządzania swoim czasem i dostosowania się do harmonogramu e-kursu,
- umiejętność komunikowania się w środowisku VLE,
- chęć zaangażowania się we współpracę mającą miejsce w wirtualnej przestrzeni edukacyjnej, umiejętność pracy w grupie,
- bycie otwartym na innych uczestników e-grupy,
- przestrzeganie zasad netykiety,
- branie odpowiedzialności za swoje wypowiedzi na forum.
Konstrukcja wiedzy w zakresie kluczowych kompetencji e-uczącego się doprowadziła uczestników do końcowego zadania, jakim było zaprojektowanie własnego planu rozwoju w zakresie kompetencji e-moderatora.
Etap 5. Rozwój
Ostatnim etapem w modelu G. Salmon jest plan własnego rozwoju. Został on poprzedzony transferem wiedzy i licznych doświadczeń uczestników. Od członków e-grupy wymaga się, by byli odpowiedzialni za własny proces uczenia się i stosowali konstruktywne podejście do niego. Zaproponowany przez G. Salmon model kształcenia w środowisku online stosowany jest w celu identyfikacji typowych aktywności (e-tivities), za pomocą których e-moderatorzy mogą wprowadzać uczących się do kolejnych etapów procesu kształcenia w przestrzeni wirtualnej.
Podsumowanie
Autorka uważa doświadczenia zdobyte w wyniku uczestnictwa w eModeration course za niezwykle cenne z wielu względów. Przede wszystkim pragmatyzm kursu okazał się dominować w procesie kształcenia jego uczestników. Przewaga aktywizujących zadań i nacisk na zdobywanie praktycznych umiejętności e-moderatora przyczyniły się do zwiększonej efektywności tego kursu. Uczestnicy, konsekwentnie prowadzeni przez poszczególne etapy modelu kształcenia Gilly Salmon, mieli okazję zaznajomić się z nim bardzo dokładnie, a następnie praktykować jego implementację podczas prac grupowych.
Jedynym mankamentem eModeration course, jaki można wskazać, jest czas jego trwania. Okazał się zdecydowanie za krótki, by w pełni wykorzystać możliwość kontaktów, współpracy, transferu wiedzy, a także doświadczeń na gruncie międzynarodowym. Stąd naturalnym, kolejnym etapem w procesie kształcenia kompetencji e-moderatora wydało się przeniesienie uczestników kursu do alternatywnej przestrzeni edukacyjnej online, jaką jest wirtualna społeczność jednego z darmowych portali. Proces kooperatywnego uczenia się trwa nadal.
Bibliografia
- G. Salmon, E-moderating, 2nd edition, Kogan Page, 2004.
Netografia
- M. Prensky, Digital Natives, Digital Immigrants, http://www.twitchspeed.com/site/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.htm.
- C. Shepherd, In serach of perfect e-tutor, http://fastrak-consulting.co.uk/tactix/Features/perfect_etutor.htm, [4.05.2009].
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
mało gilly w polskim środowisku...
autor: Gość e-mentora,
Ciekawe spojrzenie na temat....
autor: Gość e-mentora,
Podobne zagadnienia
Uczenie na błędach w nauczaniu programowania w systemie e-learningu
Struktury wsparcia a efektywność kształcenia w środowisku e-learningowym
Humanistyka na uczelniach technicznych: planowanie formuły kursu e-learningowego
Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym
Modele wyjaśniające zachowania użytkowników internetu
Konstruktywizm w e-edukacji oraz jego krytyka
E-learning a przewaga konkurencyjna szkoły wyższej
Trafność i rzetelność pomiarów wstępnych przy badaniu efektywności szkoleń e-learningowych
Przypisy
1 M. Prensky, Digital Natives, Digital Immigrants, www.twitchspeed.com.... [6.04.2009].
2 E-tivities - określenie aktywności (zadania), które odbywa się w środowisku wirtualnym.
3
Minimalne kompetencje, niezbędne do rozpoczęcia eModeration course, to:
- umiejętności techniczne - swobodnego czytania z ekranu monitora, połączenia się z internetem, korzystania z forum lub czatu, włączania się do dyskusji, rozpoznawania problemów występujących podczas pracy online;
- umiejętności komunikacyjne - konstruowania zwięzłych komunikatów (postów), zaangażowania się i współpracy w grupie, dostrzegania i zgłaszania problemów, w przypadku ich pojawienia się, brania udziału w dyskusjach;
- umiejętności personalne - samodyscypliny, motywacji do pracy, dzielenia się informacją i wiedzą, chęć nawiązywania i utrzymywania kontaktu z innymi uczestnikami, bycia wrażliwym na trudności, jakie napotykają pozostali uczestnicy grupy; G. Salmon, D. Sheperd, na podstawie materiałów kursu: www.atmiod.com.
4 G. Salmon, D. Sheperd, na podstawie materiałów kursu, www.atimod.com. [31.05.2009].
5 D. Sheperd, cytat z forum eModeration course, na podstawie materiałów kursu, www.atimod.com. [31.05.2009].
6 G. Salmon, Techniki prowadzenia dyskusji, materiały z eModeration course ATIMOD.