AAA

E-learning Fusion - relacja z konferencji

Aneta Smaga

Relacja z konferencji

Jak stwierdziła pomysłodawczyni cyklu konferencji E-learning Fusion i prezes zarządu iPro, Marta Machalska: ,,Nasza Konferencja jest miejscem inspiracji dla wszystkich osób, które wierzą w moc e-learningu". Tegoroczna konferencja, która odbyła się 16 marca w Regent Warsaw Hotel, przyciągnęła właśnie takie osoby: około 200 uczestników, w tym pracowników działów szkoleń, HR i prezesów firm zainteresowanych e-learningiem.

Udział w konferencji E-learning Fusion 2017 był okazją nie tylko do nawiązania nowych kontaktów biznesowych, ale również do poznania innowacyjnych rozwiązań e-learningowych i zainspirowania oraz zmotywowania uczestników do podjęcia działań w kierunku rozwoju. Jak mówi Dyrektor Departamentu Komunikacji Pracodawców RP - Jurand Sękowski: sami jesteśmy pracodawcą i szkolimy naszych pracowników bardzo intensywnie, i trudno jest zrobić to wszystko w formule in class. Chcę być na bieżąco z najnowszymi trendami i widzimy to również wśród naszych klientów.

Konferencja zwróciła również uwagę zagranicznych firm. W wywiadzie1 przeprowadzonym przez Patrona Honorowego Konferencji - Pracodawców RP2 - Marta Machalska stwierdziła: myślę, że zawsze warto inspirować się tym, co się dzieje właśnie w Europie. Stąd ta idea zapraszania również gości zagranicznych i prelegentów.

Uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać 15 wystąpień, które poprowadzili znakomici praktycy, profesjonaliści oraz światowej sławy eksperci z dziedziny e-learningu. Program oraz informacje o prelegentach można odnaleźć na stronie internetowej konferencji3. Podczas wydarzenia organizatorzy zaprosili uczestników do udziału w badaniu, które miało na celu zebranie opinii słuchaczy na temat rozwiązań e-learningowych w organizacjach. Zostało ono przeprowadzone w sposób interaktywny, przy użyciu innowacyjnego narzędzia Learning Catalytics, stworzonego przez firmę Pearson. Uczestnicy, za pomocą swoich telefonów komórkowych, mogli udzielać odpowiedzi na zadawane podczas konferencji pytania, a wyniki były prezentowane na bieżąco.

Wystąpienia podzielono na 3 grupy tematyczne. W sekcji o nazwie TOOLS zawarte zostały prezentacje o najnowszych rozwiązaniach i narzędziach technologicznych w e-learningu, takich jak: mobile learning, social learning, video learning, gamifikacja, cloud LMS, authoring tools. Uczestnicy mogli usłyszeć m.in. o uczeniu się jako głównym elemencie zarządzania talentami czy kluczach do efektywności biznesowej procesów szkoleniowych. Sally Ann Moore opowiedziała o głównych czynnikach sukcesu projektów szkoleniowych wspieranych przez technologię, czyli w jaki sposób połączyć pracę z nauką oraz jakie korzyści płyną dla organizacji z udanego e-learningu. Neil Lasher, ekspert do spraw wdrażania rozwiązań e-learningowych w firmie FireEye, mówił o trendach w technologii mobilnej oraz jak najskuteczniej wykorzystywać je do podnoszenia kompetencji pracowników. Ponadto pokazał, że korzystanie z mobilnych urządzeń może być kluczem do sukcesu integracji m-learningu z miejscem pracy. Nicola Appel, Menedżer Społeczności Międzynarodowych w firmie Articulate, pokazała uczestnikom, jak sprawić, by e-learning był bardziej angażujący. Według prelegentki można to osiągnąć dzięki zastosowaniu w nim interaktywnych filmów - są atrakcyjne wizualnie, przyciągają uwagę oraz pozwalają tworzyć ciekawe studia przypadku, ćwiczenia i testy wiedzy. Bartłomiej Janiak z firmy Pearson opowiedział, jak nie być "hipopotamem" rozwoju językowego i zwalczać w sobie niechęć do działania i rozwoju osobistego.

