Wdrażanie polityki strukturalnej i regionalnej w sektorze szkolnictwa wyższego - pomorskie na tle innych województw
Kajetan Lewandowski
Wprowadzenie
W artykule przedstawione zostały teoretyczne podstawy polityki strukturalnej i regionalnej UE oraz narzędzi jej wdrażania, omówiono także terminologię odnoszącą się do tego zagadnienia. Zaprezentowano ponadto poszczególne programy operacyjne i możliwości uzyskania wsparcia w ich ramach przez uczelnie. Scharakteryzowano sektor szkolnictwa wyższego w województwie pomorskim oraz poziom absorpcji funduszy strukturalnych na lata 2007-2013 przez ten sektor w porównaniu z innymi województwami.
Wejście Polski do Unii Europejskiej otworzyło nieznane dotąd możliwości finansowania programów rozwojowych. Szansa ta niesie ze sobą jednocześnie ogromne wyzwania, a najważniejszym z nich wydaje się utrzymanie tzw. critical national infrastructure, czyli infrastruktury edukacji, energetyki, komunikacji oraz kultury jako niezbędnych do przetrwania kraju i dla jego rozwoju społeczno-gospodarczego1. Duże znaczenie w tym aspekcie ma infrastruktura szkolnictwa wyższego, która jawi się jako kluczowa w procesie budowania społeczeństwa opartego na wiedzy. W niniejszym artykule omówiono proces wdrażania polityki strukturalnej (polityki regionalnej) w sektorze szkolnictwa wyższego na przykładzie średniej wielkości ośrodka (skupiska) akademickiego, jakim jest województwo pomorskie.
Celem pracy jest przybliżenie procesu wdrażania polityki strukturalnej i regionalnej w szkołach wyższych zlokalizowanych na terenie województwa pomorskiego oraz porównanie poziomu absorpcji środków unijnych z pozostałymi województwami.
Fundusze strukturalne jako instrumenty wdrażania polityki strukturalnej (polityki regionalnej) UE
Omawiając zagadnienia związane z absorpcją funduszy UE, należy na początku dokonać rozróżnienia pomiędzy poszczególnymi politykami wdrażanymi przez tę organizację. Ze względu na tożsamość celów, tj. wyrównywanie różnic gospodarczych i społecznych pomiędzy regionami UE, pojęcia „polityka regionalna”, „polityka strukturalna”, a także „polityka spójności” są używane jako synonimy. Jest prawdą, że te trzy polityki wzajemnie się przenikają, warunkują, uzupełniają, jednakże należy stwierdzić, iż nie są to pojęcia tożsame.
Wielu autorów wskazuje, że nieodzowne jest przyjęcie definicji samej polityki2, rozumianej za K. Opałkiem jako działalność ośrodka decyzji sformalizowanej zmierzającej do realizacji określonych celów za pomocą określonych środków3.
W literaturze przedmiotu spotkać można wiele koncepcji definiowania oraz określania współzależności wymienionych trzech polityk. Przyjmuje się, że polityka spójności ma najszerszy zasięg i obejmuje zagadnienia socjalne, ekonomiczne i terytorialne. Zgodnie z przyjętą definicją polityka spójności oznacza ogół działań zmierzających do zmniejszenia dysproporcji w rozwoju gospodarczym między krajami a regionami za pośrednictwem środków finansowych4. Kluczowym wyróżnikiem jest w tym przypadku przepływ środków z państw i regionów bogatszych do biedniejszych. Instrumentami realizacji polityki spójności są Fundusze Strukturalne UE oraz Fundusz Spójności, który nie zalicza się do kategorii strukturalnych i kierowany jest do krajów, a nie do poszczególnych regionów.
Polityka strukturalna UE oznacza działalność zmierzającą do przebudowy struktury ekonomicznej (zwiększenia efektywności alokacji zasobów) i pobudzenia rozwoju gospodarczego danego obszaru. Instrumentami realizacji polityki strukturalnej są fundusze strukturalne, do których zalicza się Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejski Fundusz Społeczny (EFS). Polityka regionalna najczęściej rozumiana jest jako świadoma i celowa działalność zmierzająca do regulowania międzyregionalnych proporcji rozwoju5.
Trudności w rozróżnieniu tych trzech polityk wynikają również z faktu, że odnoszą się one do tej samej rzeczywistości, jednakże akcenty są rozłożone inaczej. Polityka strukturalna podkreśla silne związki działalności gospodarczej z podnoszeniem efektywności gospodarowania, dostosowaniem struktury gospodarczej do wymagań konkurencyjności międzynarodowej, zaś polityka regionalna i spójności - także związki z optymalnym zróżnicowaniem poziomów rozwoju6. Warto zauważyć przy tym, że 90 proc. środków z funduszy strukturalnych jest rozdysponowywanych na poziomie poszczególnych regionów, zaś tylko 10 proc. na poziomie horyzontalnym, czyli na obszarze całej UE. W literaturze pojawiają się również wskazania, że na poziomie instytucjonalnym wyznaczony jest Komisarz do spraw polityki regionalnej, a nie strukturalnej czy adhezyjnej; podobnie jest z Komitetem Regionów7.
