Od redakcji

Numer, do którego lektury chciałabym Państwa zachęcić, jest w dużej mierze rezultatem akcji promocyjnej dla doktorantów, którą ogłosiliśmy na początku maja bieżącego roku. Zdając sobie sprawę z tego, że choć pandemia wywołana przez wirus SARS-Cov-2 oraz związane z nią obawy zdominowały na jakiś czas uwagę nas wszystkich, to przecież zobowiązania naukowe i zawodowe pozostały aktualne. W związku z tym staraliśmy się zachęcić szczególnie właśnie mniej doświadczonych badaczy, aby nie odkładali swoich prac na przysłowiową ostatnią chwilę. Po upływie niemal czterech miesięcy od zainicjowania tej akcji nie mam wątpliwości, że pomysł był trafiony.
czytaj dalej »

Ukazał się nowy numer e-mentora. Polecamy w nim szczególnie:

Beata Krawczyk-Bryłka, Krzysztof Nowicki, Projekty grupowe jako przygotowanie do współpracy w zespołach wirtualnych

Kształcenie inżynierów, którzy odpowiadają za dostarczanie rozwiązań ICT dla gospodarki 4.0., wymaga stosowania metod rozwijających nie tylko kompetencje techniczne, ale również kompetencje związane ze współpracą w zespołach projektowych i budowaniem relacji z klientem. Istotne jest też przygotowanie do działania w warunkach wirtualizacji relacji oraz wysokich wymagań dotyczących innowacyjności proponowanych rozwiązań.
czytaj dalej »


Karolina Kietla, Filmy Reżysera Życia o problemach polskiej młodzieży jako przykład uczenia i wychowywania za pośrednictwem serwisu YouTube

Media społecznościowe przez lata funkcjonowania ewaluowały i dziś wyznaczają trendy oraz kształtujących postawy obywatelskie. Na temat zagrożeń wynikających z korzystania z internetu powstało już wiele publikacji, warto więc może zwrócić uwagę na treści wartościowe, które można znaleźć za pośrednictwem nowych mediów. Celem artykułu jest wykazanie, że produkcje youtubera Daniela Rusina pełnią funkcje wychowawcze. Autorka do badań wybrała filmy dotyczące problemów współczesnych nastolatków, które często są przez dorosłych umniejszane, jak: depresja, dręczenie przez rówieśników, nieplanowana ciąża, brak akceptacji ze względu na orientację seksualną.
czytaj dalej »

Anna Rogala, Wyzwania realizacji koncepcji patient empowerment w kontekście kompetencji pacjentów

W ujęciu tradycyjnym za zdrowie obywateli w dużej mierze odpowiada państwo, które powinno zapewniać dostęp do odpowiednich świadczeń zdrowotnych (Pacenti i Mancini 2015, s. 18). Przez wiele lat pacjenci byli biernymi uczestnikami rynku zdrowia i ich zadania ograniczały się do przestrzegania zaleceń lekarza w sytuacji pojawienia się choroby. Jednak w ostatnim czasie, w wyniku istotnych zmian oddziałujących na funkcjonowanie sektora ochrony zdrowia, [… ] od pacjentów oczekuje się przyjęcia postawy proaktywnej, a co za tym idzie zwiększania odpowiedzialności za własne zdrowie.
czytaj dalej »

Na rynku wydawniczym ukazały się nowe publikacje

Nowe na blogu

Ostatni wykład

Być może niektórym czytelnikom tego bloga tytuł wyda się zaskakujący, a może nawet błędny. Dlaczego pisać o ostatnim wykładzie w momencie, gdy właśnie zaczyna się rok akademicki? Zakładam jednak, że znajdą się i tacy, którym ten tytuł skojarzy się z Randy’m Pauschem, nieżyjącym już profesorem Carnegie Mellon University w Pensylwanii.
czytaj dalej »

Czy możliwy jest „reset” edukacji?

21 sierpnia bieżącego roku zmarł Sir Ken Robinson, człowiek, który przez całe swoje życie zawodowe działał aktywnie na rzecz zmian w edukacji, które pozwoliłyby na rozwijanie indywidualnych talentów uczniów, na ich twórczy i samodzielny rozwój, niezależnie od tego w jakiej części świata żyją i dorastają. Jego wystąpienie z 2006 roku, zatytułowane Do schools kill creativity? oglądnięto ponad 67 milionów razy, co czyni je najczęściej oglądanym wystąpieniem w historii TED Talks.
czytaj dalej »