Relacja z pilotażu Programu L.I.F.E w Polsce - praktyczne kształcenie studentów z wykorzystaniem e-learningu
Krzysztof Piech, Magdalena Garstka
Wprowadzenie
W XXI wieku pracodawcy wymagają od kandydatów na konkretne stanowiska przede wszystkim doświadczenia. Teoria poznana na studiach często ma niewiele wspólnego z pracą, jaką wykonuje się po ich zakończeniu. Ideą zrealizowanego w roku akademickim 2011/2012 pilotażu Programu L.I.F.E, łączącego rzeczywistość uczelnianą i biznesową, jest zmiana tej sytuacji. Pilotaż przeprowadził Instytut Wiedzy i Innowacji, a wzięło w nim udział ponad 270 studentów, pięć uczelni wyższych i 52 firmy.
Cele i koncepcja Programu L.I.F.E
Celem Programu L.I.F.E (Live International Future Experience) jest umożliwienie studentom odbycia praktyk
połączonych z rozwiązywaniem prawdziwych, a nie literaturowych studiów przypadku pod opieką nauczyciela
akademickiego, w ramach zajęć na uczelni, za zrealizowanie których uzyskują oni punkty ECTS. Jest to idea w
literaturze określana mianem kształcenia dwuścieżkowego, które zyskuje coraz większą popularność na Zachodzie.
Polega ono na przeplataniu kształcenia formalnego - w ramach zajęć na uczelni - kształceniem pozaformalnym - w
drodze doświadczenia (learning-by-doing). Studenci wchodzą w interakcję z konkretnymi jednostkami
(najczęściej firmami), a ich zadaniem jest opracowanie rozwiązania problemów zgłaszanych przez organizacje.
Współpraca taka pozwala studentom na zdobycie praktycznego doświadczenia, którego efekty są korzystne dla trzech
zaangażowanych w projekt stron: uczelni, firmy i studenta. Potwierdzają to sami studenci, spośród których wielu
dostrzega przede wszystkim praktyczne walory projektu.
Studenci, zamiast - jak to często bywa - parzyć kawę czy obsługiwać kserokopiarkę, angażują się w życie firmy, w
jej problemy, i proponują - wykorzystując zdobytą na uczelni wiedzę - ich rozwiązanie. Ponadto, podobnie jak w
przypadku rzeczywistych projektów konsultingowych, nie muszą przebywać na terenie firmy - co zwłaszcza w przypadku
mikroprzedsiębiorstw ma duże znacznie.
Tradycyjne praktyki | Innowacyjne praktyki L.I.F.E |
Praktyki wakacyjne lub odbywane kosztem zajęć na uczelni. | Odbycie profesjonalnego stażu zawodowego na uczelni w trakcie zajęć przy jednoczesnym poznawaniu teorii. |
Konieczność przebywania w przedsiębiorstwie. | Brak konieczności przebywania w przedsiębiorstwie - komunikacja możliwa drogą internetową. |
Student niekoniecznie otrzymuje punkty ECTS (zależnie od umów między uczelnią a firmami). | Student otrzymuje punkty ECTS za odbyte godziny praktyki i zajęć teoretycznych (ok. 5 ECTS). |
Trudno mierzalne efekty praktyki (studentom nie wystawia się ocen; występuje więc duże zróżnicowanie jakości praktyk). | Mierzalnym efektem praktyki jest raport końcowy, który sprawdza wiedzę studenta i jego zaangażowanie w czasie trwania praktyki - na tej podstawie wystawia się studentowi ocenę. Wpływ na ocenę może mieć przełożony studenta w danej firmie, oceniający praktyczność i implementacyjność proponowanych rozwiązań. |
Nie ma możliwości bieżącej kontroli postępów studentów w trakcie praktyki i monitorowania ich zaangażowania; brak wykorzystania e-learningu. | Integralną częścią projektu jest edukacyjna platforma e-learningowa - pozwala wymieniać informacje i umożliwia nadzór nad studentami i postępami w ich praktyce. |
Praktyka często odbiega od teorii wykładanej na uczelni. | Studenci mają możliwość połączenia ogólnego modelu teoretycznego wykładanego na uczelni z praktyką - rozwiązanie projektów biznesowych. |
Przedsiębiorstwa korzystają z wiedzy studentów - z tego, czego nauczyli się w toku studiów, bez kontroli ze strony wykładowcy. | Przedsiębiorstwa mogą korzystać z najnowocześniejszego dorobku naukowego, a ośrodki naukowe zyskują możliwość praktycznego wykorzystania wypracowywanych w nich rozwiązań. |
Źródło: opracowanie własne
W roku akademickim 2011/2012 w pilotażu Programu L.I.F.E2, opracowanego przez holenderską firmę LaMet i na jej licencji - po odpowiednich modyfikacjach dostosowujących go do polskich warunków - wdrożonego przez Instytut Wiedzy i Innowacji (IWI), wzięło udział ponad 270 studentów z pięciu uczelni publicznych w Polsce. Całość projektu została wsparta finansowo przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a następnie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (część kosztów pokrył również IWI). Dzięki temu wybrane uczelnie publiczne nieodpłatnie uzyskały dla swoich studentów licencję na zastosowanie wymienionego programu, która obejmowała m.in. dostęp do platformy e- learningowej web 2.0. Studentom umożliwiono zyskanie cennego doświadczenia, a także certyfikatów potwierdzających udział w projekcie, listów rekomendacyjnych - również z zagranicy - pomagających w uzyskaniu pracy.
