Categorization of universities belonging to the Conference of Rectors of Academic Schools in Poland in the light of data on three years of graduates
Marek Rocki
Abstract
The paper indicates the possibility of the categorization of universities belonging to the Conference of Rectors of Academic Schools in Poland and universities associated with this conference, due to the available data on three graduates' years. The categorization uses two selected synthetic indicators determined in the nationwide system of monitoring the economic fate of graduates. The combinations of the values of these indicators make it possible to distinguish the category of universities whose graduates are assessed differently by employers. Additional possibilities of inference about changes in the categories of individual universities were also indicated. The results of categorization confirm the assumption that the identity of the university has a significant impact on the economic fate of graduates. At the same time, the summary of the results obtained for three years indicates the short-term stability of the categorization, or in other words, the lack - apart from a dozen or so exceptions - of significant changes in the categorization.
Keywords: graduates, fields of study, universities, economic fate of graduates, university categorization
References
- Andrews, J. i Higson, H. (2010). Graduate employability, 'Soft Skills' Versus 'Hard' Business Knowledge: A European Study. Higher Education in Europe, 33(4), 411-422. https://doi.org/10.1080/03797720802522627
- KRASP. (2019). Statut KRASP. https://www.krasp.org.pl/o-krasp/statut
- KRASP. (2021). Informator. Kadencja 2020-2024. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich.
- KRASP. (b.d.). O nas. Pobrano 31 października 2022 z https://www.krasp.org.pl/O_krasp/O_NAS
- Materiały informacyjne na temat zasobów udostępnianych w ramach siódmej edycji ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA). (b.d.). Pobrano 2 marca 2023 z https://ela.nauka.gov.pl/ELA7_opis_badania_20220702.pdf
- Okay-Somerville, B. i Scholarios, D. (2015). Między studiami a pracą - samodzielne zarządzanie karierą, zatrudnialność, sukces zawodowy. Spojrzenie na teorię kariery z perspektywy społeczno-kognitywnej. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 6(107), 33-60.
- Rocki, M. (2021). Łączenie studiów z pracą zarobkową a wejście absolwentów wyższych uczelni na rynek pracy. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 83(4), 205-222. https://doi.org/10.14746/rpeis.2021.83.4.14
- Rocki, M. (2022). Kategoryzacja polskich uczelni akademickich w świetle danych z systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów. Gospodarka Narodowa, 4(312), 42-59. https://doi.org/10.33119/GN/154833
- Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 164, poz. 1365). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20051641365
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz. 1668). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668
Add to: Del.icio.us Facebook Wykop Twitter.com Blip.pl Digg.com
AUTHOR |
About the article
DOI: https://doi.org/10.15219/em98.1601
The article is in the printed version on pages 75-86.
How to cite
Rocki, M. (2023). Kategoryzacja uczelni należących do Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich w świetle danych o trzech rocznikach absolwentów. e-mentor, 1(98), 75-86. https://doi.org/10.15219/em98.1601
Table of contents