Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości akademickiej w Polsce
Anita Richert-Kaźmierska
Wprowadzenie
Wzrost znaczenia wiedzy jako czynnika rozwoju gospodarczego zmienia rolę ośrodków naukowych i akademickich - „producentów” wiedzy i nowoczesnych technologii - w gospodarce regionalnej i krajowej. Konieczny staje się coraz bliższy kontakt uczelni z biznesem, coraz bardziej złożone formy przybiera podejmowana przez uczelnie współpraca z podmiotami działającymi w ich otoczeniu. Wydaje się, że rozwój przedsiębiorczości akademickiej stanowi obecnie jedną z kluczowych składowych procesu budowania międzynarodowej innowacyjności i konkurencyjności gospodarki.
W opracowaniu podjęto próbę zdefiniowania zagadnienia przedsiębiorczości akademickiej oraz zaprezentowano główne instytucjonalne formy jej wspierania wykorzystywane przez polskie uczelnie.
Przedsiębiorczość - pojęcie wieloznaczne
Przedsiębiorczość to pojęcie, którego zdefiniowania podejmują się przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych, m.in. ekonomii, zarządzania, prawa, psychologii i socjologii. W związku z tym w literaturze spotyka się liczne propozycje interpretacji pojęcia przedsiębiorczości.
W dorobku nauk ekonomicznych najczęściej przyjmuje się trzy wymiary definiowania przedsiębiorczości:
- definiowanie osobowościowe - koncentrujące się na cechach i umiejętnościach,
- behawioralne - odwołujące się do sposobu działania i zarządzania,
- precyzujące funkcje ekonomiczne przedsiębiorcy w gospodarce.
Trudności w jednoznacznym zdefiniowaniu pojęcia przedsiębiorczości nie zmieniają jednak faktu, że w obecnych warunkach społeczno-gospodarczych stanowi ona jeden z głównych filarów rozwoju gospodarczego. Globalizacja, reorientacja gospodarki w kierunku gospodarki opartej na wiedzy, konieczność budowania międzynarodowej konkurencyjności to tylko niektóre z okoliczności sprawiających, że przedsiębiorczość oraz jej instrumenty - innowacje i kapitał intelektualny - wymagają świadomej stymulacji. Na różnych poziomach, przez różne podmioty, przy użyciu różnych metod i narzędzi prowadzi się działania mające na celu pobudzenie, wzmocnienie i rozwój przedsiębiorczości.
Poziom | Nazwa programu |
Unia Europejska |
|
Ogólnopolski |
|
Regionalny - województwo pomorskie |
|
Od połowy XX wieku w proces tworzenia warunków dla rozwoju gospodarczego coraz aktywniej włączają się ośrodki naukowo-badawcze oraz uczelnie wyższe. Wzrost znaczenia wiedzy jako czynnika rozwoju gospodarczego nakłada na te instytucje nową rolę w gospodarce oraz dyktuje nowy sposób ich funkcjonowania. Następuje rozwój form współpracy między sektorem nauki a gospodarką, co sprzyja komercjalizacji badań naukowych. Uczelnie angażują się merytorycznie, organizacyjnie i finansowo w działania rozwijające innowacyjność regionów, pracownicy naukowi podejmują się prowadzenia własnych, nowoczesnych firm, a programy studiów konstruowane są w taki sposób, aby umożliwić studentom nabycie praktycznych umiejętności niezbędnych w zarządzaniu firmami.
Przedsiębiorczość akademicka - instytucjonalne formy wsparcia
Przedsiębiorczość akademicka, podobnie jak samo pojęcie przedsiębiorczości, jest interpretowana dość różnorodnie. Z raportu Public Profits wynika, że w Polsce jest ona rozumiana trojako2 - utożsamia się ją:
- z wychowaniem do przedsiębiorczości i z promocją przedsiębiorczości oraz postaw proprzedsiębiorczych;
- ze wspieraniem przedsiębiorców będących studentami, absolwentami, doktorantami i pracownikami naukowymi;
- ze wspieraniem transferu wiedzy i nowych technologii do gospodarki.
Do najczęściej wykorzystywanych przez polskie uczelnie instytucjonalnych form kreowania i wsparcia przedsiębiorczości akademickiej należą:
- biura karier,
- akademickie inkubatory i preinkubatory przedsiębiorczości,
- centra transferu technologii,
- parki naukowo-technologiczne.