W Program L.I.F.E zaangażowały się 52 firmy, instytucje i organizacje. Były to zarówno duże przedsiębiorstwa i instytucje (m.in. Bank Pekao SA, DB Schenker, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, urzędy miejskie w Gdańsku i w Radomiu), jak też małe oraz mikroprzedsiębiorstwa z branży spożywczej, informatycznej i usługowej.
Jak napisała w anonimowej ocenie jedna ze studentek: Program ten umożliwił zdobycie cennego doświadczenia i
praktycznego podejścia do problemów firmy, co nie byłoby możliwe przy innych sylabusach czy fakultetach
akademickich. Inna osoba stwierdziła: Byłam zadowolona z możliwości zdobycia nowych doświadczeń oraz wiedzy w
sposób praktyczny. Silną stroną projektu L.I.F.E było zapoznanie się z tym, jak funkcjonuje małe przedsiębiorstwo w
swoim otoczeniu. Myślę, że projekt nauczył mnie kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów oraz większej
odpowiedzialności (dotrzymywanie terminów). W przeważającej mierze (83 proc.) ankietowani biorący udział w
Programie L.I.F.E stwierdzili, że chcieliby, aby większość zajęć na uczelniach była realizowana w taki sposób.
Ponadto:
- ponad 3/4 studentów wyraziło chęć ponownego uczestnictwa w Programie,
- a 95 proc. z nich poleciłoby udział w L.I.F.E innym studentom3.
W ramach licencji udostępniona została platforma e-learningowa umożliwiająca kontakt w relacji firma - student - wykładowca. Zarówno dla wielu firm, jak i studentów platforma była nowym narzędziem. Dla tych, którzy w jakimś stopniu mieli już styczność z e-learningiem, jej obsługa stanowiła zatem łatwiejsze zadanie. Niestety tylko niektóre uczelnie korzystają z tego typu rozwiązań. Jedna ze studentek stwierdziła: Zaletą [platformy e-learningowej] jest brak konieczności spotkań z wykładowcą, praca może być wykonywana samodzielnie, w wybranym przez siebie czasie. [...] Pomocne byłoby może zintegrowanie platformy z telefonem komórkowym studenta, może pomogłoby to w dotrzymywaniu terminów5. Warto zwrócić uwagę firm na tego typu możliwości i rozwijać e-learning, wzbogacając go o nowe funkcjonalności, takie jak zintegrowanie komunikacyjne firmy, studenta i wykładowcy.
Program L.I.F.E umożliwił studentom odbycie stażu zawodowego bez konieczności ciągłego przebywania w firmie. Mogli skoncentrować się na konkretnym problemie przy jednoczesnym zachowaniu swobody studiowania i merytorycznym wsparciu ze strony wykładowcy w zakresie realizowanych zadań, zleconych przez firmę. Z kolei firmy uzyskały konkretne rozwiązania, a nie jedynie kolejnych stażystów, którym należy poświęcać cenny czas.
W Polsce należy promować działania podejmowane na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności, zwiększonego
transferu technologii (w tym także z zagranicy), a także ochrony i egzekwowania praw własności intelektualnej.
Trzeba zwiększyć funkcjonalność wdrażanego e-learningu poprzez wykorzystanie platform, które umożliwiają szerszą
współpracę uczelni z biznesem (firmy zgłaszają problemy do rozwiązania, a studenci z kół naukowych lub w ramach
zajęć rozwiązują je, z dopracowaniem kwestii praw autorskich i finansowych).
Program kształcenia praktycznego studentów jest uniwersalny - może być wykorzystany zarówno przez uczelnie
biznesowe oraz ekonomiczne, jak i humanistyczne6, gdyż jeśli chodzi o praktyki zawodowe, studenci bardzo
chętnie biorą w nich udział i dostrzegają ich praktyczną przydatność w późniejszym życiu zawodowym. Niestety,
najczęściej czas trwania praktyk oceniają jako zbyt krótki. Wdrożenie nowego systemu kształcenia pozwoliłoby
uczelniom zaproponować studentom program łączący edukację uniwersytecką z elementami stażu zawodowego, jak ma to
miejsce na uczelniach zagranicznych. Z kolei jednostki z otoczenia uczelni (firmy, samorządy, stowarzyszenia i
fundacje) przekonywałyby się, że warto zaufać kreatywnym studentom i że, jeśli tylko otrzymają oni profesjonalne
wsparcie (od wykładowcy i samej zainteresowanej firmy), będą w stanie stworzyć wiele nowatorskich rozwiązań.
Otworzyłoby to możliwości bardziej systematycznej współpracy firm z uczelniami.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Informacje o artykule
Spis treści artykułu
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Przypisy
1 Pełna tabela porównawcza znajduje się na stronie www.praktykistudenc....
2 Z ideą Programu L.I.F.E można zapoznać się na stronie www.praktykistudenc....
3 Wyniki ankiety ewaluacyjnej programu L.I.F.E przeprowadzonej przez Instytut Wiedzy i Innowacji wśród studentów i firm.
4 Tamże.
5 Ankieta ewaluacyjna programu L.I.F.E przeprowadzona przez Instytut Wiedzy i Innowacji wśród studentów i firm.
6 Na jednej z uczelni hiszpańskich program L.I.F.E był wprowadzony np. na kierunku studiów historia.