E-podręcznik w ramach projektu Cyfrowa szkoła
Roman Lorens
Wprowadzenie
Niniejszy artykuł zawiera rozważania dotyczące roli e-podręcznika w polskiej szkole. Przedstawiono w nim próbę zdefiniowania najważniejszych cech e-podręcznika oraz jego miejsca w polskim prawie oświatowym. Omówiono również aspekty wdrożenia projektu „E-podręczniki do kształcenia ogólnego” (realizowanego w ramach Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3, Poddziałanie 3.3.3), którego celem jest opracowanie i udostępnienie bezpłatnych e-podręczników i zasobów edukacyjnych na platformie edukacyjnej.
Wynalezienie druku bez wątpienia można uznać za wielki przełom i rewolucję kulturową. Szybkie drukowanie i powielanie tekstów umożliwiło upowszechnianie wiedzy szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Zjawisko to na zawsze zmieniło społeczeństwa, wpływając na edukację, naukę i życie codzienne.
Obecnie, ponad pięć wieków po wynalazku Gutenberga, stoimy u progu nowej - cyfrowej rewolucji, zastanawiając się, czy cyfryzacja zmieni czytanie, a e-booki wyprą z rynku tradycyjne, papierowe książki.
Próba definicji
W opinii Wincentego Okonia podręcznik należy traktować jako jeden z podstawowych i najpowszechniej wykorzystywanych środków w procesie nauczania1. Jego zdaniem, podręcznik powinien spełniać następujące funkcje:
- informacyjną: ma być swoistym, ale nie jedynym przewodnikiem dla ucznia;
- badawczą: nastawienie na samodzielne poznawanie przez ucznia rzeczywistości;
- praktyczną: możliwość przełożenia przez ucznia wiedzy teoretycznej na praktyczne zastosowania;
- samokształceniową: posługiwanie się danym podręcznikiem zachęca do dalszego uczenia się i samokształcenia.
- nowym typem nośnika informacji związanym z zapisem cyfrowym,
- interakcyjnością na niespotykaną skalę w czasie i przestrzeni,
- właściwie nieograniczoną pojemnością informacyjną2.
E-podręcznik pozwala również na wyszukiwanie tekstu, dodawanie komentarzy czy umieszczanie znaczników ułatwiających ponowne szybkie odnalezienie informacji. Użytkownik ma możliwość kopiowania i drukowania oraz podkreślenia lub zaznaczenia tekstu w różnych kolorach.
E-podręcznik można zapisać w wielu popularnych formatach tekstowych, takich jak: DOC, RTF, HTML czy też PDF. Jednakże komfort czytania zapewniają tylko te formaty, które pozwalają zapisać go w wersji dostosowującej się do wielkości ekranu, a co za tym idzie, umożliwiają wygodne korzystanie z niego zarówno na ekranie komórki, jak i tabletu czy czytnika e-książek. Do formatów tych należą między innymi EPUB oraz MOBI - obsługiwany przez czytnik Amazon Kindle.
Wiele powstających e-podręczników jest w praktyce jedynie zapisem cyfrowym wersji papierowej. Wydawcy, przekształcając tradycyjną książkę w książkę elektroniczną, dodają jedynie bardzo skromne zasoby multimedialne, zazwyczaj ograniczające się do zdjęć i krótkich filmów.
Sytuacja taka jest konsekwencją bardzo niejednoznacznego interpretowania pojęcia e-podręcznika. Zapisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2009 r. Nr 89 poz. 730) przewidują możliwość wprowadzenia do użytku szkolnego podręcznika w formie elektronicznej. Podręcznik musi:
- zawierać instrukcję;
- posiadać przejrzysty system nawigacyjny i wyszukiwawczy;
- charakteryzować się bardzo dobrą czytelnością;
- zapewniać możliwość drukowania.
Rożnice i problemy definicyjne występują nie tylko w przypadku e-podręczników, ale i samych e-książek (e-booków), stanowiących szerszą grupę pojęciową. Susan K. Sawyer podaje przykłady różnego pojmowania terminu e-książki: według Hawkinsa e-book to zawartość książki dostępna w formie elektronicznej, Morgan ogranicza definicję e-booka, w odróżnieniu do e-tekstu, do kombinacji sprzętu i oprogramowania używanego w celu odczytywania danych elektronicznych na odpowiednich czytnikach przenośnych7.
