Inkubatory przedsiębiorczości jako katalizatory wzrostu w regionie
Anna Marszałek
Wprowadzenie
Dzięki licznym zdywersyfikowanym zasobom ośrodki akademickie są w stanie elastycznie przystosowywać swoją działalność do zmieniających się warunków rynkowych. Jednym z narzędzi umożliwiających uczelniom uczestniczenie w procesie budowania gospodarki opartej na wiedzy jest promowanie zachowań przedsiębiorczych - zarówno wśród studentów, absolwentów, jak i pracowników naukowych - za pośrednictwem inkubatorów przedsiębiorczości, których dynamiczny rozwój możemy obecnie obserwować. Autorka artykułu stara się ukazać, w jaki sposób inkubatory przedsiębiorczości mogą budować przewagę konkurencyjną regionu, w którym są zlokalizowane, niwelując zróżnicowania natury ekonomicznej. Rozważania te wzbogacone zostały o prezentację rozwiązań, jakie w odniesieniu do funkcjonowania inkubatorów przedsiębiorczości przyjęto w niektórych krajach Unii Europejskiej. W końcowym fragmencie opracowania przytoczono przykład działania Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości w Polsce.
Postępująca globalizacja wymusza na wszystkich biorących w niej udział podmiotach intensyfikację wysiłków mających na celu dostosowanie się do jej wymogów. W tym kontekście równie istotną rolę mają do spełnienia uczelnie i powstające przy nich inkubatory przedsiębiorczości (IP), mające za zadanie nie tylko rozwijanie wśród studentów i przyszłych absolwentów postaw przedsiębiorczych, ale również generowanie wzrostu gospodarczego w regionach, w których są zlokalizowane.
Celem artykułu jest dokonanie charakterystyki zasad funkcjonowania inkubatorów przedsiębiorczości. W pierwszej części pracy zdefiniowano istotę inkubatora przedsiębiorczości, wskazano jego funkcje oraz oferowane zasoby służące dynamizowaniu działalności gospodarczej. Autorka poświęciła sporo uwagi rozwiązaniom stosowanym w tym zakresie w wybranych krajach europejskich i dla porównania przywołała polską inicjatywę przyjmującą postać akademickich inkubatorów przedsiębiorczości (AIP).
Inkubator przedsiębiorczości - definicja, rodzaje oraz pełnione funkcje
Coraz częściej spotykanym zjawiskiem jest zakładanie przy ośrodkach akademickich inkubatorów przedsiębiorczości1. Komisja Europejska definiuje je jako: wyznaczone miejsca, gdzie skoncentrowana jest duża liczba nowo powstałych firm na względnie ograniczonej przestrzeni2. Ich celem jest zachęcanie młodych osób do prowadzenia własnej firmy i wspieranie jej w początkowym okresie działalności, zwykle przez okres trzech lat (por. tabela 1).
Cele | wyjaśniają, dlaczego istnieje konieczność powoływania inkubatorów |
|
Funkcje | odzwierciedlają przesłanki dla zakładania inkubatorów |
|
Zadania | ukazują wartość, jaką oferują inkubatory |
|
Początkowo inkubatory przedsiębiorczości były instrumentem służącym do eliminowania nierówności natury ekonomicznej, występujących w poszczególnych regionach - co zwiększało szanse na generowanie w nich wzrostu gospodarczego. W literaturze przedmiotu są one często określane wspólnym mianem inkubatorów rozwoju gospodarczego. Z czasem, zakres pełnionych przez nie funkcji ewoluował. Pojawiły się inkubatory technologiczne3, które miały na celu tworzenie nowych miejsc pracy oraz zwiększanie regionalnej konkurencyjności na drodze udzielania wsparcia firmom zakładanym w sektorze nowoczesnych technologii4. Oprócz przywołanych powyżej przykładów, na mniejszą skalę, tworzone są również inkubatory społeczne oraz badawcze (por. tabela 2).