Poszczególne polityki UE wdrażane są przy pomocy instrumentów, jakimi są fundusze. W odniesieniu do polityki strukturalnej/polityki regionalnej są to dwa wymienione wcześniej EFRR i EFS. W odniesieniu do polityki spójności jej wdrażaniu służą zarówno EFRR i EFS, jak również Fundusz Spójności. Zależności pomiędzy politykami i poszczególnymi funduszami pokazuje rysunek 1.
Źródło: D. Murzyn, Polityka Spójności Unii Europejskiej a proces zmniejszania dysproporcji w rozwoju gospodarczym Polski,
C.H. Beck, Warszawa 2010, s. 48
Wsparcie z funduszy strukturalnych dla sektora szkolnictwa wyższego
Na poziomie krajowym instrumenty polityki regionalnej/polityki strukturalnej implementowane są w postaci programów operacyjnych, które tworzy się na podstawie wytycznych wspólnotowych (Strategiczne Wytyczne Wspólnoty - SWW). Podstawą realizacji omawianych polityk są Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013 (NSRO). Celem strategicznym NSRO jest tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Zatwierdzenie przez Komisję Europejską NSRO dało podstawę do realizacji programów operacyjnych, które są instrumentem wdrażania polityki spójności na poziomie krajowym. Do programów operacyjnych realizowanych w ramach NSRO w latach 2007-2013 należą:
- Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ),
- Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (POIG),
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL),
- Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW)8,
- 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).
Źródło: opracowanie własne
Należy dodać, że w odniesieniu do POIiŚ część wsparcia pochodzi także z FS, jednakże wparcie to nie jest przeznaczone dla sektora szkolnictwa wyższego, dlatego fundusz ten nie został umieszczony na powyższym schemacie.
Wszystkie programy operacyjne zostały podzielone na osie priorytetowe i działania, z których każde odnosi się do innej gałęzi życia społeczno-gospodarczego. W priorytetach lub działaniach wszystkich wymienionych programów znajdują się odniesienia do sektora szkolnictwa wyższego. W tabeli 1 zamieszczono dane na temat osi priorytetowych odnoszących się do szkolnictwa wyższego w poszczególnych programach.
Lp. | Program Operacyjny | Priorytet | Wartość środków (EURO) | Fundusz europejski |
1 | POIiŚ | XIII. Infrastruktura szkolnictwa wyższego | 690 010 000,00 | EFRR |
2 | POIG | I. Badania i rozwój nowoczesnych technologii | 1 522 633 778,00 | EFRR |
3 | POIG | II. Infrastruktura sfery B+R | 1 299 270 589,00 | EFRR |
4 | POKL | IV. Szkolnictwo wyższe i nauka | 985 366 839,00 | EFS |
Analiza danych zawartych w tabeli 1 pozwala wskazać, że łącznie w latach 2007-2013 sektor szkolnictwa wyższego dysponuje kwotą prawie 4,5 mld Euro, co daje kwotę ponad 18,5 mld9 zł na inwestycje w:
- działalność B+R prowadzoną w ośrodkach badawczych oraz wsparcie jej rozwoju,
- infrastrukturę B+R,
- infrastrukturę edukacji,
- poprawę dostępu do szkolnictwa wyższego,
- rozwój potencjału ludzkiego w zakresie badań i innowacji,
- wdrażanie reform systemów edukacji i kształcenia.
Dodatkowo, szkoły wyższe mogą pozyskiwać środki na modernizację infrastruktury niezwiązanej bezpośrednio z działalnością edukacyjną, np. termomodernizację, rewitalizację zabytkowych siedzib, infrastrukturę teleinformatyczną. Należy również dodać, że szkoły wyższe o profilu artystycznym mogą starać się o dofinansowanie w ramach osi XI POIiŚ Kultura i Dziedzictwo Kulturowe. Wśród 60 umów na dofinansowanie na łączną kwotę 3 581 479 880 zł (w tym z EFRR 2 036 811 837 zł) 9 projektów jest realizowanych przez uczelnie. Ich łączna wartość to 351 324 048 zł, z czego dofinansowanie ze środków EFRR wynosi 244 881 800 złotych. Nie są to jednak projekty, które mają na celu zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki. Głównym celem priorytetu XI jest wykorzystanie potencjału kultury i dziedzictwa kulturowego o znaczeniu światowym i europejskim dla zwiększenia atrakcyjności Polski.
Charakterystyka sektora szkolnictwa wyższego w województwie pomorskim
Sektor szkolnictwa wyższego w województwie pomorskim należy do przeciętnych w skali kraju, zarówno jeśli chodzi o liczbę uczelni, jak i liczbę studentów. Zgodnie z danymi Banku Danych Lokalnych GUS za 2011 rok na terenie tego województwa znajduje się 28 uczelni, co stanowi 6,2 proc. wszystkich polskich szkół wyższych. Dokładne dane co do liczby uczelni i ich typów pokazuje tabela 2.