W ścieżce tematycznej PROCESS znalazły się wystąpienia dotyczące skutecznych metod projektowania i wdrażania angażującego e-learningu. Sesję na temat platformy do nauki - Games for Business - poprowadził Dyrektor Rozwoju Biznesu Games for Business - Peter Filak. Pokazał on, że nauka może angażować oraz bawić, a przede wszystkim nie powinna być zadaniem, lecz potrzebą. Wystarczy tylko pozwolić swoim pracownikom uczyć się samodzielnie i przy zastosowaniu nowoczesnych metod, jakimi są gry edukacyjne.

Z kolei Robert Wróblewski, wiceprezes zarządu iPro, przedstawił statystki dotyczące świata graczy, które z pewnością zaskoczyły niejedną osobę na widowni. W swoim wystąpieniu pokazał również, jaki wpływ ma granie na nasz mózg oraz wyjaśnił, dlaczego warto inwestować w e-learning z elementami gier. Podczas E-learning Fusion uczestnicy mogli usłyszeć także o technikach stosowania grywalizacji podczas nauki w pracy i specyfikacji "70" i "20" w 70:20:10. Sesję na ten temat poprowadził prezes GamFed i dyrektor Gamification+ Pete Jankins, pierwszy w rankingu 100 Guru Gamifikacji. Myles Runham, ekspert w obszarze e-learningu, w swoim wykładzie przedstawił natomiast najważniejsze zasady tworzenia produktów i usług edukacyjnych. Opowiedział, czym różnią się projekty edukacyjne skupione na odbiorcy od tych skupionych na interesariuszach, a także o nowej roli i umiejętnościach, potrzebnych zespołom zajmującym się szkoleniami i rozwojem pracowników w firmach.

W ostatniej ścieżce tematycznej - EXPERIENCE & PRACTICES - zaprezentowane zostały biznesowe studia przypadków (case study) dotyczące skutecznych i udanych wdrożeń e-learningu z międzynarodowych i polskich korporacji. Adam Skrzyński, Manager Szkoleń i Rozwoju w Elavon Polska, opowiedział o strategicznych aspektach wdrażania e-learningu w firmie. Marcin Krajewski, project manager i wieloletni praktyk działający w obszarze zarządzania projektami, oraz Tomasz Krzeszowski-Waloszek, HR Manager Coach oraz trener biznesu, mówili o zwinnym wdrażaniu nowoczesnych technologii do organizacji - od obszaru szkoleń, przez produkty dla klienta, po masowe rozwiązania mobilne dla kilkusetosobowych działów sprzedaży i obsługi. Na koniec Martyna Gileta z PKP Cargo podzieliła się ze słuchaczami swoim doświadczeniem w zakresie doskonalenia zawodowego poprzez e-learning, m.in. z zastosowaniem metody "małych kroków" i wykorzystaniem komunikacji opartej na wskazaniu korzyści. Filmy ze wszystkich wystąpień prelegentów, zdjęcia oraz prezentacje można znaleźć na stronie internetowej konferencji.

Specjalnie na konferencję firma iPro przygotowała dla gości grę pod tytułem Głodomór, w której liczyła się nie tylko zręczność i szybkość, ale również wiedza. Na zakończenie wydarzenia najlepsi gracze zostali nagrodzeni prezentami ufundowanymi przez organizatorów konferencji oraz ich partnerów. Główną nagrodą był roczny dostęp do kursu językowego Pearson Online English.

Marta Machalska, twórczyni cyklu konferencji E-learning Fusion, zapowiedziała na przyszły rok III edycję wydarzenia.

 

Informacje o artykule

DOI: https://doi.org/10.15219/em68.1286

W wersji drukowanej czasopisma artykuł znajduje się na s. 40-41.

pdf pobierz artykuł w wersji PDF

Jak cytować

Komentarze

Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.

dodaj komentarz dodaj komentarz

Przypisy

1 Relacja z konferencji: https://www.youtube.... [04.04.2017].

2 Pracodawcy RP, www.pracodawcyrp.pl.... [04.04.2017].

3 E-learning Fusion, elearning-fusion.pl....