Ostatni wykład
Maria Zając
Być może niektórym czytelnikom tego bloga tytuł wyda się zaskakujący, a może nawet błędny. Dlaczego pisać o ostatnim wykładzie w momencie, gdy właśnie zaczyna się rok akademicki? Zakładam jednak, że znajdą się i tacy, którym ten tytuł skojarzy się z Randym Pauschem, nieżyjącym już profesorem Carnegie Mellon University w Pensylwanii. Wygłosił swój ostatni wykład, znając diagnozę lekarzy: nieuleczalny nowotwór trzustki i co najwyżej kilka miesięcy życia. Nagranie tego wystąpienia jest dostępne w serwisie YouTube, a także na stronie uczelni: https://www.cmu.edu/randyslecture/. Opublikowano je również w formie książki, którą przetłumaczono na 36 języków, w tym także na język polski. Ukazała się wprawdzie w 2008 roku, ale nadal można ją zakupić przez internet.
Gorąco zachęcam do sięgnięcia po tę publikację, gdyż może okazać się wartościową i przydatną lekturą w wielu kontekstach naszego życia. Tutaj jednak odwołam się do jednego tylko rozdziału z książki, który zatytułowano „Zacznij od tego, by usiąść z innymi”. Autor pisze w nim o tym, jak ważna jego zdaniem jest umiejętność pracy w zespole i przedstawia autorski zestaw wskazówek, które zawsze przekazywał studentom na początku semestru. Poruszyła mnie trafność i przydatność tych porad, które przytoczył w swojej książce. Pomyślałam więc, że w sytuacji, gdy większość zajęć w bieżącym semestrze będzie się odbywała online, gdzie budowanie wspólnoty i atmosfery współpracy jest jeszcze trudniejsze niż w sali wykładowej, te proste a zarazem treściwe podpowiedzi mogą być bardzo pomocne – zarówno wykładowcom, jak i studentom.
Cytuję więc za polskim wydaniem książki (s. 194 i 195)[1]:
- Poznawaj ludzi we właściwy sposób. Wszystko zaczyna się od tego. Wymień się informacjami kontaktowymi.
- Ustal to, co was łączy: niemal zawsze możesz znaleźć coś, co masz wspólnego z inną osobą; dzięki temu łatwiej będzie pracować nad jakimś zagadnieniem, jeżeli zdarzą się różnice zdań.
- Staraj się, by spotkanie nastąpiło w jak najkorzystniejszych warunkach: upewnij się, że nikt nie jest głodny, zmarznięty czy zmęczony.
- Pozwól każdemu mówić: nie kończ za kogoś zdania. Mówienie szybko i głośno nie sprawia, że twój pomysł jest lepszy.
- Powstrzymaj ego: kiedy omawiacie pomysły, sklasyfikujcie je i zapiszcie. Etykietka powinna dotyczyć pomysłu, nie pomysłodawcy.
- Chwal innych: pomyśl, co by tu miłego powiedzieć, nawet jeśli jest to nieco naciągane. Jeśli się postarasz, nawet w najgorszych pomysłach znajdziesz jakieś dobre strony.
- Formułuj alternatywy pod postacią pytań: zamiast mówić „Uważam, że powinniśmy zrobić A, nie B”, spróbuj zapytać: „A może byśmy tak zrobili A zamiast B?”. Skłania to ludzi do komentarzy, a nie zaciekłej obrony swojego wyboru.
Kupiłam i przeczytałam tę książkę wkrótce po tym, gdy się ukazała. Potem zapomniałam o niej. Ostatnio jeden ze znajomych wspomniał Randy’ego Pauscha i pomyślałam, że warto wrócić do tej lektury, która kiedyś wywarła na mnie duże wrażenie. Sięgnęłam, zaczęłam czytać i doszłam do wniosku, że z pewnością nieprzypadkowo „wróciła” ona do mnie akurat w tym momencie, dlatego dzielę się cząstką tego, co w niej jest, wierząc, że wśród czytelników naszego redakcyjnego bloga znajdą się tacy, którzy zechcą sięgnąć po lekturę – być może ponownie tak jak ja, a być może po raz pierwszy. Gorąco polecam.
[1] Wydawca: Nowa proza, Warszawa, 2008.
Data dodania: 30.09.2020
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Maria Zając
Tagi wpisu
Inne wpisy autora:
- » Nick Shackleton-Jones – edukacja to nie uczenie się
- » Gdy student może wybrać czego chce się uczyć …
- » Nauczanie zdalne vs nauczanie online czyli e-learning
- » Nauczyciel przyszłości pilnie poszukiwany
- » Na fali zmian – czym różni się TDP od LXP i LMS?
- » ♫Twelve days of Christmas♫ i nauczanie zdalne
- » Czy możliwy jest „reset” edukacji?
- » Kursy typu HyFlex – możliwości i wyzwania
- » Jak oceniać wspólnie ze studentami
- » Sesja tuż-tuż…
- » Siedemnaście lat polskiej e-edukacji z perspektywy czasopisma e-mentor
- » (Nie) Bezpieczni w sieci - konkurs dla NGO na najlepszą kampanię edukacyjną
- » Tony Bates online - dwa spotkania i dwa ważne tematy
- » Wymuszona zmiana - gdzie szukać pomocy
- » Nauczanie online - zamieszanie terminologiczne
- » Makerspace w Wadowicach
- » Students’ Science Expo – łączy nas nauka - 3.10.2018 Wrocław
- » The Case Against Education
- » Just Join IT: polscy programiści na świecie
- » Kursy MOOC jako część edukacji formalnej
- » Cloud Academy
- » Mam certyfikat MOOC i co dalej?
- » Open Education: International Perspectives in Higher Education - recenzja książki
- » Ruch na rzecz wolnego dostępu do publikacji naukowych
- » Świąteczny MOOC
- » Magia technologii?
- » Gra w edukację i profile graczy
- » Szkoła inżynierów czyli latająca miotła czarownicy zamiast lekcji kaligrafii
- » Zawody przyszłości - konsultant ds. prywatności, menedżer cyfrowej śmierci a może chirurg pamięci?
- » Nieoczekiwana zmiana miejsc?
- » 3F > 3Z?
- » Szkoła bez sal, klas i przedmiotów – szkoła przyszłości?
- » Masowe kursy otwarte integralną częścią edukacji formalnej?
- » Dla kogo jest MOOC?
- » Trzecia fala czyli masowe otwarte kursy online na uniwersytetach
- » Zotero – bibliografia zawsze pod ręką
- » Counselor, tutor i profesor
- » E-learning, innowacje i KRK a zasada Hipokratesa
- » World Bank e-Institute
- » Ja też chcę na Stanford
Ostatnio czytane:
- ♦ Zotero – bibliografia zawsze pod ręką, Maria Zając
- ♦ ♫Twelve days of Christmas♫ i nauczanie zdalne, Maria Zając
- ♦ Open Education: International Perspectives in Higher Education - recenzja książki, Maria Zając
- ♦ Szkoła bez sal, klas i przedmiotów – szkoła przyszłości?, Maria Zając
- ♦ Powszechny dostęp do zasobów wiedzy, Marcin Dąbrowski