Typ uczelni | Liczba uczelni | |
Polska | Pomorskie | |
Uniwersytety | 19 | 1 |
Wyższe szkoły techniczne | 25 | 1 |
Wyższe szkoły rolnicze | 7 | 0 |
Wyższe szkoły ekonomiczne | 77 | 3 |
Wyższe szkoły pedagogiczne | 17 | 1 |
Wyższe szkoły morskie | 2 | 1 |
Uniwersytety medyczne | 9 | 1 |
Akademie wychowania fizycznego | 6 | 1 |
Wyższe szkoły artystyczne | 23 | 2 |
Wyższe szkoły teologiczne | 14 | 0 |
Pozostałe szkoły wyższe (w tym państwowe wyższe szkoły zawodowe) | 254 | 17 |
Szkoły wyższe ogółem | 453 | 28 |
Biorąc pod uwagę liczbę studentów, uczelnie w województwie pomorskim kształcą łącznie 104 848 spośród wszystkich 1 736 612 polskich studentów, co stanowi ok. 6 procent. Współczynnik liczby studentów na 10 tys. ludności wynosi 466 i jest nieznacznie wyższy od wskaźnika dla całej Polski - 455. Największą grupę studentów stanowią osoby kształcące się na uniwersytetach, zaś po nich - studenci uczelni technicznych. Według danych GUS wśród studentów pomorskich uczelni większość stanowią kobiety (58 procent). Tabela 3 prezentuje liczbę studentów według typów szkół w 2011 roku.
Typ uczelni | Liczba studentów | Odsetek studentów wg typów uczelni | ||
Polska | Pomorskie | Polska | Pomorskie | |
Uniwersytety | 516 237 | 28 674 | 29,73 | 27,35 |
Wyższe szkoły techniczne | 337 828 | 25 244 | 19,45 | 24,08 |
Wyższe szkoły rolnicze | 80 430 | - | 4,63 | - |
Wyższe szkoły ekonomiczne | 248 642 | 10 098 | 14,32 | 9,63 |
Wyższe szkoły pedagogiczne | 73 585 | 4 656 | 4,24 | 4,44 |
Wyższe szkoły morskie | 10 566 | 6 633 | 0,61 | 6,33 |
Uniwersytety medyczne | 61 210 | 5 396 | 3,52 | 5,15 |
Akademie wychowania fizycznego | 27 231 | 3 060 | 1,57 | 2,92 |
Wyższe szkoły artystyczne | 16 970 | 1 602 | 0,98 | 1,53 |
Wyższe szkoły teologiczne | 7 000 | - | 0,40 | - |
Pozostałe szkoły wyższe (w tym państwowe wyższe szkoły zawodowe) | 356 913 | 19 485 | 20,55 | 18,58 |
Szkoły wyższe ogółem | 1 736 612 | 104 848 | 100 | 100 |
Wykres 1 porównuje liczbę studentów z województwa pomorskiego z innymi regionami.
Źródło: Bank Danych Lokalnych GUS
Ze względu na wdrażanie przez polskie uczelnie systemu bolońskiego zdecydowana większość (91,19 proc.) studiuje w ramach dwustopniowego podziału studiów - 68,64 proc. na studiach licencjackich/inżynierskich, zaś 22,55 proc. na magisterskich. Oprócz tego 8,81 proc. studentów województwa pomorskiego studiuje na jednolitych studiach magisterskich. Na studiach drugiego stopnia zwraca uwagę zdecydowana przewaga kobiet. Zgodnie z danymi GUS jest ich 66,1 proc. spośród wszystkich osób studiujących na tym poziomie w województwie pomorskim. Dokładne dane za rok 2011 na temat studiujących według rodzajów studiów zawiera tabela 4.
Rodzaje studiów | Liczba studentów | Odsetek studentów wg rodzaju studiów | ||
Polska | Pomorskie | Polska | Pomorskie | |
Studia magisterskie jednolite | 148 551 | 8 883 | 8,55 | 8,47 |
Studia pierwszego stopnia | 1 111 795 | 69 184 | 64,02 | 65,99 |
Studia drugiego stopnia | 408 960 | 22 729 | 23,55 | 21,68 |
w tym kobiety - studia drugiego stopnia | 275 588 | 15 026 | 67,39 | 66,11 |
Istotna z punktu widzenia oceny potencjału naukowo-dydaktycznego województwa pomorskiego jako ośrodka akademickiego jest analiza danych dotyczących liczby słuchaczy studiów doktoranckich. Zgodnie z danymi za 2011 rok w regionie studia trzeciego stopnia realizuje 2189 doktorantów, z czego 1290 na uniwersytetach. Większość doktorantów stanowią kobiety (59 procent). W skali kraju w województwie pomorskim na studiach doktoranckich kształci się 5,6 proc. ogółu doktorantów.