Z całą pewnością e-podręcznik, jako narzędzie ułatwiające nauczanie i uczenie się, powinien cechować się obiektywizmem, spójnością treści i przejrzystością oraz stwarzać możliwość szybkiej aktualizacji - tak, aby był wsparciem w procesie nauczania i uczenia się. Do ważnych cech e-podręcznika możemy także zaliczyć8:
- komunikatywność,
- obecność elementów ułatwiających jego obsługę,
- odpowiednią grafikę (ilustracje, fotografie, mapy, wykresy, tabele, które są zrozumiałe i przydatne dla ucznia),
- promowanie tematów i zagadnień, które motywują uczniów do pracy, łączenie nauki z życiem codziennym.
Pomimo wielu różnic, można wyodrębnić szereg wspólnych cech e-podręczników dostępnych na rynku9:
- zawierają warstwę tekstową z danymi i ilustracjami,
- zawierają spis treści, pozwalający dzięki aktywnym linkom przejść do konkretnych rozdziałów lub sekcji,
- umożliwiają przejście do konkretnej strony,
- oferują narzędzia edytorskie (podświetlenia, notatki, zakreślacz),
- oferują narzędzia wizualizacji (np. „zoom”),
- umożliwiają drukowanie stron,
- pozwalają na pracę zarówno w trybie online jak i off-line,
- zawierają interaktywne słowniki.
Raport podkreśla również, że nie ma jednoznacznie obowiązującej definicji e-podręcznika na polskim rynku wydawniczym. Zazwyczaj dostępne e-podręczniki określone są jedynie przez opisanie minimalnych funkcjonalności, stanowiących standardowe rozwiązania uznane przez wydawców. W efekcie dostępne e-podręczniki są mało atrakcyjne multimedialnie, niedostosowane do indywidualnych stylów uczenia się, nie można także z nich korzystać na urządzeniach takich jak tablet czy smartfon.
E-podręcznik w ramach Cyfrowej Szkoły
Ministerstwo Edukacji Narodowej wdraża projekt E-podręczniki do kształcenia ogólnego, realizowany w ramach Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3, Poddziałanie 3.3.3. Głównym celem projektu jest opracowanie i udostępnienie bezpłatnych e-podręczników i zasobów edukacyjnych na platformie. W ramach projektu planuje się osiągnięcie następujących rezultatów:
- przygotowanie nowoczesnej platformy edukacyjnej do tworzenia i udostępniania e-podręczników na zasadach pełnej otwartości (materiały zawarte w tych podręcznikach będą publikowane na wolnych licencjach);
- udostępnienie minimum 18 opracowanych e-podręczników do kształcenia ogólnego;
- udostępnienie zasobów metodycznych i dydaktycznych uzupełniających e-podręczniki;
- opracowanie programu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych dotyczących korzystania z e-podręcznika;
- przeszkolenie pracowników instytucji wspierających szkoły i placówki oświatowe (min. 1000 osób) z zakresu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu, w szczególności wykorzystania e-podręczników11.
Zgodnie z zapowiedziami Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego, partnera technologicznego w tym projekcie, e-podręcznik nie będzie plikiem PDF, systemem edukacyjnym, blogiem czy serwisem społecznościowym, lecz będzie się charakteryzować się otwartością, wieloplatformowością, elastycznością i modularnością12. E-podręcznik będzie tworzony w oparciu o HTML 5, a projekt platformy technologicznej e-podręczników oparty będzie na otwartych standardach, zapewniając jednocześnie następujące uwarunkowania technologiczne:
- wieloplatformowość - wszystkie podstawowe funkcje oraz zasoby cyfrowe platformy technologicznej e-podręczników mają być dostępne dla użytkowników zdalnie z poziomu przeglądarek internetowych dla różnych typów urządzeń stacjonarnych (np. komputer osobisty) i mobilnych (np. laptop, netbook, tablet, smartfon)13,
- elastyczność - wsparcie dostępu do treści edukacyjnych e-podręczników w trybie pracy online i off-line; w przypadku pracy off-line będzie można korzystać z e-podręcznika po pobraniu danego rozdziału na lokalny dysk urządzenia użytkownika, należy jednak pamiętać, że e-podręczniki mogą zawierać obszerne treści, takie jak filmy, które nie będą pobierane do pracy off-line14.
