Nauczyciel przyszłości pilnie poszukiwany
Maria Zając
O potrzebie głębokich zmian w edukacji mówi się już od wielu lat. O konieczności przygotowania nauczycieli do tych zmian podobnie. Podejmowane są też pewne działania w kierunku poprawy sytuacji, jednak dopiero wybuch pandemii i wymuszone przez nią przejście na zdalny tryb nauczania uwypukliły znaczące braki w zakresie kompetencji nauczycieli. I to nie tylko kompetencji cyfrowych.
Na początku marca br. na blogu Fierce Education ukazał się wpis autorstwa Jacqueline Renfrow zatytułowany „Faculty of the future: must have characteristics” (https://www.fierceeducation.com/administration/faculty-future-must-have-characteristics). Autorka przytacza w nim listę kompetencji, którą Jeremy Zhang z Johns Hopkins University School of Education opracował jako podpowiedź dla władz uczelni, chcących zatrudnić nauczycieli akademickich. Lista ta obejmuje dwie kategorie: cechy osobowości oraz wiedzę i umiejętności.
Zdaniem Zhanga osobę, która będzie w najbliższej przyszłości starać się o posadę nauczyciela powinny cechować:
- elastyczność,
- umiejętność przystosowania się do zmian,
- ciekawość, chęć uczenia się,
- gotowość do udostępniania treści online,
- brak obaw przed popełnianiem błędów w obecności studentów,
- gotowość do uczenia się wspólnie ze studentami i od studentów,
- akceptacja podejścia ukierunkowanego na uczących się, z uwzględnieniem ich aktywnej roli i prawem decyzji.
Natomiast na liście umiejętności, którymi powinien się wykazać współczesny kandydat bądź kandydatka na nauczyciela znalazły się:
- znajomość pedagogiki, szczególnie w zakresie nauczania hybrydowego, rozwijania kompetencji społeczno-emocjonalnych studentów, uczenia jak się uczyć, wspierania motywacji wewnętrznej uczących się;
- znajomość zasad projektowania zajęć (instructional design);
- swoboda w korzystaniu z technologii, w tym:
- stosowanie popularnych aplikacji do tworzenia treści i prowadzenia zajęć
- łatwość przełączania się między wieloma programami i oknami,
- prowadzenie zajęć na żywo (rozmowa, czat tekstowy, prezentacja slajdów)
- wykorzystanie głosowania i quizów, organizowanie sesji pytań i odpowiedzi, tworzenie pokojów rozmów i zarządzanie nimi,
- tworzenie interaktywnych i angażujących prezentacji,
- edytowanie (w podstawowym zakresie) nagrań audio i wideo,
- korzystanie z systemu LMS.
Myślę, że niezależnie od celu jej powstania, przytoczona lista powinna stać się przedmiotem refleksji dla każdego, kto uczy lub zamierza uczyć w najbliższej przyszłości. Warto samodzielnie odpowiedzieć sobie na pytanie, które z wymienionych cech lub umiejętności posiadam, które chciał(a)bym i zamierzam opanować, jak również: czy są wśród nich takie, które uważam za zbyt trudne lub niepotrzebne. Może się bowiem okazać, że to nie technologie - szczególnie po doświadczeniach z okresu pandemii - są największą przeszkodą w dostosowaniu edukacji do rosnących potrzeb społeczeństwa epoki cyfrowej.
Data dodania: 25.03.2021
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Maria Zając
Tagi wpisu
Inne wpisy autora:
- » Nick Shackleton-Jones – edukacja to nie uczenie się
- » Gdy student może wybrać czego chce się uczyć …
- » Nauczanie zdalne vs nauczanie online czyli e-learning
- » Na fali zmian – czym różni się TDP od LXP i LMS?
- » ♫Twelve days of Christmas♫ i nauczanie zdalne
- » Ostatni wykład
- » Czy możliwy jest „reset” edukacji?
- » Kursy typu HyFlex – możliwości i wyzwania
- » Jak oceniać wspólnie ze studentami
- » Sesja tuż-tuż…
- » Siedemnaście lat polskiej e-edukacji z perspektywy czasopisma e-mentor
- » (Nie) Bezpieczni w sieci - konkurs dla NGO na najlepszą kampanię edukacyjną
- » Tony Bates online - dwa spotkania i dwa ważne tematy
- » Wymuszona zmiana - gdzie szukać pomocy
- » Nauczanie online - zamieszanie terminologiczne
- » Makerspace w Wadowicach
- » Students’ Science Expo – łączy nas nauka - 3.10.2018 Wrocław
- » The Case Against Education
- » Just Join IT: polscy programiści na świecie
- » Kursy MOOC jako część edukacji formalnej
- » Cloud Academy
- » Mam certyfikat MOOC i co dalej?
- » Open Education: International Perspectives in Higher Education - recenzja książki
- » Ruch na rzecz wolnego dostępu do publikacji naukowych
- » Świąteczny MOOC
- » Magia technologii?
- » Gra w edukację i profile graczy
- » Szkoła inżynierów czyli latająca miotła czarownicy zamiast lekcji kaligrafii
- » Zawody przyszłości - konsultant ds. prywatności, menedżer cyfrowej śmierci a może chirurg pamięci?
- » Nieoczekiwana zmiana miejsc?
- » 3F > 3Z?
- » Szkoła bez sal, klas i przedmiotów – szkoła przyszłości?
- » Masowe kursy otwarte integralną częścią edukacji formalnej?
- » Dla kogo jest MOOC?
- » Trzecia fala czyli masowe otwarte kursy online na uniwersytetach
- » Zotero – bibliografia zawsze pod ręką
- » Counselor, tutor i profesor
- » E-learning, innowacje i KRK a zasada Hipokratesa
- » World Bank e-Institute
- » Ja też chcę na Stanford