Potencjał naukowo-dydaktyczny mierzy się także, analizując strukturę zatrudnienia nauczycieli akademickich. Zgodnie z danymi za 2011 rok na pomorskich uczelniach pracuje 5,9 proc. wszystkich nauczycieli akademickich. Wśród nich 1343 to profesorowie. O ile jednak opinie o wpływie samej liczby profesorów na jakość kształcenia są podzielone, o tyle niewątpliwie istotną grupą, o dużym potencjale dla uczelni, są adiunkci - osoby młode, najczęściej jeszcze przed uzyskaniem habilitacji (niesamodzielni pracownicy naukowi)10. W województwie pomorskim nauczyciele na stanowisku adiunkta stanowią 41 proc. wszystkich nauczycieli akademickich. W tabeli 5 zamieszczono dokładne dane liczbowe dotyczące liczby nauczycieli akademickich.
Stanowisko | Liczba nauczycieli akademickich | Odsetek poszczególnych stanowisk w liczbie nauczycieli akademickich | ||
Polska | Pomorskie | Polska | Pomorskie | |
Profesorowie | 23 922 | 1 343 | 23,73 | 22,62 |
Docenci | 1 442 | 85 | 1,43 | 1,43 |
Adiunkci | 42 449 | 2 418 | 42,11 | 40,72 |
Asystenci | 12 374 | 812 | 12,27 | 13,67 |
Pozostali (lektorzy, instruktorzy itp.) | 20 621 | 1 280 | 20,46 | 21,56 |
Łącznie | 100 808 | 5 938 | 100 | 100 |
W województwie w 2010 roku funkcjonowały 102 jednostki B+R, z czego 79 w sektorze przedsiębiorstw. Na działalność B+R wydano w roku 2010 kwotę 488,4 mln zł, co plasuje region na 8. pozycji wśród województw. W przeliczeniu na jednego pracownika zatrudnionego w sektorze dało to 68,6 tys. złotych. W sektorze szkolnictwa wyższego wydano 147 mln złotych.
Na wykresie 2 zestawiono wielkość ogólnych nakładów na B+R w poszczególnych województwach w roku 2010.
Źródło: Bank Danych Lokalnych GUS
Wsparcie sektora szkolnictwa wyższego w województwie pomorskim z funduszy strukturalnych na lata 2007-2013 w porównaniu z innymi regionami
Pomorskie uczelnie, podobnie jak uczelnie znajdujące się w innych regionach Polski, po 2007 roku rozpoczęły szeroko zakrojone starania o pozyskanie środków z funduszy strukturalnych dostępnych w ramach opisanych programów operacyjnych. W ramach XIII osi priorytetowej POIiŚ uczelnie mogą realizować projekty o wartości co najmniej 20 mln złotych. Na wykresie 3 zamieszczono zestawienie liczby projektów realizowanych w ramach tej osi w poszczególnych województwach. Należy zauważyć, że dwa województwa: warmińsko-mazurskie i opolskie, a więc najmniejsze pod względem liczby studentów, nie zrealizowały do tej pory żadnych projektów. W związku z tym w zestawieniach ujęto 14 województw.
Źródło: opracowanie własne na podstawie Listy Beneficjentów
(www.funduszeeuropejskie.gov.pl/NaborWnioskow/listabeneficjentow/Strony/Lista_beneficjentow_FE_300912.aspx), [23.10.2012]
Najważniejsze projekty realizowane w ramach programów operacyjnych dotyczą budowy nowej infrastruktury naukowo-dydaktycznej. Przedsięwzięcia te realizowane są w ramach opisanej wcześniej XIII osi priorytetowej POIiŚ.
Łącznie w ramach priorytetu XIII podpisano 46 umów, zatem 6 proc. projektów jest realizowanych na terenie województwa pomorskiego. Na podstawie tych danych można stwierdzić, że potencjał naukowy tego województwa jest adekwatny do liczby realizowanych projektów. Jednak porównanie z zestawieniem liczby studentów wskazuje na to, że województwo pomorskie gorzej radzi sobie z absorpcją środków w ramach POIiŚ niż np. województwo podkarpackie, które pozyskało środki na tyle samo projektów, chociaż studiuje tam znacznie mniej studentów. Porównanie liczby projektów w poszczególnych województwach z liczbą studentów jest o tyle zasadne, że w ramach osi XIII preferowanym obszarem działań jest dydaktyka.
W chwili obecnej uczelnie z województwa pomorskiego realizują trzy projekty w ramach XIII osi priorytetowej POIiŚ na łączną wartość 344 364 227 złotych11
- Centrum Nanotechnologii Politechniki Gdańskiej,
- Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej,
- Budowa Budynków Wydziałów Chemii i Biologii Uniwersytetu Gdańskiego.
Łączna wartość podpisanych do tej pory umów to 2 842 019 624 złotych. Oznacza to, że wartość projektów realizowanych w województwie pomorskim to 12,1 proc. wszystkich środków. Dokładne dane na temat wartości projektów prezentuje tabela 6.