- zróżnicowanie - możliwość generowania różnych wersji e-podręcznika i udostępniania różnych funkcji - uczniowie i nauczyciele będą mogli korzystać z odmiennych funkcjonalności platformy technologicznej e-podręczników w trybie anonimowym (wolny dostęp dla wszystkich, ale z możliwymi ograniczeniami funkcjonalności e-podręcznika) oraz uwierzytelnionym (wymagana wcześniejsza rejestracja i pomyślna weryfikacja użytkownika); istnieje również możliwość udostępniania różnych wersji e-podręcznika uczniom i nauczycielom, np. uwzględniających zmiany w podstawie programowej czy indywidualne potrzeby ucznia,
- bezpieczeństwo - dobór i ciągła diagnostyka infrastruktury, zabezpieczeń, technologii oraz procesu wytwarzania, kontroli i integracji oprogramowania.
- całego e-podręcznika,
- wybranego rozdziału,
- wybranego zakresu materiału15.
E-podręcznik będzie także wyposażony w wyszukiwarkę umożliwiającą odnalezienie dowolnej treści edukacyjnej na podstawie słów kluczowych czy też fragmentu tekstu. W ramach podstawowej funkcjonalności e-podręcznika dla użytkowników uwierzytelnionych pracujących w trybie online będą dostępne dodatkowe funkcje edycyjne, takie jak zaznaczanie i komentowanie treści (przy czym zaznaczenia oraz komentarze będą widoczne tylko dla ich autora) czy też wypełnianie testów wyboru wraz ze sprawdzeniem wyników (wyniki testów będą widoczne tylko dla ich autora)16. Należy także podkreślić, że treści e-podręczników będą miały atomową organizację ACO (Atomic Content Object)17, co oznacza, że zostaną zapisane w odpowiednim standardzie i formacie, z którego będzie można składać bardziej rozbudowane rozdziały w różnych scenariuszach lekcyjnych18.
Zgodnie z założeniami PCSS atomowa organizacja treści e-podręczników oznacza, że będą one kompilacją niezależnych elementów, zawierających treści kształcenia w mniejszych częściach19.


Źródło: PCSS, Propozycja podstawowych założeń funkcjonalnych, dz.cyt., s. 22
Wszystkie wytwarzane w ramach projektu zasoby, w tym: dokumenty tekstowe, fotografie, filmy, nagrania, modele 3D, testy, quizy i gry edukacyjne, zostaną udostępnione na platformie technologicznej e-podręczników i będą dystrybuowane (dostępne w internecie) na zasadach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0, która pozwala na:
- kopiowanie, rozpowszechnianie, odtwarzanie i wykonywanie utworu,
- tworzenie utworów zależnych,
- użytkowanie utworu w sposób komercyjny (np. przez wydawnictwa)20.
Projekt E-podręczniki do kształcenia ogólnego dopiero zaczyna się rozwijać, natrafiając od razu na szereg problemów. Można zaliczyć do nich chociażby kwestię braku szkoleń metodycznych dla nauczycieli czy też niedostatek odpowiedniego sprzętu i infrastruktury informatycznej w każdej klasie szkolnej.
Trudno również jednoznacznie stwierdzić, czy udostępnienie darmowych e-podręczników spotka się z pozytywnym odzewem najbardziej zainteresowanych, czyli uczniów, rodziców i nauczycieli. Korzystanie z nich będzie wymagało bowiem zarówno zmiany metodyki nauczania przez nauczycieli oraz sposobu uczenia się przez uczniów, jak i poniesienia przez rodziców kosztów zakupu odpowiedniego urządzenia.
Należy również zauważyć, że rozważania o losie e-podręczników są w dużej mierze czysto teoretyczne, bowiem pierwsze fragmenty e-podręczników do matematyki pojawiły się dopiero 1 października 2013 roku, a cały projekt zostanie zakończony do czerwca 2015 roku.
Na platformie: www.epodreczniki.pl zostały udostępnione pierwsze, testowe fragmenty e-podręczników:
- trzy moduły lekcyjne z matematyki do szkoły podstawowej (klasy 4-6),
- dwa moduły lekcyjne z matematyki do gimnazjum,
- trzy moduły lekcyjne z matematyki do szkół ponadgimnazjalnych.
Zdaniem autora e-podręczniki w najbliższych latach nie zdominują polskiego systemu edukacji i nie wyprą z rynku ich papierowych odpowiedników. Problemem może być nie tylko bardzo słaba infrastruktura szkoły, ale również niezbyt entuzjastyczne podejście wielu nauczycieli.
Podsumowanie
Artykuł stanowi próbę uściślenia używanej w literaturze pedagogicznej terminologii oraz prezentacji dotychczasowych praktyk wydawniczych. Przedstawiono w nim również koncepcję e-podręcznika wdrażaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach projektu E-podręczniki do kształcenia ogólnego, którego celem jest opracowanie i udostępnienie bezpłatnych e-podręczników i zasobów edukacyjnych.
