Nick Shackleton-Jones – edukacja to nie uczenie się
Maria Zając
W numerze 4(91)/2021 e-mentora pisałam o wystąpieniu Nicka Shackletona-Jonesa podczas konferencji E-learning Fusion. Nick pełni rolę CLO (Chief Learning Officer) w brytyjskim oddziale firmy Deloitte. Swoje wystąpienia i publikacje adresuje zarówno do tych, którzy się uczą, jak i tych, którzy nauczają i szkolą innych. Formułowane przez siebie tezy opiera z jednej strony na wynikach badań z obszaru psychologii i neuronauk, zaś z drugiej na wieloletnim doświadczeniu jako trener, a także organizator szkoleń.
W swoich prelekcjach Nick zwykle stara się zwrócić uwagę słuchaczy na kilka aspektów, które jego zdaniem decydują o efektach uczenia się.
Należą do nich:
1. doświadczenie uczenia się (learning experience) – zapamiętujemy zwykle to, co ma jakieś znaczenie;
2. opowiadanie historii (tell the story) – ważne są nie same fakty i dane, lecz kontekst, w jakim zostały przekazane; on wzmacnia proces zapamiętywania i budowania nowej wiedzy;
3. możliwość wyboru czego się uczymy – nie to, co przygotował lub zaplanował nauczyciel bądź to, co zapisano w programie, tylko to, czego chcemy się nauczyć, co naszym zdaniem jest nam potrzebne (do not learn to please your parents/educators/bosses);
4. przyswajanie konkretnych treści zamiast realizacji kursów (resources not courses).
Jak łatwo zauważyć, punkty te są ściśle ze sobą powiązane i zapewne większość z nas byłaby gotowa się zgodzić, że faktycznie najwięcej bądź najłatwiej nauczyli się wtedy, gdy wszystkie lub prawie wszystkie wymienione warunki były spełnione. Warto natomiast postawić pytanie: Czy realizacja opisanego podejścia jest możliwa w edukacji formalnej - szkolnej lub akademickiej - w któryej obowiązują określone programy nauczania?
Moim zdaniem tak i bardzo dużo zależy od podejścia przyjętego przez nauczyciela – od jego otwartości na zmianę sposobu nauczania (w szczególności na rezygnację z wykładu). Równocześnie wydaje mi się, że konieczne jest spełnienie jednego dodatkowego warunku: aby uczący się wiedział, jakiej wiedzy potrzebuje i czego chce się nauczyć.
W przypadku szkoleń zawodowych zazwyczaj zainteresowany wie do czego są mu potrzebne treści szkolenia, które podejmuje, wie czego oczekuje. Zazwyczaj.
Natomiast w edukacji taki stopień samoświadomości występuje znacznie rzadziej. Dlatego wydaje mi się, że zmieniając edukację należałoby zacząć – i to możliwie jak najwcześniej – od uczenia jak określać swoje potrzeby w zakresie wiedzy, jak wybierać to, czego chcemy się nauczyć. Nadmiar i powszechna dostępność informacji będą wymagały od człowieka takich umiejętności, dlatego im szybciej młody człowiek zacznie je opanowywać tym łatwiej będzie sobie radził z uczeniem się w szkole, na uczelni i … w życiu.
Więcej wypowiedzi Nicka Shackletona-Jonesa na temat uczenia się można znaleźć m.in. w serwisie We are tilt (https://wearetilt.com/tilt-talks/nick-shackleton-jones/).
W 2019 roku, nakładem wydawnictwa Kogan Page, ukazała się także jego książka zatytułowana “How People Learn: Designing Education and Training that Works to Improve Performance”.
Data dodania: 15.11.2021
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Maria Zając
Tagi wpisu
Inne wpisy autora:
- » Gdy student może wybrać czego chce się uczyć …
- » Nauczanie zdalne vs nauczanie online czyli e-learning
- » Nauczyciel przyszłości pilnie poszukiwany
- » Na fali zmian – czym różni się TDP od LXP i LMS?
- » ♫Twelve days of Christmas♫ i nauczanie zdalne
- » Ostatni wykład
- » Czy możliwy jest „reset” edukacji?
- » Kursy typu HyFlex – możliwości i wyzwania
- » Jak oceniać wspólnie ze studentami
- » Sesja tuż-tuż…
- » Siedemnaście lat polskiej e-edukacji z perspektywy czasopisma e-mentor
- » (Nie) Bezpieczni w sieci - konkurs dla NGO na najlepszą kampanię edukacyjną
- » Tony Bates online - dwa spotkania i dwa ważne tematy
- » Wymuszona zmiana - gdzie szukać pomocy
- » Nauczanie online - zamieszanie terminologiczne
- » Makerspace w Wadowicach
- » Students’ Science Expo – łączy nas nauka - 3.10.2018 Wrocław
- » The Case Against Education
- » Just Join IT: polscy programiści na świecie
- » Kursy MOOC jako część edukacji formalnej
- » Cloud Academy
- » Mam certyfikat MOOC i co dalej?
- » Open Education: International Perspectives in Higher Education - recenzja książki
- » Ruch na rzecz wolnego dostępu do publikacji naukowych
- » Świąteczny MOOC
- » Magia technologii?
- » Gra w edukację i profile graczy
- » Szkoła inżynierów czyli latająca miotła czarownicy zamiast lekcji kaligrafii
- » Zawody przyszłości - konsultant ds. prywatności, menedżer cyfrowej śmierci a może chirurg pamięci?
- » Nieoczekiwana zmiana miejsc?
- » 3F > 3Z?
- » Szkoła bez sal, klas i przedmiotów – szkoła przyszłości?
- » Masowe kursy otwarte integralną częścią edukacji formalnej?
- » Dla kogo jest MOOC?
- » Trzecia fala czyli masowe otwarte kursy online na uniwersytetach
- » Zotero – bibliografia zawsze pod ręką
- » Counselor, tutor i profesor
- » E-learning, innowacje i KRK a zasada Hipokratesa
- » World Bank e-Institute
- » Ja też chcę na Stanford