Województwo | Wartość projektów (zł) | Wartość dofinansowania z UE (zł) | Procent wartości wszystkich projektów | Procent wartości całości dofinansowania z UE |
Dolnośląskie | 362 946 684 | 281 099 963 | 12,8 | 12,5 |
Kujawsko-pomorskie | 26 286 787 | 21 875 227 | 0,9 | 1,0 |
Lubelskie | 90 850 107 | 72 375 470 | 3,2 | 3,2 |
Lubuskie | 35 398 859 | 29 524 578 | 1,2 | 1,3 |
Łódzkie | 285 091 284 | 239 512 305 | 10,0 | 10,6 |
Małopolskie | 145 377 326 | 118 780 865 | 5,1 | 5,3 |
Mazowieckie | 458 831 908 | 366 057 983 | 16,1 | 16,3 |
Podkarpackie | 90 630 463 | 77 035 893 | 3,2 | 3,4 |
Podlaskie | 211 257 855 | 159 110 244 | 7,4 | 7,1 |
Pomorskie | 344 364 227 | 288 050 715 | 12,1 | 12,8 |
Śląskie | 214 217 311 | 162 488 374 | 7,5 | 7,2 |
Świętokrzyskie | 31 146 428 | 26 261 575 | 1,1 | 1,2 |
Wielkopolskie | 399 408 435 | 298 587 865 | 14,1 | 13,3 |
Zachodniopomorskie | 146 211 950 | 111 481 526 | 5,1 | 4,9 |
Łącznie | 2 842 019 624 | 2 252 242 583 | 100 | 100 |
Na podstawie danych z tabeli 6 oraz wykresu 3 można stwierdzić, że w regionie jest realizowanych niewiele projektów, ale są to duże inwestycje. Jest to sytuacja odwrotna niż w przypadku województwa małopolskiego, gdzie realizowane są cztery projekty, ale stanowią one tylko 5,1 proc. wartości wszystkich przedsięwzięć.
Uczelnie realizują także projekty w ramach POIG. Dane na dzień 30 września 2012 r. wskazują, że wszystkie szkoły wyższe przeprowadziły łącznie 186 projektów (badawczych, infrastrukturalnych oraz informatycznych). Łączna wartość tych projektów to 4 428 937 516 zł, zaś łączna wartość dofinansowania z UE to 3 637 871 010 złotych. Podmioty z województwa pomorskiego realizują 10 projektów, a więc 5,4 proc. wszystkich projektów.
Na wykresie 4 zaprezentowano liczbę projektów realizowanych w ramach POIG przez uczelnie w poszczególnych województwach.
Źródło: opracowanie własne na podstawie Listy Beneficjentów
Tabela 7 prezentuje dane na temat wartości projektów w poszczególnych województwach oraz w całej Polsce. Należy zaznaczyć, że w województwie lubuskim i opolskim uczelnie nie pozyskały żadnych środków w ramach POIG na projekty badawcze lub infrastrukturalne i dlatego nie zostały ujęte w zestawieniu.
Województwo | Wartość projektów (zł) | Wartość dofinansowania z UE (zł) | Procent wartości wszystkich projektów | Procent wartości łącznej sumy dofinansowania |
Dolnośląskie | 219 240 724 | 173 082 785 | 5,0 | 4,8 |
Kujawsko-pomorskie | 13 950 317 | 11 797 893 | 0,3 | 0,3 |
Lubelskie | 192 259 033 | 155 351 400 | 4,3 | 4,3 |
Łódzkie | 234 952 795 | 190 907 000 | 5,3 | 5,2 |
Małopolskie | 916 016 252 | 766 260 269 | 20,7 | 21,1 |
Mazowieckie | 1 818 642 470 | 1 477 622 276 | 41,1 | 40,6 |
Podkarpackie | 134 458 085 | 112 080 579 | 3,0 | 3,1 |
Podlaskie | 41 106 642 | 34 906 472 | 0,9 | 1,0 |
Pomorskie | 98 955 731 | 83 040 146 | 2,2 | 2,3 |
Śląskie | 143 740 210 | 121 886 360 | 3,2 | 3,4 |
Świętokrzyskie | 89 840 080 | 76 364 068 | 2,0 | 2,1 |
Warmińsko-mazurskie | 20 089 222 | 17 075 839 | 0,5 | 0,5 |
Wielkopolskie | 394 682 826 | 328 765 882 | 8,9 | 9,0 |
Zachodniopomorskie | 111 003 129 | 88 730 041 | 2,5 | 2,4 |
Łącznie | 4 428 937 516 | 3 637 871 010 | 100 | 100 |
Analiza danych zawartych w powyższej tabeli oraz na wykresie 4 wskazuje, że uczelnie województwa pomorskiego nie pozyskują środków na działalność oraz infrastrukturę B+R w stopniu adekwatnym do skali rozwoju tego sektora w województwie. Udział wartości projektów realizowanych na uczelniach województwa pomorskiego w ogólnej wartości wszystkich projektów z obszaru osi I i II POIG wynosi 2,2 proc., wobec prawie 6 proc. udziału uczelni województwa pomorskiego w sektorze szkolnictwa wyższego.