- doradztwo zawodowe indywidualne i grupowe,
- organizację szkoleń i warsztatów rozwijających umiejętności przydatne w poszukiwaniu pracy,
- prowadzenie baz danych z ofertami kształcenia, w tym na studiach podyplomowych, szkoleniach zawodowych i kursach,
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z pracodawcami oraz pośrednictwo pracy.
- w sieci Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (AIP) prowadzonych przez Fundację Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (FAIP);
- w inkubatorach działających w ramach państwowych szkół wyższych, najczęściej w powiązaniu z centrami transferu technologii i biurami karier;
- w preinkubatorach działających w ramach parków naukowo-technologicznych.
Miasto | AIP zrzeszone w FAIP | AIP niebędące członkiem FAIP |
Białystok | 2 | |
Bydgoszcz | 1 | |
Chorzów | 1 | |
Częstochowa | 1 | 1 |
Elbląg | 1 | |
Gdańsk | 1 | 1 |
Katowice | 2 | |
Kraków | 1 | 3 |
Lublin | 2 | |
Łódź | 1 | 1 |
Nowy Sącz | 1 | |
Opole | 1 | |
Poznań | 1 | 2 |
Rzeszów | 1 | |
Szczecin | 1 | |
Siedlce | 1 | |
Toruń | 1 | 1 |
Warszawa | 7 | 1 |
Wrocław | 2 | 4 |
Zielona Góra | 1 | |
Łącznie | 24 | 20 |
Program preinkubacji oferowany przez akademickie inkubatory przedsiębiorczości obejmuje najczęściej:
- zajęcia dydaktyczne i (lub) szkolenia z przedsiębiorczości, zarządzania firmą,
- warsztaty, w ramach których przygotowywane są biznesplany,
- mentoring najlepszych projektów biznesowych,
- udostępnianie infrastruktury AIP początkującym przedsiębiorcom (wyposażenie biurowe, sale seminaryjne, witryna internetowa, adres itp.),
- obsługę księgową i prawną,
- dostęp do wyspecjalizowanej infrastruktury laboratoryjnej.
Z kolei centra transferu technologii (CTT) w szerokim znaczeniu są zróżnicowaną organizacyjnie grupą nienastawionych na zysk jednostek doradczych, szkoleniowych i informacyjnych, realizujących programy wsparcia transferu i komercjalizacji technologii oraz wszystkich towarzyszących temu procesowi zadań4. Większość polskich uczelni akademickich uruchomiła w ostatnich latach w swoich strukturach jednostki organizacyjne zajmujące się informowaniem otoczenia biznesowego o prowadzonych przez siebie badaniach naukowych i ich efektach, poszukiwaniem ich potencjalnych klientów oraz pozyskiwaniem partnerów. W tym sensie coraz powszechniej mówić można o powstawaniu akademickich działów transferu technologii. Ich sprawne funkcjonowanie i rozwój warunkuje rzeczywiste otwarcie się uczelni na współpracę z biznesem oraz promocja użytkowego podejścia do statutowej aktywności badawczo-rozwojowej.
Ideą uczelnianych centrów transferu technologii jest generowanie, poprzez tworzone partnerstwa, trójwymiarowej korzyści - dla potencjalnych klientów, uczelni oraz dla gospodarki. Dostarczane klientom (partnerom) wiedza fachowa i nowoczesne technologie determinują ich zdolności konkurencyjne (głównie chodzi o przedsiębiorstwa sektora MSP). Uczelnia pozyskuje dodatkowe środki finansowe, które przy wątłych nakładach z budżetu państwa oraz z roku na rok kurczącym się poziomie naboru słuchaczy w ramach odpłatnych form kształcenia (dotyka to głównie ośrodków prywatnych) odgrywają coraz większą rolę w finansowaniu planów rozwojowych. Wreszcie - uczelniane centra transferu technologii pełnią istotną funkcję w polityce rozwoju regionalnego. Ich działalność wpływa przede wszystkim na tzw. pośrednią konkurencyjność regionu oraz determinuje poziom innowacyjności w regionie.
