Daniel Rusin's productions concerning the problems of Polish youth as an example of education via YouTube
Karolina Kietla
Abstract
Nowadays, the role of social media in everyday life is growing systematically. It also applies to educational and pedagogical activities. One of such examples is Daniel Rusin, the YouTuber known on the web as the Reżyser Życia. His films are played during lessons in schools, have millions of views and are often commented both on the internet and in traditional media. The purpose of the article is to show that new media can play an educational role, and the involvement of YouTubers, bloggers and artists of the young generation, popular among teenagers, can be a positive stimulus for reflection on values and a responsible social attitude. The author of the article first explains the role of social media in shaping public awareness and then explores this through an analysis of content selected from the Daniel Rusin channel published from February 2019 to February 2020 on YouTube, which deals with the problems of modern teenagers.
Keywords: YouTube, Reżyser Życia, youth problems, tough topics, content analysis, educational role of social media
References
- Andrzejczak, A. (b.d.). Edutainment w edukacji. Pobrano 20 czerwca 2020 z https://www.uniwersytet-dzieciecy.pl/files/document/875bfb51dbd183dd1ff07869634cb7b11264674053.pdf
- Błaszkiewicz, K. (2019, 9 sierpnia). Reżyser Życia i "Nastolatka w ciąży". Film wstrząsnął internautami. https://kobieta.wp.pl/rezyser-zycia-i-nastolatka-w-ciazy-film-wstrzasnal-internautami-6411605015132289a
- GUS. (2019). Rocznik Demograficzny 2019. Główny Urząd Statystyczny.
- Kamiński, Ł. (2018). Nowe media w procesie kształtowania tożsamości. Progress, 4, 48-55. https://doi.org/10.4467/25439928PS.18.017.9004
- Kurek, M. i Maciaszczyk, S. (2012). Media społecznościowe - let's face them. Języki Obce w Szkole, 3, 69-72. http://jows.pl/sites/default/files/Maciaszczyk_03_0.pdf
- Maj, A. (2013). Analiza treści. W: M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów (s. 127-147). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Makaruk, K., Włodarczyk, J. i Skoneczna, P. (2019). Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport z badań. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
- Malinowska-Cieślik, M. (2015). Cyberprzemoc. W: J. Mazur (red.), Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014 (s. 212-219). Instytut Matki i Dziecka.
- McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
- Michniuk, A. (2014). YouTube - YouLearn. Nauka przez Youtube? e-mentor, 4(56), 37-43. http://dx.doi.org/10.15219/em56.1122
- Morbitzer, J. (2014). O wychowaniu w świecie nowych mediów - zarys problematyki. Labor et Educatio, 2, 119-143. https://www.ejournals.eu/Labor-et-Educatio/2014/2-2014/art/9344/
- NASK. (2020). Raport "Nastolatki 3.0". https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/2593,Raport-z-badan-quotNastolatki-30quot-2019.html
- Piotrowska, A. (2019, 18 marca). Depresja nastolatka. https://zdrowie.pap.pl/psyche/samotnosc-nastolatka
- Reżyser Życia. (b.d.). Strona główna [kanał YouTube]. Pobrano 5 maja 2020 z https://www.youtube.com/channel/UCvetOZCfJRcSjP80FUtu0gg
- Reżyser Życia. (2019, 19 lutego). (Nie)widzialna nastoletnia depresja [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_96_Ck_w_gw
- Reżyser Życia. (2019, 7 sierpnia). Nastolatka w ciąży [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4dZ00Ef62n4&vl=pl
- Reżyser Życia. (2019, 5 września). Szkoła życia [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hDqz65alvsw
- Reżyser Życia. (2019, 20 października). Mamo, jestem homo (LGBT short film) [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=kaYdTmCYgxA&t=315s
- Reżyser Życia. (2020, 23 lutego). Znikające dzieci [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=gAdMVDVWYlQ&t=459s
- Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., i Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. London School of Economics and Political Science. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo
- Statystyka. (b.d.). Zamachy samobójcze od 2017 roku. Pobrano 20 kwietnia 2020 z http://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/zamachy-samobojcze/63803,Zamachy-samobojcze-od-2017-roku.html
- Szpunar, M. (2012). Pokolenie Ctrl+C Ctrl+V. W: J. Morbitzer i E. Musiał (red.), Człowiek, media, edukacja (s. 594-605). Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN. https://www.magdalenaszpunar.com/_publikacje/2012/szpunar.pdf
- Świerszcz, J. (red.). (2016). Lekcja równości. Materiały dla nauczycieli i nauczycielek. Jak rozmawiać o orientacji seksualnej w szkole i wspierać młodzież. Kampania Przeciw Homofobii. https://kph.org.pl/wp-content/uploads/2016/02/lekcja-materialy-wyd2-www.pdf
- UNICEF. (2018, 6 września). Połowa nastolatków na świecie doświadcza przemocy rówieśniczej w szkole i jej okolicach. https://www.unicef.pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/Polowa-nastolatkow-na-swiecie-doswiadcza-przemocy-rowiesniczej-w-szkole-i-jej-okolicach
- WHO. (2020, 30 stycznia). Depression. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression
Add to: Del.icio.us Facebook Wykop Twitter.com Blip.pl Digg.com
AUTHOR |
About the article
DOI: https://doi.org/10.15219/em85.1469
The article is in the printed version on pages 15-22.
How to cite
Kietla, K. (2020). Filmy Reżysera Życia o problemach polskiej młodzieży jako przykład uczenia i wychowywania za pośrednictwem serwisu YouTube. e-mentor, 3(85), 15-22. https://doi.org/10.15219/em85.1469
Table of contents