Uczelnie mają też możliwość realizowania projektów o charakterze szkoleniowym, poprawiających jakość i dostępność kształcenia, zwiększających mobilność kadry naukowej i studentów. Projekty te są realizowane w ramach IV osi priorytetowej POKL. Zgodnie z danymi zawartymi w Liście Beneficjentów do dnia 30 września 2012 r. ze szkołami wyższymi zawarto 601 umów o dofinansowanie projektów. Łączna wartość wszystkich przedsięwzięć wynosi 3 034 155 569 zł i są one dofinansowane ze środków EFS w kwocie 2 577 181 971 złotych. Najwięcej projektów realizuje się lub zrealizowano w województwach mazowieckim, małopolskim oraz śląskim. Pod względem liczby projektów województwo pomorskie znajduje się na 10 miejscu. Na wykresie 5 zaprezentowano liczbę projektów realizowanych w ramach POKL przez uczelnie w poszczególnych województwach.
Źródło: opracowanie własne na podstawie Listy Beneficjentów
Uczelnie zlokalizowane w województwie pomorskim realizują 28 projektów, co stanowi 4,66 proc. ogółu przedsięwzięć realizowanych przez uczelnie w ramach IV osi POKL. Analizując dane dotyczące wartości projektów ogółem, należy wskazać, że wartość projektów realizowanych w województwie pomorskim stanowi 4,73 proc. wartości projektów z całej Polski. Pod względem wartości ogólnej projektów jest to odsetek mniejszy niż udział pomorskich uczelni w rynku edukacyjnym w całej Polsce, zarówno jeśli chodzi o liczbę uczelni wyższych, jak i liczbę studentów.
W tabeli 8 zaprezentowano wartości projektów w poszczególnych województwach.
Województwo | Wartość projektów (zł) | Wartość dofinansowania z UE (zł) | Procent wartości wszystkich projektów | Procent wartości całości dofinansowania z UE |
Dolnośląskie | 302 002 455 | 256 702 087 | 9,95 | 9,96 |
Kujawsko-pomorskie | 162 469 048 | 138 098 691 | 5,35 | 5,36 |
Lubelskie | 173 633 219 | 147 588 236 | 5,72 | 5,73 |
Lubuskie | 8 508 760 | 7 232 446 | 0,28 | 0,28 |
Łódzkie | 184 487 479 | 156 711 337 | 6,08 | 6,08 |
Małopolskie | 345 443 847 | 293 627 270 | 11,39 | 11,39 |
Mazowieckie | 549 892 760 | 466 906 394 | 18,2 | 18,2 |
Opolskie | 32 024 688 | 27 220 985 | 1,06 | 1,06 |
Podkarpackie | 191 394 781 | 162 685 564 | 6,31 | 6,31 |
Podlaskie | 81 650 805 | 69 403 184 | 2,69 | 2,69 |
Pomorskie | 143 475 848 | 121 948 691 | 4,73 | 4,73 |
Śląskie | 350 253 016 | 296 915 928 | 11,54 | 11,52 |
Świętokrzyskie | 96 033 665 | 81 628 615 | 3,17 | 3,17 |
Warmińsko-mazurskie | 40 980 786 | 34 833 668 | 1,35 | 1,35 |
Wielkopolskie | 263 795 173 | 224 168 522 | 8,69 | 8,70 |
Zachodniopomorskie | 108 109 238 | 91 510 352 | 3,56 | 3,55 |
Łącznie | 3 034 155 569 | 2 577 181 971 | 100 | 100 |
Analiza środków, jakie udało się pozyskać szkołom wyższym w poszczególnych województwach, ujawnia znaczne zróżnicowanie wielkości absorbowanych kwot. Taki stan rzeczy częściowo wynika ze stopnia rozwoju poszczególnych regionów oraz stopnia koncentracji szkolnictwa wyższego w poszczególnych ośrodkach akademickich.
W tabeli 10 zsumowano wartość projektów realizowanych w ramach POIiŚ, POIG i POKL oraz wartość dofinansowania z EFRR/EFS dla poszczególnych województw.
Województwo | Łączna wartość projektów realizowanych w ramach POIiŚ, POIG i POKL (zł) | Łączna kwota dofinansowania ze środków EFRR/EFS (zł) |
Dolnośląskie | 884 189 862,97 | 710 884 835 |
Kujawsko-pomorskie | 202 706 151,85 | 171 771 811 |
Lubelskie | 456 742 358,77 | 375 315 106 |
Lubuskie | 43 907 619,25 | 36 757 024 |
Łódzkie | 704 531 557,64 | 587 130 642 |
Małopolskie | 1 406 837 425,48 | 1 178 668 404 |
Mazowieckie | 2 827 367 137,92 | 2 310 586 653 |
Opolskie | 32 024 688 | 27 220 985 |
Podkarpackie | 416 483 328,62 | 351 802 036 |
Podlaskie | 334 015 302,48 | 263 419 900 |
Pomorskie | 586 795 806,13 | 493 039 552 |
Śląskie | 708 210 536,95 | 581 290 662 |
Świętokrzyskie | 217 020 172,99 | 184 254 258 |
Warmińsko-mazurskie | 61 070 008 | 51 909 507 |
Wielkopolskie | 1 057 886 434,45 | 851 522 269 |
Zachodniopomorskie | 365 324 316,95 | 291 721 919 |
Łącznie | 10 305 112 708,45 | 8 467 295 563 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie Listy Beneficjentów
Warto poddać analizie wartość projektów realizowanych przez uczelnie w przeliczeniu na jednego studenta. Pozwoli to na standaryzację określenia skuteczności uczelni z poszczególnych województw. Analiza wielkości dofinansowania w korelacji z liczbą studentów pokazuje, że w przeliczeniu na jednego studenta największe kwoty pozyskały województwa mazowieckie i małopolskie, na trzecim miejscu uplasowało się województwo wielkopolskie. Najniższy poziom osiągają ośrodki najmniejsze, a więc województwo lubuskie, warmińsko-mazurskie i opolskie. Województwo pomorskie uplasowało się na 6. pozycji, zatem jest to miejsce adekwatne do jego rangi akademickiej w Polsce. Wykres 7 prezentuje poziom dofinansowania uczelni w przeliczeniu na jednego studenta w poszczególnych województwach.