Przedział wieku | Jakakolwiek forma kształcenia | Kształcenie formalne | Kształcenie pozaformalne | Kształcenie nieformalne |
Inkubatory mieszane | niwelowanie różnic występujących w biznesie | założenie nowych firm | kreowanie miejsc pracy | wszystkie sektory |
Inkubatory rozwoju gospodarczego | niwelowanie zróżnicowań lokalnych lub regionalnych | rozwój gospodarczy | kreowanie zachowań przedsiębiorczych | wszystkie sektory |
Inkubatory technologiczne | niwelowanie różnic występujących między przedsiębiorstwami | kreowanie zachowań przedsiębiorczych | zakładanie przedsiębiorstw wdrażających nowe technologie oraz promujących zatrudnienie wśród absolwentów | nowoczesne technologie (telekomunikacja, biotechnologia) |
Inkubatory społeczne | niwelowanie różnic społecznych | integrowanie osób wykluczonych społecznie | kreowanie miejsc pracy | organizacje non-profit |
Inkubatory naukowo-badawcze | niwelowanie luk technologicznych | przeprowadzanie badań nad laserem niebieskim (w ramach projektu blue-sky) | zakładanie przedsiębiorstw typu spin-off | nowoczesne technologie |
Zasadniczym dążeniem inkubatorów społecznych jest stymulowanie i udzielanie wsparcia firmom, które zatrudniają osoby wykluczone społecznie (niepełnosprawni, pracownicy słabo wykwalifikowani, osoby długotrwale bezrobotne czy korzystające z pomocy społecznej w minimalnym wymiarze, a także imigranci oraz uchodźcy polityczni). Z kolei inkubatory badawcze powstają przy laboratoriach lub instytutach naukowych. Wyniki ich działalności, np. w postaci nowych patentów, mogą być wykorzystywane przez firmy komercyjne, po wykupieniu przez nie odpowiednich licencji.
Ze względu na różnorodne funkcje pełnione przez inkubatory można wyodrębnić dwa zakresy inkubacji:
- preinkubacja - na tym etapie rodzi się pomysł na biznes, który później jest udoskonalany,
- inkubacja - rozpoczyna się wraz z założeniem działalności5.
Zasoby | Charakterystyka |
Ludzkie | utalentowani naukowcy, inżynierowie, technicy, przedsiębiorcy, pracownicy niewykwalifikowani (portierzy, recepcjoniści) |
Finansowe | środki pieniężne i kapitałowe niezbędne dla uruchomienia działalności, np. kapitał zalążkowy, pomoc w ramach funduszy strukturalnych; ważny jest stały monitoring i kontrola ich przepływu |
Fizyczne | laboratoria wyposażone w specjalistyczny sprzęt, pomieszczenia biurowe (faksy, telefony, komputery) |
Technologiczne | kwestia ochrony praw własności intelektualnej, patentowania wynalazków |
Organizacyjne | struktury organizacyjne, zachowania rutynowe, procedury odnośnie do zarządzania, kultura panująca w organizacji, nadzór księgowy nad działalnością finansową |
Społeczne | tworzenie relacji i sieci - albo na poziomie przedsiębiorcy (np. sieci partnerów przemysłowych), albo na szczeblu wspólnoty naukowej (nauczyciel akademiccy, badacze, przedstawiciele świata przemysłu). |
Wielu badaczy zajmujących się analizowaniem działalności inkubatorów przedsiębiorczości wskazuje na ich rolę w procesie uświadamiania potencjalnych beneficjentów o korzyściach związanych z prowadzeniem aktywności biznesowej, przy wykorzystaniu takich instrumentów, jak szkolenia tematyczne7 czy mentoring. To właśnie te narzędzia stanowią o wartości dodanej inkubatorów.
Wiele inkubatorów lokowanych jest w pobliżu ośrodków akademickich. Funkcja inkubacyjna uczelni polega na zdolności wytworzenia przez nie sieci relacji z różnymi podmiotami, zapewniającymi i ułatwiającymi dostęp do różnych zasobów. Mogą z tych zasobów skorzystać nowi przedsiębiorcy, o ile pozytywnie przejdą dość skomplikowany proces selekcji kandydatów kwalifikujących się do otrzymania wsparcia (por. rysunek 1).
O znaczeniu i roli, jaką pełni proces inkubacji, mogą świadczyć jego następujące funkcje:8
- wspieranie szybszego wzrostu nowych przedsiębiorstw oraz eliminowanie ryzyka związanego z ich ewentualną upadłością,
- udzielanie pomocy w identyfikowaniu potrzeb inwestycyjnych występujących na danym obszarze,
- ułatwianie procesu komercjalizacji wiedzy i wyników badań realizowanych w szkołach wyższych,
- przyczynianie się do zwiększania poziomu zatrudnienia i aktywnego zwalczania problemów mogących osłabić potencjał rozwojowy regionów.
