♫Twelve days of Christmas♫ i nauczanie zdalne
Maria Zając
Okres od Świąt Bożego Narodzenia do pierwszych dni stycznia kojarzy się nam na ogół z większą ilością wolnego czasu. Te ostatnie dni roku, kiedy minęła już świąteczna krzątanina, ale w powietrzu unosi się ciągle zapach choinki i smakowitych wypieków, wydają się znakomitą okazją, aby zrobić coś dla siebie – coś co będzie źródłem relaksu i przyjemności. Czy taką przyjemnością może być poszerzanie swoich kompetencji zawodowych? Dla niektórych zapewne tak. I prawdopodobnie w oparciu o takie założenie powstał pomysł tworzenia zestawów aplikacji, które warto poznać w te grudniowe dni, kiedy zimno na zewnątrz nie zachęca do dłuższych spacerów. O inicjatywie nazwanej 12 Apps for Christmas pisałam na tym blogu już prawie pięć lat temu.
Być może wielu czytelników w tym momencie pomyśli: kiedyś to były rzeczywiście wolne dni, ale bieżący rok, pod wieloma względami trudniejszy od tylu poprzednich, nie daje możliwości odpoczynku, nie wspominając już o przeznaczaniu czasu wolnego na dokształcanie się. Ledwie miną święta, a już trzeba myśleć o sesji, o zaliczeniach i o tym jak je sprawnie zorganizować w ciągle nietypowych warunkach pandemii.
I właśnie tym sceptykom lub malkontentom chciałabym szczególnie polecić zestawienie, które kilka dni temu trafiło do mojej skrzynki pocztowej za sprawą serwisu Faculty Focus, prowadzonego przez Magna Publications. Nie będę ukrywać, że w 2020 roku jest to jeden z częściej przeze mnie odwiedzanych serwisów edukacyjnych, który postrzegam jako bogate źródło wiedzy oraz inspiracji. W otrzymanym ostatnio newsletterze pierwszym tytułem, który przyciągnął moją uwagę było 12 Days of Professional Development Opportunities.
Dwanaście „prezentów” zebranych w jednym opracowaniu przez Caseya Dextera, dyrektora Center for Teaching Excellence and Faculty Development at Berry College (USA), to bardzo cenna pomoc szczególnie dla tych, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z nauczaniem online, a których zmusiła do tego pandemia. I choć nauczanie w tym trybie trwa już drugi semestr, to dla wielu nauczycieli ciągle jest to stan konieczności, a nie dobrowolnego wyboru, w którym to stanie odnajdują się często z niemałym trudem, próbując stosować metody i rozwiązania praktykowane od lat w nauczaniu na kampusie. Dexter przedstawia zestaw 12 tematów, z których każdy powiązany jest z materiałem w formie postu na blogu, nagrania na YouTube lub artykułu w czasopiśmie internetowym. Można śmiało powiedzieć, że jest to kompendium pomysłów i porad dla poczatkujących i zaawansowanych.
Dla zachęty przedstawiam kilka pierwszych i namawiam do lektury wszystkich. Może akurat uda się nam znaleźć odpowiedź na pytanie, które towarzyszy nam od kilku tygodni lub nawet miesięcy?
Zestawienie zaczyna się tak:
♫♫♫♫♫♫. On the 16th day of December, this short piece gave to me … 12 professional development opportunities ♫♫♫♫♫♫
One short piece on encouraging student engagement in Zoom
Are you looking for practical tips to engage your students in synchronous class sessions via zoom? Check out this piece to help you think through how to build accountability in your courses from the start!
…
Three-minute primer on Universal Design for Learning
...
Six ways to create magic in your online classroom
…
Nine-minute read on active learning in the socially distanced and hybrid classroom
Ten strategies to support students in this time of uncertainty
…
♫♫♫♫♫♫♫
A na koniec jeszcze bonus – „a partridge in a pear tree” czyli link do nagrania piosenki Twelve days of Christmas w wykonaniu grupy Pentatonix. Aranżacja jak przystało na „epokę Zoom i Teams” :)
♫♫♫♫♫♫♫
W mieniu swoim oraz całej Redakcji e-mentora życzę wszystkim czytelnikom radosnych Świąt, miłego słuchania, duzo wolnego czasu oraz ciekawej lektury.
Data dodania: 23.12.2020
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Maria Zając
Tagi wpisu
Inne wpisy autora:
- » Nick Shackleton-Jones – edukacja to nie uczenie się
- » Gdy student może wybrać czego chce się uczyć …
- » Nauczanie zdalne vs nauczanie online czyli e-learning
- » Nauczyciel przyszłości pilnie poszukiwany
- » Na fali zmian – czym różni się TDP od LXP i LMS?
- » Ostatni wykład
- » Czy możliwy jest „reset” edukacji?
- » Kursy typu HyFlex – możliwości i wyzwania
- » Jak oceniać wspólnie ze studentami
- » Sesja tuż-tuż…
- » Siedemnaście lat polskiej e-edukacji z perspektywy czasopisma e-mentor
- » (Nie) Bezpieczni w sieci - konkurs dla NGO na najlepszą kampanię edukacyjną
- » Tony Bates online - dwa spotkania i dwa ważne tematy
- » Wymuszona zmiana - gdzie szukać pomocy
- » Nauczanie online - zamieszanie terminologiczne
- » Makerspace w Wadowicach
- » Students’ Science Expo – łączy nas nauka - 3.10.2018 Wrocław
- » The Case Against Education
- » Just Join IT: polscy programiści na świecie
- » Kursy MOOC jako część edukacji formalnej
- » Cloud Academy
- » Mam certyfikat MOOC i co dalej?
- » Open Education: International Perspectives in Higher Education - recenzja książki
- » Ruch na rzecz wolnego dostępu do publikacji naukowych
- » Świąteczny MOOC
- » Magia technologii?
- » Gra w edukację i profile graczy
- » Szkoła inżynierów czyli latająca miotła czarownicy zamiast lekcji kaligrafii
- » Zawody przyszłości - konsultant ds. prywatności, menedżer cyfrowej śmierci a może chirurg pamięci?
- » Nieoczekiwana zmiana miejsc?
- » 3F > 3Z?
- » Szkoła bez sal, klas i przedmiotów – szkoła przyszłości?
- » Masowe kursy otwarte integralną częścią edukacji formalnej?
- » Dla kogo jest MOOC?
- » Trzecia fala czyli masowe otwarte kursy online na uniwersytetach
- » Zotero – bibliografia zawsze pod ręką
- » Counselor, tutor i profesor
- » E-learning, innowacje i KRK a zasada Hipokratesa
- » World Bank e-Institute
- » Ja też chcę na Stanford
Ostatnio czytane:
- ♦ Masowe kursy otwarte integralną częścią edukacji formalnej?, Maria Zając
- ♦ Social learning, Marcin Dąbrowski
- ♦ Cyfrowa szkoła... akademicka, Marcin Dąbrowski
- ♦ Szkoła inżynierów czyli latająca miotła czarownicy zamiast lekcji kaligrafii, Maria Zając
- ♦ ♫Twelve days of Christmas♫ i nauczanie zdalne, Maria Zając