Źródło: opracowanie własne na podstawie Listy Beneficjentów
Jednym z mierników pozycji akademickiej regionu jest liczebność kadry akademickiej. Analiza wartości ogółem projektów, na które uczelnie pozyskały dofinansowanie, w przeliczeniu na jednego nauczyciela akademickiego, wykazuje, że najbardziej dofinansowanym regionem jest województwo mazowieckie, na drugim miejscu plasuje się województwo podkarpackie, zaś na trzecim świętokrzyskie. Najmniejsze dofinansowanie w przeliczeniu na jednego nauczyciela akademickiego pozyskały województwa lubuskie, warmińsko-mazurskie i opolskie. Wartości te pokazano na wykresie 8.
Źródło: opracowanie własne na podstawie Listy Beneficjentów
Podsumowanie
W artykule zaprezentowane zostały podstawowe zagadnienia związane z teorią i praktyką wdrażania funduszy UE w sektorze szkolnictwa wyższego, w szczególności odnoszące się do województwa pomorskiego.
Województwo pomorskie stanowi średni w skali kraju ośrodek naukowo-dydaktyczny. Znajduje się tutaj około 6 proc. polskich szkół wyższych, w których kształci się ok. 6 proc. studentów. Najważniejsze uczelnie, zarówno pod względem prestiżu, jak i liczby studentów oraz pracowników, to Uniwersytet Gdański oraz Politechnika Gdańska. To na nich kształci się prawie 50 proc. wszystkich studentów z regionu. Mimo że oferta województwa pomorskiego jest szeroka - studenci mają do wyboru 28 uczelni - należy wskazać pewne niedobory w ofercie. Przykładem jest brak uczelni rolniczej oraz uczelni teologicznej. Z drugiej strony za unikatowy można uznać fakt, że w regionie znajdują się dwie uczelnie o profilu morskim: cywilna Akademia Morska i wojskowa Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni.
Biorąc pod uwagę kwoty, jakie udało się uczelniom pozyskać na rozbudowę swojej infrastruktury, projekty badawcze i rozwojowe w ramach ogólnopolskich programów operacyjnych, należy zauważyć, że w chwili obecnej dokonuje się zakrojonej na szeroką skalę modernizacji szkół wyższych w tym regionie. Trudno jednak stwierdzić, czy doprowadzi ona do realizacji celów NSRO, a więc stworzenia warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia. Przede wszystkim nie sposób jest dzisiaj ocenić rzeczywistej efektywności przyjętego podziału środków, gdyż część projektów jest w tej chwili w trakcie realizacji, a rezultaty będą zgodnie z założeniami przynosić dopiero w ciągu kilku najbliższych lat. Analizując dane z tabel, należy jednak zauważyć, że jeżeli celem polityki regionalnej i strukturalnej jest wyrównywanie różnic między regionami, to niestety podział środków w sektorze szkolnictwa wyższego wspierać będzie trend odwrotny, tj. dalsze wzmacnianie silnych ośrodków akademickich, takich jak województwo mazowieckie czy małopolskie, i marginalizację ośrodków mniejszych. Trzech największych beneficjentów zgromadziło bowiem ponad połowę środków (52 proc.), zaś 3 najmniejszych niespełna 1,5 procent. W przeliczeniu na jednego studenta województwo mazowieckie pozyskało ponad 12 razy więcej środków niż ostatnie w tym zestawieniu województwo opolskie. Autor w swoich rozważaniach abstrahuje od kwestii zasadności wzmacniania dużych ośrodków naukowych w kontekście konkurencyjności polskiej nauki w Europie, wskazuje jedynie pewną sprzeczność w zestawieniu z ogólnymi celami polityk wspólnotowych. Być może jest to jedynie pozorna sprzeczność, gdyż w obszarze badań naukowych potrzebne jest osiągnięcie pewnej „masy krytycznej”, aby możliwa stała się absorpcja znaczących środków finansowych. Wydaje się, że województwo mazowieckie taką masę krytyczną osiągnęło. Warto również pamiętać o pozostałych źródłach pozyskiwania środków z EFRR, a mianowicie Regionalnych Programach Operacyjnych i programie Rozwój Polski Wschodniej, który obejmuje 5 z 16 województw. Nie zostały one uwzględnione w niniejszym opracowaniu, gdyż są to środki rozdzielane na innych zasadach i przede wszystkim są dedykowane jednemu bądź kilku regionom, a co za tym idzie, nie ma tu mowy o równej konkurencji uczelni z różnych regionów, z jaką mamy do czynienia w przypadku POIiŚ, POIG i POKL.