Nie tylko szkoły wyższe spełniają rolę instytucji wspierających powstawanie inkubatorów. Oprócz nich na tym polu działają również m.in.: partnerzy przemysłowi oferujący możliwość sponsorowania prowadzonych badań, agencje regionalne o charakterze publicznym czy "anioły biznesu" zachęcające przedsiębiorców do wykreowania w sobie umiejętności dostrzegania możliwości i pozyskiwania niezbędnych środków w celu ich wykorzystania10, co jest zgodne z podejściem przedsiębiorczym, zdefiniowanym przez Stefana Kwiatkowskiego w akronimie ASTRONET11.
Rozwiązania europejskie dotyczące funkcjonowania inkubatorów przedsiębiorczości
W 2002 roku opublikowano wyniki badań porównawczych, przeprowadzonych w 10 krajach Unii Europejskiej, poświęconych analizie funkcjonowania inkubatorów przedsiębiorczości12. Ich celem było również opracowanie, w oparciu o przyjęte wskaźniki, charakterystyki modelowego inkubatora przedsiębiorczości (por. tabela 4).
Warunki rozpoczęcia działalności i dalszego funkcjonowania | Średnia | Przedział / Zakres | Dane wzorcowe |
Średnia wartość zainwestowanego kapitału | 3,7 mln Euro | 1,5-22 mln Euro | - |
Średnie koszty prowadzonej działalności | 480 000 Euro | 50 000-1,8 mln Euro | - |
Procent wpływów pochodzących ze środków publicznych | 37% | 0-100% | 25% |
Powierzchnia inkubatora (m2) | 3 000 m2 | 90-41 000 m2 | 2000-4000 m2 |
Liczba inkubowanych firm | 27 | 1-120 | 20-30 |
Funkcje inkubatora | Średnia | Przedział / Zakres | Dane wzorcowe |
Procent zajęcia powierzchni inkubatora | 85% | 9-100% | 85% |
Długość pobytu inkubowanych firm | 35 miesięcy | od 6 m-cy | 3 lata |
Liczba kierowników | 2,3 | 1-9 | co najmniej 2 |
Współczynnik: liczba pracowników inkubatora - liczba inkubowanych firm | 1:14 | 1:2-1:64 | 1:10-1:20 |
Procent czasu pracy kierowników poświęcony na udzielanie porad i konsultacje | 39 | 5-80 | 50 |
Ocena usług i ich oddziaływania | Średnia | Przedział / Zakres | Dane wzorcowe |
Współczynnik przeżycia firm w inkubatorze (%) | 85 | 65-100 | 85 |
Przeciętny wzrost obrotów w inkubowanej firmie (%) | 20 | 5-100 | 25 |
Liczba pracowników w inkubowanej firmie | 6,2 | 1-120 | - |
Liczba nowo utworzonych miejsc pracy (na rok) | 41 | 7-197 | - |
Koszty utworzenia miejsca pracy | 4400 euro | 124-29 600 euro | 4000-8000 euro |
Interpretując dane zawarte w tabeli 4 należy pamiętać, że inkubatory zlokalizowane w różnych regionach UE odpowiadają na ich konkretne potrzeby, a więc odzwierciedlają ich specyfikę. Sukcesem jest więc opracowanie jednego wspólnego wzorca inkubatora przedsiębiorczości - również ze względu na fakt, że wskazuje on już działającym podmiotom drogę rozwoju.
W Europie powołano do życia m.in. sieć KREO13, mającą wspierać nowo powstające przedsiębiorstwa, wykorzystujące wiedzą zdobytą podczas badań naukowych. Najprężniej w obrębie sieci rozwija się region Rhône-Alpes, a w nim miasto Grenoble, gdzie zlokalizowana jest duża liczba instytutów badawczych wykonujących projekty na rzecz przedsiębiorstw nowoczesnych technologii, działających w branży teleinformatycznej, telekomunikacji, mikro- i nanotechnologii14. Inkubator w Grenoble, począwszy od 1999 roku, wykreował blisko 200 miejsc pracy w 41 nowych przedsiębiorstwach. Przykład tego francuskiego regionu dobitnie wskazuje, iż zwiększenie potencjału oraz konkurencyjności danego obszaru może się dokonywać m.in. poprzez zakładanie przy uczelniach coraz większej liczby inkubatorów przedsiębiorczości.