Od końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku polskie uczelnie uczestniczą w uruchamianiu i rozwoju parków naukowo-technologicznych, które - w myśl ustawy - stanowią zespół wyodrębnionych nieruchomości wraz z infrastrukturą techniczną, utworzony w celu dokonywania przepływu wiedzy i technologii pomiędzy jednostkami naukowymi a przedsiębiorcami5. Z jednej strony stanowią one fizyczne miejsce, w którym początkujący przedsiębiorcy, zorientowani innowacyjnie i działający w branżach o dużym zaawansowaniu technologicznym, mogą liczyć na ułatwienia w zakresie dostępu do infrastruktury, wiedzy fachowej i innowacyjnych pomysłów (wynalazków). Z drugiej strony są miejscem transferu technologii i komercjalizacji wyników badań prowadzonych przez ośrodki naukowe do środowiska biznesu. Bardzo często przedsiębiorstwa funkcjonujące w parkach naukowo-technologicznych to podmioty prowadzone przez pracowników naukowych. Uzyskują wsparcie poprzez inkubowanie i umożliwienie procesu pączkowania (firmy spin-off oraz firmy spin-out).
Przeprowadzone badania6 wskazują, że przeciętny park naukowo-technologiczny, realizując swoje zadania, współpracuje z 26 instytucjami, w tym:
- ośrodkami naukowymi, głównie szkołami wyższymi,
- samorządem lokalnym i regionalnym,
- przedstawicielami władz centralnych i agencji rządowych, przede wszystkim Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.
- organizacja szkoleń, seminariów i konferencji,
- składanie wspólnych projektów do funduszy europejskich,
- współpraca z uczelnianymi komórkami transferu technologii,
- udział przedstawicieli nauki w organach decyzyjnych parku,
- wspólne projekty wdrożeniowe,
- organizacja praktyk studenckich.
Przedsiębiorczość akademicka - uwarunkowania zewnętrzne
Rozwój przedsiębiorczości akademickiej w Polsce determinuje szereg czynników, zarówno wewnętrznych - zależnych bezpośrednio od danej uczelni, jak i zewnętrznych - tkwiących w jej otoczeniu. Do czynników wewnętrznych należą przede wszystkim:
- kadra uczelni - zarówno kierownictwo, jak i pracownicy naukowi oraz dydaktyczni, ich kompetencje i umiejętności, postrzeganie funkcji, jakie uczelnia pełni w otoczeniu oraz otwartość na współpracę z biznesem;
- infrastruktura techniczna pozostająca w dyspozycji uczelni, umożliwiająca prowadzenie aktywnej działalności badawczo-rozwojowej;
- system zarządzania uczelnią;
- programy kształcenia - zawierające przedmioty przygotowujące i motywujące do zakładania firmy oraz zarządzania nią;
- praktyki studenckie - ich długość oraz sposób przeprowadzania umożliwiający konfrontację teorii z rzeczywistymi problemami współczesnego rynku.
- formalno-prawne uwarunkowania współpracy uczelni (głównie państwowych) z podmiotami pozostającymi w ich otoczeniu,
- system finansowania uczelni,
- strukturę oraz orientację przedsiębiorstw w Polsce,
- wpływ globalizacji i internacjonalizacji na funkcjonowanie wszystkich organizacji,
- kierunki i cele rozwoju gospodarek światowych, w tym gospodarki Unii Europejskiej.
Podsumowanie
Przedsiębiorczość akademicka jest w Polsce zagadnieniem nadal nowym i wymaga ciągłego wsparcia. Zjawisko nie posiada jednej, spójnej definicji i - podobnie jak ogólne pojęcie przedsiębiorczości - definiowane jest według różnych kryteriów. Dość często przedsiębiorczość akademicką utożsamia się z postawami reprezentowanymi przez studentów, co jest ujęciem skrajnie zawężonym.
Rozwój przedsiębiorczości akademickiej zależy z jednej strony od „stanu otwarcia” uczelni, z drugiej strony - od gotowości „uczelnianego otoczenia” na podjęcie współpracy ze szkołami wyższymi. W Polsce podjęcie takiej współpracy mogą ułatwić m.in. projekty realizowane w ramach programów finansowanych ze środków unijnych, w tym PO Innowacyjna Gospodarka, PO Kapitał Ludzki oraz regionalnych programów operacyjnych.
Przedsiębiorczość akademicka, przede wszystkim ze względu na wpisaną w nią innowacyjność i partnerstwo, staje się kluczowym wymiarem ogólnej koncepcji przedsiębiorczości gospodarczej i stymulatorem rozwoju społeczno-gospodarczego.
