Miliard na edukację wyższą
Marcin Dąbrowski
W połowie grudnia Komisja Europejska zatwierdziła długo oczekiwany Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Długo oczekiwany, ponieważ – zgodnie z planami, o których pisałem w listopadzie 2013 r. – miał zostać wprowadzony już do praktycznej realizacji jesienią ubiegłego roku. Cały Program składa się z sześciu osi priorytetowych i łącznego budżetu w wysokości blisko 4,7 mld złotych. Podział środków na kluczowe obszary prezentuje poniższy wykres.
Źródło: http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/971/wykres_POWER.jpg
Choć trudno przecenić wagę całego Programu dla rozwoju społecznego i gospodarczego, warto pokreślić, iż na same cele szkolnictwa wyższego przeznaczono miliard złotych. Środki te podzielone zostaną na cztery cele szczegółowe osi, tj.
- podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa;
- zwiększenie jakości i efektywności kształcenia na studiach doktoranckich;
- poprawę dostępności międzynarodowych programów kształcenia dla osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym (z Polski oraz dla cudzoziemców);
- wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego.
W dokumentacji PO WER trudno doszukać się postawienia wprost na rozwój programów kształcenia na odległość (o skutkach czego – zarówno dla tego programu, jak i drugiego z przygotowywanych, tj. Polska Cyfrowa – pisałem we wspomnianym już tekście: http://www.e-mentor.edu.pl/blog/wpis/id/64). Warto jednak zauważyć, iż Ministerstwo w typach projektów dla celu „Wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego” wymienia: działania podnoszące kompetencje dydaktyczne kadr uczelni w zakresie innowacyjnych umiejętności dydaktycznych oraz umiejętności informatycznych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystania w procesie kształcenia, prowadzenia dydaktyki w języku obcym, zarządzania informacją.
Nie pozostaje nic innego, jak czekać na konkursy MNiSW i agencji wykonawczych, przygotowując wnioski poświęcone m.in. doskonaleniu warsztatu nowoczesnej dydaktyki i e-dydaktyki, jak i umiejętnemu wykorzystywaniu big data do optymalizacji procesów kształcenia.
Data dodania: 7.01.2015
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Marcin Dąbrowski
Tagi wpisu
Inne wpisy autora:
- » Cykl życia e-learningu
- » Lunch & learn 2.0
- » E-learning a programy operacyjne na lata 2014-2020
- » E-learning potrafi!
- » Crowdsourcing i e-learning
- » Cyfrowa szkoła... akademicka
- » Gdzie jest czytelnik?
- » Oczekiwania i wyobrażenia uczniów nt. przyszłości komputerów
- » Social learning
- » Ściąganie na egzaminach online
- » Powszechny dostęp do zasobów wiedzy
- » E-learning ponad granicami
- » e-podręczniki w natarciu
- » Jak wynagradzać e-nauczycieli?
- » Na dobry początek