Z kolei w Republice Federalnej Niemiec początkowo kładziono nacisk na udzielanie pomocy nowym firmom wdrażającym rozwiązania innowacyjne oraz adaptującym nowoczesne technologie. Przywołane przykłady pokazują, że kraje wykorzystujące podobne instrumenty ekonomiczne starają się realizować cele podporządkowane wytycznym ich polityk innowacyjnych.
Powołanie do życia inkubatora przedsiębiorczości, określenie jego misji oraz sprecyzowanie celów mu przyświecających, zależy w dużej mierze od warunków politycznych, ekonomicznych czy społecznych panujących w danym państwie.
W Wielkiej Brytanii wzrost liczby inkubatorów był szczególnie widoczny w połowie lat 90. XX wieku, gdy doszło do zintensyfikowania współpracy pomiędzy szkołami wyższymi, władzami regionalnymi oraz instytucjami finansowymi. Inkubatory, prowadzące zróżnicowaną działalność i będące na różnym poziomie rozwoju, lokalizowane są w parkach naukowych15. W większości przypadków są one nastawione na osiąganie zysków. Stąd często nawet po upływie trzech lat niektórzy beneficjenci dosyć niechętnie decydują się na opuszczenie inkubatorów i wyprowadzenie się do własnych lokali, gdyż wiąże się to z utratą preferencyjnych warunków do prowadzenia działalności.
Działalność inkubatorów przedsiębiorczości w Wielkiej Brytanii została poddana licznym badaniom empirycznym16. Wnioski, jakie z nich wypływają, można podsumować stwierdzeniem, iż uczelnie ułatwiają zakładanie inkubatorów oraz ich późniejsze funkcjonowanie, gdyż oferują dostęp do:
- kapitału ludzkiego (np. poprzez współpracę z partnerami przemysłowymi w zakresie prowadzenia badań czy zapewnianie wysoce wykwalifikowanych pracowników - specjalistów wyposażonych w unikatowe kompetencje),
- kapitału finansowego,
- zasobów fizycznych,
- kapitału technologicznego (pozyskiwanego albo na drodze zakładania przedsiębiorstw typu joint venture albo zakupu licencji czy patentów).
O korzyściach, jakie niesie ze sobą współpraca partnerska pomiędzy szkołami wyższymi czy placówkami naukowo-badawczymi a firmami, przekonała się również Republika Federalna Niemiec. Dla przykładu, stroną dla blisko 60 proc. porozumień zawieranych przez przedsiębiorstwa innowacyjne są uczelnie18. Rolą inkubatorów, w myśl podejścia lansowanego w RFN, jest ułatwianie transferu technologii z ośrodków badawczych do sektora przemysłowego19 czy też kreowanie zachowań promujących przedsiębiorczość u osób bezrobotnych. Rocznie w ramach inkubatorów przedsiębiorczości udzielana jest pomoc blisko 1000 nowym firmom. Dlatego inkubatory lokalizowane są głównie na tych obszarach, które są w stanie generować wzrost ekonomiczny20.
Z zaprezentowanych przykładów wyłania się obraz inkubatora przedsiębiorczości jako instrumentu mającego ułatwić minimalizowanie różnic w rozwoju ekonomicznym pomiędzy poszczególnymi regionami. Stąd wyposażone są one w takie środki i narzędzia, które będą ten proces maksymalnie usprawniać. Wzrost konkurencyjności każdego regionu zależy od potencjału, jakim dysponuje, a ten z kolei jest pochodną przyjętych rozwiązań systemowych. Powstawanie inkubatorów przedsiębiorczości stanowi odpowiedź na wyzwania stawiane przez gospodarkę opartą na wiedzy, takie jak np. zmiana paradygmatu technologicznego.