Bibliografia
- B. Ekstowicz, M.J. Malinowski, Polityka strukturalna Unii Europejskiej stymulatorem procesów modernizacji i rozwoju społeczno-ekonomicznego Polski w latach 2007-2015, Adam Marszałek, Toruń 2010.
- K. Głąbicka, M. Grewiński, Polityka spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej, Elipsa, Warszawa 2005.
- K. Kokocińska, Polityka regionalna w Polsce i Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.
- J. Ładysz, Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa 2008.
- D. Murzyn, Polityka Spójności Unii Europejskiej a proces zmniejszania dysproporcji w rozwoju gospodarczym Polski, C.H. Beck, Warszawa 2010.
- K. Opałek, Zagadnienie teorii prawa i polityki, PIW, Warszawa 1983.
- J.W. Tkaczyński, M. Świstak, E. Sztorc, Projekty europejskie: praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, C.H. Beck, Warszawa 2011.
- J.W. Tkaczyński, R. Willa, M. Świstak, Fundusze Unii Europejskiej 2007-2013. Cele-Działania-Środki, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.
Netografia
- Bank Danych Lokalnych GUS www.stat.gov.pl.
- Europejski Fundusz Społeczny, www.efs.gov.pl.
- J. Górniak, M. Jelonek, J. Kwinta-Odrzywołek, J. Skrzyńska, H. Uhl, Ocena wpływu projektów zrealizowanych dzięki funduszom europejskim przez uczelnie wyższe z terenu województwa małopolskiego na wzrost konkurencyjności gospodarczej regionu oraz wzmocnienie potencjału sektora badawczo-naukowego w województwie, www.politykarozwoju.obserwatoria.malopolska.pl.
- Portal Funduszy Europejskich www.funduszeeuropejskie.gov.pl.
- Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, www.pois.gov.pl.
- Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, www.poig.gov.pl.
- Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012, www.pois.gov.pl.
- Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012, www.poig.gov.pl.
- Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012, www.efs.gov.pl.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Informacje o artykule
Spis treści artykułu
- Wprowadzenie
- Fundusze strukturalne jako instrumenty wdrażania polityki strukturalnej (polityki regionalnej) UE
- Wsparcie z funduszy strukturalnych dla sektora szkolnictwa wyższego
- Charakterystyka sektora szkolnictwa wyższego w województwie pomorskim
- Wsparcie sektora szkolnictwa wyższego w województwie pomorskim z funduszy strukturalnych na lata 2007-2013 w porównaniu z innymi regionami
- Podsumowanie
- Bibliografia
- Netografia
Informacje o autorze
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
SEM – ewolucja, główne koncepcje oraz możliwości implementacji w praktyce polskich uczelni
Internet jako efektywna przestrzeń edukacyjna
Postępowania habilitacyjne według znowelizowanych przepisów – analiza wielowymiarowa
Bariery komercjalizacji prac badawczych w Polsce
Człowiek w dobie konwergencji mediów – relacja z konferencji
Przypisy
1 W. Tkaczyński, M. Świstak in., Projekty europejskie: praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, C.H. Beck, Warszawa 2011, s. 1.
2 B. Ekstowicz, M.J. Malinowski, Polityka strukturalna Unii Europejskiej stymulatorem procesów modernizacji i rozwoju społeczno-ekonomicznego Polski w latach 2007-2015, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010.
3 K. Opałek, Zagadnienie teorii prawa i polityki, PIW, Warszawa 1983, s. 30.
4 K. Głąbicka, M. Grewiński, Polityka spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej, Elipsa, Warszawa 2005, s. 20.
5 K. Kokocińska, Polityka regionalna w Polsce i Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009, s.16.
6 J. Ładysz, Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa 2008, s. 133.
7 J.W. Tkaczyński, R. Willa, M. Świstak, Fundusze Unii Europejskiej 2007-2013. Cele-Działania-Środki, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008, s. 69.
8 Program operacyjny dedykowany jest pięciu województwom: warmińsko-mazurskiemu, podlaskiemu, lubelskiemu, świętokrzyskiemu i podkarpackiemu.
9 W przeliczeniu wg średniego kursu NBP z dnia 20.11.2012, 1 EUR = 4,1370 PLN
10 J. Górniak, M. Jelonek, J. Kwinta-Odrzywołek, J. Skrzyńska, H. Uhl, Ocena wpływu projektów zrealizowanych dzięki funduszom europejskim przez uczelnie wyższe z terenu województwa małopolskiego na wzrost konkurencyjności gospodarczej regionu oraz wzmocnienie potencjału sektora badawczo-naukowego w województwie, www.politykarozwoju... wy%C5%BCsze.pdf, s. 50, [23.10.2012].
11 Według Listy Beneficjentów, którzy otrzymali dofinansowanie z Funduszy Europejskich z dnia 30.09.2012, www.funduszeeuropej.... [08.11.2012].