Bibliografia
- Komunikat Komisji Europejskiej z dnia 25 czerwca 2008 r.: Najpierw myśl na małą skalę - program Small Business Act dla Europy, COM (2008) 0394; dokument roboczy służb Komisji na temat oceny skutków SEC (2008) 2102.
- Komunikat na wiosenny szczyt Rady Europejskiej: Wspólne działania na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Nowy początek Strategii Lizbońskiej, COM (2005) 24 końcowy, Bruksela 02.02.2005.
- K. Matusiak (red.), Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Raport 2009, PARP, Warszawa, Łódź 2009.
- Opracowanie modelu wspierania przedsiębiorczości akademickiej w Wielkopolsce, Raport końcowy, Public Profits sp. z o.o., Poznań 2006.
- S. Sudoł, Przedsiębiorczość - jej pojmowanie, typy i czynniki ją kształtujące, „Problemy zarządzania” 2008, nr 2 (20).
- Ustawa o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji oraz ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców z dnia 29 sierpnia 2003 r., Dz.U. z 2003 r. Nr 159 poz. 1537.
- Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższych z dnia 27 lipca 2005 r., Dz.U. z 2005 r. Nr 164 poz. 1365 ze zm.
Netografia
- Agencja Rozwoju Pomorza SA, http://www.arp.gda.pl/index.php?strona=116
- Fundacja Polska Przedsiębiorcza, http://www.polskaprzedsiebiorcza.pl.
- Komisja Europejska, http://ec.europa.eu/cip/index_pl.htm.
- Krajowy Program Reform na lata 2008-2011 na rzecz realizacji Strategii Lizbońskiej z dnia 18 listopada 2008 r., http://www.mg.gov.pl/NR/rdonlyres/ED3609C2-1747-4125-98B1 C23D09115D94/49494/KrajowyProgramReformnalata20082011.pdf.
- Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE, http://www.kpk.gov.pl/7pr/podstawy/cele_i_budzet.html.
- Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie. Narodowa Strategia Spójności. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, maj 2007, http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NR/rdonlyres/2BD5B9B6-767E-473C-B198-496FDEC4DFED/31941/NSRO_maj2007.pdf.
- S. Pangsy-Kania, Przedsiębiorczość akademicka jako kluczowy element narodowej polityki innowacyjnej na przykładzie Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości przy Uniwersytecie Gdańskim, http://www.innopomorze.pl/przedsiebiorczoc-akademicka.html.
- Program Innopomorze, http://www.innopomorze.pl.
- Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2009 r. w sprawie programu Small Business Act A6-0074/2009, http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A6-2009-0074&language=PL.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Dobrze, że wspieranie przedsiębiorczości akademickiej w Polsce...
autor: jobijabi,
bardzo wartościowy artykuł, dawka dużej ilośc i ważnych...
autor: dawny student, były przedsiębiorca, obecny budowniczy,
Podobne zagadnienia
Ocena kompetencji organizacji pracy u osób wchodzących na rynek pracy
Przedsiębiorczość i ekonomia – separacja czy integracja?
Pomysł biznesowy studentów i bariery wiedzy w jego wdrażaniu
Nauczanie przedsiębiorczości w świetle światowej literatury przedmiotu
Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów
Przedsiębiorczość jako przedmiot nauczania na wyższej uczelni – wyzwania merytoryczne i metodyczne
Problemy pomiaru intencji przedsiębiorczych
Inkubatory przedsiębiorczości jako katalizatory wzrostu w regionie
Przypisy
1 S. Sudoł, Przedsiębiorczość - jej pojmowanie, typy i czynniki ją kształtujące, „Problemy zarządzania” 2008, nr 2 (20), s. 15-16.
2 Opracowanie modelu wspierania przedsiębiorczości akademickiej w Wielkopolsce, Raport końcowy, Public Profits sp. z o.o., Poznań 2006, s. 61.
3 Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 164 poz. 1365 ze zm.), art. 4.
4 K. Matusiak (red.), Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Raport 2009, PARP, Warszawa, Łódź 2009, s. 202.
5 Ustawa z dnia 29 sierpnia 2003r. o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji oraz ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. z 2003 r. Nr 159 poz. 1537), art. 1 pkt.1.
6 K. Matusiak (red.), dz.cyt., s. 35.
7 Tamże, s. 38.