Consumer opinion surveys regarding marketing activities of banks operating in Poland
Agata Jarosz, Kamil Janik, Weronika Magacz
Abstract
Marketing is an extremely important element of any business, because in this way customers learn about the services offered, and this helps a given business entity achieve profits. Properly selected marketing tools not only allow the information function to be fulfilled, but also positive relationships with customers to be created and maintained. In addition to advertising, which is one of the most popular forms of marketing, the factors affecting a company's image include the quality and price of the products and services offered.
Like all other business entities conducting their activities, banks use certain instruments to attract and retain customers. Almost everyone uses banking services, which is why it is important to stand out from the competition. The specificity of the functioning of banks differs from a company, because these institutions are subject to various restrictions, both domestic and international. In times of economic crisis, promotional activities are often decisive for the survival of a given entity on the market.
The aim of this study was to discover customer opinions of marketing activities undertaken by banks. In their work, the authors made a characteristic of banking activity and brought closer the essence of banking marketing. Marketing instruments that are used in banking activities were also discussed. For the purposes of the article, the authors developed a survey questionnaire to perform consumer research on issues such as to what extent advertising affects the choice of a given bank's offer, which affects the bank's image as well as expectations towards these institutions.
Keywords: banking sector, bank, marketing, marketing instruments, promotion instruments
References
- Bednarska-Olejniczak, D. (2013). Marketing bankowy w kreowaniu wartości dla klienta. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 1(33), 11-24.
- Borawska, A. (2009). Zastosowanie marketingu mix w bankowości. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 1(37), 155-172.
- Bojanowska, A. (2017). Media społecznościowe jako narzędzie zarządzania relacjami z klientami (CRM). W K. Kolasińska-Morawska i P. Morawki (red.), Agile Commerce - technologie przyszłości (s. 299-312). Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk. http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVIII-4-2.pdf
- Bucholski, R. (2021). Czynności bankowe w świetle ustaw bankowych. Dyskurs Prawniczy i Administracyjny, cz. 1, 3. 7-23. http://www.dyskurs.inp.uz.zgora.pl/index.php/DPiA/article/view/130/86
- Cichorska, J., Garczyński, D., Iwańczuk-Kaliska, A., Jurkowska, A., Kil, K., Klimontowicz, M., Kotliński, G., Łosiewicz-Dniestrzańska, E., Milic-Czerniak, R., Musiał, M., Pawłowski, M., Pettersen-Sobczyk, M., Pluskota, P., Skibińska-Fabrowska, I., Świderska, J. i Świecka, B. (2017). Bankowość dla praktyków. Europejski Certyfikat Bankowca EFCB 3E. Związek Banków Polskich. https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_bankow/standardy_kwalifikacyjne/Podrecznik_BankowoscdlaPraktykowECB_EFCB_3E.pdf
- Dobosiewicz, Z. (2007). Wprowadzenie do finansów i bankowości. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- GUS. (2020). Uczestnictwo ludności w kulturze w 2019 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/kultura/uczestnictwo-ludnosci-w-kulturze-w-2019-roku,6,3.html
- Grzegorczyk, W. (2004). Marketing bankowy. Oficyna Wydawnicza Branta.
- Grzywacz, J. (2006). Marketing w działalności banku. Difin.
- Jonas, A. (2000). Rola public relations w kreowaniu wizerunku banku. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 538, 91-103. https://r.uek.krakow.pl/bitstream/123456789/2032/1/9842.pdf
- Kieżel, M. (2018). Oferta banków detalicznych w kontekście marketingu relacyjnego - rozwój czy regres? Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 348, 79-92. https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/332283/edition/314026/content
- Kotler, P. (1994). Marketing. Northwestern University.
- Kotliński, G. (2011). Marketing usług bankowości korporacyjnej i detalicznej po kryzysie zaufania do banków. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 171, 201-212. https://dbc.wroc.pl/Content/73746/Kotlinski_Marketing_Uslug_Bankowosci_Korporacyjnej_i_Detalicznej.pdf
- Pietrzak, B., Polański, Z. i Woźniak, B. (2008). System finansowy w Polsce. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Puzio, E. (2016). Komunikacja marketingowa w budowaniu wartości marki na przykładzie przedsiębiorstwa logistycznego. W A. Gozdek, M. Musiał i K. Peszko (red.), Współczesne problemy finansów, marketingu i transportu z perspektywy młodych uczonych (s. 253-262). Uniwersytet Szczeciński.
- Stolarska, A. (2012). Instrumenty marketingu w działalności instytucji finansowych na przykładzie banków. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 2, 36-47. https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/stolarska.pdf
- Szymańska, A. (2012). Promocja i jej oddziaływanie na preferencje i zachowania konsumentów - ujęcie modelowe. Zeszyty Naukowe. Wyższa Szkoła Ekonomii i Informatyki w Krakowie, 8, 87-106.
- Świderska, J. Galbarczyk, T., Klimontowicz, M. i Marczyńska, K. (2016). Bank komercyjny w Polsce. Podręcznik akademicki (wyd. 2). Difin.
- Ustawa. (1997). Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. 1997 nr 140 poz. 939). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19971400939
- Waniowski, P., Sobotkiewicz, D. i Daszkiewicz, M. (2010). Marketing. Teoria i przykłady. Wydawnictwo Placet.
- Zaleska, M. (red.). (2007). Współczesna bankowość. Difin.
- Żabiński, L. (2005). Marketing a zarządzanie marketingowe. O niektórych relacjach między dyscypliną nauki a jej specjalnością badawczą. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 184. 5-14. https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/18025/foe184_Leszek_%c5%bbabi%c5%84ski_5_14.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Add to: Del.icio.us Facebook Wykop Twitter.com Blip.pl Digg.com
AUTHORS |
About the article
DOI: https://doi.org/10.15219/em98.1600
The article is in the printed version on pages 52-62.
How to cite
Jarosz, A., Janik, K. i Magacz, W. (2023). Badania opinii konsumentów na temat działań marketingowych banków prowadzących działalność w Polsce. e-mentor, 1(98), 52-62. https://doi.org/10.15219/em98.1600
Table of contents