Funkcjonowanie inkubatorów przedsiębiorczości w Polsce - przypadek Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości
Szczególnym typem inkubatorów są akademickie inkubatory przedsiębiorczości (AIP), które umożliwiają realizację opracowanych przez środowisko akademickie pomysłów na drodze ich praktycznego wykorzystania w działalności gospodarczej. Formalne podstawy określające wytyczne w zakresie tworzenia AIP określone zostały w Ustawie o szkolnictwie wyższym, w art. 86. Czytamy w nim, że: W celu lepszego wykorzystania potencjału intelektualnego i technicznego uczelni oraz transferu wyników prac naukowych do gospodarki, uczelnie mogą prowadzić akademickie inkubatory przedsiębiorczości oraz centra transferu technologii21.
Zadaniem AIP jest przede wszystkim wsparcie działalności gospodarczej środowiska akademickiego lub pracowników uczelni oraz studentów będących przedsiębiorcami. Ustawa dopuszcza dwie formy funkcjonowania AIP:
- jako jednostka ogólnouczelniana - wówczas działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez senat uczelni,
- jako spółka handlowa lub fundacja - jej działalność regulują odpowiednie dokumenty prawne.
Niejednokrotnie zdarza się, że uczelnie udostępniają podmiotom zewnętrznym powierzchnię użytkową - co mimo że jest rozwiązaniem stosunkowo najłatwiejszym, to jednak znacznie ograniczającym przywilej wywierania wpływu na działalność inkubatora. Najlepszym rozwiązaniem jest objęcie przez uczelnię części udziałów w spółce prowadzącej inkubator, co nie tylko pozwala na czerpanie korzyści finansowych, ale również zapewnia możliwość wywierania bezpośredniego wpływu na jego funkcjonowanie.
Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (AIP) są największą inicjatywą akademicką w ciągu ostatnich kilku lat, mającą na celu rozwój przedsiębiorczości wśród młodych Polaków. Jej charakterystykę zaprezentowano w tabeli 5.
Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (AIP) |
• Zostały stworzone w 2004 roku jako kontynuacja działalności Studenckiego Forum Business Centre Club. |
• Sieć inkubatorów AIP stanowi największą tego typu instytucję w Europie Środkowo-Wschodniej. |
• W AIP funkcjonuje ponad 600 rozwijających się firm. |
• Zrzeszają ludzi młodych, ambitnych i bardzo dobrze wykształconych. |
• Umożliwiają połączenie teoretycznej wiedzy zdobytej podczas studiów z wiedzą praktyczną, którą można nabyć tylko i wyłącznie samodzielnie prowadząc swoją działalność. |
• Są laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in. Ministra Gospodarki dla najlepszego projektu promującego przedsiębiorczość czy Johnnie Walker Keep Walking Awards za nieustanne dążenie do rozwoju. |
Największym w Polsce programem wspierającym przedsiębiorczość jest Polska Przedsiębiorcza - program organizowany przez AIP, Narodowy Bank Polski, Bank Zachodni WBK. Liderzy Polski Przedsiębiorczej - grupa najbardziej aktywnych osób z całej Polski - promuje rozwój postaw przedsiębiorczych w swoich regionach. Cele programu zostały przedstawione w tabeli 6.
Cele | Charakterystyka |
Promowanie przedsiębiorczości i zmiana mentalności młodych osób |
|
Integrowanie projektów mających na celu rozwój przedsiębiorczości w Polsce |
|
Wypracowanie i wdrażanie rozwiązań legislacyjnych, edukacyjnych i prawnych mających na celu realizację misji programu |
|
Na program "Polska Przedsiębiorcza" składa się szereg projektów, których charakterystykę zamieszczono w tabeli 7.
Nazwa projektu | Charakterystyka |
Konkurs na Biznesplany | autorzy najlepszych biznesplanów otrzymują możliwość założenia firmy w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości; |
Wmiksuj się w Fundusze Strukturalne |
|
Kreator Innowacyjności - Szkoła Innowacji |
|
Polska jako obszar biznesowy - lekcja przedsiębiorczości |
|
Program mentoringowy |
|
Innowatorzy 2007: Idea |
|
11 maja 2006 roku nastąpiło uroczyste otwarcie Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości. Zarządzanie pomieszczeniami AIP oraz obsługa administracyjna inkubowanych firm została powierzona Jagiellońskiemu Centrum Innowacji. Bogata oferta AIP jest skierowana do studentów, absolwentów oraz pracowników naukowych wszystkich krakowskich uczelni wyższych. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie: www.inkubator.krakow.pl.