Bibliografia
- W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
- W. Walat, Podręcznik multimedialny. Teoria - metodologia - przykłady, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004.
Netografia
- E-podręczniki kształcenia ogólnego, http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2349&Itemid=1708.
- M. Helenowska-Peschke, Kształcenie hybrydowe - wykorzystanie e-podręczników w dydaktyce na poziomie akademickim, http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2008/helenow.pdf.
- R. Lorens, E-podręczniki czyli dlaczego należy zrobić pierwszy krok, http://wyborcza.pl/1,76842,11978223,E_podreczniki_czyli_dlaczego_nalezy_zrobic_pierwszy.html.
- K. de Mezer-Brelińska, J. Skrzypczak, Ewolucja podręczników szkolnych, http://edunet.amu.edu.pl/mae2012/14_Brelinska_2012.pdf.
- PCSS, Propozycja podstawowych założeń funkcjonalnych i technologicznych dla e-podręczników, http://www.man.poznan.pl/files/e_podreczniki_zalozenia_technologiczne_1_1.pdf.
- Raport z badania: Podręczniki multimedialne w polskich szkołach, http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=158&Itemid=1776.
- S.K. Sawyer, Electronic books: their definition, usage and role in libraries, http://libres.curtin.edu.au/libres12n2/ebooks.htm.
Dodaj do:
Facebook
Wykop
Twitter.com
Digg.com
Informacje o artykule
Spis treści artykułu
- Wprowadzenie
- Próba definicji
- E-podręcznik w ramach Cyfrowej Szkoły
- Podsumowanie
- Bibliografia
- Netografia
Informacje o autorze
Komentarze
tak, mielismy mozliwość pozwiedzania, fantastyczna podróż w...
autor: Anna_N85,
W Krasiejowie powstał ten nowy Park Ewolucji, najnowocześniejsze...
autor: Speleolog,
jestem jak najbardziej za e-podręcznikami, początkowo nie...
autor: Anna_N85,
Podobne zagadnienia
SEM – ewolucja, główne koncepcje oraz możliwości implementacji w praktyce polskich uczelni
Postępowania habilitacyjne według znowelizowanych przepisów – analiza wielowymiarowa
Nowoczesne technologie w rozwoju uczniów szkół ponadgimnazjalnych – wyniki badań
Badanie skuteczności metod informatycznych wspomagających zarządzanie wiedzą w uczelni wyższej
Kolegialne podejmowanie decyzji w uczelni publicznej w perspektywie humanistycznej
Przypisy
1 Zob. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1998, s. 292-299.
2 K. de Mezer-Brelińska, J. Skrzypczak, Ewolucja podręczników szkolnych, edunet.amu.edu.pl/m.... [18.07.2013].
3 Tamże.
4 M. Helenowska-Peschke, Kształcenie hybrydowe - wykorzystanie e-podręczników w dydaktyce na poziomie akademickim, www.up.krakow.pl/kt.... [18.07.2013].
5 W. Walat, Podręcznik multimedialny. Teoria - metodologia - przykłady, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004, s. 92.
6 Autor niniejszego artykułu poruszał tę kwestię w opublikowanym już tekście: R. Lorens, E-podręczniki czyli dlaczego należy zrobić pierwszy krok, wyborcza.pl/1,76842.... [23.09.2013].
7 S.K. Sawyer, Electronic books: their definition, usage and role in libraries, libres.curtin.edu.a.... [23.09.2013].
8 R. Lorens, dz.cyt.
9 Tamże.
10 Zob. Raport z badania: Podręczniki multimedialne w polskich szkołach, www.ore.edu.pl/stro.... [06.10.2013].
11 Zob. Ośrodek Rozwoju Edukacji, E-podręczniki kształcenia ogólnego, www.ore.edu.pl/inde.... [13.09.2013].
12 PCSS, Propozycja podstawowych założeń funkcjonalnych i technologicznych dla e-podręczników, www.man.poznan.pl/f.... [19.07.2013].
13 Tamże.
14 Tamże.
15 Tamże.
16 Tamże.
17 ACO należy rozumieć jako drobne elementy treści edukacyjnych, które mogą być różnymi typami zasobów cyfrowych opisanych metadanymi (np. tekst, grafika, wideo).
18 PCSS, Propozycja podstawowych założeń funkcjonalnych..., dz.cyt.
19 Tamże.
20 Tamże, s. 25-26.