Podsumowanie
Obecnie coraz więcej osób planujących prowadzenie własnej działalności gospodarczej rozważa jej rozpoczęcie w inkubatorze przedsiębiorczości, co może wynikać nie tylko z jego bogatych zasobów, które udostępnia firmom z nim współpracującym. Czynnikiem przyciągającym jest również, a może przede wszystkim, fakt, że kontynuowanie działalności w inkubatorze przedsiębiorczości znacznie zwiększa współczynnik "przeżywalności" firm, co potwierdzają liczne przeprowadzone w tej dziedzinie badania, przytoczone także w artykule. Dlatego też, gdy sfera realna gospodarki coraz bardziej odczuwa konsekwencje światowego kryzysu, tak wiele przedsiębiorstw poszukuje dodatkowych zabezpieczeń, by utrzymać się na konkurencyjnym rynku. Inkubatory przedsiębiorczości są właśnie jednym z możliwych rozwiązań, które wspomagają nowo powstające, jak i już prowadzące działalność gospodarczą podmioty.
Bibliografia
- R. Aernoudt, Incubators: Tool for Entrepreneurship?, "Small Business Economy" 2004, nr 23.
- Benchmarking of Business Incubators, Centre for Strategy and Evaluation Services, luty 2002.
- Best Practice in Business Incubation, United Nations, Economic Commission for Europe, 2000.
- G. Certhoux, Anioły Biznesu - tworzenie przedsiębiorczego kapitału intelektualnego [w:] S. Kwiatkowski, M.B. Kamieński (red.), Intellectual Entrepreneurship: Wiedza, Przedsiębiorczość, Bogactwo, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2006.
- I. Czaja, Inkubatory jako instrumenty wspierania przedsiębiorczości na przykładzie Finlandii, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie" 2005, nr 671.
- Komisja Europejska, A Classification of Science Parks and Related Development, "Official Journal", 27 lipca 1990.
- K. Kozioł, Polityka innowacyjna w wybranych krajach Unii Europejskiej, [w:] W. Janasz (red.), Innowacje w działalności przedsiębiorstw w integracji z Unią Europejską, Difin, Warszawa 2005.
- A. Lockett, A. Vohora, M. Wright, Universities as Incubators without Walls, "Entrepreneurship and Innovation", listopad 2002.
- A. Marszałek, Rola ośrodków akademickich w promowaniu zachowań przedsiębiorczych wśród studentów i absolwentów, "Edukacja. Studia - Badania - Innowacje", nr 2/2006.
- T. Mutagen, Incubators in Helsinki Region, "Best Practices in Incubator Infrastructure", Komisja Europejska, Bruksela 1999.
- P. van der Sijde, Special Issue: Developing Strategies for Effective Entrepreneurial Incubators, "Entrepreneurship and Innovation", listopad 2002.
- Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz. U. z 2005, nr 164, poz. 1365, Dz. U. z 2006, nr 46, poz. 328.
- E. Wojnicka, Współpraca w procesie innowacyjnym w Unii Europejskiej, "Wspólnoty Europejskie", nr 4/2003.
Netografia
- Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, www.inkubatory.pl.
- Polska Przedsiębiorcza, www.polskaprzedsiebiorcza.pl.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Spis treści artykułu
- Wprowadzenie
- Inkubator przedsiębiorczości - definicja, rodzaje oraz pełnione funkcje
- Rozwiązania europejskie dotyczące funkcjonowania inkubatorów przedsiębiorczości
- Funkcjonowanie inkubatorów przedsiębiorczości w Polsce - przypadek Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości
- Podsumowanie
- Bibliografia
- Netografia
Informacje o autorze
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
Ocena kompetencji organizacji pracy u osób wchodzących na rynek pracy
Przedsiębiorczość i ekonomia – separacja czy integracja?
Pomysł biznesowy studentów i bariery wiedzy w jego wdrażaniu
Nauczanie przedsiębiorczości w świetle światowej literatury przedmiotu
Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów
Przedsiębiorczość jako przedmiot nauczania na wyższej uczelni – wyzwania merytoryczne i metodyczne
Problemy pomiaru intencji przedsiębiorczych
Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości akademickiej w Polsce
Przypisy
1 Por. United Nations, Best Practice in Business Incubation, Economic Commission for Europe, 2000, s. 27.
2 Por. European Commission, A Classification of Science Parks and Related Development, "Official Journal", 27 lipca 1990 r.
3 W latach 90. XX wieku obserwowano trend powoływania inkubatorów technologicznych wokół specyficznych klastrów przemysłowych w takich dziedzinach, jak: biotechnologia, informatyka, ochrona środowiska.
4 Por. R. Aernoudt, Incubators: Tool for Entrepreneurship?, "Small Business Economy", nr 23, 2004, s. 128 - 129.
5 Optymalną sytuacją jest przyjęcie modelu, gdzie nowo powstałe firmy funkcjonują w oparciu o podmiot gospodarczy prowadzący inkubator. Daje im to możliwość nierejestrowania własnej działalności gospodarczej, gdyż to inkubator działa w ich imieniu, a tym samym ogranicza do minimum ryzyko związane z prowadzeniem tejże działalności.
6 Więcej o działalności "aniołów biznesu" i ich zdolności do mnożenia kapitału pisze Gilles Certhoux; por. G. Certhoux, Anioły Biznesu - tworzenie przedsiębiorczego kapitału intelektualnego, [w:] S. Kwiatkowski, M.B. Kamieński (red.), Intellectual Entrepreneurship: Wiedza, Przedsiębiorczość, Bogactwo, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2006, s. 95-110.
7 Oferowane w różnych formatach, np. wykłady, konwersatoria, case-studies, szkolenia e-learningowe, ukierunkowane na konkretne potrzeby (tzw. szkolenia "szyte na miarę").
8 Por. A. Lockett, A. Vohora, M. Wright, Universities as Incubators without Walls, "Entrepreneurship and Innovation", listopad 2002, s. 246.
9 Choć, jak wskazują badania, niektórzy przedsiębiorcy obawiają się współpracy z uczelniami, uważając, że ich systemy zarządzania są zbyt skostniałe względem mechanizmów wypracowanych w ich organizacjach.
10 Por. G. Certhoux, Anioły Biznesu - tworzenie przedsiębiorczego kapitału intelektualnego [w:] Intellectual Entrepreneurship. Wiedza, przedsiębiorczość, bogactwo, praca zbiorowa pod red. S. Kwiatkowskiego, M. B. Kamińskiego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2006, s. 100.
11 ASTRONET (Ability to See Opportunities and Tap Resources Necessary to Exploit Them). Tamże, s.100.
12 Por. Benchmarking of Business Incubators, Centre for Strategy and Evaluation Services, luty 2002.
13 Nazwa KREO jest połączeniem pierwszych liter nazw regionów członkowskich: Karlsruhe, Rhône-Alpes, Emilia-Romania oraz Oxfordshire.
14 Por. A. Marszałek, Rola ośrodków akademickich w promowaniu zachowań przedsiębiorczych wśród studentów i absolwentów, "Edukacja. Studia - Badania - Innowacje", nr 2/2006, s. 44-54.
15 Najstarszym parkiem naukowym w Europie jest Cambridge Science Park działający od 1971 roku. Por. K. Kozioł, Polityka innowacyjna w wybranych krajach Unii Europejskiej, [w:] W. Janasz (red.), Innowacje w działalności przedsiębiorstw w integracji z Unią Europejską, Difin, Warszawa 2005, s. 166.
16 Por. A. Lockett, A. Vohora, M. Wright, Universities as Incubators without Walls..., dz.cyt. s. 250-255.
17 Por. T. Mutagen, Incubators in Helsinki Region. Best Practices in Incubator Infrastructure, Komisja Europejska, Bruksela 1999, s. 34.
18 Por. E. Wojnicka, Współpraca w procesie innowacyjnym w Unii Europejskiej, "Wspólnoty Europejskie", nr 4/2003, s. 54.
19 W Niemczech jest blisko 300 centrów innowacyjnych (stanowią one odpowiedniki parków naukowych).
20 W przypadku sektora high-tech są to okolice Monachium oraz Stuttgartu.
21 Por. ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. z 2005, nr 164, poz. 1365, Dz.U. z 2006, nr 46, poz. 328, s. 45.